dataudlæsning på citroen
Fra : ib

Dato : 09-06-04 11:14

jeg har problemer med min aircondition på min xantia
og vil gerne have udlæst fejlårsag. Er der nogen der kan hjælpe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.3.141.123)

Fra : Frank Hansen

Dato : 09-06-04 13:19

"ib " <ibm@it.dk> wrote in message
> jeg har problemer med min aircondition på min xantia
> og vil gerne have udlæst fejlårsag. Er der nogen der kan hjælpe

Hejsa,

nej, desværre ikke, men hvis du finder en løsning hører jeg meget gerne om
det...

Skal ha udlæst om min lambda-sonde virker (og evt. ECUen), og tog hen til
det lokale citroën-lavpris-værksted.

At betale: 1000,- + moms. Jo tak - ellers tak.

Man kan jo snart købe en OBD2-udlæser for de penge...

Desværre er det ikke det stik min Xantia bruger, men et andet stik, det ikke
lige har været muligt at identificere. Så hvis der er nogen der ved hvad
stikket/protokollen hedder, og evt. hvor det fås, hører jeg meget gerne om
det.

Med venlig hilsen

Frank.

Fra : Lars

Dato : 10-06-04 07:44

Hej Frank,

"Frank Hansen" <fhansen@spinner_JUNK.dk> wrote in message

> Skal ha udlæst om min lambda-sonde virker (og evt. ECUen), og tog hen til
> det lokale citroën-lavpris-værksted.
> At betale: 1000,- + moms. Jo tak - ellers tak.

*shit* Det er eddermame groft

Da jeg gjorde det samme med min Xsara Weekend for et par år siden gav jeg
kun den en ny tomgangsregulator kostede (det var så den, der var defekt) + ½
time, vel 1.500 i alt eller noget i den stil...

**Lars

Fra : Frank Hansen

Dato : 10-06-04 18:57

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message
> Hej Frank,
>
> *shit* Det er eddermame groft

Ja, det synes jeg også. Har lige samlet en tester selv for ca. 10,- kr.
(selvom deres måske kan fortælle mere end min)

> [...]
½
> time, vel 1.500 i alt eller noget i den stil...

Satte du selv regulatoren i og betalte en halv time for test, eller var den
½ time for montering? Kan være de vil ha 1000,- for det, fordi jeg ikke
nævnte noget om at de skulle skifte dele, hvis der var noget i stykker...

Med venlig hilsen

Frank.

Fra : Lars

Dato : 11-06-04 07:30

Hej Frank,

+
> Satte du selv regulatoren i og betalte en halv time for test, eller var
den
> ½ time for montering?

De klarede det hele for mig. Og den halve time inkluderede både test,
montering og tilkørsel - i praksis brugte de faktisk nok mere i nærheden af
en time (jeg ventede imens).

> Kan være de vil ha 1000,- for det, fordi jeg ikke
> nævnte noget om at de skulle skifte dele, hvis der var noget i stykker...

Det er faktisk muligt. Men det er stadig groft, det tager vel max 15
minutter for dem at teste! Problemet var så i øvrigt også, at den smarte
diagnosecomputer ikke kunne "se" fejlen i tomgangsregulatoren. Men det var
den der var defekt i mit tilfælde.

** Lars

Fra : Peter G C

Dato : 11-06-04 08:02

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er faktisk muligt. Men det er stadig groft, det tager vel max 15
> minutter for dem at teste!

Du kan jo selv købe anlægget og selv foretage testen - hvis du ikke vil det,
må du jo betale for ekspertisen. Tilsvarende når du køber en specialydelse
et andet sted: det koster.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Frank Hansen

Dato : 11-06-04 13:08

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Du kan jo selv købe anlægget og selv foretage testen - hvis du ikke vil
det,

Det ville jeg skam også gerne - og har nu også både fundet et sted hvor den
kan købes - i hvertfald i miniature model - og hvordan man kan lave den selv
(denne miniaturemodel koster en 10'er i dele)

> må du jo betale for ekspertisen.

Var også det jeg ville i første omgang...

> Tilsvarende når du køber en specialydelse
> et andet sted: det koster.

Jo tak, men derfor må der jo gerne være en mening med galskaben. Som Lars
skriver - det burde ta' maks. et kvarter: Udlæse koder, nulstille og trille
en tur, og udlæse evt. nye koder.

Og så er det ikke engang ved et autoriseret Citroën-værksted, men ved et
lavpris-værksted med Citroën som speciale... Yeah right.

Mvh. Frank.

Fra : Lars

Dato : 11-06-04 14:33

Hej Peter,

> [...]
det,
> må du jo betale for ekspertisen. Tilsvarende når du køber en specialydelse

Du har selvfølgelig ret - og netop her har de jo stort set monopol og kan
sætte prisen derefter. Det kommer vel også an på hvilket forhold man i
øvrigt har til værkstedet - jeg fik fast serviceret bilen på samme værksted,
havde købt den der - så er det måske også nemmere at undgå at blive flået
fuldstændig.

Nu betalte jeg jo også, men det inkluderede så bare reperation - hvor man
kan sige at værkstedet jo nok også har interesse i at minimere at folk
"snyder" og selv skifter stumperne...

** Lars

Fra : Frank Hansen

Dato : 11-06-04 13:03

> [...]
> diagnosecomputer ikke kunne "se" fejlen i tomgangsregulatoren. Men det var

Nøjagtig det samme var jeg ude for ... Den stod og svingede i omdrejningerne
i kryds m.m. og gik nogen gange helt ud når man koblede ud. Til stor
"overraskelse" første gang det skete, hvor man virkelig mærker hvor tung den
er at dreje med...

Men der kunne computeren heller ikke fortælle hvad der var i vejen, og
regulatoren blev udskiftet i et forsøg på at afhjælpe fejlen ... Og det
hjalp så :)

Mvh. Frank

Fra : Bernhard Ege

Dato : 09-06-04 15:40

ib wrote:
:: jeg har problemer med min aircondition på min xantia
:: og vil gerne have udlæst fejlårsag. Er der nogen der kan hjælpe

Prøv at se på denne side:

http://cit-faq.de/faqforum/beitraege/codes/codes.htm

Den viser et lille diagram med en lysdiode og lidt mere som man kan
bruge til at udlæse informationer med. Der er endda en lille video med
et eksempel på en udlæsning.

Følgende er understøttet med den metode:

AX 1991 -> Magneti Marelli G6.11, Mono-Jetronic; Mono-Motronic MA3.0,
Motronic MP3.1
BX 1990 -> Motronic M1.3, MP3.1, MP4.1, Fenix 1B
XM 1989 -> Magneti Marelli G5, single & multipoint Motronic MP3.1, 3.2,
5.1, 5.1.1, Fenix 3B & 4
Xantia 1993 -> Magneti Marelli 8P, Motronic MP3.2, MP5.1,
ZX 1991 -> Magneti Marelli G5, G6, 8P, Mono-Jetronic; Mono-Motronic
MA3.0, Motronic M1.3, MP3.1, MP3.2, MP5.1,

Lad vide om du får det til at virke

Jeg har ikke selv prøvet det endnu.

mvh Bernhard

Fra : Frank Hansen

Dato : 10-06-04 18:55

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote in message

> Lad vide om du får det til at virke
>
> Jeg har ikke selv prøvet det endnu.

Hej Berhard,

så har jeg prøvet det ... Eller det vil sige: Jeg har samlet testeren -
kunne ikke være nemmere - op med hjelmen og ... Hvor pokker er det grønne
stik henne?!? Jeg fandt et gråt, et gult (lilla indeni) og et brunt (lilla
indeni) men ikke noget grønt stik. Nå, op med ECU (som ér en Magneti Mareli
8P), dér er et grønt stik, men det er rundt 5-polet og ikke to polet.

Jeg prøvede at sætte testeren til pol nr. 2 (som den også skulle i det
"rigtige" stik) men så snart jeg sætter 12V til lyser dioden, uanset om
tænding er på eller ej. Jeg har ikke lige turde trykke på kontakten, for at
se hvad der skete, men jeg tror ikke det er det rigtige stik :(

Nogen der ved hvor det sidder?

På forhånd tak

Frank.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-06-04 09:31

> Nogen der ved hvor det sidder?

Sidder det ikke inde i kabinen - nede under en klap der hvor sikringerne
også sidder ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Frank Hansen

Dato : 11-06-04 13:09

Hej Andreas,

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> Sidder det ikke inde i kabinen - nede under en klap der hvor sikringerne
> også sidder ?

Jo, der sidder et diagnose-stik. Men det stik jeg angiveligt skulle bruge,
skulle sidde i motorrummet, og være et grønt 2-polet stik ... Ikke at finde
:(

Mvh. Frank.

Fra : ENN

Dato : 09-06-04 16:38

Hvilket fejl er det du har på dit A/C? køler det ikke ?
Normalt kan man kun udlæse fejlkoder på Klimaanlæg - og det er ikke alle
fejl der kan spores via fejlkoder.