Alletiders morgenbrød
Fra : Preuthun

Dato : 14-06-04 22:42

Alletiders morgenbrød.
Søndag midt på formiddagen. Veludhvilet. Solen skinnede, og der blæste en
let brise, så det tegnede allerede til at blive en god dag. Jeg ville ud at
hente frisk morgenbrød. Henne hos bageren kunne jeg se, at der skete noget
spændende på Brønshøj Torv. Jeg blev nysgærrig og kørte derhen. Der var gang
i det årlige Brønshøj løb for veteranbiler og ditto motorcykler.
Bilerne og motorcyklerne var linet meget flot op på torvet.
Veteranmotorcyklerne stod i en lang flot række på øverst på torvet. Dem må
jeg hen at kikke nærmere på, tænkte jeg; og uden egentligt at skænke det en
tanke kørte jeg hen i enden af rækken, og parkerede min 1964 Ekspress 230
knallert der. Jeg skal skynde mig at sige undskyld til arrangørerne, for jeg
var ikke tilmeldt løbet.
Ekspressen og jeg skabte opmærksomhed. Straks var vi/den omringet af folk,
der genkaldte sig deres egen motordebut på knallert. Stor var lysten til at
fortælle derfra, og høre enkeltheder om Ekspressen. Der var også nogle, som
selv havde gemt på en knallert fra dengang, og endda enkelte aktive
veteranknallertkørere iblandt. En af veteranbilchaufførerne fortalte at han
selv var igang med et knallertprojekt. Han havde opdaget, hvor meget lettere
det er at skrue veteranknallert, og hvor meget mindre pladskrævende den er
på værkstedet/kælderen.
Kl. 11.00 begyndte køretøjerne, at bevæge sig ud på løbet. Det var herligt
at se, hvordan glæden og stoltheden lyste i chaufførernes og deres passagers
ansigter. Der var hjælpsomhed og overbærenhed til de få, der "ligesom" gik
lidt i stå i kortegen, for den slags sker jo. Udover alle afskygninger af
Ford- T'ere og A'ere, var der også mange andre interessante køretøjer,
spændende lige fra kæmpestore tunge vigtigepråse herregårdsbiler til små
forsagte køretøjer, som jeg forestiller mig missionæren med sine 9 børn må
have kørt i.
Så var der også lige den unge fremadstræbende ingeniørs Morgan. (som er en 2
cylindret tværstillet V motor, der sidder forrest på en 3 hjulet sidevogn
med rat . Absolut et sjovt køretøj med en skøn buldrende "her kommer jeg"
lyd fra de to rør som er flot svunget hen langs begge sider.
Allertides morgenbrød.

Jan Preuthun

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-06-04 17:56