Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anvendelse af microdrive og notebooks i bj~
Fra : Hans Kruse

Dato : 11-06-04 10:35

Jeg skal til Indien om en uge og en del af turen er i 3500 meters højde
(Himalaya i Nordindien). Jeg har en 1GB Hitachi microdrive og planlægger
også at tage min notebook med til lagring af billeder. Er der nogen der har
anvendt både microdrives og notebooks i denne højde? Hvis man ser på specs
på microdrive og HD's så støder man ofte på højder under 3000m, så hvad er
de praktiske erfaringer?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-06-04 12:29

"Hans Kruse"
> [...]
> på microdrive og HD's så støder man ofte på højder under 3000m, så hvad er

Jeg har kun været inden for anbefalingerne fra IBM/Hitachi, og jeg
ville bestemt tage noget backup flash kort med, du skal nok ikke
være over 3000m i så mange dage? Tag billeder på microdrivet ind
til det ikke vil mere og skift over, det går ikke i stykker det holder
bare op med at køre ind til du trykket iorden. Har oplevet det
modsatte under vand - fejlmelding, og alt i orden ved overfladen.

Bharatpur i Rajastan små 200km fra Delhi skulle være noget af et
fugle paradis, hvis det ikke er i dine planer er det noget at overveje,
det er nok lidt varmt lige nu, men..
Hvor skal du hen..? -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-06-04 15:53

Jeg har 3 stk. 512MB CF-kort med også og vil kun bruge microdrive som
ekstra. Jeg skal være i 3500 meters højde i 8 dage og vil hver dag tømme
flashkort på min notebook. Rejsen er først til Delhi i to dage, derefter
flyves til Leh med udflugter til nærliggende byer. Derefter tilbage til
Delhi og til Agra for at Taj Mahal. Det er en Politiken Plus rejse med
Albatros. Der er uden tvivl tonsvis af motiver.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : David List

Dato : 11-06-04 15:26

On Fri, 11 Jun 2004 11:34:32 +0200,
Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk>
wrote in <40c97ca9$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:
> [...]
> på microdrive og HD's så støder man ofte på højder under 3000m, så hvad er

Jeg har ingen personlige erfaringer med anvendelse af nogen form for
elektronik i de hoejder, men du skal vaere opmaerksom paa hvilken
hoejdegraense producenten anbefaler for produktet under drift og
hvilken hoejdegraense producenten anbefaler for opbevaring af
produktet.

IBM/Hitachi's microdrives har ikke nogen anbefalet hoejdegraense for
opbevaring af produktet. Den graense du naevner, gaelder et opererende
microdrive.

Du kan altsaa *sagtens* tage dit microdrive med op paa toppen af Mount
Everest, men du skal nok ikke taende for den enhed, det sidder i, naar
du er over den anbefalede hoejdegraense.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-06-04 15:54

Mit spørgsmål går på praktiske erfaringer, da producenter holder deres
grænser rigeligt indenfor sikkerhed. Det drejer sig naturligvis om at
anvende det og ikke bare tage det med.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michael Jensen

Dato : 11-06-04 16:17

Hej

Jeg har skudt billeder i mellem 3300 - 5000 meter i 5 dage i Tibet, det var
et 340 MB IBM Jeg brugte kun det.. Det kørte uden problemer.
Jeg havde ikke laptopen med. Da du ikke kommer mere over grænsen end hvad
du nævner, så bør der ikke være problemer. Fabrikanterne må havde lagt noget
margin ind på den spec, for at være på den sikker side, da trykket i den
højde vel vil svinge lidt fra dag til dag og fra sted til sted.

Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-06-04 16:30

Tak, helt enig og derfor også spørgsmålet. Jeg har i mellemtiden fået at
vide fra andre, der har været samme sted at notebooks har været anvendt uden
problemer. Så det er fint.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : khs

Dato : 11-06-04 19:25

> Tak, helt enig og derfor også spørgsmålet. Jeg har i mellemtiden fået at
> vide fra andre, der har været samme sted at notebooks har været anvendt
> [...]

Du skal vel bare ryste lidt mindre med udstyret når luftpuden under
læse/skrivehovedet er lidt tynd.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Deaster

Dato : 11-06-04 18:04

David List wrote:

> [...]
>
> IBM/Hitachi's microdrives har ikke nogen anbefalet hoejdegraense for
> opbevaring af produktet. Den graense du naevner, gaelder et opererende

Hmm, jeg synes eller jeg et par gange på dpreview har set at Hitachi
anbefaler max. 8 eller 10000 fods højde med deres microdrives.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"