Energistation???
Fra : KASO

Dato : 14-06-04 12:32

Hej!

Er der nogen, der har erfaring med de såkaldte "energistationer"? (Batteri,
der kan bruges til starthjælp m.m. - ofte udstyret med cigartænderstik,
lampe og evt. strømudtag med andre spændinger - f.eks. Einhell energistation
hos Harald Nyborg).

Min idé er at tilslutte en sådan til et strømudtag (cigartænderstik) i bilen
og derefter tilslutte min køletaske til energistationen. Der er kun strøm på
cigartænderstikket, når der er tænding på bilen, men på denne måde vil
køletasken kunne køre videre nogle timer på strømmen i energistationen selv
om bilen ikke er startet. Når bilen startes, vil den lade energistationen op
igen.

Problemet er, at vejledningen til de energistationer, jeg har set, alle
fraråder at lade energistationen op via cigarttænder - man skal istedet lade
op via medfølgende transformator til 230V, men det ødelægger jo unægteligt
min idé. Samtidig undrer jeg mig over, hvorfor man medleverer kabel til
cigartænder - for derefter at fraråde brugen. Jeg har fået den forklaring,
at det er for at undgå at aflade bilens batteri, men da der ikke er strøm på
mit stik, når bilen står stille, burde det jo ikke være et problem - her er
det kun generatoren, der bliver belastet.

Derfor: Nogen der har praktisk erfaring med en løsning som ovenstående?

På forhånd tak for input!

Fra : Thomas Johansen

Dato : 14-06-04 13:17

> [...]

selv
> om bilen ikke er startet. Når bilen startes, vil den lade energistationen

både og... Hvis du har denne station i stikket når din bil er slukket, kan
der gå en strøm fra enrgiboksens batteri og ud i bilens el net. Dvs. du kan
aflade enrgiboksens batteri temlig. Dette afhænger dog af mange, bla.
boksens kontruktion m.m.

Fra : KASO

Dato : 14-06-04 13:53

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> aflade enrgiboksens batteri temlig. Dette afhænger dog af mange, bla.

Jeg tror faktisk at der er tænkt på dette så boksen ikke sender strøm
"tilbage" denne vej - men det bør selvfølgelig undersøges - god pointe!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-04 13:34

"KASO" <a@b.dk> skrev

> [...]
> der kan bruges til starthjælp m.m. - ofte udstyret med cigartænderstik,
> lampe og evt. strømudtag med andre spændinger - f.eks. Einhell

Ja de er gode til at starte biler med!

> [...]

> cigartænderstikket, når der er tænding på bilen, men på denne måde vil
> køletasken kunne køre videre nogle timer på strømmen i energistationen

Dårlig ide! Fordi:

>Når bilen startes, vil den lade energistationen op
> igen.

Den lader med en meget mindre strøm end køleboxen forbruger.

> [...]
> min idé. Samtidig undrer jeg mig over, hvorfor man medleverer kabel til
> cigartænder - for derefter at fraråde brugen.

Det kan være svært at nå op på den spænding batteriet skal lades med, derfor
kommer batteriet aldrig helt op på fuldt opladet ved brug af
cigartænderstikket.

> Derfor: Nogen der har praktisk erfaring med en løsning som ovenstående?

Jeps! 3 liter Cola placeret i boxen, det holder på kulden.

Mvh.

Fra : KASO

Dato : 14-06-04 13:52

> [...]
> selv
>
> Dårlig ide! Fordi:

> Den lader med en meget mindre strøm end køleboxen forbruger.

Hmm - det har du formentlig ret i - så skal den skiftes over til at være
tilsluttet parallelt med køleboksen, mens man kører - det er jo knapt så
elegant :-|

> [...]
> cigartænderstikket.

> Jeps! 3 liter Cola placeret i boxen, det holder på kulden.

Ja - men når vi når Italien, er de formentlig drukket

På "almindelige" dagsture går det fint med at supplere med køleelementer,
men på langture (ferieture gennem Europa) med pauser undervejs bliver det
ikke ved med at holde - derfor kunne det være praktisk at kunne "forlænge"
driftstiden uden risiko for at dræne bilens batteri.....

Fra : A K.

Dato : 14-06-04 15:13

> [...]
> min idé. Samtidig undrer jeg mig over, hvorfor man medleverer kabel til
> cigartænder - for derefter at fraråde brugen.

Det kabel kan jo bruges til andet end at lade med, jeg har brugt min til at
holde back up mens batteriet var frakoblet, af den ene eller anden grund, så
er man fri for at indstille ure radio og på mitsubishi er man fri for at
køre en lang tur for at indstille styreboksen igen.

Fra : Nicolai

Dato : 14-06-04 16:06

Hey Kaso

Det bedste for dig må være, at lave kanstant 12V på cigarstikket ( også når
der ikke er tænding på ) og så montere en relæ mellem køleboks og cigarstik,
der "cutter" hvis spændingen på bilbatteriet bliver for lav. Disse relæer
kan købes for ca 50kr.. Jeg kan med min Hiace benzin sagtens holde min
kølétaske igang i 15 timer og starte bilen uden problemer!! ( og der er kun
1 batterie på Hiacen, men det er selvfølgelig en anelse større.)

VH

Nicolai

Fra : KASO

Dato : 14-06-04 18:27

"Nicolai" <limboxxx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kun
> 1 batterie på Hiacen, men det er selvfølgelig en anelse større.)

Ja - problemet med "moderne" biler er, at batteriet fra fabrikkens side er
yderst beskedent - og at det er iøvrigt lidt besværligt at ændre stikket
(som sidder bagi bilen) til konstant strøm - derfor fristede den "nemme"
løsning!

Fra : Morten Trab

Dato : 14-06-04 16:21

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Min idé er at tilslutte en sådan til et strømudtag (cigartænderstik) i
bilen
> og derefter tilslutte min køletaske til energistationen.

Kan kun sige en ting: LAD VÆRE!!!!

Jeg lavede samme setup sidste år i sommerferien, men den blev så varm at den
pludselig begyndte at udvikle gasser og plasticen omkring den begyndte at
blive deform...
Ret meget længere tilsluttet og der var helt sikkert gået ild i lortet :S

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : KASO

Dato : 14-06-04 18:24

"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blive deform...
> Ret meget længere tilsluttet og der var helt sikkert gået ild i lortet :S

Det lyder som en rimeligt dårlig idé - de reklamerer ellers med at man kan
trække op til 10 ampere - og vores boks trækker under 4, så der skulle være
en rimelig margin.

Jeg tror, at jeg dropper idéen igen....

Tak for input til alle!