New Zip trækkraft
Fra : KlausB

Dato : 08-06-04 12:57

Hej Gutter

Min ellers rigtig gode New zip fra 01 kører ellers godt, men på det seneste
har jeg bemærket at den ikke trækker helt så godt fra bunden.
Den har gået ca 4500 km
de 1200 med begrænsninger

jeg har yderligere sluppet den standarde 17,5 dellorto løs med en større
dyse og fjernet den lille rist der sidder i luftfilteret.

Den har kørt ca 500 med 17,5 mm eren udnyttet. Og det er først her de
seneste par dage jeg har kunnet mærke det.

Jeg har en ide om at det er kileremmen eller rullerne, hvad siger i?

Venligst
Klaus

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 08-06-04 20:35

"KlausB" <h51@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en ide om at det er kileremmen eller rullerne, hvad siger i?

Tag rullerne ud og tag et kik på dem. De skal være runde ikke kantede.
Prøv at rens karburatoren. Det kan være der er kommet lidt skidt i
dysen/bundkarret

Fra : Jepski

Dato : 11-06-04 12:14

Hej undskyld jeg går ind i Jeres tråd, men jeg oplever præcis det samme med
min Aprillia SR50- derfor spørger jeg om det er nemt at skifte disse ruller
selv ??
"Hans-Jacob Møgelmose" <zster87@hottiemail.com> skrev i en meddelelse
hilsen Jeppe

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 11-06-04 13:55

"Jepski" <jepeski@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> min Aprillia SR50- derfor spørger jeg om det er nemt at skifte disse

Ja det er det.

Pil dit variator skjold af. Det er det skjold der sidder på siden af motoren
med kickstarteren på.

Brug så en luftnøgle og skru møtrikken af den forreste af de to "ting der
sidder inde bag ved".
Den forreste er varioen. Den bagerste er koblingen.

Når du har fået den af så pil det hele af den pind det sidder på.. Først
blæserhjul, så så gliderør, så kommer varioen og bagpladen. Mellem varioen
og bagpladen er rullerne.

Hold godt øje med hvor de forskellige skiver også videre er henne. Altså
hvilken række følge.

Så tager du dine nye ruller og lægger i de riller der er til dem i varioen.
Husk for guds skyld at få det samme antal gram som du har nu. Ligemeget hvad
diverse fuskere siger. Der er kun en slags ruller der passer til en std.
scooter. Og det er std. vægten!

Saml det hele i modsat rækkefølge. Husk pas på du ikke strammer skruen for
meget. En luftnøgle kan nemt kværne et gevind.

Istedet for luftnøgle kan du bruge et stempelstop (fåes ved www.thansen.dk )
eller også et variotool (mener det kan fåes bla. www.scooter-racing.dk ,
www.speed-line.dk eller www.msp-tuning.dk)

Køb ikke bare de billigste ruller. Hvis du vil have noget der holder i lang
tid så køb Doppler eller Malossi HT ruller ved en af de sidste nævne
forhandlere. Så burde det spille i laaang tid!

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : RpR

Dato : 11-06-04 15:26

> Istedet for luftnøgle kan du bruge et stempelstop (fåes ved
www.thansen.dk )

Stempelstop vil jeg fraråde. Har hørt om et par stykker der har trykket hul
i stemplet på den måde. Jeg ville personligt ALDRIG bruge sådan noget klyt.

Variotool er det eneste rigtige.

Jeg har selv brugt luftnøgle det sidste stykke tid, og indtil videre uden at
kværne gevindet.
Luftnøglen er en af de billige fra A-Z / Bilka, som også er magen til Harald
Nyborgs. Stiller man den på 3 når man spænder så spænder den ikke gevindet
over. Dermed ikke sagt at man skal lade den slå løs på tappen i mere end de
2 - 3 sek det tar at spænde den fast, det skal man ABSOLUT ikke gøre.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Scooter Søren

Dato : 11-06-04 16:03

>"Hans-Jacob Møgelmose" <zster87@hottiemail.com> skrev i en meddelelse

> Brug så en luftnøgle og skru møtrikken af den forreste af de to.....

Hvorfor en luftnøgle? Jeg kan efter at have læst diverse tråde se, at man
ikke kan løsne bolten med topnøgle eller lign. uden et stykke
specialværktøj, men hvorfor kan man så med en luftnøgle?

mvh

Scooter Søren

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 12-06-04 10:32

"Scooter Søren" <scooteristenNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor en luftnøgle? Jeg kan efter at have læst diverse tråde se, at man
> ikke kan løsne bolten med topnøgle eller lign. uden et stykke
> specialværktøj, men hvorfor kan man så med en luftnøgle?

En luftnøgle slår så hårdt at den kan løsne bolten "nemmere" end at dreje
hele motoren rundt. Derfor går bolten løs og det er det vi gerne vil have ;)

Personligt bruger jeg alm topnøgle og jydsk håndmoment Det virker fint.

Det handler bare om at have et stemmejern til at sætte i spænd mellem
starter tandhjulet på krumtappen og så spænde til.

/Hans-J

Fra : RpR

Dato : 12-06-04 10:32

> Hvorfor en luftnøgle? Jeg kan efter at have læst diverse tråde se, at man
> ikke kan løsne bolten med topnøgle eller lign. uden et stykke
> specialværktøj, men hvorfor kan man så med en luftnøgle?

Grunden til du ikke kan løsne den uden specialværktøj er fordi du ikke kan
holde fast på krumtappen så den ikke drejer rundt. Luftnølen "slår"
møtrikken af med slå hårde slag, så tappen ikke når at dreje rundt.