Aprilia RS50 hoster ved 6000 rpm
Fra : Anders E. Andersen

Dato : 13-06-04 11:27

Efter jeg har fået giannelli udstødning på min Aprilia, som i øvrigt
fungerer upåklageligt, så synes jeg dog at ydelsen omkring 5000-7000 rpm
lader noget tilbage at ønske. (Det var muligvis også et problem med min
gamle udstødning men jeg synes ikke det var så slemt.)

Motoren hoster og trækker næsten ikke, selv når den er varm. Lige så snart
man når op omkring de 7000 og så forsvinder problemet.

Det er især et problem i når man starter fra stillestående, fordi den ikke
vil trække op. Lige så snart man er godt igang, og kan holde den over 7000,
så er der ingen problemer.

Er der nogen idéer til noget der kan forbedre ydelsen på dette punkt?

MVH

Anders E. Andersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-06-04 23:32

Anders E. Andersen wrote:
> [...]
> så er der ingen problemer.
> Er der nogen idéer til noget der kan forbedre ydelsen på dette punkt?

Tunede totaktere uden avancerede udstødningstyring er nogle hidsige
sataner.

Dog bør du checke om din inddysning af kaburatoren er som den skal
være. Hvis det er tilfældet har jeg kun et råd - gear den et par
tænder ned foran, og giv gas ! (eller sæt en lovlig udstødning
der sikkert giver bedre bundtræk på)

Selv min 350cc'er har det absolut bedst hvis den kan få lov til at
holde sig over 6500rpm.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Elbarto

Dato : 14-06-04 02:53

> [...]
> der sikkert giver bedre bundtræk på)
>
> Selv min 350cc'er har det absolut bedst hvis den kan få lov til at

Har altid været et "problem" med pumpede to taktere at trække i lave RPMs
og hvis potten også er beregnet til højere RPMs ja så er faden løs
Mindes en kammerats RSer skulle op på over 10000rpm før den havde nogen som
helst kræfter Ok den var oss rå tunet

Elbarto Simpsoniac

Fra : RpR

Dato : 14-06-04 05:45

> [...]
> og hvis potten også er beregnet til højere RPMs ja så er faden løs
> Mindes en kammerats RSer skulle op på over 10000rpm før den havde nogen

Derfor skulle motoren gerne kunne brænde rent i de omdrejninger som den ikke
trækker i.
Min egen trækker jo heller ikke før den når 10000rpm, men den brænder da
rent derunder, den er bare utaknemmelig sløv

Men altså, nu ved jeg ikke om du har org. karburator på, for den er der jo
ingen nål at lege med.
Jeg kan ikke huske om der rent faktisk er en dyse til mellemgassen på den,
som på nogle med fladspjæld, men hvis der er, så prøv at gå et nummer ned.
Hvis ikke der er, så gå et nummer ned i hoveddyse.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-06-04 11:10

RpR wrote:
> [...]
> Min egen trækker jo heller ikke før den når 10000rpm, men den brænder da
> rent derunder, den er bare utaknemmelig sløv

Det kan nu godt være svært.. hvis motoren ikke har den rigtige
temperatur (og ja, den bliver altså varmere når du kører med højere
omdrejninger) så kniber det oftest med at få brændt den brugte
2-taktsolie af, og derfor vil motoren sode.

> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

Der er nu masser af parts i en totakter.. hvis den altså ikke er
totalt primitiv

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : RpR

Dato : 14-06-04 23:50

> [...]
> omdrejninger) så kniber det oftest med at få brændt den brugte
> 2-taktsolie af, og derfor vil motoren sode.

Sode er heller ikke lig dårlig motorgang. En god olie soder iøvrigt ikke
selvom den ikke blir forbrændt. Shell Ultra 2T er et godt eksempel herpå.
Den sovser bare imponerende meget ud af potten i stedet

> Der er nu masser af parts i en totakter.. hvis den altså ikke er
> totalt primitiv

Primitive og ufatteligt hidsige 2-taktere ejer :-]
Min egen bitte RS er vel et ok eksempel på noget der har en alt andet end
flad kurve:
http://81.7.135.211/moped1/images/Galleriet/RpR'sRS50/galleri/image023.html

Den er ikke just touring kompatibel

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 15-06-04 11:46

RpR wrote:

> Min egen trækker jo heller ikke før den når 10000rpm, men den brænder da
> rent derunder, den er bare utaknemmelig sløv

Tjaa.. Jeg synes altså den hoster meget deromkring 5500 rpm.. Men det er
også afhængigt af hvilket gear det er, nogle gear hoster den ikke i.

> Men altså, nu ved jeg ikke om du har org. karburator på, for den er der jo
> ingen nål at lege med.

Alt er originalt undtaget udstødningen.

> Jeg kan ikke huske om der rent faktisk er en dyse til mellemgassen på den,
> som på nogle med fladspjæld, men hvis der er, så prøv at gå et nummer ned.
> Hvis ikke der er, så gå et nummer ned i hoveddyse.

Hmm.. ? :)

Nå men tak for hjælpen alle i hvert fald.

Anders

Fra : RpR

Dato : 15-06-04 11:55

> Hmm.. ? :)
>
> Nå men tak for hjælpen alle i hvert fald.

Fornemmer jeg en der er lidt lost der?

Hvor i landet? Er det tæt på gir jeg da gerne en hånd.

Fra : K

Dato : 15-06-04 15:42

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke huske om der rent faktisk er en dyse til mellemgassen på den,
> som på nogle med fladspjæld, men hvis der er, så prøv at gå et nummer ned.
> Hvis ikke der er, så gå et nummer ned i hoveddyse.

Der er kun en dyse i original karburatoren og det er nok den simpleste
fladspjældskarburator der findes, original dysen er typisk 65, hvis man vil
køre med tunrør sammen med original karburator bør man skifte til en 70

jeg vil dog til enhver tid anbefale en anden karburator + studs til en RS50,
da det svage punkt helt klart er den lille 12/14 mm karburator ( Minarelli
AM motor ) en anbefalet karburator str. er 19 - 24 mm afhængig af hvor meget
andet der er lavet, her tænkes der på tuning : cylinder, udstødning, membran
!

Fra : K

Dato : 15-06-04 15:36

"Anders E. Andersen" <andersa@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
7000,
> så er der ingen problemer.
>
> Er der nogen idéer til noget der kan forbedre ydelsen på dette punkt?

du kan redde situationen med en anden karburator og studs, jeg kørte med en
19 mm Dell'orto på min RS'er ...sammen med et Giannelli tunrør, fitted
sammmen med den originale lyddæmper og det gik rigtigt fint !

du skal dog regne med et dyk omkring 5 - 7000 omdr/min med en tunudstødning,
da ekspansionsmængde og udformning afviger fra den originale, til gengæld
får du en del flere omdrejninger med en tunudstødning.
Hvor 10000 omdr/min er max med en original, kan en tunudstødning nemt få
motoren op i 12000 omdr/min !

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 16-06-04 12:33

K wrote:

> du kan redde situationen med en anden karburator og studs, jeg kørte med
> en 19 mm Dell'orto på min RS'er ...sammen med et Giannelli tunrør, fitted
> sammmen med den originale lyddæmper og det gik rigtigt fint !

Hmm ved ikke helt om jeg har mod på at rode med at skifte dele ud.. Men
interessant du siger det med den originale dæmper, for ham jeg snakkede med
nede på scootergården sagde at den originale dæmper ville "brænde af" med
det samme hvis jeg satte den på i stedet for giannelli dæmperen..

> du skal dog regne med et dyk omkring 5 - 7000 omdr/min med en
> tunudstødning, da ekspansionsmængde og udformning afviger fra den

Tjaa. Det lyder som om jeg ikke kan forvente at det bliver meget bedre.
Måske skal jeg bare leve med det. Den kører jo sådan set fint nok.

Anders

Fra : K

Dato : 18-06-04 21:31

> [...]

> nede på scootergården sagde at den originale dæmper ville "brænde af" med
> det samme hvis jeg satte den på i stedet for giannelli dæmperen..

Det er et velkendt fænomen at RS 50'erens lyddæmper snasker til, det løses
ved at skære alusvejsningen op adskilde og komme ny dæmpemateriale i den og
derefter få den svejset igen, det har jeg efterhånden prøvet nogle gange,
det skulle efter sigende være værst på en gamle model fra før 99' !

Fra : RpR

Dato : 19-06-04 00:10

> [...]
> derefter få den svejset igen, det har jeg efterhånden prøvet nogle gange,
> det skulle efter sigende være værst på en gamle model fra før 99' !

Du har fat i en af de eneste kritikpunkter jeg har på maskinen fra
fabrikken. Dæmperen er i sig selv meget dårlig og dæmper ikke imponerende
meget, og det gør det ikke bedre at man ikke bare kan skilde den ad og
proppe noget nyt glasuld i.

Fra : K

Dato : 20-06-04 18:07

> [...]

> fabrikken. Dæmperen er i sig selv meget dårlig og dæmper ikke imponerende
> meget, og det gør det ikke bedre at man ikke bare kan skilde den ad og

den er virkelig skod .....men er man fiks på fingrene så kan en nedstryger,
lidt glasuld, lidt ståltråd og en TIG - Alu svejser gøre kål' på misæren

men en anden uoriginal lyddæmper er også en mulighed, den koster jo ikke en
herregård

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 15-06-04 16:11

"Anders E. Andersen" <andersa@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse

Anders må jeg høre hvor i verden du kommer fra og hvordan din RS'er ser ud.
Jeg havde nemlig en bekendt der solgte sin RS'er for et par uger siden. Der
var der powerfilter på. Og det krævede så stor dyse at den hostede ved lave
omdr men kørte fint ved høje..

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 16-06-04 12:30

Hans-Jacob Møgelmose wrote:

> [...]
> siden. Der var der powerfilter på. Og det krævede så stor dyse at den
> hostede ved lave omdr men kørte fint ved høje..

Jeg købte den for to et halvt år siden, så det er nok ikke den. :)

Anders

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 16-06-04 12:53

"Anders E. Andersen" <andersa@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg købte den for to et halvt år siden, så det er nok ikke den. :)

Nej det kan du self. have ret i så :D

Men ville lige høre

Mvh.
Hans-Jacob