Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Makrofoto med kompaktkamera???
Fra : Kasper

Dato : 14-06-04 11:42

Er der nogen der har erfariner med et kompakt digital kamera som kan tage
makrofoto???

Fra : pwa

Dato : 14-06-04 12:26

"Kasper" <spam@spam.fu> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfariner med et kompakt digital kamera som kan tage
> makrofoto???

"kompactcamera"? , hvad du så end mener med det.
Olympus C-8080W har to macro modes.

macro, distance 20 cm
svarende til 82x61 mm, full frame (40px/mm eller 1000px/inch)

supermacro, distance 5 cm
svarende til 30x40 mm, full frame (81px/mm eller 2000px/inch)

v/h pwa

Fra : Jack L.

Dato : 14-06-04 13:13

Kasper wrote:
> Er der nogen der har erfariner med et kompakt digital kamera som kan
> tage makrofoto???

Olympus C5050 kan tage makro ned til 3 centimeters afstand. Nikon Coolpix
4500 er også en populær model til makro- og astrofotograferinger.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : HKJ

Dato : 14-06-04 13:28

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> wrote in message
> Olympus C5050 kan tage makro ned til 3 centimeters afstand.

Hvad er det lige du skal bruge de 3 cm til?

Se istedet efter hvor stort (lille) areal der skal til et fuldt billede.

Fra : GJ

Dato : 14-06-04 18:34

>Olympus C5050 kan tage makro ned til 3 centimeters afstand. Nikon Coolpix
>4500 er også en populær model til makro- og astrofotograferinger.

Jeg har et Nikon 4500 som jeg er superglad for... det kan tage ned til
2 cm... (Har et godt billede af en myre, men desværre ikke nogen
hjemmeside at ligge det op på)

Men man kan vidst ikke just kalde Nikon 4500 et kompakt kamera *gg*

- men det er supergodt...

Fra : A. Einstein

Dato : 18-06-04 23:07

"GJ" <nospamming@zwallet.com> wrote in message

> [...]
> hjemmeside at ligge det op på)
>
> Men man kan vidst ikke just kalde Nikon 4500 et kompakt kamera *gg*

Den er kompakt nok . Hehe.

Så fremt man har baggie pants på . Haha.

Fra : Tom

Dato : 15-06-04 21:01

"Kasper" <spam@spam.fu> wrote in message
> Er der nogen der har erfariner med et kompakt digital kamera som kan tage
> makrofoto???

Hei!
Her (http://home.online.no/~treihoe/) kan du se noen av mine første
makrobilder med Canon G5,- i den grad man kan kalle et slikt apparat for
kompaktkamra. Spesielt kjennetegn ved makrofotografering, er etter min
mening:

1. du skal nært et bilde (under 10 cm)
2. du skal oftest helt ned til bakken eller på andre vanskelige steder.

Da er det etter min mening en befrielse å ha et kamra med LCD-skjerm. I
steden for å legge deg helt ned på bakken eller lignende, kan du stå
oppreist når du skal ta nærbilde (veldig smart når du skal ta makrobilde i
regn, snøslaps, myr etc.). Skal du i tillegg ta bilder av insekter i (som
oftest er i bevegelse) trenger du også et kamra som er rask i fokusering. G5
er bra til makrofotografering med og uten ekstra makrolinse. Med makrolinse
kan du komme ennå nærmere objektet.

G5 er imidertid ikke bra nok til å fotografere insekter i bevegelse da
fokuseringen er for sen. Triks: Hvis du ønsker å ta bilde av insekter bør
du ta disse bildene tidlig om morgenen, sent på ettermiddagen eller i
august/september. På høsten blir bevegelsene på insektene tregere og de
"overnatter" tidligere på dagen, mens det fremdeles er lyst. Selvfølgelig
kan man også jukse litt med sukkervann.....

Mange mener at fotostativ er unødvendig, selv vil jeg på det sterkeste
anbefale at du bruker stativ, spesielt for makrofotografering. Resultatet
blir oftest bedre, og ikke minst like viktig: -du kan redusere
lukkerhastigheten betraktlig, og på den måten få en mye mer skarp
bildeflate. Selv har jeg ofte tatt bilder uten stativ (og derav en
lukkerhastighet mellom 1/160 - 1/300, eller jeg har stått for nærme
objektet, med uskarpe bilder som resultat.....

Tom R. Høibjerg

Fra : TC

Dato : 16-06-04 02:43

"Kasper" <spam@spam.fu> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfariner med et kompakt digital kamera som kan tage
> makrofoto???

Ja!

Olympus C-220 zoom
http://www.sitecenter.dk/tommyc/scrapbog/view.nhtml?profile=scrapbog&UID=10014

Første forsøg med makroen, kunne sikkert være gået lidt tættere, men ville ikke
friste skæbnen

Mvh.
Tommy