vedligeholde ny bil
Fra : MVN

Dato : 12-06-04 17:37

har i tankerne at købe ny bil

hvad skal/kan man gøre ved en ny bil for at vedligeholde den ?

tænker på rust,mindske slitage osv...

MVN

Fra : Olesen

Dato : 12-06-04 18:48

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse
> har i tankerne at købe ny bil
>
> hvad skal/kan man gøre ved en ny bil for at vedligeholde den ?
>
> tænker på rust,mindske slitage osv...

Det er jo vanskeligt at svare på.

Nogle bilejere vasker aldrig deres bil, den står
flot i mange mange år.
Andre vasker, polerer, nusser osv., og bilen
ruster mere end ovenstående.

Nogle biler kan gå 6-7 år uden rustbeskyttelse,
og alligevel forblive praktisk talt rustfrie som 19 årige..)

Mit råd er:

1) Få den rustbehandlet omg. Mærke af olie er ligegyldigt.
2) Vask i automat, bilen ridses alligevel med håndvask.
3) Hold øje med olie og vand.
4) Overhold serviceintevallerne sålænge den er brandny.
5) Når bilen blir' gammel, så behøver du ikke stemplerne
i servicebogen, og bilen har bedre af lidt uautoriseret service
end hos de origianle, som vil plugge dig når de kan komme til det.
6) Pas på offentlige parkeringspladser, som er kendte for BULER.
7) Børn og dyr skal overvåges nøje...

Alt hvad du foretager dig udover ovenstående må betegnes
som rent 'hyggearbejde', som næppe for bilen til at leve mærkbart
længere, men gør søndagene hyggeligere..

Fra : MVN

Dato : 12-06-04 20:22

> [...]
> som rent 'hyggearbejde', som næppe for bilen til at leve mærkbart
> længere, men gør søndagene hyggeligere..

ok... takker...

hvad er de enkelte mærker til gavn for og hvor godt virker de ?

tænker på pava (og hvad hedder der andet "dinitrol" ?)
hvad med det man putter ind i de der huler i dørenene osv ?

er det noget man kan gøre selv og få et vellykket resultat eller er det
bedst at få en autoriseret til det ?

MVN

Fra : Olesen

Dato : 12-06-04 20:50

> hvad er de enkelte mærker til gavn for og hvor godt virker de ?
>
> tænker på pava (og hvad hedder der andet "dinitrol" ?)

Jeg vil tro, at har du først brugt eet produkt, så kommer
der religion ind i billedet, og så er dêt bare mærket du vil
anbefale. De er alle sammen gammelkendte produkter,
og nok lige gode. Nogle snakker godt nok om, at noget
kan skalle af, men det tyder på tvivlsomt arbejdet mener jeg.
Jeg har selv SUVO. Har vi altid brugt i min familie, og jeg
ved det virker, i hvertfald på min Ford..

> hvad med det man putter ind i de der huler i dørenene osv ?

Dêt dêr er jo netop olieproduktet.
Du kan altid selv efterbehandle omkring lister mv.
med noget SUVO 500 eks., som er et gennemsigtigt
og stadig letflydende produkt, som aldrig tørre helt
ind og sidder fast som en hærdet lak, men kan fjernes
hvis det sku' blive nødvendigt. Et MUST på gamle/ældre
biler..

> er det noget man kan gøre selv og få et vellykket resultat eller er det
> bedst at få en autoriseret til det ?

Det sviner ad H til, og koster typisk 2300,- at få gjort professionelt.
Og så er det gjort ordentligt.

Fra : tb

Dato : 12-06-04 21:40

> Det sviner ad H til, og koster typisk 2300,- at få gjort professionelt.
> Og så er det gjort ordentligt.

En stor pressing ud og så i gang. Jeg synes faktisk at svineriet var
overkommeligt. Til bund brugte jeg malebar på store flader og sprøjtebar
undervogn på svære steder + bagefter.

Det tog MEGET lang tid, indrømmet. men omvendt var det billigt. 300kr i
materialer. Min Dinitrol mand ville have 3.100 og en gang er ikke nok...

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-06-04 23:03

Måske også lakkonservering?

Du kan læse mere om det her: www.ditec.dk

Mvh

Emil

Fra : Hørlyck [Esbjerg]

Dato : 13-06-04 06:39

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> Måske også lakkonservering?
>
> Du kan læse mere om det her: www.ditec.dk

Hej

Påtænker selv at give min nye Octavia sådan en omgang...
Kan det anbefales ???
Hvad er ca. pris for sådan en behandling ??

Mvh

Lars

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 13-06-04 14:51

> Hej
>
> Påtænker selv at give min nye Octavia sådan en omgang...
> Kan det anbefales ???
> Hvad er ca. pris for sådan en behandling ??

Jeg har ikke givet min bil lakkonservering, da jeg har købt bilen brugt, og
ikke lyst til at smide et par tusinde kr på den måde. Men hvis jeg købte en
hel ny, ville de par tusinde fra eller til ikke kunne mærkes, desuden ville
jeg have god samvittighed da jeg havde givet min nye bil en god start på
livet Altså rustbeskyttelse og lakkonservering.

Men du kan finde en lokal butik og ringe og spørge...

Mvh

Emil

Fra : Olesen

Dato : 13-06-04 19:23

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> Måske også lakkonservering?
>
> Du kan læse mere om det her: www.ditec.dk

Jeg synes det er mange penge, får at få det lille rød-orange DITECmærke
på bagklappen.
Gir' måske et vist signal til de bagvedkørende,
men flere tusinde for sådan en omgang ? No way !

En kammys' Polo stod flot, men var 'som alle andre lakker' 3 mdr. efter..

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-06-04 11:37

> Jeg vil tro, at har du først brugt eet produkt, så kommer
> der religion ind i billedet, og så er dêt bare mærket du vil
> anbefale.

Ja sådan er det jo som regel med mange ting.

De er alle sammen gammelkendte produkter,
> og nok lige gode.

Det er nok også rigtigt.

Nogle snakker godt nok om, at noget
> kan skalle af, men det tyder på tvivlsomt arbejdet mener jeg.

Det kan det godt være. Men det er svjv. ikke alle de forskellige mærker der
kan arbejde sammen. Det kunne måske også ligge her i.

> Jeg har selv SUVO. Har vi altid brugt i min familie, og jeg
> ved det virker, i hvertfald på min Ford..

Beviset på det med religionen.

Vi har ikke SUVO på Bornholm så jeg kender det ikke selv. Før i tiden brugte
jeg Mercasol. Om det var bedre end andet tror jeg ikke, men de havde det på
min gamle læreplads, som også var dem der skruer på min bil når der skal
skrues mere end hvad jeg selv kan med mine forhold. På jobbet bruges der
Dinitrol, og det holder sig klistret længe. Også på vores biler (hæren), som
bliver slidt hårdt i bunden pga. terrænkørsel og mange undervognsvaske.
Sidst jeg fik undervognsbehandlet brugte jeg også Dinitrol og her i sommer
skal Alfa'en have en gang Dinitrol.

Jeg har fået fortalt at Dinitrol skulle kunne arbejde sammen med alle de
andre mærker.

MVH Niels
A ldeles- L ækker- F artvillig- A utomobil

Fra : Olesen

Dato : 13-06-04 19:27

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Beviset på det med religionen.

Hehe..nej, jeg har beviset *S*..

have en gang Dinitrol.

> Jeg har fået fortalt at Dinitrol skulle kunne arbejde sammen med alle de
> andre mærker.

Fint.