Benzinøkonomi i en Volvo 240?
Fra : JJJ

Dato : 10-06-04 17:11

Jeg overvejer at købe en Volvo 240 st. car fra 1987, kender ikke
mototstørrelsen endnu, men hvor meget går de sådan nogenlunde på
literen?

Og er der nogle klassiske skavanker ved de her biler man skal kigge
efter?

Venlig hilsen Jørgen Jensen

Fra : Klaus A

Dato : 10-06-04 18:20

"JJJ" <jjj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer at købe en Volvo 240 st. car fra 1987, kender ikke
> mototstørrelsen endnu, men hvor meget går de sådan nogenlunde på
> literen?
Min '87 stc B230K (116Hk) kan løbe op til 10km/l, men under 8km/l er ikke
noget problem ved kolde og korte ture. Min kører iøvrigt på 92oktan uden
problemer.

> Og er der nogle klassiske skavanker ved de her biler man skal kigge
> efter?

Tja - Dette er det jeg sådan lige kan komme i tanke om:

- Rust er der meget af på ældre modeller (min fik betegnelsen antik i Polen
for nogle år siden), især hvis ikke den er grundigt efterbehandlet med Pava
el.lign. Rust optræder omkring forrude, paneler og døre. Under bagklappen
(hele tværstykket) i stc.Bærearme (bag) og tværvanger.
- El er generelt godt, men ledninger i hængsler på bagklappen (stc)
knækker.
- Kabine - "dødt" føresæde (skumgummi i sæde og ryg falder sammen, så man
sidder skævt). Varmeapperat og blæser (noget lxxx at skifte)
- Benzintank tærer (svært at se) og måler blir' defekt (ledning knækker)
- Diverse rør og slanger omkring motoren (EGR og Pulsair systemer) dør på
et eller andet tidspunkt. De er lidt dyre at skifte.

Hold dig fra uoriginale udstødninger og bremser. De originale er billige og
holder længere.

Kan du skrue (og svejse) selv er det en fin bil til få penge. Men den er
gammel!

Er der vand og olie på er motoren ikke til at slide ihjel.
Jeg ville personligt gå efter en nyere (+1990) og absolut i stc. Skal du
bruge plads på bagsædet til mere en 2 voksne (eller 2 barnestole) er den for
smal. En 740 er at foretrække her.

Ovenstående er udelukkende mine betragtninger, og er således kun gældende
for min opfattelse af verdenen i og omkring min Volvo.

Held og lykke med projektet
--
Klaus - 240 på snart 4.år

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 12-06-04 17:08

> Jeg overvejer at købe en Volvo 240 st. car fra 1987, kender ikke
> mototstørrelsen endnu, men hvor meget går de sådan nogenlunde på
> literen?
Min 240 112hk B23A kørte gennemsnitligt ca. 11km/L men på en tank kunne det
svinge imellem 9-13 km/L

> Og er der nogle klassiske skavanker ved de her biler man skal kigge
> efter?
på en årgang 87 vil det værste nok være rust,
Bemærk at 240 moddellerne efter 89 er galvaniserede, hvilket ofte giver
anledning til et pænt pris hop.

mvh Peter A. Jensen