Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Har af venner hørt .... bla - bla - bla ..~
Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 06-06-04 20:08

Undertegnede har af venner hørt at Minolta kun er
et *skodfabrikat* ved siden af Canon og Nikon ....

Jeg er meget glad for mit "lille" Canon A70 men
bestemt også mit Minolta DiMAGE 7Hi ...

Hvordan er det ude i den prof. verden ... er Minolta
der kun et *skodmærke" ... ?

Og står det rent faktisk i skyggen af Canon og Nikon .. ?

Med venlig hilsen
K.G.
--
Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo
Foto: http://gallery.atpic.com/77

Fra : Alex Jensen

Dato : 06-06-04 20:17

ja

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 06-06-04 20:37

Alex Jensen skriver ...

> ja

Hvorfor .... *ja* det er for nemt ... :-/

MvH K.G.

Fra : Alex Jensen

Dato : 06-06-04 20:41

Vel fordi de kun sælger 1/50 af hvad canon og nikon sælger?
.... men derfor kan de jo godt lave gode kameraer ;)

Udvalget af objektiver til minolta skulle efter sigende ikke være så stort.

Mvh Alex

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 06-06-04 21:15

"Alex Jensen" <news@offline.dk> skrev i en meddelelse
> Vel fordi de kun sælger 1/50 af hvad canon og nikon sælger?

Tja, Farrai sælger jo også kun en promille af hvad Toyota sælger.

Glenn

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-06-04 21:04

> [...]
> der kun et *skodmærke" ... ?
>
> Og står det rent faktisk i skyggen af Canon og Nikon .. ?

Minolta har aldrig været et skodmærke, men altid lidt i skyggen af de to
andre. Personligt tror jeg at de leverer
_mindst_ lige så meget kvali for pengene. Men de er måske ikke helt så
"poppede"
Mvh
Ole

---

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-06-04 21:26

Ole Larsen skrev:

>Minolta har aldrig været et skodmærke, men altid lidt i skyggen af de to
>andre. Personligt tror jeg at de leverer

Minolta har altid leveret gode produkter, imho, men har aldrig
været et professionelt mærke og dermed ikke leveret kameraer som
professionelle ville vælge.

I sin tid prøvede at lancere et SLR, som skulle konkurere med
Canon F 1 og Nikon F 2 osv.

Det hed Minolta XM, men blev aldrig nogen succés.
Bl.a. fordi den første udgave ikke kunne påmonteres motor og det
går ikke i professionelt sammenhæng.

Og så er der lige det at man ofte har nogle objektiver i
forvejen, som man gerne vil kunne vedblive med at bruge.
--
Knud

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 07-06-04 16:39

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
>
> Og så er der lige det at man ofte har nogle objektiver i
> forvejen, som man gerne vil kunne vedblive med at bruge.
Ja, XM Motor kom først 4 år senere, da var det nok for sent . .

Men det samarbejde som Minolta og Leica havde i sin tid resulterede ikke
ligefrem i "skod"-produkter, men kameraer som XE-7~Leica R3 og XD-7~
Leica R4 samt en række ganske gode objektiver. Den MD 35-70mm/1:3.5, som
Leica også laver, har da overbevist mig om at man godt kan bruge andet
end faste brændvidder

Jeg har ikke noget imod at nogle ikke regner med Minolta fordi det ikke
er "professionelt" nok, så kan man finde objektiver som fx 35mm/1:1.8,
50mm/1:1.2 og 100mm/1:2.5 til få hundrede kroner - det er de rigeligt værd!

/Lars Sch-M

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-06-04 17:52

Lars Schaumburg-Müller OZ1CJX skrev:

> [...]
>Leica R4 samt en række ganske gode objektiver. Den MD 35-70mm/1:3.5, som
>Leica også laver, har da overbevist mig om at man godt kan bruge andet

Jeg har altid været minoltafan og har godt kunne lide deres
objektiver og faktisk syntes de har været bedre end Nikons.

Bl.a. med en bedre farvetonegengivelse (farvemætning), hvor
Nikons har forekommet mig for blege, men det kan jo være en
smagssag.
--
Knud

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 06-06-04 22:27

Hej Ole og I andre ...

TAK for jeres svar og tanker. - Jeg må så stadig
tilstå jeg er godt tilfreds med min Minolta
DiMAGE 7Hi men helt fra min start kun tilbage
til september 2002 blev jeg overvædet af mit
Canon PowerShot A40 og har nu et A70 til lige
at ligge i lommen .... det overasker mig stadig ..

Minoltaen er en uhandi "træsko" men en af de
bedre .... og *logisk i betjening* dog tror jeg der
står STOR CANON på programmet næste gang !

TAK for jeres svar ...

MVH - Keld

Fra : Carsten Kolind

Dato : 06-06-04 21:42

Jeg så en test i et tysk fotomagasin, hvor de nye Minolta objektiver blev
testet mod Canon's L objektiver.

Minolta objektiverne fik bedre bedømmelse i test end Canon's professionelle
L serie objektiver, så et skod fabrikat . . . . . .

/carsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-06-04 22:04

"Carsten Kolind" <camok@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg så en test i et tysk fotomagasin, hvor de nye Minolta objektiver blev
> testet mod Canon's L objektiver.

Du har ikke tilfældigvis et link?

--
-Jens B.

(Juhuu, mangler ikke længere mit 1D Mark II, så bare vent...)

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 07-06-04 00:17

On Sun, 6 Jun 2004 21:08:13 +0200, "\"Bangsbo Design\"" wrote:

> Undertegnede har af venner hørt at Minolta kun er
> et *skodfabrikat* ved siden af Canon og Nikon ....

Det er ihvertfald billigere, men det betyder ikke nødvendigvis
skod.

> Hvordan er det ude i den prof. verden ... er Minolta
> der kun et *skodmærke" ... ?

Du skal være opmærksom på, at foto-verdenen er ekstremt
mærkevare-orienteret og der er klart et hierarki blandt mærkerne.
Til hurtig illustration - med de "fine" først:

Leica
Hasselblad
Canon
Nikon
Pentax
Minolta

Og det hænger mig langt ud af halsen.. udstyret betyder så lidt
for de endelige billeder, men folk går ufatteligt meget op i
det - og dømmer andre på grundlag af deres grej (sygt imho).

Men for nu at vende tilbage dit Minolta spørgsmål: Jeg købte
engang i 90'erne sådan et peg-og-klik 35 mm kamera. Det blev til
et Minolta Riva Zoom 70. Fint lille kamera, som blev valgt til
noget "årets kamera" den gang og såmænd også har taget nogle
fine billeder gennem tiden.

Desværre har det pænt kraftig vignettering på videste vinkel,
hvor alle fire hjørner bliver mørke på alle billeder. Det synes
jeg er pinligt for en erfaren kameraproducent som Minolta - og
temmeligt ufedt, at komme hjem fra ferie med adskillige film og
så er halvdelen af billederne med vignettering.

Jeg har ihvertfald været temmelig tvivlsom over for Minolta,
siden det kamera....

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : mig

Dato : 07-06-04 10:42

> [...]
> der kun et *skodmærke" ... ?
>
> Og står det rent faktisk i skyggen af Canon og Nikon .. ?

Nu bruger jeg jo selv Minolta Dimage5, og brugte også Minolta analogt
kamera, men da jeg skulle krydse af i lørdags hvilket kameramærke jeg
brugte, da kom det da bag på mig at Minolta blot hørte under *Andre* og slet
ikke var nævnt i listen.
Jeg tror da mit næste ønske til nyt kamera hedder Minolta A2 og kik på Jan
Emil Christensen's billeder
http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=3502

--
mvh Kirsten Lehd
Admin for www.vejlenser.dk

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 07-06-04 12:34

Hej Kirsten Lehd .....

> Jeg tror da mit næste ønske til nyt kamera hedder Minolta A2
> og kik på Jan Emil Christensen's billeder
> http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=3502

Jeg ved det ikke de er så men ikke bedre ind så mange andre -
jeg er udmærket tilfreds med mit DiMAGE 7Hi som sådan
men skulle jeg ud og ofre de samme penge igen vil mit valg
blive et Canon i klasse med Minolta A2 - jeg tror ikke det
bliver Minolta igen ...

forhåbentlig holder min Minolta længe - man kan jo knap få
det halve hjem for skidtet selv om det er nok så velholt ...

Det er da min erfaring .... ;-(

Med venlig hilsen
Keld

--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 2.th. DK- 9900 Frederikshavn

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-04 17:25

""Bangsbo Design"" <bangsbo@lite.dk> skrev i en meddelelse

> forhåbentlig holder min Minolta længe - man kan jo knap få
> det halve hjem for skidtet selv om det er nok så velholt ...
>
> Det er da min erfaring .... ;-(

keld man kan jo ikke nå ud af forretningen før det har tabt 1/3 af prisen

Mit skal altså også holde en tid endnu, det er jo knap 2 år og mit budget
tillader ikke udskiftninger så hurtigt....

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-06-04 14:51

"mig" <xxx@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
slet
> ikke var nævnt i listen.
> Jeg tror da mit næste ønske til nyt kamera hedder Minolta A2 og kik på

Hej K.G

Tja, om Minolta er et skodmærke...Nej det tror jeg da ganske bestemt ikke.
Det har efter min bedste overbevisning, nok stået lidt i skyggen af Nikon,
og alligevel ikke.
Jeg valgte bevidst Nikon i tidernes morgen, og Minolta kom til, for at kunne
udnytte brugtmarkedet bedst muligt. Så med mindre Canon har været Nr 1,
siden ca 1970, så har de aldrig været blandt de dominerende førhen. Minolta
spiller til gengæld en ret så fremtrædende rolle der.
Men Minolta har aldrig stået i skyggen af Canon. Det har Nikon heller ikke.
Canon oplever deres glansperiode lige nu, nok egentligt mest baseret på
prisen. Nikon har alle dage, været den der kom sidst med nye modeller,
hvilket Canon folket idag, syntes taler til fordel for Canon. Jeg valgte
Minolta DiMage 7i i stedet for Canon, også på grund af prisen.......Nikon D
100 var stadig lidt for dyr for mig , og da D 70 ikke var på tale endnu,
så kunne det ikke blive andet, end Minolta DiMage 7i, som stadig vil være et
stærkt aktiv i samlingen, når jeg køber D 70 eller D 100. Men sagt på en
anden måde, der er sat navn på. Det bliver Nikon, hvorfor skifte mærke.
Hverken Canon, eller Nikon kan noget, som mine gamle huse ikke kan. Det
eneste de kan, som de gamle ikke kan, er at tage billeder, uden film. Hvor
man godt kunne komme i tanker om ting, som de gamle huse kan, hvor de
digitale må give op. Minolta valgte en anden vej, inden for det digitale,
så derfor kommer de ikke til at stå i skyggen af hverken Canon eller Nikon,
men vil fungere som et utroligt stærkt suplement til begge. Personligt har
jeg valgt Canon fra, af den årsag, at noget jeg sendte til rep, hos Canon,
kom tilbage med flere fejl, end det blev sendt derover med, og Canon til
sidst løb fra at ombytte, eller udbedre skaderne.

M.V.H.....Benny..