Letigen ??
Fra : jesper

Dato : 15-06-04 15:20

Er Letigen så farlige eller hvad ???

Fra : Melanie

Dato : 15-06-04 18:23

"jesper" <diverse@jlangeskov.dk> wrote in message
news:40cf05a2$0$243$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Er Letigen så farlige eller hvad ???

Nej selvfølgelig er det ikke det. Man har kun taget det af markedet for at
få flere overvægtige folk.

Er heroin mm skadeligt??? Nej da, det er bare forbudt at feste igennem i
flere dage *S*

Undskyld, kunne ikke lade være.
Ja det er farligt, derfor er der flere der er døde af det, og derfor er det
fjernet fra markedet!!!

Mvh Melanie

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-06-04 14:00

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse
> Er heroin mm skadeligt??? Nej da, det er bare forbudt at feste igennem i
> flere dage *S*

Hvis man ikke tager en overdosis, så er heroin ikke skadeligt.

Fra : Cat

Dato : 17-06-04 17:55

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> "Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis man ikke tager en overdosis, så er heroin ikke skadeligt.

Faktisk skader det organerne langt mindre end alkohol

En eks-narkoman har færre skader på lever og nyre end en eks-alkoholiker.
Ufatteligt, at det stof nogensinde er blevet tilladt (alkohol, altså).

Tine

Fra : Melanie

Dato : 17-06-04 14:39

"jesper" <diverse@jlangeskov.dk> wrote in message
> Er Letigen så farlige eller hvad ???

Prøv at læs her http://www.fbr.dk/det_mener_vi/store/letigen/

Mvh Melanie

Fra : Allan Knaap

Dato : 19-06-04 13:57

"jesper" <diverse@jlangeskov.dk> wrote in message
> Er Letigen så farlige eller hvad ???

Jeg har personligt ikke haft skyggen af et problem ifm. indtagelsen af
Letigen. Har anvendt dette middel i op til perioder af 5-6 mdr over ca. 10
år.

Der var på et tidspunkt et bedre og billigere produkt ved navn Dobesin. Også
dette produkt blev fjernet p.g.a. press såkaldte eksperter.

Tilsyneladende er det en skandale når der er nogle få der dør p.g.a.
Letigen(0,1 promille), men dør man p.g.a. fedt om hjertet er det ens egen
fejl.

Allan

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 09-07-04 18:39

Jeg er meget enig

Jeg har ligeledes brugt det over ca. 6 år uden problemer. Jeg føler, at det
er taget af markedet udelukkende pga pres.

Hilsen Michael

Fra : FreeAgent

Dato : 09-07-04 19:21

Hejsa ..... *s*

alt er farligt hvis det bruges forkert .... jeg har set folk spise
Letigen som det var slik ... det er ikke sundt. ... hvis det er på den
måde folk bruger Letigen på er det deres egen "problem" ... ikke
producenten .... jeg kan godt forstår at kroppen gir' op hvis man
tager "mange" piller om dagen .... !! .... jeg mener at Letigen blev
tager af markedet på et forkert grundlag ......

RaZoR *s*

Fra : Katjastrofen

Dato : 09-07-04 20:41

"Michael Svarre Hansen" <svarre-hansen@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
det
> er taget af markedet udelukkende pga pres.

Hmmm.. må erkende.. jeres kommentarer skræmmer mig. - Bare fordi I - har
haft en god oplevelse med letigen.. så skal produktet lovprises m.m.

Jeg er en da dem, der nu har haft rigeligt med bivirkning [og stadigvæk
været ganske heldig.. ingen har givet varige mén]

Et produkt, bliver ikke bare for sjovt taget af markedet. - Ja, enkelte, kan
ikke finde ud af at følge brugsanvisningen - men - kan for mit eget
vedkommende sige, jeg fik bivirkningerne bare ved en pille [Jeg kunne kun
tage en halv pille om dagen, uden at spasse helt ud] - Så man kan altså ikke
komme og sige. jeg har ædt dem som slik - Efter 3-4 måneder, kunne jeg måske
så gå op på EN pille om dagen [så hut jeg hvisker er det 1 pille om dagen
første uge, 2 anden uge og så 3 tredje uge.. og derfra 3 dagligt - kan dog
være jeg husker forkert]

Hvorfor stoppede jeg så ikke? - Fordi jeg havde en mor der var ret træt af
at købe slankeprodukter - og jeg lallede bare derudad. Efter alt det med
Letigen så kom frem i tv - ringede hun tudende og var meget ked af, hun
havde "tvunget" mig til at tage pillerne.. - samtidig fik jeg ros for.. jeg
på et tidspunkt havde sagt NIX - nu gider jeg ikke mere - det har nok været
da jeg/min mor.. besluttede... jeg skulle op på to om dagen.. Hvor jeg så
virkelig fik det skidt.

Min beretning er langt fra enestående. - Derfor ryster det mig. At I kan
sidde og lovprise et sådan produkt. Er det farligt for bare en smule, bør
det tages af markedet. [Som det blev]

Katja
Som da er glad for, produktet hjalp jer.

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-07-04 08:13

"Michael Svarre Hansen" <svarre-hansen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er meget enig
>
> Jeg har ligeledes brugt det over ca. 6 år uden problemer. Jeg føler, at
det
> er taget af markedet udelukkende pga pres.

"Udelukkende pga. pres"?! Så du anerkender ikke dødsfald og alvorlige
bivirkninger (som f.eks. hjerneskade) ved indtagelse af Letigen? Du tror
ikke på, at det er sket?

Du er villig til at flere mennesker skal dø og få hjerneskader, så du kan få
de piller?

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 18-07-04 22:57

Hej igen

Med fare for at starte en stor diskussion, som jeg ikke aner, om allerede
har fundet sted....

..... Ord kan drejes... så de passer i konkret sammenhæng....

Jeg vil blot sige, at så godt som alle receptpligtig medicin har en eller
anden for for bivirkning. Du kan med garanti finde andet medicin, som har
tilsvarende bivirkninger, som stadig er på markedet. (fx. min kones
migrænemedicin MaXalt, som kan foråsage alvorlige hjerteproblemer og
lever/nyre skader). Det vil altid være en afvejning af, om virkningen er
bedre end risikoen for skaderne.

Som jeg skrev tidligere tror, jeg tror, at Letigen er taget af markedet
primært pga pres fra medierne. Der er ikke i vurderingen taget hensyn til de
personer, som virkelig har haft gavn af Letigen ( og det er rigtig mange ca.
500.000 - der er rapporteret 152 situationer med bivirkninger - heraf 41
alvorlige (10 dødsfald)). Jeg kan ikke mindes, at andre produkter er taget
af markedet på ca. 1,5 måned. Det er ikke offentliggjort undersøgelser af
bivirkningerne, som kan danne baggrund for at tage produktet. (links
http://www.taenk.dk/tt/2002/tt29/letigen/nyt/ - se også
http://www.slankogsyg.dk/randi_nyt_fra_slankogsyg.html, som beskriver nogle
risici). Om det er korrekt at tage produktet væk, kan jeg ikke vurdere, men
det bør bero på undersøgelser og ikke media-pres.

Jeg tror desværre, at udleveringen er sket lidt for nemt og mange gange på
forkert anledning og til forkerte personer og når det sker, er vi i
risikozonen for at bivirkningerne opstår. Lægen er ansvarlig for
udleveringen af medicinen. Patienten er ansvarlig for at være "kritisk" over
for medicinen/behandlingsforløbet og evt. føleleser forbundet med indtaget,
således at lægen kan få en tilbagemelding.

Til Katja... Det er kanont, at du selv stoppede med Letigen, når du føler
ubehag. Det samme gjorde min søster. Jeg har derimod aldrig haft
ubehag/utilpashed med produktet og har tabt mig en del.

Helt generelt:
Jeg er meget kritisk over for medicin/behandlingsforløb. Jeg har en søn, som
har alvorlig kronisk leddegigt (siden han var 3 mdr - han er 4 år idag) Han
får Metrotroxate (kemo-præparat), Binyrebarkhormon samt nyeste amerikanske
medicin Enbrel. Alt sammen i en køn blanding - blot for at vi kan holde
gigten bare lidt under kontrol. Der er mange bivirkninger med disse
præparater enkeltvis - ingen kender bivirkninger for præparaterne sammen,
over lang tid samt på så små børn. Herudover får han gigtmedicin, som kan
give mavesår.
Men vi har ikke noget valg. Han har pt. ikke nogle bivirkninger af
ovenstående. Men du kan tro, vi holder øje med risici.

Hilsen Michael

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-07-04 08:49

> Jeg vil blot sige, at så godt som alle receptpligtig medicin har en eller
> anden for for bivirkning.

Korrekt. Men al medicin, der har en virkning, kan have bivirkning.
Receptpligtig eller ej.

> Som jeg skrev tidligere tror, jeg tror, at Letigen er taget af markedet
> primært pga pres fra medierne.

Mediernes pres betød ganske givet meget i sagen. Men mediepresset kom ikke
af ingenting. Det var ikke en tilfældigt opstået trang hos medierne til at
presse nogen. Anledningen var konkrete historier om folk, der mente de havde
fået alvorlige bivirkninger ved at bruge Letigen. Dét var årsagen til, at
nogle medier (især Tænk & Test) gik voldsomt til sagen. Forbrugerrådet, der
udøvede det allerstørste pres.

Letigen blev forbudt, fordi flere og flere fik alvorlige bivirkninger, der
kunne komme fra brugen af Letigen.

Desuden var det afgørende for beslutningen, at Letigen kun har ringe effekt
på overvægt - men altså med mistanke om alvorlige risici.

Sådan er forløbet:

1. september 1990:
Medicinalfirmaet Nycomed sender Letigen på markedet i Danmark.

4. marts 2002:
Lægemiddelstyrelsen vurderer Letigen.

28. juni 2002:
43-årige Randi Andersen får Lægemiddelstyrelsens ord for, at hendes
hjerneskade med »overvejende sandsynlighed« skyldes brug af Letigen. (Læs om
Randis sag på denne side:
www.slankogsyg.dk )

Anerkendelsen af, at Letigen kan have voldsomme bivirkninger, starter en
hård kritik af letigen.

1. august 2002:
Forbrugerrådets blad Tænk+Test fortæller om ni brugere af Letigen, der
angiveligt har fået bivirkninger fra slankepillerne.

18. september 2002:
Apotekerforeningen foreslår afregistrering af en lang række lægemidler,
herunder Letigen.

1. oktober 2002:
Tænk+Test skriver 12 sider om Letigen.
Forbrugerrådet har på det tidspunkt fået 124 henvendelser om bivirkninger:
hjerneblødninger, dødsfald, blodpropper i hjerte og hjerne.

14. oktober 2002:
Letigen gøres kopieringspligtigt. Lægen, der udskriver, og patienten, der
spiser Letigen bliver dermed registreret. Det er kun medicin, der regnes for
stærk og farlig, der gøres kopieringspligtig.

18. oktober 2002:
Lægemiddelstyrelsen oplyser, der er over 500.000 Letigenbrugere.

4. november 2002:
Nycomed afleverer en ny rapport om Letigen. Konklusionerne er ikke markant
forskellige fra tidligere, og styrelsen anbefaler, at Letigen forbliver på
markedet.

6. november 2002:
Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) bliver kaldt i samråd af DF, S, SF
og Enh. med krav om at trække Letigen tilbage. Ministeren henviser til, at
det er Lægemiddelstyrelsen, der skal træffe afgørelsen.

21. november 2002:
Lægemiddelstyrelsen suspenderer Letigen.
Kontorchef i Lægemiddelstyrelsen, Per Helboe, forklarede beslutningen
således:
»Udslaget kom, da eksperter skabte usikkerhed om nytten af at behandle fedme
med medicin. Der blev sået tvivl om effekten. Da der ikke længere var et
rimeligt forhold mellem risiko og effekt, tog vi skridt til at få Letigen ud
af markedet«

Overlæge i Lægemiddelstyrelsen, Jens Ersbøl, forklarede det mere konkret i
Information 16. november 2002:

»Der er blevet større opmærksomhed, også hos os, om, at et vægttab på
tre-fire kg ikke er det samme som en positiv helbredseffekt. Derfor kan man
heller ikke acceptere bivirkninger."

> Til Katja... Det er kanont, at du selv stoppede med Letigen, når du føler
> ubehag. Det samme gjorde min søster. Jeg har derimod aldrig haft
> ubehag/utilpashed med produktet og har tabt mig en del.

Men har du tabt dig på grund af Letigen eller af andre årsager. Og er du i
stand til at præcisere årsag og virkning?

Har du taget Letigen og i øvrigt spist, som du ellers ville gøre - eller har
du kombineret pillen med andre metoder for at tabe dig.

Arne Astrup - pillens opfinder - har på et tidspunkt nævnt, at effekten af
Letigen faktisk er ganske lille. Det handler om få kilo, man kan tabe sig på
Letigen. Resten af vægttabet kommer fra anden indsats.

Så kan man jo spørge sig selv, hvorfor nogen overhovedet gider løbe riskoen.
For få kilos vægttab.

> Men vi har ikke noget valg. Han har pt. ikke nogle bivirkninger af
> ovenstående. Men du kan tro, vi holder øje med risici.

Når man ikke har noget valg, er valget nemt. *S*

Jeg har selv i perioder tager medicin, der kunne have alvorlige
bivirkninger - dog vel vidende, at risikoen ved at lade være var større end
risikoen ved at tage medicinen. Der kan være mange gode grunde til at tage
medicin på trods af mulige bivirkninger.

Men når det handler om at tabe sig, er der mange andre muligheder end
Letigen og andre piller.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kirsten

Dato : 19-07-04 11:11

Hej
nu har jeg fulgt med i diskutionen igennem længere tid, og har lyst til at
give mit besyv med. Jeg tog Letigen i 2 år tabte 25 kg, den eneste
bivirkning jeg havde var at min struma forsvandt, så for mig var det en god
bivirkning, kunne godt tænke mig at høre om der er andre der har oplevet
noget lignende. Til orientering er det 5 år siden, og min struma er ikke
kommet tilbage.
hilsen
Kirsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-07-04 21:11

"Kirsten" <kfoged@webspeed> skrev i en meddelelse

> nu har jeg fulgt med i diskutionen igennem længere tid, og har lyst til at
> give mit besyv med. Jeg tog Letigen i 2 år tabte 25 kg

Hvad gjorde du udover at tage Letigen?

Det er i øvrigt flinkt gjort, hvis man skærer i det man svarer på og svarer
UNDER det man svarer på. Det gør det nemlig nemmere at læse indlæg og man
skal hente mindre, der tillige fylder mindre på harddisken.

Her står der mere om at citere:

Mvh. Lisbeth

Fra : Tine Mello

Dato : 11-07-04 19:17