Værkstedsregning - føler mig snydt!
Fra : Thomas

Dato : 09-06-04 16:20

Hej!

Jeg har modtaget en regning fra min mekaniker, hvor min bil - en Renault
fra 1993 - har været til reparation før syn.

Jeg har modtaget en kollosal regning - bl.a. pga at han har taget 7,5 timer.

Nu vil jeg ringe og klage, men hvor lang tid vil det normalvis tage at
få lavet:

2 bagstøddæmpere
Skiftet olie, oliefilter, bremsevæske, bundproppakning
Rensning af bremser
Småting såsom en pære og et viskerblad
Genrelt efterkig

Mit problem er, at han faktisk har taget en del timer - så vidt jeg kan
se - for at prøve at løse noget, som til sidst måtte blive løst af en
anden (en autoelektriker). Nu skal jeg så betale for begge dele (både
hans og autoelektrikerens timer), og det kan da ikke passe.

På forhånd tak,
Thomas

Fra : ENN

Dato : 09-06-04 16:36

> [...]
timer.

> Nu vil jeg ringe og klage, men hvor lang tid vil det normalvis tage at

Hvis de er fastrustede kan det godt tage 1,5 - 2 timer pr side.

> Skiftet olie, oliefilter, bremsevæske, bundproppakning

ca 1 time

> Rensning af bremser

Hvad forstås ved det? er det adskilelse af tromlebremser osv. så tager det
måske 1 time

Skift af pærer etc måske 0,5 time - så helt hen i vejret er regningen ikke
IMHO

Fra : Thomas

Dato : 09-06-04 17:02

Hej!

> Hvad forstås ved det? er det adskilelse af tromlebremser osv. så tager det
> måske 1 time

Jeg ved det ikke ... han nævnte det for mig, og på regningen står der
blot bremserens.

> Skift af pærer etc måske 0,5 time - så helt hen i vejret er regningen ikke
> IMHO

Ok ... det er da også muligt. Jeg er jo ikke særlig meget inde i det, og
derfor spørger jeg også her.

Tak for dit svar,
Thomas

Fra : TGD

Dato : 09-06-04 18:13

"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvad forstås ved det? er det adskilelse af tromlebremser osv. så tager det
> måske 1 time

Prøv med 10 min pr dæk har lige gjort øvelsen ude på vejen uden prof.
værktøj.

<KLIP>

Fra : Max

Dato : 09-06-04 19:18

> Prøv med 10 min pr dæk har lige gjort øvelsen ude på vejen uden prof.
> værktøj.

Arh....det kommer nu an på hvor gamle/hvor lang tid de har siddet på...

Men om ikke andet er en time lang tid...

/Max

Fra : Soren Pedersen

Dato : 09-06-04 20:19

> Prøv med 10 min pr dæk har lige gjort øvelsen ude på vejen ud

Det KUNNE jo være at der er forskel i kvaliteten af det udførte arbejde ?
Personlig ville jeg blive mistænksom hvis min mekker mente han kunne lave en
rensning som han vil "stå ved" på 10 min.

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (WeekEnd) og Pug 309 W/E (WifeEdition)

Fra : Olesen

Dato : 09-06-04 16:37

"Thomas" <thomas@noreplytoemail.th> skrev i en meddelelse

> 2 bagstøddæmpere
> Skiftet olie, oliefilter, bremsevæske, bundproppakning
> Rensning af bremser
> Småting såsom en pære og et viskerblad
> Genrelt efterkig

Gætter på et beløb på ca. 4500,- 5000,- ???

Fra : Thomas

Dato : 09-06-04 17:06

Hej Olesen!

> Gætter på et beløb på ca. 4500,- 5000,- ???

5500,- incl moms

Jeg ved ikke - måske er det meget rimeligt - jeg syntes blot at det lød
af meget. Deri kommer så regningen fra autoelektrikeren, men den er reel
nok.

Nu er der i hvert fald to svar, som indikerer at det ikke er meget
forkert, og så har jeg ikke intention om at brokke mig.

Tak for svaret,
Thomas

Fra : Olesen

Dato : 09-06-04 19:59

> Hej Olesen!

> 5500,- incl moms

Ja, det er et grimt beløb for noget arbejde
jeg vil kalde for 'ret simpelt for en pro'.

Olie, filter, bremsevædske, en pakning til
bundkarrets afløbsskrue ?
-dette MÅ ikke ta' mere end 30-45 minutter
og så er det HØJT sat..måske værkstedet kun
arbejde i hele timer.

Rensning af bremser,
Afmontering af kalibre mv., blæse
det rent, smøre og på igen...
Kan også gøres i rimelig tid vil jeg mene.
Lyder jo ikke til at være svært for een som kan,
og der skal jo hverken justeres, trimmes, måles osv..
Pære, viskerblad...5 minutter *S*...

Jeg synes det lyder ret dyrt, trods alt,
men det er desv. prisen man må regne med
hvis det er autoriseret. Derfor er det en god
idê KUN at få lavet det man ber' om, og
være ret kritisk når regningen kommer.

Jeg skal selv ha' skiftet tandremmen snart,
og har fået en fast pris på kr. 1400,-.

Tro mig, er den på 1800,- skal de ha'
en ufattelig god forklaring, -jeg er godt
klar over, der måske skal bruges en ny
skrue her, een dêr, og så lige lidt miljøafgift
for den gamle gummirem, hehe, men de skal
satme' få lov at stå skoleret for de sidste 400,- *S*...

Husker stadig, da jeg sku' ha skiftet formodstand
til trin 1 på blæseren. De fik skilt det hele ad,
og opdagede så, at formodstanden 'var i restordre'.
...at samle det hele igen, på min regning..;o/
- Da dimsen kom 5 uger efter, var det hele
møllen om igen...på min regning..et ordentlig
værksted ville jo vide, at kører blæseren
ikke på trin 1, så er det nok en modstand,
og så ser man lige på lagerhylden før man
sætter det hele igang..

Fra : Lars Funder

Dato : 09-06-04 20:29

> [...]
> bundkarrets afløbsskrue ?
> -dette MÅ ikke ta' mere end 30-45 minutter
> og så er det HØJT sat..måske værkstedet kun

Hmm nu er vi jo nogen der også skifter den bremsevæske der står i rørene ud
til hver bremse, så skal der godt nok være tryk på hvis man skal kunne
skifte væske udlufte, skifte olie +filter på 30-45 minutter, specielt da
bilen er 11 år, man kunne godt forstille sig at udluftnings skruer var pænt
rustne.

> [...]
> Kan også gøres i rimelig tid vil jeg mene.
> Lyder jo ikke til at være svært for een som kan,
> og der skal jo hverken justeres, trimmes, måles osv..

Hmm her kan der nu også gå nogen tid, tromler på baghjulene kan da også være
ret slemme at få af, og mon ikke lige håndbremse skal trimmes.
Jeg synes at Thomas skulle ringe til værkstedet hvis han synes regningen er
urimelig og få en snak- forklaring af manden, hvis man er utilfreds mener
jeg man skal gå til leverandøren / firmaet med det samme for at få en
forklaring, så evntuelle misforståelser kan rettes.

Jeg mener nu ikke regningen er voldsom men det kommer an på hvad der reelt
er lavet. Men når folk skal til lommerne og betale for andres arbejde gælder
en let omskrivning af Ohms lov af og til, R=U*I, rygtet = uvidenhed gange
interesse. Ha Ha.

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : phk

Dato : 09-06-04 20:29

> [...]
> værksted ville jo vide, at kører blæseren
> ikke på trin 1, så er det nok en modstand,
> og så ser man lige på lagerhylden før man

Er du så 100% sikker på at de overhovedet har haft det skilt ad forgæves?

--
Per, Esbjerg

Fra : Soren Pedersen

Dato : 09-06-04 20:32

> Olie, filter, bremsevædske, en pakning til
> bundkarrets afløbsskrue ?
> -dette MÅ ikke ta' mere end 30-45 minutter
> og så er det HØJT sat..

Det tror du forhåbentlig ikke selv på......Der skal findes reservedele,
tømmes olie og bremsevæske, monteres nyt filter, hældes væsker på, luftes ud
og bremseprøves + de ting jeg ikke ved noget om

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-06-04 20:45

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Olie, filter, bremsevædske, en pakning til
>bundkarrets afløbsskrue ?
>-dette MÅ ikke ta' mere end 30-45 minutter
>og så er det HØJT sat..

Hvis du kan skifte bremsevædske på en bil og udlufte den på 30-45
minutter, håber jeg eddergodtnok ikke du møder nogle fastgroede nipler

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!