Imponerende totakter
Fra : Preuthun

Dato : 09-06-04 21:17

Hej totaktsinteresserede læsere i NG'en.

Jeg var på dyrskue i Roskilde i lørdags. Et af højdepunkterne var
Veterantraktorklubben, der demonstrerede en "ny" traktor. Motoren var en én
cylindret totakt diesel på ca. 10 liter!!!
Manden som demonstrerede den, legede gammel fiskerbådsmotor med den, idet
han reverserede omløbsretningen ved, at lade motoren gå meget langt ned i
tomgang. Når han så kunne høre, at den ville gå ud på næste omdrejning, så
fik den lige et ordentlidt sprøjt brændstof lidt før top, og vupti så kørte
den modsat. Nu kunne man naturligvis indvende, at så bliver den jo ikke
smurt, men til tryksmøringen brugtes der på den fremviste model
stempelpumpe, og ikke som man ellers altid ser en tandhjulspumpe.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-06-04 23:32

Preuthun wrote:
> Jeg var på dyrskue i Roskilde i lørdags. Et af højdepunkterne var
> Veterantraktorklubben, der demonstrerede en "ny" traktor. Motoren var en én
> cylindret totakt diesel på ca. 10 liter!!!

Øh ..

http://www.manbw.com/web/engines/TwoStrokeLowSpeedPropMEEngines.asp?model=K108ME-C&cylinder=14
(beklager den lange url, men shor.ter.dk var nede)

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Preuthun

Dato : 10-06-04 21:42

> [...]
08ME-C&cylinder=14
> (beklager den lange url, men shor.ter.dk var nede)

Det er da også imponerende det de laver på B&W. Jeg har også besøgt deres
museum i Strandgade i Kbh. et par gange. Det er stolt dansk industri
historie. Udover skibsmotorer producerede de også i 50'erne nogle ret
specielle motorer til lastbiler og busser.
Fisker og Nielsen producerede motorcyklen Nimbus på livet løs.
Samtidig var der kommet fuld gang i produktionen af "autocykler" flere
steder i DK. FDB solgte deres eget mærke Lion gennem brugsforeningerne
landet over.
Skibsmotorfabrikken Bukh i Kalundborg havde fået succes med et nyt produkt,
traktoren.
Der var karosseri fabrikker som især byggede busser, og vi havde personbils
samlefabrikker.
Så 50'erne var et meget aktivt årti mht. dansk motor relateret industri.

Nogle af de allermest kendte danske knallerter hed BFC, SCO, Diesella og
Derby. Dertil kom en række mindre producenter. Fælles for især de mindre var
at de konfektionerede sig frem. Altså fremskaffede færdige standard dele fra
forskellige steder, og satte det sammen med eget firmalogo. Nogle andre
meget populære mærker var den tyske NSU Quickly, og franske Velo Solex,
Peugeot og Motobecane. Østriske Puch skal heller ikke glemmes.

Nogen af jer her i NG'en som interesserer sig for de gamle knallerter?
Der er masser af veteranknallert løb over hele DK sommeren igennem.
Rimelige i pris er de også. Typisk koster en god og velkørende model et sted
mellem 1500 - 4000 kr. Fabriksnye reservedele, som sjældent er dyrere end
tilsvarende til nye modeller, er der også masser af endnu, men de kan bedst
fremskaffes gennem veteranknallert klubberne.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-06-04 23:59

Preuthun wrote:
> Nogen af jer her i NG'en som interesserer sig for de gamle knallerter?

Interesse jo, tid nej :)

> Der er masser af veteranknallert løb over hele DK sommeren igennem.

Velo Solex-løb kan ihvertfald anbefales herfra :) det er totalt
sjovt, specielt hvis man står ved et sted hvor de skal op af bakke
:)

// Hans, der har en NÆSTEN-veteran NÆSTEN-knallert :)
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Rasmus

Dato : 12-06-04 15:24

> Skibsmotorfabrikken Bukh i Kalundborg havde fået succes med et nyt
produkt,
> traktoren.

Vi havde en Bukh traktor da stod i lære (96-2000), men den åd gaerkassen, og
blev så solgt til en samler.
Men indtil da blev den bruget flittigt, til at køre spande med roeprøver i
roekampangen !!

Fra : Hekto

Dato : 10-06-04 23:18

Preuthun wrote:
> [...]
> smurt, men til tryksmøringen brugtes der på den fremviste model
> stempelpumpe, og ikke som man ellers altid ser en tandhjulspumpe.

Det har sikkert været en Lanz traktor.
De var ret almindelige i tyskland, og vinbønderne startede den om
morgenen, smed familien op på ladvognen, og så satte han igang.
Omdrejningerne steg ikke over tomgang, selv om der blev skiftet gear.
Når de nåede til vinskrænterne, blev lyden en smule hårdere, det var
alt. Hele dagen stod Lanz'en så og dunkede på bjergsiden, og leverede
kraft til sprøjtning, vanding o.s.v.. Om aftenen blev den så sat i gear
igen, og dunkede hjemad.

De ses af og til til veterantraktortræf, og så bliver fløjten ofte taget
ud af 'skorstenen'! =

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Preuthun

Dato : 12-06-04 22:57

> Det har sikkert været en Lanz traktor.
> /Hekto

Spændende historie. Man kan let komme til at drømme om et glas vin på den
lokale bjergbodega akkompagneret af en Lanz i det fjerne.
Ellers et godt gæt, at det må have været en Lanz. Det er næsten rigtig. Ham
der sad og lejede fiskekutter med den, fortalte at den kommer fra Argentina,
men jeg husker ikke navnet. Endvidere oplyste han, at Peron (en præsident)
ønskede at landet selv skulle producere traktorer. Så der blev indkøbt to
stk. Lanz Bulldog til kopiering, hvorefter landet også var blevet
traktorproducent.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Hekto

Dato : 13-06-04 11:01

Preuthun wrote:

> [...]
> ønskede at landet selv skulle producere traktorer. Så der blev indkøbt to
> stk. Lanz Bulldog til kopiering, hvorefter landet også var blevet

OK ... dér kan man se bare!!

Fra : Olesen

Dato : 13-06-04 19:28

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> OK ... dér kan man se bare!!

Ved I, hvor der afholdes motorhistoriske træf med
gamle motorer som står og tøffer... ???

Fra : Hekto

Dato : 13-06-04 20:59

Olesen wrote:

> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Ved I, hvor der afholdes motorhistoriske træf med
> gamle motorer som står og tøffer... ???

Helsinge Veteran Træf - har vist lige været afholdt.