Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor meget zoom.
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-06-04 18:36

Hej NG.

Kan man sige hvor meget zoom det her har
http://makeashorterlink.com/?E2C013088 med dette objektiv AF-S DX 18-70? Jeg
er ikke så meget inde i alt det der, med de tal der står på objektiverne.

--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-06-04 18:38

Jørgen Nielsen wrote:
> [...]
> er ikke så meget inde i alt det der, med de tal der står på objektiverne.

Som jeg ser det, er "hvor meget zoom" et spørgsmål om forholdet imellem
korteste brændvidde (18... som regel mm) og længste brændvidde (70...
igen som regel mm).

Et 18-70 objektiv kan altså mønstre ca. 3,9X optisk zoom.

Det er /ikke/ en kvalitet i sig selv at tallet er højt.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : HKJ

Dato : 07-06-04 18:47

"Jørgen Nielsen" <Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
Jeg
> er ikke så meget inde i alt det der, med de tal der står på objektiverne.

Den har 70/18 -> 3.9 gange, men det kan du ikke umiddelbart sammenligne med
et kompakt kamera.
Hvis du skal sammenligne med et kompaktkamere vil den lange ende svare til
cirka 3 gange zoom og den brede ende af zoomen, være lidt bredere end de
fleste kompakt kamera.

For at kunne sammenligne de forskellige zoom's, plejer man at omregne til
35mm equivalent. På D70 skal du gange de opgivne tal med 1.5, hvilket
betyder at den har:
27-105mm

For cirka 1500 kr kan du købe et 70-300 mm objektiv, hvilket, omregnet til
35mm equivalent, er:
105-450mm

Et typisk 3x kamera har:
35-105mm
For de nøjagtive værdier se f.eks. www.dpreview.com

Det lave tal er den brede ende af zoom'en og det høje tal er hvor godt den
kan trække fjerne genstande ind.

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-06-04 21:33

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det lave tal er den brede ende af zoom'en og det høje tal er hvor godt den
> kan trække fjerne genstande ind.

MEN
Mon man ikke kan regne med at jo større zoom-område til en given pris, jo
ringere kvalitet ?
Træerne gror jo ikke ind i himlen

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-06-04 12:06

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> MEN
> Mon man ikke kan regne med at jo større zoom-område til en given pris, jo
> [...]
++++++++++++++++++++

Hej Ole.

Det er altså ikke et objektiv du vil anbefalde? Hvis ikke, er det bedre at
købe kamerahuset for sig selv, og så finde et andet objektiv? Det jeg skal
bruge det til, er lidt makro, men jeg vil også gerne kunne zoome noget mere
end 3.9x, men det kræver vil 2 forskellige objektiver, eller hvad?

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-04 12:27

Hej Jørgen

Hvis du køber en D70 (eller en Canon D300!) får du som det første brug for
vidvinkel.
Se andre tråde ang. D70!
18-70 er faktisk et rigtig godt og skarpttegnende opjektiv. Og i kit er den
utrolig billig.
Den dækker det meste, men der er ikke meget tele i den. Så skal du lege her
kan du købe en 70-300 eller lignende for en tudse.
Men forvent ikke kvalitet til den pris! Det er sjældent at et objektiv til
knap 4000- er så godt som 18-70'eren!

Skal du have en telezoom i samme kvalitet er det fra 6000-

Så køb trygt et kit og lær at bruge kameraet.
Her var det D70 + 20mm 2,8, 50mm 1,4, 18-70mm. I den rækkefølge! Næste
bliver en macro 105mm fra Sigma og senere måske en 70-200/2,8

Gert

"Jørgen Nielsen" <Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40c59d07$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-06-04 13:06

"Gert Nielsen"
> [...]
> Her var det D70 + 20mm 2,8, 50mm 1,4, 18-70mm. I den rækkefølge! Næste
> bliver en macro 105mm fra Sigma og senere måske en 70-200/2,8

Brugte Nikon objektiver kan man finde meget billigt og med
en lille modifikation til nogle hundred kroner fungerer de fint
på feks D70 - Der er mange mange penge at spare på kvalitets
objektiver, her er en liste over objektiver der kan modificeres:
http://www.naturfotograf.com/lens_CPUconversion.html
Det er sku da et spare tip der sparker røv.. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-04 15:13

Hej

Tak for tippet. Det må undersøges.
Gert

Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 09-06-04 07:39

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> wrote in message
> [...]
> Her var det D70 + 20mm 2,8, 50mm 1,4, 18-70mm. I den rækkefølge! Næste
> bliver en macro 105mm fra Sigma og senere måske en 70-200/2,8

Hej Gert,

Hvordan ser du, at AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G ED er et godt objektiv? Har
Nikon forskellige kvalitetlinser (ligesom canon fx har deres L-linser)?
Betyder Silent Wave fokusmotoren noget? Eller er det lige meget? Jeg kunne
godt tænke mig lidt mere info om hvordan jeg kan vurdere forskellige linsers
kvalitet, så skyd endelig løs, hvis I ved noget

Esben

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-04 23:27

Hej Espen

Måske skal vi kravle ud til en ny tråd om kvalitet af objektiver.
Men her: Jeg er meget imponeret over 18-70'eren. På nær lidt følsomhed for
flare i direkte modlys på 18mm tegner den langt over middel.
Skal jeg på ferie er det den, der sidder på. Den leverer meget fine
resultater. 50mm er bedre, men det er et tæt løb.

Generelt er zoom altid dårligere end et fast objektiv. I dag laves der dog
zooms, der er lige så gode eller overgår de faste brændvidder. Men de er
dyre!

Nikon har bestemt flere kvaliteter. Helt fra - hvad jeg vil kalde elendigt -
til det subilme. Her passer prisbarometeret fint! Men som ny Nikon mand var
jeg lidt chokeret. Nikon har ikke et "L" mærke, de klarer den sag med 0'er i
prisen.
Jeg havde en Contax med Zeiss 35/1,4, 50/1,4, 85/1,4 og 135/2,8. Dyrt grej,
der nu er solgt til fordel for en Nikon D70. 3 måneder med D70 har lært mig,
at det er rigtigt, at digital fotografering stiller næsten større krav til
objektiverne end i den analoge verden. Jeg havde noget af det bedste og
ønsker og kræver det samme med det nye kamera.

En enkelt, men meget vigtig egenskab ved et objektiv er dens evne til at
gengive kontrast. Er den ikke høj, er alt andet ligegyldigt. Kontrastløse
billeder med høj opløsning er ligegyldige. Men der er mange andre faktorer,
der kan gøre et objetiv med god MTF middelmådigt. Flare, farvegengivelse og
opførsel i uskarhed (Bokeh). Men med høj MTF følger de andre egenskaber
oftest. Og modulation transfer function (MTF) kan måles.

http://www.photodo.com/nav/prodindex.html viser MTF målinger på en masse
objektiver, dog ikke 18-70. Jeg ville forvente et resultat mellem 3,5 og 4,
hvilket er rimeligt højt. Men under 3,5 får man i bedste fald et skarpt
fladt billede. Det er nu min mening, men min erfaring passer med målingerne
hos Photodo.

Alt det andet AF HCM UMC ... er da "nice to have" men objektiverne skal
kunne levere varen, hvis vi gør det rigtigt! Bare se -max- 's fugle
billeder. Han gør det rigtigt med et objektiv, der kan levere varen! (men
også forkert en gang imellem - IK! max

Gert

"Esben Kolind Laustrup" <ezben_fjern_dette_@tele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:Pfyxc.9$ch.3@news.get2net.dk...

Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 10-06-04 06:53

> [...]
> kunne levere varen, hvis vi gør det rigtigt! Bare se -max- 's fugle
> billeder. Han gør det rigtigt med et objektiv, der kan levere varen! (men

Hej igen Gert,

Tak for dit meget uddybende svar! Dejligt at høre fra nogle der ved hvad de
snakker om

Esben

Fra : Deaster

Dato : 08-06-04 12:46

Jørgen Nielsen wrote:

> [...]
> objektiv? Det jeg skal bruge det til, er lidt makro, men jeg vil også
> gerne kunne zoome noget mere end 3.9x, men det kræver vil 2

Eller købe eks. en 55-500mm zoom, det burde vel være nok for de fleste.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : ab

Dato : 07-06-04 20:10

"Jørgen Nielsen" <Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40c4a705$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> http://makeashorterlink.com/?E2C013088

- Og prisen, der vises i dit link er faktisk højere end du kan gå ind og
købe tilsvarende til i en ganske almindelig dansk fotoforretning.

ab

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-06-04 20:37

> [...]

>er ikke så meget inde i alt det der, med de tal der står på objektiverne.

Du kan få kameraet+objektiv til samme pris i svenske kroner på
http://www.scandinavianphoto.se/

Peter

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-06-04 10:32

Takker for alle svarene. Der var flere jeg virkeig kunne bruge.

Mvh. Jørgen Nielsen.