Olietyve MB-123
Fra : Benjamin Otto

Dato : 08-06-04 18:20

Skal have skiftet mine olietyve i min Mercedes w123 200 benzin fra 1981. Er
der nogen her inde der ved om man skal have toppen af, eller om man kan
ventildækslet og knasten??

Fra : Lars Funder

Dato : 08-06-04 20:20

"Benjamin Otto" <nobob@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Skal have skiftet mine olietyve i min Mercedes w123 200 benzin fra 1981.
Er
> der nogen her inde der ved om man skal have toppen af, eller om man kan
> ventildækslet og knasten??

Man behøver ikke demontere toppen, det det drejer sig om er at ventilerne
ikke må falde ned i cylindren medens ventil fjedre er demonteret, dette kan
gøres på flere måder.

1) skru tændrøret ud på den cyl du ønsker at skifte ventilstyrs pakdåse på,
tørn cylinder i bund, fyld op med blød tørre snor (lad lige en ende hænge
uden for) tørn cylinder op, så holder den sammentrykkede tørresnor
ventilerne oppe medens du demontere ventilfjedre og skifter ventilstyrs
pakdåse på pågældende cylinder.

2) skær et tændrørs gevind af et gammelt tændrør, lod-svejs en luft
lynkobling på, tørn cylinder i bund, sæt trykluft på (ventilerne skal være
lukkede, det er de jo også når vippearme/kam ikke er monteret) så holder den
lufttrykket ventilerne oppe medens du demontere ventilfjedre og skifter
ventilstyrs pakdåse på pågældende cylinder.

Når du demontere låsene på fjedrene er det vigtigt de ikke forvilder sig ned
i div tilbage løbs oliekanaler i topstykket, så stop lige klude eller køkken
rulle i tilbageløbs kanalerne.

Jeg har brugt begge metoder og kan bedst lide metode 1) da den er mere
sikker.

Mvh
Lars
www.larsfunder.dk