Core skrev:
>Jeg har for omkring 6 måned siden købt en bærbar igennem fona, som også
>virkede fint indtil for omkring 1½ måned siden, jeg sendte den selvfølge til
>rep. og efter en masse balade frem og tilbage om den, fandt de ud af efter
>en måned den ikke kunne reperares og nu er det jeg undre mig
>har jeg ikke ret til en tilsvarende mask, eller at for ophævet min handel?
Jo.
>de vil nemlig kun give mig en 1.6 ghz som hverken har brænder eller seperate
>grafikkort som min tidliger maskine
Det skal du ikke acceptere.
>fona siger at jeg ikke kan få ophævet mit køb
Det kan de kun forhindre ved at reparere din computer eller ved
at give dig en anden præcis magen til. Hvis de ikke kan/vil det,
så kan du kræve at handelen hæves, og det betyder at du skal have
dine penge ubeskåret tilbage. Det gælder selv om prisen på
computeren i mellemtiden er faldet.
Det undrer mig at Fona stiller sig på bagbene. Her i Horsens er
der god service i Fona. Prøv at bede om at snakke med chefen, og
henvis til købelovens § 78 der fastlægger købers
mangelsbeføjelser:
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med
aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
>og hvis jeg vælger en mask, som er under den pris jeg har givet
>for den, for jeg ikke de andre penge retur.
Det har du krav på fordi det rent teknisk er en hævet handel og
indgåelse af en ny aftale.
>Har fona ret til at kræve at jeg vælger en mask hos dem istedet for at få
>mine pengen tilbage og finde en anden mask, da fona som sagt ikke vil give
>mig en ny tilsvarende mask.
Nej, det har de ikke ret til. § 78 taler om *købers* valg - ikke
sælgers.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/