/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Accelerationskurver ?
Fra : Michael Schrøder


Dato : 10-06-04 21:07

Vi har jo allesammen formentlig haft diskutionen om HK kontra Nm og 0-100
km/h og 80-120 km/h osv...

Hvordan kan det være at man aldrig ser en "simpel" accelerationskurve -
altså et diagram hvor man kan se hvor kraftigt bilen accelererer fra tomgang
til max. omdr. i de forskellige gear ?

Ville det ikke vise meget mere end det vi forsøger at udlede af de andre tal
?

Nogen gange hører man "min golf 4 tdi taber pusten over 3000 omdr" men går
den reelt det - det ville kurven kunne vise...

Hvad siger I ?

mvh Michael





 
 
Kim Kristensen (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 10-06-04 22:27


"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
news:40c8bf6e$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Vi har jo allesammen formentlig haft diskutionen om HK kontra Nm og 0-100
> km/h og 80-120 km/h osv...
>
> Hvordan kan det være at man aldrig ser en "simpel" accelerationskurve -
> altså et diagram hvor man kan se hvor kraftigt bilen accelererer fra
tomgang
> til max. omdr. i de forskellige gear ?
>
> Ville det ikke vise meget mere end det vi forsøger at udlede af de andre
tal
> ?
>
> Nogen gange hører man "min golf 4 tdi taber pusten over 3000 omdr" men går
> den reelt det - det ville kurven kunne vise...
>
> Hvad siger I ?
>
> mvh Michael
>
>
>
>
Det er vel sådan nogle som dem her du mener
http://www.autoreview.ru/new_site/year2000/n23/civic/civic5.htm Der findes
sikkert andre på siden, men den er på russisk. Ellers er der en frygtelig
masse målinger her http://www.zeperfs.freesurf.fr/classement.php hvis det
kan bruges til noget.

Med venlig hilsen Kim



Jens (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 10-06-04 23:02


"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:40c8d1e5$0$227$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> news:40c8bf6e$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Vi har jo allesammen formentlig haft diskutionen om HK kontra Nm og
0-100
> > km/h og 80-120 km/h osv...
> >
> > Hvordan kan det være at man aldrig ser en "simpel" accelerationskurve -
> > altså et diagram hvor man kan se hvor kraftigt bilen accelererer fra
> tomgang
> > til max. omdr. i de forskellige gear ?
> >
> > Ville det ikke vise meget mere end det vi forsøger at udlede af de andre
> tal
> > ?
> >
> > Nogen gange hører man "min golf 4 tdi taber pusten over 3000 omdr" men
går
> > den reelt det - det ville kurven kunne vise...
> >
> > Hvad siger I ?
> >
> > mvh Michael
> >
> >
> >
> >
> Det er vel sådan nogle som dem her du mener
> http://www.autoreview.ru/new_site/year2000/n23/civic/civic5.htm Der findes
> sikkert andre på siden, men den er på russisk. Ellers er der en frygtelig
> masse målinger her http://www.zeperfs.freesurf.fr/classement.php hvis det
> kan bruges til noget.
>
> Med venlig hilsen Kim
>
>

Acc. 80-120

223 : 8 s. -> Alfa Romeo 164 Q4 230 ch.
210 : 7.9 s. -> Toyota Corolla D4-D 110 ch.

Hvad mon Hr. Knudsen siger til denne?

Helt ærligt, så synes jeg, at målingerne på mange virker noget tvivlsomme.

Mvh.

Frederik



Ukendt (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-06-04 23:06


"Jens" <asdf@dk.dk> wrote in message
news:40c8da56$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:40c8d1e5$0$227$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > "Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> > news:40c8bf6e$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > > Vi har jo allesammen formentlig haft diskutionen om HK kontra Nm og
> 0-100
> > > km/h og 80-120 km/h osv...
> > >
> > > Hvordan kan det være at man aldrig ser en "simpel"
accelerationskurve -
> > > altså et diagram hvor man kan se hvor kraftigt bilen accelererer fra
> > tomgang
> > > til max. omdr. i de forskellige gear ?
> > >
> > > Ville det ikke vise meget mere end det vi forsøger at udlede af de
andre
> > tal
> > > ?
> > >
> > > Nogen gange hører man "min golf 4 tdi taber pusten over 3000 omdr" men
> går
> > > den reelt det - det ville kurven kunne vise...
> > >
> > > Hvad siger I ?
> > >
> > > mvh Michael
> > >
> > >
> > >
> > >
> > Det er vel sådan nogle som dem her du mener
> > http://www.autoreview.ru/new_site/year2000/n23/civic/civic5.htm Der
findes
> > sikkert andre på siden, men den er på russisk. Ellers er der en
frygtelig
> > masse målinger her http://www.zeperfs.freesurf.fr/classement.php hvis
det
> > kan bruges til noget.
> >
> > Med venlig hilsen Kim
> >
> >
>
> Acc. 80-120
>
> 223 : 8 s. -> Alfa Romeo 164 Q4 230 ch.
> 210 : 7.9 s. -> Toyota Corolla D4-D 110 ch.
>
> Hvad mon Hr. Knudsen siger til denne?
>
> Helt ærligt, så synes jeg, at målingerne på mange virker noget tvivlsomme.
>
> Mvh.
>
> Frederik
>
>
F.eks.

7 : 4.5 s. -> BMW Z8 400 ch.
8 : 4.5 s. -> BMW Z4 3.0i 231 ch.
9 : 4.6 s. -> Audi RS4 380 ch.

Er der en her, der ikke passer ind?

Mvh.

Frederik



Mogens Knudsen (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 11-06-04 05:36

On Fri, 11 Jun 2004 00:01:58 +0200, "Jens" <asdf@dk.dk> wrote:

>Hvad mon Hr. Knudsen siger til denne?

Han ville spørge om, hvorledes det er målt, gearvalg osv.

/Mogens
Le Mans live:
www.autosport.com/newrlm/home/index.asp

Ukendt (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-04 07:55


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:5ldic0htpfm1cfn307is0miq6bf4do6914@4ax.com...
> On Fri, 11 Jun 2004 00:01:58 +0200, "Jens" <asdf@dk.dk> wrote:
>
> >Hvad mon Hr. Knudsen siger til denne?
>
> Han ville spørge om, hvorledes det er målt, gearvalg osv.
>
> /Mogens
> Le Mans live:
> www.autosport.com/newrlm/home/index.asp

Ups!

Det er angivet som værende i 4. gear.

Jeg synes bare der er en del af tiderne, der lyder mystiske.

Mvh.

Frederik



Ukendt (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-04 08:48


"Frederik" skrev i en meddelelse
"Re: Accelerationskurver ?"

> Ups!
> Det er angivet som værende i 4. gear.

OK - både min Omega og min Alfa skal af naturlige
årsager (24V) køres i gearene for at få rigtig gode
tider frem.

Imidlertid er nedgearing ikke nødvendig ift. de fleste
almindelige biler med såvel benzin og dieselmotorer



-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Ukendt (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-04 09:39


<Mogens K> wrote in message
news:002b01c44f88$62a4f1a0$3a4d82d4@autoatlas.local...
>
> "Frederik" skrev i en meddelelse
> "Re: Accelerationskurver ?"
>
> > Ups!
> > Det er angivet som værende i 4. gear.
>
> OK - både min Omega og min Alfa skal af naturlige
> årsager (24V) køres i gearene for at få rigtig gode
> tider frem.
>
> Imidlertid er nedgearing ikke nødvendig ift. de fleste
> almindelige biler med såvel benzin og dieselmotorer
>
>
>
> -- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra
IP:149.226.255.200)
> -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk
>

Yessir, det er Alfa og Omega...

Den var ny.

Mvh.

Frederik



Simon [8000] (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Simon [8000]


Dato : 11-06-04 14:29

Øhhh... Det kan da umuligt være det han mener?!?
De grafer der viser jo sammenhængen mellem antal omdrejninger og hastigheden
= gearingen...

/Simon


"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:40c8d1e5$0$227$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> news:40c8bf6e$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Vi har jo allesammen formentlig haft diskutionen om HK kontra Nm og
0-100
> > km/h og 80-120 km/h osv...
> >
> > Hvordan kan det være at man aldrig ser en "simpel" accelerationskurve -
> > altså et diagram hvor man kan se hvor kraftigt bilen accelererer fra
> tomgang
> > til max. omdr. i de forskellige gear ?
> >
> > Ville det ikke vise meget mere end det vi forsøger at udlede af de andre
> tal
> > ?
> >
> > Nogen gange hører man "min golf 4 tdi taber pusten over 3000 omdr" men
går
> > den reelt det - det ville kurven kunne vise...
> >
> > Hvad siger I ?
> >
> > mvh Michael
> >
> >
> >
> >
> Det er vel sådan nogle som dem her du mener
> http://www.autoreview.ru/new_site/year2000/n23/civic/civic5.htm Der findes
> sikkert andre på siden, men den er på russisk. Ellers er der en frygtelig
> masse målinger her http://www.zeperfs.freesurf.fr/classement.php hvis det
> kan bruges til noget.
>
> Med venlig hilsen Kim
>
>



Michael Schrøder (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 11-06-04 22:16

"Simon [8000]" <none@none.com> skrev i en meddelelse
news:40c9b3ef$0$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> > > Vi har jo allesammen formentlig haft diskutionen om HK kontra Nm og
> > > 0-100 km/h og 80-120 km/h osv...
> > >
> > > Hvordan kan det være at man aldrig ser en "simpel"
accelerationskurve -
> > > altså et diagram hvor man kan se hvor kraftigt bilen accelererer fra
> > > tomgang til max. omdr. i de forskellige gear ?
> > >
> > > Ville det ikke vise meget mere end det vi forsøger at udlede af de
andre
> > > tal ?
> > >
> > > Nogen gange hører man "min golf 4 tdi taber pusten over 3000 omdr" men
> > > går den reelt det - det ville kurven kunne vise...

> > Det er vel sådan nogle som dem her du mener
> > http://www.autoreview.ru/new_site/year2000/n23/civic/civic5.htm Der
findes
> > sikkert andre på siden, men den er på russisk. Ellers er der en
frygtelig
> > masse målinger her http://www.zeperfs.freesurf.fr/classement.php hvis
det
> > kan bruges til noget.

> Øhhh... Det kan da umuligt være det han mener?!?
> De grafer der viser jo sammenhængen mellem antal omdrejninger og
hastigheden
> = gearingen...

Hvid du med han mener mig (den oprindelige spørger) har du ganske ret -
sammenhængen mellem omdrejninger og gear er temmelig let selv at måle og
tegne

En accelerationskurve viser hvor kraftigt bilen accelererer, og kan f.eks.
beregnes ved integrere en kurve over hastigheden fra tomgang til max omdr.
med pedalen i bund

Man kunne vel også "måle det" ved at hænge et pendul ned fra loftet og måle
udsvinget

mvh Michael



Jens (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 11-06-04 22:48

Michael Schrøder <news4mis1@schroeder.dk> wrote:

> En accelerationskurve viser hvor kraftigt bilen accelererer, og kan f.eks.
> beregnes ved integrere en kurve over hastigheden fra tomgang til max omdr.
> med pedalen i bund

Du får et bedre resultat ved at diffentiere hastigheden over tid
(hældningen på kurven). Hvis du integrerer hastigheden får du den
tilbagelagte strækning.

Men ellers er det rigtigt nok
--

/ Jens

Michael Schrøder (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 12-06-04 07:45

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:1gf8pmc.1oj4h6p9u0c3rN%spam@finds.dk...
> Michael Schrøder <news4mis1@schroeder.dk> wrote:
>
> > En accelerationskurve viser hvor kraftigt bilen accelererer, og kan
f.eks.
> > beregnes ved integrere en kurve over hastigheden fra tomgang til max
omdr.
> > med pedalen i bund
>
> Du får et bedre resultat ved at diffentiere hastigheden over tid
> (hældningen på kurven). Hvis du integrerer hastigheden får du den
> tilbagelagte strækning.

Ja lige da jeg skrev det kom jeg også i tvivl - og det er jo nogle år siden
jeg lærte/brugte sådan noget

> Men ellers er det rigtigt nok

Det er jo også det jeg mener, men hvorfor ser vi så aldrig sådanne kurver ?

mvh Michael



Jens (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 12-06-04 08:16

Michael Schrøder <news4mis1@schroeder.dk> wrote:

---klip---
> Ja lige da jeg skrev det kom jeg også i tvivl - og det er jo nogle år siden
> jeg lærte/brugte sådan noget

Jeg har ikke brugt det seriøst siden '78 - stik dén

> > Men ellers er det rigtigt nok
>
> Det er jo også det jeg mener, men hvorfor ser vi så aldrig sådanne kurver ?

Der er nok ikke så mange der finder dem brugbare. Tiden 0-100 kan
udtrykkes ved et enkelt tal. Og det er jo lettere at hitte ud af.
--

/ Jens

Michael Schrøder (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 12-06-04 11:43

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:1gf9fw2.u2ki1wn85524N%spam@finds.dk...

> ---klip---
> > Ja lige da jeg skrev det kom jeg også i tvivl - og det er jo nogle år
siden
> > jeg lærte/brugte sådan noget
>
> Jeg har ikke brugt det seriøst siden '78 - stik dén
>
> > > Men ellers er det rigtigt nok
> >
> > Det er jo også det jeg mener, men hvorfor ser vi så aldrig sådanne
kurver ?
>
> Der er nok ikke så mange der finder dem brugbare. Tiden 0-100 kan
> udtrykkes ved et enkelt tal. Og det er jo lettere at hitte ud af.

Ja det er nemmere at sammenligne, men viser jo ikke hvordan accelerationen
foregår

Men vi kan begynde at gætte...

Vil kurverne ligne kurven for moment eller HK ?
- og vil det ændre sig afhængig af gear ?

mvh Michael



Peter G C (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 12-06-04 12:12

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
news:40cade45$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

[klip]

> Ja det er nemmere at sammenligne, men viser jo ikke hvordan accelerationen
> foregår

Jeg har et lille, ældre dos-program liggende, CarTest, som viser bl.a.
accelerationskurver mv.

Hvis det har interesse kan jeg poste det i dk.binaer.motor.

Jeg har selv brugt det til at sammenligne forskellen på min egen bil med og
uden tunings-boks.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Michael Schrøder (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 13-06-04 20:35

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40cae4e0$0$206$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> news:40cade45$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > Ja det er nemmere at sammenligne, men viser jo ikke hvordan
accelerationen
> > foregår
>
> Jeg har et lille, ældre dos-program liggende, CarTest, som viser bl.a.
> accelerationskurver mv.
>
> Hvis det har interesse kan jeg poste det i dk.binaer.motor.
>
> Jeg har selv brugt det til at sammenligne forskellen på min egen bil med
og
> uden tunings-boks.

Hvordan måler programmet accelerationen ?

Eller spurgt på en anden måde, hvoad giver du programmet af oplysninger for
at det kan beregne kurverne ?

mvh Michael



Peter G C (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 13-06-04 20:50

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
news:40ccac7a$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

[klip]

> Hvordan måler programmet accelerationen ?

Det må du ikke spørge om.

> Eller spurgt på en anden måde, hvoad giver du programmet af oplysninger
for
> at det kan beregne kurverne ?

Uha - det er en pæn lang række data, bl.a.:

--------------

CAR SPECIFICATIONS

Engine Displacement: 1997 cc.
Engine Location: FRONT
Engine Type: TURBO
Engine Max Horsepower: 100 kW
@: 3950 rpm
Engine Torque: 310 Nm
@: 2100 rpm
Compression Ratio: 17.6 :1
Maximum engine speed: 4750 rpm
Start Engine Speed: 1800 rpm
with Clutch: DUMP
Transmission Type: MANUAL
Number of Gears: 5
Gear Ratio 1st: 3.41 :1
Gear Ratio 2nd: 1.77 :1
Gear Ratio 3rd: 1.12 :1
Gear Ratio 4th: 0.79 :1
Gear Ratio 5th: 0.61 :1
Gear Ratio 6th: :1
Final drive ratio: 4.06 :1
Driving wheels: FRONT
Car test weight: 1400 kg.
% weight on front wheels: 55 %
Wheelbase: 274.1 cm.
Tire section width: 205 mm.
Tire circumference: m.
Wheel diameter: 38 cm.
Tire profile: 60 %
Coefficient of drag: 0.34
Frontal area: 2.09 sq.m.
Overall height: 142.0 cm.
Overall width: 175.5 cm.
Ground clearance: 15.2 cm.

XANTIA HDI BOX
--------------

GENERAL PARAMETERS

Air Temperature: 18 deg. C.
Barometric Pressure: 994.92 mbar
Relative Humidity: 55 %
Elevation above Reference: 0 m.
Headwind (+), Tailwind (-): 0 kmh
Road Grade (+=Ascend, -=Descend): 0 %
Shift Time, Manual: 0.50 sec.
Shift Time, Auto: 0.30 sec.
Engage Time, Manual: 0.20 sec.
Engage Time, Auto: 0.10 sec.
Clutch Slip Max. Time, Manual: 5.00 sec.
Brake Release Time at Start, Auto: 0.10 sec.
Trans. Engage Method-Lin,Prog,Regr: R
Shift@O=Optim,R=Redline,D=Driver,P=Prog: O
Engine Free Decel Rate: 2000 rpm/sec
Engine Bog Down Decel Rate: 4000 rpm/sec
Engine Wheelspin Decel Rate, Manual: 500 rpm/sec
Engine Clutch Slip Decel Rate, Man.: 250 rpm/sec
Engine Trans. Slip Accel Rate, Auto: 750 rpm/sec
Engine Wheelspin Accel Rate, Auto: 250 rpm/sec
Max. Coefficient of Static Friction: 1.00
Max. Coefficient of Kinetic Friction: 0.85
Coefficient of Rolling Resistance: 0.013
Tire Expansion Factor: 0.012 %/kmh
Hot Tire Pressure: 2.41 bar
Tire Tread to Section Width Ratio: 90.0 %
Wheel and Tire Weight: 20.4 kg.
Minimum Engine Speed: 700 rpm
Zero h.p. Engine Speed: 600 rpm
Turbo Start Speed: 3000 rpm
Max. Torque Conv. Slack Until, Auto: 2000 rpm
Low Max. Brake Torque Speed, Auto: 2000 rpm
Time Increment: 0.05 sec.
Start Time after Car Moves: 0.00 cm.
Mechanical Losses-Auxiliaries: 2.00 %
Mechanical Losses-Manual Trans.: 6.00 %
Mechanical Losses-Auto Trans.: 8.00 %
Mechanical Losses-Differential: 4.00 %
Mechanical Losses-Axles & Shafts: 5.00 %
Mechanical Losses-Torque Converter: 3.00 %
Max. Clutch Slip Losses, Manual: 10.00 %
Max. Trans. Slip Losses, Auto: 15.00 %
Max. Torq. Conv. Torque Multiplier: 2.25
Effective Engine Radius: 7.6 cm.
Drive Shaft Radius: 2.5 cm.
Center of Gravity from bottom: 30.0 %
Graphics Aspect Ratio (EGA): 0.75
Graphics Aspect Ratio (VGA): 1.00
Sound Effects (Y=Yes, N=No): Y


Resultat fra programmet:

--------------

STANDING START ACCELERATION RESULTS

Starting vehicle speed: 0 kmh
Starting engine speed: 1800 rpm
Starting gear: 1st

Optimum Shift Points:
1st 4680 rpm @ 40 kmh
2nd 4360 rpm @ 72 kmh
3rd 4210 rpm @ 111 kmh
4th 4020 rpm @ 151 kmh

Time to Speed:
0- 40 kmh............ 2.3 sec.
0- 60 kmh............ 4.5 sec.
0- 80 kmh............ 7.3 sec.
0-100 kmh............ 10.2 sec.
0-120 kmh............ 14.8 sec.
0-140 kmh............ 20.1 sec.
0-160 kmh............ 29.1 sec.
0-180 kmh............ 43.6 sec.

Time to Distance:
0- 100 m............ 7.5 sec.
0- 400 m............ 17.4 sec.
@ 130.7 kmh
0-1000 m.(1 km)..... 31.8 sec.
@ 164.9 kmh

Top Speed............. 195.4 kmh

Resultater uden box:

STANDING START ACCELERATION RESULTS

Starting vehicle speed: 0 kmh
Starting engine speed: 1900 rpm
Starting gear: 1st

Optimum Shift Points:
1st 4680 rpm @ 40 kmh
2nd 4360 rpm @ 72 kmh
3rd 4210 rpm @ 111 kmh
4th 4070 rpm @ 153 kmh

Time to Speed:
0- 40 kmh............ 2.6 sec.
0- 60 kmh............ 5.2 sec.
0- 80 kmh............ 8.8 sec.
0-100 kmh............ 12.6 sec.
0-120 kmh............ 18.8 sec.
0-140 kmh............ 26.6 sec.
0-160 kmh............ 42.3 sec.
0-180 kmh............ 122.1 sec.

Time to Distance:
0- 100 m............ 7.9 sec.
0- 400 m............ 18.6 sec.
@ 119.6 kmh
0-1000 m.(1 km)..... 34.3 sec.
@ 152.6 kmh

Top Speed............. 180.3 kmh

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Michael Schrøder (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 13-06-04 21:11

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40ccafda$0$529$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> news:40ccac7a$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > Hvordan måler programmet accelerationen ?
>
> Det må du ikke spørge om.
>
> > Eller spurgt på en anden måde, hvoad giver du programmet af oplysninger
> for
> > at det kan beregne kurverne ?
>
> Uha - det er en pæn lang række data, bl.a.:

--klip--

Ja det er ikke så lidt data, men det hele er teoretisk - jeg savner en i
praksis målt accelerationskurve...

mvh Michael



Peter G C (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 14-06-04 06:40

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
news:40ccb4bd$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

[klip]

> Ja det er ikke så lidt data, men det hele er teoretisk - jeg savner en i
> praksis målt accelerationskurve...

Du må have fat i en g-måler.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Thomas Strandtoft (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-06-04 13:10

"Michael Schrøder" wrote:

> > Der er nok ikke så mange der finder dem brugbare. Tiden 0-100 kan
> > udtrykkes ved et enkelt tal. Og det er jo lettere at hitte ud af.
>
> Ja det er nemmere at sammenligne, men viser jo ikke hvordan accelerationen
> foregår

0-100 km/t tider har bare den ulempe at de ikke altid fortæller
hvilken bil der er hurtigst i en direkte duel. Thomas H (mener jeg
det var) postede engang nogle data på en Audi og en BMW, hvor den
ene var hurtigst på 0-200 km/t, men alligevel langsomst om at nå
1000 meter mærket. Som jeg husker det var det noget med at de
nåede de 200 km/t på omkring 19 sekunder, mens 1000 meter mærket
blev passeret på en 20-21 sekunder, dvs. at vedkommende der nårede
200 km/t først kunne altså sidde med armene over hovedet og råbe
"Jubii, jeg nåede til 200 først" mens han kunne se baglygterne af
den anden bil brøle over 1000 meter mærket..

> Vil kurverne ligne kurven for moment eller HK ?

Hvis accelerationskurven skal vise hastighed som funktion af tid,
vil den helt klart ikke ligne momentkurven - momentkurven knækker
jo "på halvvejen" og begynder at dale igen, det vil en
hastighedskurve kun gøre hvis motoren står af under målingen..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Mogens Knudsen (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 14-06-04 17:52

On Mon, 14 Jun 2004 14:09:58 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Thomas H (mener jeg det var)

Jow, jow

>postede engang nogle data på en Audi og en BMW, hvor den
>ene var hurtigst på 0-200 km/t, men alligevel langsomst om at nå
>1000 meter mærket. Som jeg husker det var det noget med at de
>nåede de 200 km/t på omkring 19 sekunder, mens 1000 meter mærket
>blev passeret på en 20-21 sekunder, dvs. at vedkommende der nårede
>200 km/t først kunne altså sidde med armene over hovedet og råbe
>"Jubii, jeg nåede til 200 først" mens han kunne se baglygterne af
>den anden bil brøle over 1000 meter mærket..

Lidt a la F1-løb, hvor den bagvedkørende omgang efter omgang har
hurtigere omgangstider end ham foran. Men stadigvæk bagerst :)

/Mogens

Michael Schrøder (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 14-06-04 20:40


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:40CD9596.855A0A73@carftp.com...
> "Michael Schrøder" wrote:
>
> > > Der er nok ikke så mange der finder dem brugbare. Tiden 0-100 kan
> > > udtrykkes ved et enkelt tal. Og det er jo lettere at hitte ud af.
> >
> > Ja det er nemmere at sammenligne, men viser jo ikke hvordan
accelerationen
> > foregår
>
> 0-100 km/t tider har bare den ulempe at de ikke altid fortæller
> hvilken bil der er hurtigst i en direkte duel. Thomas H (mener jeg
> det var) postede engang nogle data på en Audi og en BMW, hvor den
> ene var hurtigst på 0-200 km/t, men alligevel langsomst om at nå
> 1000 meter mærket. Som jeg husker det var det noget med at de
> nåede de 200 km/t på omkring 19 sekunder, mens 1000 meter mærket
> blev passeret på en 20-21 sekunder, dvs. at vedkommende der nårede
> 200 km/t først kunne altså sidde med armene over hovedet og råbe
> "Jubii, jeg nåede til 200 først" mens han kunne se baglygterne af
> den anden bil brøle over 1000 meter mærket..
>
> > Vil kurverne ligne kurven for moment eller HK ?
>
> Hvis accelerationskurven skal vise hastighed som funktion af tid,
> vil den helt klart ikke ligne momentkurven - momentkurven knækker
> jo "på halvvejen" og begynder at dale igen, det vil en
> hastighedskurve kun gøre hvis motoren står af under målingen..

Det er ikke en accelerationskurve hvis det er hastighed som funktion af
tid...

Det er accelerationen som funktion af tid jeg synes kunne være spændende -
vi kan også kalde det ændringen af hastigheden pr. sekund.

mvh Michael



Thomas Strandtoft (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 14-06-04 21:59

"Michael Schrøder" wrote:

> Det er ikke en accelerationskurve hvis det er hastighed som funktion af
> tid...

Du har ret, det var vist mig der sov.. Jeg differentierer fluks
min "hastighed som funktion af tid"-kurve og får en kurve jeg vil
mene må starte højt og herefter gå mod nul efterhånden som
vindmodstanden æder hestekræfterne. Som jeg ser det, må kurven
starte med at lave en pukkel der følger momentkurven mens bilen er
i 1.-gear. Herefter dropper kurven til nul mens der skiftes gear.
2.-gearet bør tegne sidste halvdel af momentkurven, da man jo
aldrig når at bruge de lave omdrejningstal i 2.-gear når bilen
skal hurtigst muligt frem, men kurven er lavere og mere "udstrakt"
end den for 1.-gearet da bilen generelt er længere tid om at
trække gennem 2.-gear end 1.-gear. Herefter endnu et drop mens der
skiftes gear og historien med sidste halvdel af momentkurven
gentager sig for 3., 4., og 5.-gear, mens kurverne hele tiden
bliver lavere og trukket længere ud for hvert gearskift..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Michael Schrøder (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 15-06-04 21:03

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:40CE118A.75431CEB@carftp.com...
> "Michael Schrøder" wrote:
>
> > Det er ikke en accelerationskurve hvis det er hastighed som funktion af
> > tid...
>
> Du har ret, det var vist mig der sov.. Jeg differentierer fluks
> min "hastighed som funktion af tid"-kurve og får en kurve jeg vil
> mene må starte højt og herefter gå mod nul efterhånden som
> vindmodstanden æder hestekræfterne. Som jeg ser det, må kurven
> starte med at lave en pukkel der følger momentkurven mens bilen er
> i 1.-gear. Herefter dropper kurven til nul mens der skiftes gear.
> 2.-gearet bør tegne sidste halvdel af momentkurven, da man jo
> aldrig når at bruge de lave omdrejningstal i 2.-gear når bilen
> skal hurtigst muligt frem, men kurven er lavere og mere "udstrakt"
> end den for 1.-gearet da bilen generelt er længere tid om at
> trække gennem 2.-gear end 1.-gear. Herefter endnu et drop mens der
> skiftes gear og historien med sidste halvdel af momentkurven
> gentager sig for 3., 4., og 5.-gear, mens kurverne hele tiden
> bliver lavere og trukket længere ud for hvert gearskift..

Nu nærmer vi os

Du beskriver en acceleration fra 0 til tophastighed ved at køre alle gear
fuldt ud.
- det giver jo ikke nødvendigvis den bedste acceleration...

Jeg kunne godt tænke mig at se kurverne for hvert gear fra motorens tomgang
til max. omdr.

- men hvis det for hvert gear "bare" ligner momentkurven så kan man vel
nøjes...

mvh Michael



Thomas Strandtoft (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 15-06-04 21:47

"Michael Schrøder" wrote:

> Du beskriver en acceleration fra 0 til tophastighed ved at køre alle gear
> fuldt ud.

Jeg skriver nu ikke at de skal køres fuldt ud, der skal skiftes
når accelerationen i det gear der forlades er mindre end det gear
man skifter til - i praksis gøres det ved at køre bilen tæt på
maximalt ud i gearene..

> - det giver jo ikke nødvendigvis den bedste acceleration...

I praksis gør det, med den måde de fleste gearkassers udvekslinger
er valgt på..

> Jeg kunne godt tænke mig at se kurverne for hvert gear fra motorens tomgang
> til max. omdr.
>
> - men hvis det for hvert gear "bare" ligner momentkurven så kan man vel
> nøjes...

Accelerationen vil altid følge det moment hjulet påtrykkes. Hvis
du laver en kurve for hvert gear, så vil de alle ligne
momentkurven - blot vil kurven for 1. gear være høj (som følge af
udvekslingen i gearkassen) og kun være nogle få sekunder bred,
mens kurven for 5. gear vil være lav (igen pga. udvekslingen) og
vare betydeligt flere sekunder end den for 1. gearet..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Ukendt (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-04 23:40

> Jeg skriver nu ikke at de skal køres fuldt ud, der skal skiftes
> når accelerationen i det gear der forlades er mindre end det gear
> man skifter til - i praksis gøres det ved at køre bilen tæt på
> maximalt ud i gearene..

> > - det giver jo ikke nødvendigvis den bedste acceleration...

> I praksis gør det, med den måde de fleste gearkassers udvekslinger
> er valgt på..

Helt korrekt.

--
/Jan W Nielsen



Michael Schrøder (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 16-06-04 05:17

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40cf7ac2$0$465$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jeg skriver nu ikke at de skal køres fuldt ud, der skal skiftes
> > når accelerationen i det gear der forlades er mindre end det gear
> > man skifter til - i praksis gøres det ved at køre bilen tæt på
> > maximalt ud i gearene..
>
> > > - det giver jo ikke nødvendigvis den bedste acceleration...
>
> > I praksis gør det, med den måde de fleste gearkassers udvekslinger
> > er valgt på..
>
> Helt korrekt.

Også i f.eks. en Golf TDI ?

mvh Michael



Ukendt (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-06-04 08:39

> Også i f.eks. en Golf TDI ?

Det vil jeg bestemt tro.

--
/ Jan W Nielsen



Peter G C (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 16-06-04 11:51

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:40cff910$0$463$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Også i f.eks. en Golf TDI ?
>
> Det vil jeg bestemt tro.

Hvis man kan stole på det program, som jeg har brugt og henvist til i denne
tråd er det måske ikke helt rigtigt. Se således de af programmet foreslåede
gearskift:


Optimum Shift Points:
1st 4680 rpm @ 40 kmh
2nd 4360 rpm @ 72 kmh
3rd 4210 rpm @ 111 kmh
4th 4020 rpm @ 151 kmh

Jeg har ikke selv ramt omdrejningsbegrænseren, men forleden gav jeg for
første gang potten noget at leve for for alvor mod en Xantia, 1,8 16v
desværre ikke st.car, og der var meget trafik Min potte ryger pænt når
den får fuld pedal ved høje omdrejninger ........


/Peter



Thunderbird [7100] (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 16-06-04 15:54

On Wed, 16 Jun 2004 12:51:16 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
>news:40cff910$0$463$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> > Også i f.eks. en Golf TDI ?
>>
>> Det vil jeg bestemt tro.
>
>Hvis man kan stole på det program, som jeg har brugt og henvist til i denne
>tråd er det måske ikke helt rigtigt. Se således de af programmet foreslåede
>gearskift:

Hvad er det for et program om man må spørge?
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Peter G C (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 16-06-04 19:36

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:don0d0li3tifo73pr0g4pq5br1g86jug53@4ax.com...

[klip]

> Hvad er det for et program om man må spørge?

Du kan få det på mail hvis du vil starte med at skrive til mig først.

/Peter



Brian (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 16-06-04 21:33

Hejsa

Peter G C skrev:

> Du kan få det på mail hvis du vil starte med at skrive til mig først.

Kunne du lokkes til at smide det op i binaer.motor ?

/Brian



Peter G C (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 16-06-04 21:59

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
news:40d0ae7a$0$23867$14726298@news.sunsite.dk...

[klip]

> Kunne du lokkes til at smide det op i binaer.motor ?

Jep - under "cartest"

Husk at læse readme-filen.

/Peter



Brian (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 18-06-04 14:08

Hejsa

Peter G C skrev:

> Jep - under "cartest"
>
> Husk at læse readme-filen.

Fornemt, takker!

/Brian



Thunderbird [7100] (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 17-06-04 09:39

On Wed, 16 Jun 2004 20:35:39 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>news:don0d0li3tifo73pr0g4pq5br1g86jug53@4ax.com...
>
>[klip]
>
>> Hvad er det for et program om man må spørge?
>
>Du kan få det på mail hvis du vil starte med at skrive til mig først.

har lige siddet og roddet lidt med det . Men vil da mene at der er
nogle usikkerhedspunkter i fx skiftetiderne. For hva med selve moment
kurven, den er jo ikke læst ind i programmet.

Eller er selve moment/Hk kurven resultatet af motor+transmission?
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Peter G C (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 17-06-04 10:25

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:t2m2d0pfua1j4s2957kfek9ga52jsumc63@4ax.com...

[klip]

> har lige siddet og roddet lidt med det .

Morsomt program

> Men vil da mene at der er
> nogle usikkerhedspunkter i fx skiftetiderne.

Dem kan du jo så ændre hvis du vil.

> For hva med selve moment
> kurven, den er jo ikke læst ind i programmet.

Den bliver beregnet på baggrund af de data som du fortæller om motoren.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Thunderbird [7100] (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 17-06-04 14:54

On Thu, 17 Jun 2004 11:24:51 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>news:t2m2d0pfua1j4s2957kfek9ga52jsumc63@4ax.com...
>
>[klip]
>
>> har lige siddet og roddet lidt med det .
>
>Morsomt program
>
>> Men vil da mene at der er
>> nogle usikkerhedspunkter i fx skiftetiderne.
>
>Dem kan du jo så ændre hvis du vil.

Ja, men gør jo ikke skiftetiderne mere præcise. Jeg husker en gammel
diskusion hvor at Bjørn og Mogens mener jeg det var kom med en eller
anden ide der gik ud på at lave et koordiant system med gearingen ud af
den ene akse og omdrejninegrne ud af den anden eller noget i den stil.
Og så skule man nemt kunne plotte de steder ud hvor at det ville være
oplagt at skifte.

Kunne være sjovt at sammenligne resultatet fra programmet med de samme
tal som er blevet smidt igennem den der anden metode som godtnok kræver
noget mere pen og papir
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Peter G C (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 17-06-04 15:31

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:4g83d0heulhc2gg2apnaag7pqr638kncls@4ax.com...

[klip]

> >Dem kan du jo så ændre hvis du vil.
>
> Ja, men gør jo ikke skiftetiderne mere præcise.

Jo da - du kan jo bare måle dine skiftetider selv og så plotte dem ind i
programmet - så er de lige så præcise som du ønsker det!

/Peter



Thomas Strandtoft (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 17-06-04 06:34

"Michael Schrøder" wrote:

> Også i f.eks. en Golf TDI ?

Hvis du kan skaffe en momentkurve og gearkassens udvekslinger er
det til at regne på.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Mogens Knudsen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 12-06-04 06:27

On Fri, 11 Jun 2004 23:16:06 +0200, "Michael Schrøder"
<news4mis1@schroeder.dk> wrote:

>En accelerationskurve viser, hvor kraftigt bilen accelererer

Hey - dén må sgu op at hænge

/Mogens

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408668
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste