Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Noget andet: Første omgang med nyt kamera ~
Fra : Erik W.

Dato : 10-06-04 19:22

Med den faste overbevisning at nu skulle ham Max have baghjul, gik jeg
ned i Århus Universitets park i dag for at skyde nogle ænder, med mit nye
FinePix S5000. Der skal mere end et A2 Pro og en 800mm gøb til at skræmme
mig.
Og det er selvfølgelig ment i sjov, - jeg er såmænd bare en nybegynder der
gerne vil have hjælp til at blive bedre. Her er billederne:

Om ikke andet så har jeg fået det ud af turen i parken, at jeg virkeligt har
fået respekt for fuglefotografer, for det er ufatteligt svært at "ramme" dem
selv med mine sølle 370mm. Jeg havde ligesom regnet med at de ville stoppe
op og posere, når de så mit kamera
Jeg vil gerne have hjælp til at gøre mine billeder bedre, - især det med
udbrændt højlys kæmper jeg meget med. Selv om jeg næsten har underbelyst
nogen af billederne, så bliver de alligevel udbrændt i reflekserne. Hvad
pokker gør man?

Mvh Erik

--
Kritik er yderst sundhedskadeligt for dig og dine omgivelser!
(Frit efter Sundhedsstyrelsen 2004 og Jesper Juul 1998)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-06-04 19:47

Erik W. wrote:
> fået respekt for fuglefotografer, for det er ufatteligt svært at "ramme" dem
> selv med mine sølle 370mm. Jeg havde ligesom regnet med at de ville stoppe
> op og posere, når de så mit kamera

Det gjorde de da også.. det med de 3 bagdele er da herligt

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : KNL DtP

Dato : 10-06-04 20:20

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse

> Selv om jeg næsten har underbelyst
> nogen af billederne, så bliver de alligevel udbrændt i reflekserne.

Når solen rammer vandet og det reflekserer, så er der *så* meget lys, at
hverken fotografisk film, en digital sensor eller det menneskelige øje, for
den sags skyld, kan hive informationer ud af. Højlys i vand vil bare klippe!

Det kan være en løsning at underbelyse billedet med måske -0,5 EV (altså en
halv blænde), og efterfølgende kompensere for det i fremkaldningen af
RAW-filen eller i Photoshop, hvis man skyder direkte i JPG.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-06-04 20:23

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse

Skarpt, men mangler dynamik og er måske beskåre lige lovlig tæt.

> [...]

Burde være kasseret, da modellerne slet ikke er klar

> [...]

Sjovt billede, men en anelse uskarpt.

> [...]

Rodet, og igen er modellerne ikke klar.

> Jeg vil gerne have hjælp til at gøre mine billeder bedre, - især det med
> udbrændt højlys kæmper jeg meget med.

Don't we all?

> Selv om jeg næsten har underbelyst
> nogen af billederne, så bliver de alligevel udbrændt i reflekserne. Hvad
> pokker gør man?

Får dig et bedre kamera? Jeg synes, det største tekniske problem med dine
billeder er manglen på dynamik. Der er for lidt afstand mellem skygge og
højlys, om jeg så må sige.

--
-Jens B.

(Juhuu, mangler ikke længere mit 1D Mark II, så bare vent...)

Fra : Erik W.

Dato : 10-06-04 20:45

> Får dig et bedre kamera?

Aaai... Det var nok det svar jeg havde frygtet mest. Jeg har lige købt nyt
kamera, efter hvad jeg har råd til, og jeg har ikke råd til at at købe sådan
et, som du har

> Jeg synes, det største tekniske problem med dine
> billeder er manglen på dynamik. Der er for lidt afstand mellem skygge og
> højlys, om jeg så må sige.

Ja ... men er det kun kameraets skyld? Er der ikke også noget jeg gør
forkert?

Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 10-06-04 20:54

> Ja ... men er det kun kameraets skyld? Er der ikke også noget jeg gør
> forkert?

Jeg har taget alle billederne på ISO 200. Ville jeg få mere dynamik på ISO
400?
Mvh Erik

Fra : HKJ

Dato : 10-06-04 20:55

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in message

> Ja ... men er det kun kameraets skyld? Er der ikke også noget jeg gør
> forkert?

Du kan efterbehandle billedet i et foto program.
Lidt justering med "curve" værktøjet kan give billedet mere lys, uden at
ødelægge dine highlights (mere end de er).
En smule USM vil gøre det lidt skarpere at se på.

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-06-04 21:14

> [...]

> Aaai... Det var nok det svar jeg havde frygtet mest. Jeg har lige købt nyt
> kamera, efter hvad jeg har råd til, og jeg har ikke råd til at at købe

Det havde jeg sgu' da heller ikke - spørg bare min kone

> Ja ... men er det kun kameraets skyld? Er der ikke også noget jeg gør
> forkert?

Jeg tror ikke, du kan gøre ret meget mere.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-06-04 20:58

> [...]
> udbrændt højlys kæmper jeg meget med. Selv om jeg næsten har underbelyst
> nogen af billederne, så bliver de alligevel udbrændt i reflekserne. Hvad

Ha, som du selv ser af flere billeder, så stikker de sq hoderne ned i
vandet, når de ser sådan et apparat. Det er IKKE let, selv om Max får det
til at sådan ud.

Måske skulle vi hyre Max til at lære os nogle ting...

Bo //
-som bor lidt syd for Århus, og ofte morgenskyder fugle langs Horsens fjord,
Skanderborg Sø, Årslev Engså og Brabrand sø

Fra : Erik W.

Dato : 11-06-04 10:24

"Bo Bjerre" <skrev i news:40c8bd4a$0$9360$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> til at sådan ud.

> Måske skulle vi hyre Max til at lære os nogle ting...

Ja han kunne godt tjene lidt håndører på kurser i felten Og jeg ville
skam ogå melde mig hvis det var herovre i østjylland.

> Bo //
> -som bor lidt syd for Århus, og ofte morgenskyder fugle langs Horsens
fjord,
> Skanderborg Sø, Årslev Engså og Brabrand sø

Ja Årslev Engsø er helt fantastisk. Masser af fiskehejrer, et par kærhøge og
en enkelt fiskeørn har jeg set dernede. Men det kræver nok en meget stor
tele at komme tæt nok på.
Det kan jo være at vi mødes dernede en gang.

Mvh Erik

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-06-04 11:00

> [...]
> tele at komme tæt nok på.
> Det kan jo være at vi mødes dernede en gang.

Hejsa Erik & Bo.

Jeg har ikke selv taget billeder ved Årslev Engsø, min 300 er simpelthen for
kort til det. Men jeg har fundet en anden sø ude ved Tilst, under en
kilometer fra rundkørslen ved Bilka. Jeg har selv taget billeder af
fiskeørnen der (med en 300) desværre var det en kornet S/H-film jeg brugte,
så de blev ikke værd at vise. Men der er også mange andre spændende fugle
der. Og på vejen derned er der også sorte svaner, desværre kan man ikke
komme ned til brinken ved den sø.

MVH

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-04 21:57

Hej

Det er nydelige billeder du har skudt. Men helt tilfreds er du jo ikke!
De to første med kraftig zoom er lidt underbelyste. Jeg kender ikke dit
apparat, men når det kommer ud mørkt - lidt forkert i farverne er det
lysmålingen der er for optimistisk. Tjek mulighederne for kompensation. Hvor
er din sol. Måske ville det være bedre med sidelys.
Skarphedsmæssigt er det fint skud. Du får alt det kameraet kan gi'. Fugle er
lidt svære med de fine detaljer i fjerene. Det kræver et super telobjektiv.
Så vær godt tilfreds med dit resultat. Men fortsæt - øvelse gør mester.

1 er en flot andefar.
2 er forkert beskåret og virker forkert
3 Er meget bedre, men vi har jo set rumperne
4 Næsten elendig komposition. Her havde du ham! Max havde haft ham lige i
centrum uden alt det forstyrrende.
Der missede du shuttet!

Det har intet med kameraet at gøre. Det er fint nok. Dynamik som Jens
skriver om er hovedsaglig bestemt af eksponeringen og den A/D konverter, der
sidder i kameraet. Det opgives sjældent hvad opløsningen er i A/D
konverteren. Men i bedre kameraer er det en 16 bit konvertering. Mon ikke
også i dit.
Sort = 0 netop udbrænt højlys er 2 i 16. Så der er ca. 65.000 grader mellem
det lyseste og det mørkeste. I et billigt cam er der kun 256!
Det er dynamik. Tro ikke Jens' fine apparat er anderledes. Med eksponeringen
vælger du hvor det helt sorte starter og hvor det ender i det udbrændte. Det
er kunsten.

Måske har MK II endnu større dynamikområde, men problemerne er det samme.

Gert

Fra : Erik W.

Dato : 10-06-04 22:48

"Gert Nielsen" skrev i news:40c8cb16$0$486$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> 4 Næsten elendig komposition. Her havde du ham! Max havde haft ham lige i
> centrum uden alt det forstyrrende.
> Der missede du shuttet!

Det har du ret i, jeg prøvede at beskære billedet hårdt, men det bliver for
småt så istedet kommer her en bonus-and

> [...]
> er kunsten.
>
> Måske har MK II endnu større dynamikområde, men problemerne er det samme.

Jeg siger tusind tak for en meget detaljeret og brugbar kritik Gert. Jeg
bliver glad for at høre at det nok er mig og ikke kameraet der er noget galt
med. Jeg har ikke tid til at gå ud og købe et MK II lige nu
Jeg kan heller ikke forstå hvis et nyt FinePix S5000 med Super-CCD skulle
have så dårlig dynamik. Jeg har hørt meget om Fujifilm og Super-CCD, men
aldrig at dynamikken skulle være dårligere end hvad andre kameraer har i
samme prisklasse.
Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan det skal gøres rigtigt.

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-06-04 05:13

> [...]
>
> Det har du ret i, jeg prøvede at beskære billedet hårdt, men det bliver for

Modlys er svært, men resultatet her er flot, bortset fra
den store sten i forgrunden. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-04 07:40

> [...]
> "Gert Nielsen" skrev i
>
> Det har du ret i, jeg prøvede at beskære billedet hårdt, men det bliver

Fint veleksponeret billede og pænt skarpt. Modlys giver mere spændende
billeder og flot vandspejl. Det er lykkedes her. Solen i ryggen giver
lettest et godt og skarpt resultat, men personligt vil jeg gerne have lidt
spil. Jeg skrev pænt skarpt, det er fordi jeg gerne ville have lidt bedre
dybdeskarphed. (Tele og for stor blænde - leg med ISO!).
Desuden vil jeg forvente anden lidt blødere, for den er jo mest i skygge.
Jeg tror du har givet den lidt (for meget) USM. Er det rigtigt, er
originalen bedre. Der er tendens til moire på siden. USM er nok nødvendigt,
men alt for mange overdriver!
Kompositionen er også god, men måske lidt beskæring th. Og stenen, Hvor er
naturen rodet! Den driller, selv om jeg godt kan lide noget forgrund.
Apparatet giver det, det skal. Justeringerne henter du 5 cm bag apparatet.
Det er i hvet fald en flot start.

Gert

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-06-04 05:10

"Erik W."
> [...]
> Og det er selvfølgelig ment i sjov, - jeg er såmænd bare en nybegynder der
> gerne vil have hjælp til at blive bedre. Her er billederne:

Det lyder som et dejligt område, Thomas her i gruppen har
også taget billeder der..

Det er lidt mørkt, men ellers er der utroligt fine detaljer og
det er meget skarpt..Gråandens hanner er meget meget svære,
fordi hovedet har en tendens til at blive helt sort, men generelt
er det en god ide at have solen i ryggen. Tidlig morgen og sen
eftermiddag er lyset flottere. Alt handler om lys, hvis lyset ikke
er der så vent til en anden dag.

Dem har jeg også fotograferet - med samme resultat, det ser
meget sjovere ud i søgeren end det færdige resultat.

Lyset er bedre, vandet har en fantastisk flot farve, Thomas har
også nogle billeder med den farve vand, måske han vil linke til
det..

Det er sjovt. Godt exponeret, det er som det skal være, fine
detaljer i det mørke i den foreste and, højlysende går lige over
fordi vinklen på vingen reflekterer sollyset.

> [...]
> udbrændt højlys kæmper jeg meget med. Selv om jeg næsten har underbelyst
> nogen af billederne, så bliver de alligevel udbrændt i reflekserne. Hvad

Du skal glemme reflekserne (pinlight) de skal være hvide, men højlysende
skal helst ikke brænde ud. Jeg syns dit kamera klarer det fint. Du skal bare
stå tidligere op og såvidt muligt hold solen i ryggen. Nogle bruger fill flash
det har jeg aldrig fået til at fungere, på een eller anden måde syns jeg ikke
det hører til i natur foto, men du kan jo prøve.. -max-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-06-04 10:57

> [...]
ikke
> det hører til i natur foto, men du kan jo prøve.. -max-

Hejsa Erik.

Sjove billeder du har fået fra Uni-parken. Jeg kan desværre ikke se dem
alle, kun det hvor anden er ved at rense fjerene og det hvor man ser Andemor
ovenfra. Jeg kan rigtig godt lide det, hvor andrikken er ved at rense
fjerene. Det eneste der er forstyrrende er stenen i forgrunden, heldigvis
skygger den ikke for anden. Det er et hyggeligt sted at tage billeder, og
det gode er, at man kan komme tæt på med en 300 mm eller mindre, hvilket
passer mig fint Hvis du har mod på fuglene, er Marselisborgsskoven også
et glimrende sted. De små søer har tit mange andefugle og så kan man jo også
få billeder af de andre dyr der er der
På opfordring af Max, har jeg lige fusket en hurtig side med et par
billeder, nogle fra Uni-parken andre fra Sønderjylland. Adressen er:
http://home6.inet.tele.dk/sass/billeder/

MVH

Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 11-06-04 11:20

"Thomas Pedersen" skrev i news:cabvkd$1nrr$1@news.cybercity.dk...

> Sjove billeder du har fået fra Uni-parken. Jeg kan desværre ikke se dem
> alle, kun det hvor anden er ved at rense fjerene og det hvor man ser
Andemor
> ovenfra.

Andemor set overfra er ikke et jeg har uploadet, jeg tager aldrig billeder
set ovenfra hvis jeg kan undgå det. Men andrikken der pudser sig har jeg
lagt op. Hvis jeg vil vise flere billeder må jeg hellere få lavet en
hjemmeside hvor jeg kan vise dem fra.

> Jeg kan rigtig godt lide det, hvor andrikken er ved at rense
> fjerene. Det eneste der er forstyrrende er stenen i forgrunden, heldigvis
> skygger den ikke for anden.

Det billede er jeg også selv glad for. Stenen tror jeg er taget med
forsætligt da jeg gerne ville prøve at lave lidt dybde i billedet. Næste
gang vil jeg prøve at lave mere "rene" billeder.

> [...]
også
> et glimrende sted. De små søer har tit mange andefugle og så kan man jo

Det vil jeg prøve.

> På opfordring af Max, har jeg lige fusket en hurtig side med et par
> billeder, nogle fra Uni-parken andre fra Sønderjylland. Adressen er:
> http://home6.inet.tele.dk/sass/billeder/

Jeg synes det er nogle ufatteligt smukke billeder du der viser, det varer
nok et stykke tid inden jeg er der.
Troldanden er helt utrolig og farven på vandet ... dejligt.

Tak for kigget og kommentarerne

Mvh Erik

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-06-04 11:44

> [...]
> set ovenfra hvis jeg kan undgå det. Men andrikken der pudser sig har jeg
> lagt op. Hvis jeg vil vise flere billeder må jeg hellere få lavet en

Det har du da ret i, jeg kigger mig ikke for når jeg ser i dk.binaer

> Det billede er jeg også selv glad for. Stenen tror jeg er taget med
> forsætligt da jeg gerne ville prøve at lave lidt dybde i billedet. Næste
> gang vil jeg prøve at lave mere "rene" billeder.

Ja, om de skal være mere rene er jo en smagssag, jeg er ikke for god til at
holde mine egne rene

> [...]
> nok et stykke tid inden jeg er der.
> Troldanden er helt utrolig og farven på vandet ... dejligt.

Tusind tak. Troldænderne har drillet mig meget, fordi der er så stor
kontrast i dem, enten får man detaljer i det hvide og totalt sorte områder
eller også får man detaljer i det sorte og helt udbrændte hvide områder, som
på det der er på siden. Dias giver desværre ikke plads til at få detaljer i
alle områder, kan ske, at man skal forsøge at tage dem på en overskyet dag
idag

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-06-04 14:06

"Thomas Pedersen"
> [...]
> På opfordring af Max, har jeg lige fusket en hurtig side med et par
> billeder, nogle fra Uni-parken andre fra Sønderjylland. Adressen er:

Hi Thomas,
Det er meget meget flot, den måde du har sat det op - Elegant!!
Også lægger du ud med Gråsten Slot og slutter af med et slag
golf med prins Frederik, ) (joking)..
Der er vidst over 2mb billeder på siden, måske du skulle overveje
at komprimere dem en anelse mere, det er der nok nogen der vil
være glade for..
Photosig er gået konkurs eller hvad sker der, jeg har ikke kunnet
finde nogen oplysninger nogen steder.. -max-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 12-06-04 14:31

> [...]
> Photosig er gået konkurs eller hvad sker der, jeg har ikke kunnet
> finde nogen oplysninger nogen steder.. -max-

Hej Max.

Jeg gjorde ikke det store ved billederne fordi det er en hurtig midlertidig
løsning. Her over sommeren har jeg planer om, at få en ordentlig side op at
køre, så det kommer, bare rolig
Jeg har heller ikke hørt noget med PSIG, men mon ikke de kommer igen. Er det
ikke denne weekend de har det der møde i Vegas, det kan også være, at de
leger med noget opdatering eller serverskift. De har jo ikke været for
stabile. Lad os vente tiden an og se hvad der sker

MVH
Thomas

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 12-06-04 14:32

> [...]
> Photosig er gået konkurs eller hvad sker der, jeg har ikke kunnet
> finde nogen oplysninger nogen steder.. -max-

Vi har jo forresten heller ikke tid til at lege med internet, der er jo Le
Mans

Fra : Erik W.

Dato : 11-06-04 10:57

"-max-" skrev i news:ogayc.11104$Vf.600653@news000.worldonline.dk...
> Det lyder som et dejligt område, Thomas her i gruppen har
> også taget billeder der..

Det er en forholdsvis lille men hyggelig park med to små søer midt imellem
de store gule universitetsbygninger. Botanisk have (den med den gamle by)
ligger en halv kilometer længere nede Af ringgaden og har mange flere søer
og et mere varieret andeliv.
Det store hit i Århus området er Årslev Engsø, den bare venter på en 800mm
tele, med det utroligste varierede fugleliv: Fiskeørne , fiskehejrer,
kærhøge og meget andet.

> [...]
ikke
> det hører til i natur foto, men du kan jo prøve.. -max-

Jeg siger tusind tak Max, jeg vil prøve at arbejde videre med nogle af de
forslag som du og de andre har givet mig her i tråden.

Mvh Erik

Fra : Nielsen

Dato : 11-06-04 06:23

> [...]
> Kritik er yderst sundhedskadeligt for dig og dine omgivelser!
> (Frit efter Sundhedsstyrelsen 2004 og Jesper Juul 1998)

Jeg kan ikke se billederne??

Fru Nielsen

Fra : Deaster

Dato : 11-06-04 07:21

Nielsen wrote:

> "Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in message
>
> Jeg kan ikke se billederne??

Nope, det er fordi du bruger Sunsite, de har ikke de binære grupper.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-06-04 09:56

Undskyld at jeg bryder ind:
Her i tråden anbefales flere gange at bruge USM,
er det ikke noget der kun virker til udprint ?, på skærm
synes jeg ikke jeg kan se forskel.
mvh Ebbe

Fra : HKJ

Dato : 11-06-04 10:00

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in message
> Undskyld at jeg bryder ind:
> Her i tråden anbefales flere gange at bruge USM,
> er det ikke noget der kun virker til udprint ?, på skærm
> synes jeg ikke jeg kan se forskel.

Det afhænger af hvilken opløsning billedet har.
Så lang tid opløsningen på billedet er højere end du viser på skærmen, så er
USM ikke særlig tydeligt, men prøv at bruge det på et 800*600 billede.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-06-04 10:07

On Fri, 11 Jun 2004 10:59:55 +0200, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>Det afhænger af hvilken opløsning billedet har.
>Så lang tid opløsningen på billedet er højere end du viser på skærmen, så er
>USM ikke særlig tydeligt, men prøv at bruge det på et 800*600 billede.

Aha, det vil jeg prøve,
Tak for svar
mvh Ebbe

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-06-04 10:12

"Ebbe Hansen"
> Undskyld at jeg bryder ind:

Ja hvad tænker du dog på..)

> Her i tråden anbefales flere gange at bruge USM,
> er det ikke noget der kun virker til udprint ?, på skærm
> synes jeg ikke jeg kan se forskel.

Hvis du kigger billeder i 100% så bør du kunne se forskel,
de fleste digitale billeder har godt af lidt usm, det afhænger
af hvor meget usm/sharpening kameraet selv laver.. Hvis
det er muligt er det bedst at slå det fra fuldstændigt i
kameraet og tilføje usm til aller sidst inden billedet går til
print eller skal vises på nettet. Hvor meget usm et billede
skal have er afhængig af print metode og kvalitet.
Gem altid originalerne uden usm, lav aldrig usm inden
resize. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 11-06-04 10:36

Jeg havde mere eller mindre tilfældigt sat kameraet til at fotografere i
"soft mode" jeg går ud fra det er noget i retning af USM. Jeg har brugt en
del af aftenen igår til at gennemgå kameraets indstillinger med manualen
liggende ved siden af, og næste gang vil jeg prøve at eksperimentere mere
bevidst med indstillingerne.
Iøvrigt er den eneste ting jeg indtil videre er lidt irriteret over ved
kameraet, at programvælgeren drejer meget let, så jeg nemt kommer til skifte
program ved et uheld, hvilket jeg opdager ved at kameraet pludselig opfører
sig mærkeligt lige midt i et skud. Desværre kan den tilsyneladende ikke
låses. http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s5000/s5000_mode_dial.jpg

Jeg håber at det er okay at jeg poster et ny serie når jeg har været ude med
de nye indstillinger. Så skulle de gerne være bedre.

Mvh Erik

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-04 11:14

USM er for at gøre billederne en anelse skarpere. men pas på. Soft mode gør
det modsatte.
Gert

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-06-04 13:16

"Gert Nielsen"
> USM er for at gøre billederne en anelse skarpere. men pas på. Soft mode gør
> det modsatte.
> Gert

Det kan da ikke være rigtigt Gert, tror du ikke bare det er
original billedet uden kameraets interne sharpening og evt
kontrast behandling.. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-04 15:16

> "Gert Nielsen"
>
> Det kan da ikke være rigtigt Gert, tror du ikke bare det er
> original billedet uden kameraets interne sharpening og evt
> kontrast behandling.. -max-

Jo da. Den kan stilles til blød nomal og skarp, Jeg har lige tjekket! Min
D70 kan stilles i 5 niveauer med nomal i midten.
Gert

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-06-04 14:10

On Fri, 11 Jun 2004 11:12:02 +0200, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com>
wrote:
klip

> [...]
>skal have er afhængig af print metode og kvalitet.
>Gem altid originalerne uden usm, lav aldrig usm inden

Om jeg kan slå USM fra, det tror jeg ikke (Canon G2)
til print mener jeg at jeg kan se en lille forskel, jeg er
jo ingen ørn til det, har prøvet med 300-0,3-2 i PS,
så jeg vil experimentere lidt mere, nu jeg har ofret
ny skærm
hilsen og tak for interessen
Ebbe