Har min søn arveret efter sine morforældre~
Fra : Ole Hansen

Dato : 14-06-04 21:48

Hej Alle !

Jeg har et lille spørgsmål omkring arveret.

Har min søn arveret efter sine morforældre ?

Min hustru døde for nogle år siden, kort tid efter at vi havde fået en
lille søn.

Hvordan skal arven efter min hustrus forældre fordeles, når de engang
dør ?

Har min lille søn arveret (og i givet fald hvor meget) ?, eller
tilfalder hele boet min afdøde hustrus bror ?

Håber på svar.

Med venlig hilsen
Ole Hansen

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-06-04 22:00

Scripsit ohahaahr@hotmail.com (Ole Hansen)

> Har min søn arveret efter sine morforældre ?

Ja, han er livsarving, og skal som udgangspunkt arve hvad hans mor
ville have fået hvis hun stadig var i live.

Det fremgår af arvelovens §1:

§1. En arveladers nærmeste slægtsarvinger er hans børn. Børnene arver
lige.
Stk. 2. Er et barn død, træder dets børn i dets sted og arver
indbyrdes lige. På tilsvarende måde arver fjernere livsarvinger.

Bedsteforældrene kan råde over halvdelen af barnebarnets arv ved
testamente.

--
Henning Makholm # good fish ...
# goodfish, goodfish ...

Fra : JS

Dato : 15-06-04 21:25

> Ja, han er livsarving, og skal som udgangspunkt arve hvad hans mor
> ville have fået hvis hun stadig var i live.

Broren og sønnen deler vel ligeligt den arv moren ville have fået???

-JS

Fra : Jens Horstmann

Dato : 16-06-04 14:55

"JS" <adeo@oncable.dk> wrote in message news:<40cf5b14$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Broren og sønnen deler vel ligeligt den arv moren ville have fået???

Nej, søskende arver kun hinanden, hvis der for det første ikke er børn
eller ægtefælle og for det andet ikke er forældre.

Hvis morforældrene, der i dette eksempel meget praktisk dør samtidigt,
efterlader sig 100000 kr., skal morforældrenes søn have 50000 og
morforældrenes datter 50000. Da datteren ikke længere lever, går de
50000 "længere ned" i systemet og havner hos sønnen.

De kan, som nævnt tidligere, have lavet testamente over halvdelen af
de 100000 kr., hvorfor den lille purk risikerer kun at få 25000.

/Jens

Fra : JS

Dato : 15-06-04 21:29

> Ja, han er livsarving, og skal som udgangspunkt arve hvad hans mor
> ville have fået hvis hun stadig var i live.

UPS, sorry... sikke noget sludder jeg fik fyret af... ovenstående er
selvfølgelig korrekt, jeg fik lige læst det forkert :)

-JS