Dykning på Kreta?
Fra : Morten Saabye

Dato : 15-06-04 13:30

Jeg har netop bestilt ferie til Kreta og vil lige høre om der er nogen,
som har erfaring eller gode råd mht. dykning fra denne ø. Kan ikke
rigtig finde noget på nettet..

/Morten

Fra : J.B.

Dato : 15-06-04 15:47

Hej!

Jeg har selv dykket med Hania Paradise Dive Center http://www.haniadive.com/
Det var ganske "okay" men ikke noget sensationelt.
De har dygtige svenske instruktører, styr på sikkerheden, er billige og så
kører/henter de gratis i bus (inden for rimelig afstand). Desuden har de
specielle aftaler med Star Tours hvis du rejser med dem..
Alt i alt: hvis du alligevel er i Hania-området er det et fint sted.

Se også deres galleri http://www.haniadive.com/_Pic/index.htm

"creta diving" på google.com give 8400 resultater så det er bare om at komme
igang :0)

/ Jon

Fra : Morten Saabye

Dato : 15-06-04 16:23

Kanon, tak for svar.

Jeg arbejder selv i Dansk FolkeFerie og rejser naturligt med dem. Det
jeg søgte var mere om der overhovedet er god dykning på Kreta og i
såfald hvor?

Jeg kigger lige på dit link..

/Morten

Fra : Thomas VJ

Dato : 15-06-04 23:00

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> skrev i en meddelelse
> Kanon, tak for svar.
>
> Jeg arbejder selv i Dansk FolkeFerie og rejser naturligt med dem. Det
> jeg søgte var mere om der overhovedet er god dykning på Kreta og i
> såfald hvor?

Omkring Hania er det grotterne ved Agios Onoflious der for alvor styrer. Ved
Thodorou kan man også være heldig og få et rigtig fedt dyk og Lazaretta er
nok nærmest at betegne som kedelig. Dette er de tre lovlige dyksteder
omkring Hania.

På sydkysten, omtrent stik syd for Hania i Paleochora skulle der være
rimelig OK dykning.
Hvis du drager fra Hania til Paleochora for at dykke skal du lige huske at
bestillle en overnatning dernede, da du ellers risikerer en omgang
trykfaldssyge på tilbageturen over bjergene.

Ellers er dykningen ved Kreta som resten af middelhavet - lokal befolkningen
har skidt på (og gør det stadig) fiskekvoterne, så der er ikke meget liv
tilbage...

Thomas

dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser...

Fra : Thomas VJ

Dato : 15-06-04 22:44

"J.B." <batmandenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej!

Hej!

> Jeg har selv dykket med Hania Paradise Dive Center
http://www.haniadive.com/

Dem har jeg så arbejdet for...

> Det var ganske "okay" men ikke noget sensationelt.

Nej - Hania paradise gider sjældent tage deres kunder med i de rigtig fede
grotter!

> De har dygtige svenske instruktører, styr på sikkerheden, er billige og så
> kører/henter de gratis i bus (inden for rimelig afstand). Desuden har de
> specielle aftaler med Star Tours hvis du rejser med dem..

De har de instruktører som de nu kan få til at arbejde for sig - som regel
kun de helt nybagte og selv blandt dem er der ikke mange der bliver mere end
måned eller to før de har fået nok og skrider.
At de så sidste år havde en svensk instruktør er ganske korrekt - om han var
dygtig? Det var hans første job som instruktør, men han var nu ganske
flink...
Derudover så er deres kundetransport IKKE forsikret.
Deres aftale med Star Tour er ophørt fordi Star Tour fandt ud af at
kvaliteten af hania paradise er alt for lav i forhold til hvad der ellers
kan leveres i området.
De specielle aftaler de havde med Star Tour var ikke til nogen som helst
fordel for kunderne. Kunderne betalte nøjagtig det samme om de bookede
gennem Star Tour eller direkte ved Hania Paradise.
Med hensyn til at have styr på sikkerheden, så ser jeg det som et gevaldigt
minus at de ikke har en oxybox med på deres rib båd...

> Alt i alt: hvis du alligevel er i Hania-området er det et fint sted.

Men, Blue Adventures Diving http://www.blueadventuresdiving.gr/ er en hel
del bedre.
Eksempelvis har de et rigtig skib (en liveaboard fra det røde hav).
De inddeler dykkerne efter erfaring så alle fiskene i vandet får en god dag.
Deres bus transport foregår med et eksternt selskab, så alle kunder er
forsikret (som loven i øvrigt kræver).
Denne transport til og fra hotellet er inkluderet i prisen for dykningen.
Blue Adventures diving er så meget i særklasse at ALLE rejseselskaberne i
Hania området nu samarbejder med dette firma.

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 18-06-04 23:37

"J.B." <batmandenFJERN@hotmail.com> wrote in message

> "creta diving" på google.com give 8400 resultater så det er bare om at
komme
> igang :0)

Og hvis man prøver "crete diving" får man 47.700 hits!

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=crete+diving

Jeg dykkede selv med et større dykkercenter fra Chania i 2002. Jeg husker
ikke deres navn, men de har en stor båd nede på havnen "til højre" for selve
strandpromenaden. De tog os ud til nogle grotter. Det var helt okay, men en
anelse koldt med en 2 mm shorty! (17 gr. C inde i grotterne).

Mvh.
Roland Lyngvig

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 16-08-04 17:33

Vi var på Kreta i 2001.

Vi var også inde hos Blue Adventures Diving.
Vores oplevelse af dem var, at det var utroligt dyrt, og vi kunne ikke få
rigtig nogen besked om hvor man dykkede på hvilke tidspunkter og dermed
hvornår man kunne komme i hulerne ved Kalathas Beach. Ingen tvivl om at de
var professionelle - de kunne absolut leve af det - vi var bare ikke
interesserede i at komme til at dykke på Lazzaretta på 7 meters dybde og
kigge på nogle enkelte fisk på max 5 centimeter.

Vi ledte efter andre dykkercentre og kunne kun finde nogle der var lukkede.

På vej op gennem "hovedgaden" fra den Venezianske havn til bus/taxa
holdepladsen faldt vi over et rejse/tur bureau som også reklamerede med
dykning. Vi var umiddelbart ikke begejstrede for at købe dykning når vi ikke
kunne se dykkercentret an. Sælgeren talte dog godt for sin sag. Prisen var
langt lavere end hos Blue Adventure. Vi skulle kun betale et depositum, som
skulle dække bureauets honorar og så skulle vi betale et mindre beløb for at
have vores børn med.

Vi blev samlet op af en turistbus ud for vores hotel dagen efter og kørt ud
til Kalathas Beach. Herude var der En eller to containere med udstyr og et
over dækket område. Her blev vi delt op i tre grupper, dem der skulle have
prøvedyk og dem der skulle dykke og der skulle have kursus. Her dukkede så
vores lokale bistroejere op - danskere - de var i gang med uddannelse til
divemastere på "centret" Vi blev briefet og fik det udstyr vi skulle bruge -
Vi havde det meste med hjemmefra, så jeg kan ikke sige noget om kvaliteten
af udstyret.

Fra stranden vadede vi ud til en lille overdækket båd og sejlede ud til en
grotte og dykkede. Børnene sejlede med og var ombord på båden mens vi
dykkede. Efter dykket nød vi livet på stranden og fik lidt at spise på
strandcafeen. Vi dykkede så andet dyk i en anden grotte.

Efter dykkene skulle vi så afregne resten. Prisen var ikke udregnet korrekt
og jeg forklarede at jeg også skulle betale for børnene. Det grinede de
højlydt af lavede sjov om ham som havde solgt os turen. Vi betalte ikke for
børnene.

Centres ejer var en mand på midt i 40´erne og han havde flere forskellige
instruktører/divemastere. Han tog selv med de uddannede dykkere. Han var
meget inspirerende selvom at det sikkert var 50. gang han var der det år!
Alle virkede meget kompetente og rutinerede i at afvikle dykningen.

Centret vi dykkede med hed Fun Dive og kan helt sikkert anbefales. Thomas
har måske hørt om den.

Vi er i hvert fald glade for at vi ikke betalte en formue for at ligge en
halv dag ud for Lazzaretta på en turbåd hvor drikkevarerne sikkert også
havde været til opskruede priser.

Generelt er dykningen ikke så spændende omkring Chania. efter hvad jeg har
kunnet finde på nettet ser det ud til at være bedre på sydkysten og i den
østlige ende af øen.

Mvh
Michael

Fra : Hinge

Dato : 16-06-04 08:03

Brug Blue Adventures Diving de er de eneste i Hania der bare minder om et
prof. dykker center. De var lige ved at færdig gøre en stører båd da jeg
dykkede med dem i sommeren 2002 så mon ikke den er ved at være færdig,
ellers havde de også en fed RIB.

Kasper H.

Fra : Thomas VJ

Dato : 16-06-04 11:27

"Hinge" <Hinge@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> prof. dykker center. De var lige ved at færdig gøre en stører båd da jeg
> dykkede med dem i sommeren 2002 så mon ikke den er ved at være færdig,

Den store båd Tarra er færdig og nu har de 2 fede RIBs...

mvh
Thomas

Fra : Morten Saabye

Dato : 19-07-04 15:22

Jeg er nu hjemvendt efter 14 dage på Kreta og 6 dyk og vil lige sige tak
for de oplysninger, jeg fik inden afrejse.

Jeg kan således ”rapportere”, at dykning på Kreta er ganske interessant,
men desværre ret begrænset. Der er pt kun ganske få steder, hvor
myndighederne tillader dykning på Kreta, men 2 af disse er til gengæld
meget spændende og kræver mere end et dyk at udforske.

For rutinerede dykkere er hulerne ved Agias Anoufrios (som oversat
betyder noget i retning af en helgen, som giver alt hvad han ejer til de
fattige) meget spændende. Man svømmer gennem et kompliceret system af
huler, tunneler og ”grotter”, som med en god lygte er utrolig flotte
(max 20m). Indbyder klart til mere end ét dyk.

Et lidt simplere dyk kaldes Katedralen, og er en ret stor hule med
fersk- og saltvand og lysindfald fra et stort hul i loftet (max 18m).
Ret fascinerende..

Andet dyk på dagene er ofte et dyk langs klippe til max 15m. Her er
klart vand, lidt fisk, mange søpindsvin og en hel del gamle amforaer,
men kan for rutinerede blive lidt langtrukkent.

Ejeren af Blue Adventure i Chania, Spiros kæmper pt en lang og sej kamp
med myndighederne i Athen om at få åbnet mere op for dykningen på Kreta
og i Grækenland generelt. Myndighederne er meget tilbageholdende, da der
stadig ligger mange uudforskede arkæologiske områder under overfladen i
Grækenland, men de er samtidig ikke blinde for den kæmpe turisme-indtægt
fra dykkere, som i dag går til bl.a. Rødehavet og Thailand. Det
vurderes, at der allerede fra næste år vil blive lempet lidt på
restriktionerne.

Blue Adventure var i øvrigt som andre beskrev det, meget professionelle
og havde en stor, meget velholdt turbåd samt 2 kæmpe RIB´s, hvoraf den
ene var sprit ny (var selv med på dens jomfrutur).

Mvh

Morten Saabye