Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C8080, og Blitz/Flash
Fra : Klaus G.

Dato : 11-06-04 18:33

Hej.

Jeg har bestilt et Olympus C8080, samt et 512MB CF kort. Da blitzen ikke er
for god på det kamera(Objektivet skygger, samt den ikke lyser nok opad), så
skal der nok købes en på et tidspunkt. Men min far har en "Hama Zoom Flash
AF28", eller det står der ihvertfald på den, så går ud fra det er det den
hedder :) Så mit ene spørgsmål er, om den kan bruges på mit kommende C8080?
Kan der ske noget ved bare at prøve? Kan jeg brænde noget af?

Mit andet spørgsmål lyder: Hvilken blitz kan i ellers anbefale, så jeg kan
få min egen engang? Prisen må helst ikke komme over 2000kr.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : emj

Dato : 11-06-04 19:42

On Fri, 11 Jun 2004 19:33:18 +0200, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

>Hvilken blitz kan i ellers anbefale, så jeg kan
>få min egen engang? Prisen må helst ikke komme over 2000kr.

Det afhænger af dit behov. Måsk kan du nøjes med Olympus FL-20, som
har den fordel at den virker automatisk sammen med C8080. Ellers kan
du måske finde en brugt Olympus FL-40.
Den helt rigtige ville jo være FL-50, men de fås sikkert ikke som
brugte endnu.
Hilsen emj

Fra : Klaus G.

Dato : 15-06-04 16:12

> [...]
> du måske finde en brugt Olympus FL-40.
> Den helt rigtige ville jo være FL-50, men de fås sikkert ikke som

Men er en FL-20 ikke okay, eller hvad? Vil godt nok nødig ud og give knap
4000kr for en blitz. Den kan vel kun blive bedre end den som der sidder i
kameraet, ikk?

Fra : emj

Dato : 15-06-04 17:39

On Tue, 15 Jun 2004 17:11:55 +0200, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

>Men er en FL-20 ikke okay, eller hvad?

Jo, jeg ville da ikke betænke mig for at købe en FL-20. At jeg har en
FL40 skyldes udelukkende at Olympus ikke lavede FL-20 og FL-50 , da
jeg fik min.
Jeeg kunne sagtens have nøjedes med FL-20, som er både fiksere og mere
handy.

Hilsen emj

Fra : Rene Krogh

Dato : 15-06-04 22:23

> Men er en FL-20 ikke okay, eller hvad? Vil godt nok nødig ud og give knap
> 4000kr for en blitz. Den kan vel kun blive bedre end den som der sidder i
> kameraet, ikk?

Prøv at tage et kig på denne, den kunne måske også bruges.

http://www.cullmann-foto.de/english/index_digiblitz.html

Tror den kan fåes for en rund tusse hos fotohandleren, eller ca. 70 Euro i
tyskland.

mvh
René

Fra : Rene Krogh

Dato : 11-06-04 22:38

> [...]
C8080?
> Kan der ske noget ved bare at prøve? Kan jeg brænde noget af?

Kender den ikke, og har ikke kunnet finde den denne side:

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Men kig alligevel på siden, der kan du læse lidt om analoge blitze på
digicams.

Jeg har selv et gammelt Olympus 2040, og det kører fint sammen med:
2 x cullmann c28 + 1 x cullmann md34s.

Du skal være sikker på at pc-synch signalet ikke overstiger 6V. En del ældre
blitze leverer over til 200V på pc-synch signalet, med katastrofale følger
for kameraet.

Ovenstående er dog helt på eget ansvar.

mvh
René

Fra : kv

Dato : 12-06-04 08:05

Hej Rene
Jeg venter også på mit kamera af slagsen, og har samme tanker om at genbruge
en ældre flash til kameraet, når det kommer frem med posten.

Lad være med "bare" at prøve. Du kan ifølge Olymus' manuale til kameraet
risikere at kameraets elektronik tager skade.

I de tilfælde man har en ældre blitz med høj spænding (over 6V) på
terminalerne, kan man anvende en "Wein Safe-Sync, Hot shoe to hot shoe
adaptor" mellem kameraet og blitzen. Sådan en dims reducerer blitzens høje
spænding på skoens terminaler til noget kameraet kan acceptere. I hvert fald
ifølge producenten.
Se mere under testen af C8080'eren på: www.imaging-resource.com under
"flash-afsnittet" i testen. Han skriver at 10V på blitzens terminaler er
MAX. på det kamera.

Jeg leder selv efter et af slagsen, og ved kun - indtil nu - at de kan fås
i Tyskland. Har endnu ikke fået støvet en dansk forhandler op. Venter på
svar på en email til det tyske firma.

Om der findes andre producenter der laver noget tilsvarende ved jeg desværre
ikke endnu - men "jagten er gået ind"...

mvh
kv

Fra : HKJ

Dato : 12-06-04 08:21

"kv" <keld.vinther@FJERNMEDSTORTskjern-net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Lad være med "bare" at prøve. Du kan ifølge Olymus' manuale til kameraet
> risikere at kameraets elektronik tager skade.

Prøv at checke flashen på denne her side:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html