Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IXUS 500 videolængde?
Fra : Christian Kruse

Dato : 08-06-04 18:57

Hej i gruppen,

Jeg står over for at skulle købe et IXUS500 her op til
sommerferien, men der er én lille ting, som jeg konstant
får modstridende svar på ved at læse anmeldelser og
sådan. Derfor kan I sikkert være til større hjælp.

Hvor lang tid kan man maksimalt optage videoklip med
kameraet? Nogen sider siger max 3 minutter i 320x240
og max 30 sek i 640x480 lige meget hvor stort
memorycard man har i, mens andre siger det kommer an
på størrelsen af ens memory card? Er det en af de to
påstande eller måske en helt tredje?

På forhånd tak til IXUS-ejere, der kan give svaret

Mvh Christian Kruse

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 08-06-04 20:16

On Tue, 8 Jun 2004 19:56:54 +0200, "Christian Kruse"
<ckruse@galnet.dk> wrote:

> [...]
>memorycard man har i, mens andre siger det kommer an
>på størrelsen af ens memory card? Er det en af de to

Op til 3 minutter pr. klip ifølge Canon

Bemærk, at der ikke er tale om flydende video, idet billedhastigheden
kun er 10-15 fps/sek.

KS

Fra : Christian Kruse

Dato : 08-06-04 20:46

<kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Op til 3 minutter pr. klip ifølge Canon
>
> Bemærk, at der ikke er tale om flydende video, idet billedhastigheden
> kun er 10-15 fps/sek.

Ja, naturligvis. Men det er nu ikke det store problem for
mit vedkommende, mere hvor meget.

Og tak for svaret

Fra : Maj

Dato : 09-06-04 07:07

Jeg har anvendt et Ixus 400 i lidt over 1 år med et 512 MB Sandisk Ultra og
har eksperimenteret med hvor længe videooptagelserne kan vare. I format
320x240 optages uden problemer i 3 min. og 20 sek. Mellem 3 min og 20 sek og
op til 4 min og 30 sek er der en grænse som varierer fra gang til gang,
formentlig afhængig af lys og antal farver. Der er ingen advarsel om at nu
stopper optagelsen. Først når klippet skal ses erfares at alt blot er sort.
Har aldrig haft problemer med klip af 3 min's varighed og derunder og i
praksis har jeg alligevel ikke brug for optagelser der varer mere end 3 min,
så der er i det daglige intet problem i kameraets begrænsninger.
I.ø. duer optagelser ikke til at optage noget der bevæger sig, sport, børn,
dyr ect. - de 15 fps er alt for lidt og optagelserne bliver irriterende
hakket, så begræns brugen af video til alt det andet.

Venligst

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-06-04 07:22

wrote:

> Op til 3 minutter pr. klip ifølge Canon

Det er for 320x240.

Desværre kan jeg ikke umiddelbart finde Canons officielle
specifikationer for 640x480: På deres sider står der blot at
de tre minutter kun gælder for 320x240 og 160x120.

> Bemærk, at der ikke er tale om flydende video, idet billedhastigheden
> kun er 10-15 fps/sek.

Helt enig. De 15FPS er hakkende, men kan da ses. De 10FPS er
alt for hakkende til min smag.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Maj

Dato : 09-06-04 10:15

> Desværre kan jeg ikke umiddelbart finde Canons officielle
> specifikationer for 640x480: På deres sider står der blot at
> de tre minutter kun gælder for 320x240 og 160x120.

Af
http://www.canon-europa.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/Digital_IXUS_500/index.asp?specs=1
fremgår: "Movie length Up to 30sec. (640 x 480)²", og med den lakoniske
oplysning
² Depending on memory card speed & capacity
Venligst

Fra : Henrik Sahl

Dato : 08-06-04 22:21

"Christian Kruse" <ckruse@galnet.dk> wrote in message
> [...]
> på størrelsen af ens memory card? Er det en af de to
> påstande eller måske en helt tredje?
>
> På forhånd tak til IXUS-ejere, der kan give svaret

Jeg ved ikke om det her hjælper, men jeg har et Canon A60 og jeg har lige
sat et 128mb flash kort i og kan optage 180sek i træk. Da der stadig er
plads på kortet, så kan jeg lave en optagelse på 180sek. igen.
Jeg tror at det fungerer på samme måde på Ixus'et, at de enkelte optagelser
kun kan være 180sek, men at man kan have flere på et kort afhængigt af
kortets størrelse.

Mvh
Henrik

Fra : outzen

Dato : 09-06-04 16:51

> "Christian Kruse" <ckruse@galnet.dk> wrote in message

Hej Christian
Da jeg jo har en ixus 500 (godt tilfreds kan jeg sige dig at i 640x480
er det kun 30 sek ligegyldigt hvor stort kortet er. I de andre opløsninger
er dt 3 min. sådan.
jesper

Fra : Christian Kruse

Dato : 09-06-04 16:57

"outzen" <hammerfest@spamget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
640x480
> er det kun 30 sek ligegyldigt hvor stort kortet er. I de andre opløsninger

Hey.

Kan man godt optage flere klip, eller er maksimum ét klip
på 30 sekunder? Tror min sproglige præcision gik lidt i
lokummet i det første indlæg

Og nu jeg har dig.. hvad størrelse memory-card anbefaler
du?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-06-04 17:05

Christian Kruse wrote:

> Kan man godt optage flere klip, eller er maksimum ét klip
> på 30 sekunder?

Flere. Men har du kigget på de klip der produceres? Der er f.eks. et på
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/s500_samples.html
Vældig skarpe og nydelige billeder, men det ændrer ikke ved at det
hakker voldsomt.

Hvis video interesserer dig, synes jeg du burde overveje et andet
kamera. F.eks. Canons S1 IS, hvis du kan leve med størrelsen eller Sony
DCS-T1, hvis du kan leve med dårligere billeder. Begge de kameraer
optager 640x480 i 30FPS.

Fra : Christian Kruse

Dato : 10-06-04 11:14

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/s500_samples.html
> Vældig skarpe og nydelige billeder, men det ændrer ikke ved at det

Ja, dem havde jeg godt set da jeg læste reviewet. Det er
heller ikke den afgørende faktor for at købe kameraet, da
jeg ved billederne er grunden til at købe et digicam, men
selvfølgelig er det rart at have som en lille bi-feature.

> [...]
> kamera. F.eks. Canons S1 IS, hvis du kan leve med størrelsen eller Sony
> DCS-T1, hvis du kan leve med dårligere billeder. Begge de kameraer

Det så umiddelbart imponerende ud fra Sony's Cam, men
som du også nævner var billederne væsentligt ringere og
mindre skarpe. Jeg tror jeg holder mig til IXUS'en.

Mvh Christian Kruse