? Hjælp - Alfa 156 og dine erfaringer
Fra : MB

Dato : 07-06-04 23:17

Hej alle Alfa 156 køere, tideligere køere samt sag-kyndige som kan og vil
hjælpe mig med et spm. På forhånd tak....

Jeg påtænker i øjeblikket, at købe en 156 i sølvmetallic med aircon/klima
til maks 150 kkr. som jeg vil købe ved en forhandler, dog ikke nødvendigvis
Alfa. Jeg er meget pertentlig, og elsker en flot vedligeholdt vogn med fine
detaljer, og går absolut kun efter en af de pæneste (desværre også de få).
Det vil jeg også gerne betale lidt ekstra for.

Jeg er dog kommet i tvivl, om bilen er en "kvalitets-bil"? Hvad er dine
erfaringer? Jeg er ikke selv fag-kyndig, og syntes derfor det er svært
overskueligt. (Det skal nævnes, at jeg tideligere har haft en P406 2,0ST fra
1997, som var en ejers, og næsten har ruineret mig i omkostninger,
reservedele samt hovedbrud. P406 var en fantastisk dejlig bil, at køre. Men
efter mine erfaringer med 2 x Peugeot er det, at de på mange måder er rene
skrotbunker mekanisk/elektrisk).

Der er på nettet nogle artikler jeg har fundet. Alle positive over
køreegenskaber, men med dårlige erfaringer i airbag, motorstyring, lakering,
pladearbejde, samlekvalitet, sædekvalitet og kabinekvalitet. (bla. en som
nævner at motorstyring er skiftet minimum 5 gange grundet store problemer).

Er der nogen af jer, som har en oversigt over modeller, opdateringer,
facelifts etc? Eventuekt også hvordan du ser hvilke opdateringer bilen har
fået?

Jeg kører ca. 20.000 km. pr. år og ønsker alt af mest (nok umuligt) en
flot/smart bil som er rummelig, økonomisk i drift, rimelig afskrivning samt
i længden rimelig i reservedele. Men hvordan er det mest fornuftigt at
anskue ud fra en total-økonomisk betragtning? F. eks. går jeg ud fra, at man
i længden vil køre det samme på en ltr. i 1,6, 1,8 + 2,0. Kan man evt. få
uoriginalt? Og hvad er reservedels pris indekset?

Derfor vil jeg gerne høre om erfaringer med 1,6 + 1,8 + 2,0 modellerne. Hvad
ville i gøre? Det vil sikkert dreje sig om modeller fra 1998-2000 da
priserne her ligger under 150 kkr, med under 150kmt på tælleren. I sær også
om erfaringer om en fuldblodsvogn som en Alfa Romeo er bygget til holde i
længden.

Tusind tak for hjælpen,

MB
Himself_80@hotmail.com

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-06-04 06:15

On Tue, 8 Jun 2004 00:16:51 +0200, "MB" <Himself_80@Hotmail.com>
wrote:

>Hej alle Alfa 156 køere, tidligere kørere samt sag-kyndige, som kan og vil
>hjælpe mig med et spm.

Drister mig til at svare, så :)

>Jeg påtænker i øjeblikket, at købe en 156 i sølvmetallic med aircon/klima
>til maks 150 kkr. som jeg vil købe ved en forhandler, dog ikke nødvendigvis
>Alfa.

Forståeligt at du vil ha' dig en Alfa, men ikke nødvendigvis
forståeligt, at den skal hentes hos en forhandler. Klubbens biler er
ofte bedre og det rette sted at handle (www.alfaclub.dk)

>Jeg er meget pertentlig og elsker en flot vedligeholdt vogn med fine
>detaljer og går absolut kun efter en af de pæneste (desværre også de få).
>Det vil jeg også gerne betale lidt ekstra for.

Hørt.

>Jeg er dog kommet i tvivl, om bilen er en "kvalitets-bil"?

Det er der delte meninger om blandt folk, som ikke kører Alfa.

>Hvad er dine erfaringer?

At kvaliteten i "drivers feeling" langt overstiger det eventuelt
modsatte i teknikken...

>Jeg er ikke selv fag-kyndig og syntes derfor det er svært
>overskueligt.

Dét må man gi' dig ret i :)

> [...]
>efter mine erfaringer med 2 x Peugeot er det, at de på mange måder er rene

Der er desværre nogle ejere, som har været udsat for det samme med en
156'er - groft sagt !

> [...]
>nævner at motorstyring er skiftet minimum 5 gange grundet store problemer).

OK...

>Er der nogen af jer, som har en oversigt over modeller, opdateringer,
>facelifts etc? Eventuekt også hvordan du ser hvilke opdateringer bilen har
>fået?

Nix - men meld dig ind i www.alfaclub.dk og kom til nogle af
klubmøderne. Så vil din viden blive højnet gevaldigt.

Desuden kan du med fordel læse/spørge hér: www.alfasmeden.dk/forumdk

Hér er et spørgsmål/svar om "Generelle fejl":
www.alfasmeden.dk/forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=474

> [...]
>i længden rimelig i reservedele. Men hvordan er det mest fornuftigt at
>anskue ud fra en total-økonomisk betragtning?

Penge og økonomisk betragtning er ikke alt !

>F. eks. går jeg ud fra, at man i længden vil køre det samme på en ltr. i 1,6,
>1,8 + 2,0.

Jég ville ubetinget vælge en 2.0 - også den mest eftertragtede.

>Kan man evt. få uoriginalt?

Der er masser af muligheder - så fat mod på dét område.
Alfa-folket har desuden stor tradition for at hjælpe hinanden.

>Derfor vil jeg gerne høre om erfaringer med 1,6 + 1,8 + 2,0 modellerne. Hvad
>ville i gøre?

Køb ikke under 2.0

>Det vil sikkert dreje sig om modeller fra 1998-2000 da priserne her ligger
>under 150 kkr, med under 150kmt på tælleren.

Køb ikke for gammelt, IMO...

>I sær også om erfaringer om en fuldblodsvogn som en Alfa Romeo er bygget til holde i
>længden.

Det er jo i princippet et underligt spørgsmål, for der findes jo netop
et stort antal brugte Alfa's trods fordums tider med dårlig rustmæssig
behandling og teknik. Altså holder de!

Nuvel - min erfaring er ikke med 156, men med 75 3.0 V6 samt de
største 164'ere m/24V og 232 hk. Og der er ingen tvivl (!) om, at det
er holdbart kram. Galvaniseringen er en fordel ift. rusten, ligesom
motor og gear holder, når blot det passes med et minimum af fornuftig
pleje (ny olie for hvér 10.000 km). Det elektriske system kan desværre
fejle.

Når jeg læser din posting, vil jeg stille tvivl, om du bør købe en
Alfa. Dét kræver den rette indstilling og måske ikke mindst rette
baggrund, der gerne er funderet i køreteknik og motorsportsmæssig
interesse.

Der er himmelvid forskel på at køre 406 2.0 og 156 2.0 - himmelvid !

En Alfa har en hel række køremæssige kvaliteter, som 406'eren ikke kan
hamle op med. Og disse kvaliteter skal man jo have interesse for, for
at man kan lide Alfa'en.

"Gerne at ville eje" er ikke nok i denne her sammenhæng - det skal
være lidenskab, fordi så bliver tilfredsheden langt større i
ejerskabets forløb.

Og det er netop humlen/pointen ift. andre biler -> er passionen til
stede, har du et fantastisk "redskab" i dagligdagen og ikke mindst til
"fest"

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V

Fra : TGD

Dato : 08-06-04 09:13

"MB" <Himself_80@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> detaljer, og går absolut kun efter en af de pæneste (desværre også de få).
> Det vil jeg også gerne betale lidt ekstra for.

Har svaret i den anden tråd.

Køb brugtrevyen der er der en side med netop denne model, de gav den Godt
køb hvis jeg ikke husker forkert.

<KLIP>

Fra : Frederik

Dato : 08-06-04 11:20

"MB" <Himself_80@Hotmail.com> wrote in message
> [...]
også
> om erfaringer om en fuldblodsvogn som en Alfa Romeo er bygget til holde i

Erfaringen herfra har været, at valg af værksted er kritisk.

Efter bilen blev sendt til car centre (staves det sådan?), har der været
meget få problemer.

Det er dog mit indtryk, at kvaliteten blev højnet med MY-versionen, der blev
lanceret samtidig med GTA.

Erfaringerne stammer fra en 2,5 fra december 1997. Problemerne på den har
været skift af kobling og gearkasse.

Bilen har ellers fungeret upåklageligt, og den eneste vogn den skal uskiftes
med, er sandsynligvis en 157/158. Denne gang bliver det dog nok ikke de
første, der produceres. Lad dem lige klare børnesygdommene...

Hver gang den starter, sidder man og smiler, medmindre man er min onkel med
en mondeo, der måler bilens kvalitet efter pladsen på bagsædet. Vi
prioriterer jo forskelligt. (da de ikke har hjemmeboende børn, er pladsen
bagi selvfølgelig vigtig...)

Gør dit hjemmearbejde ordentligt og hold dig til minimum 2,0, så skulle den
være der.

Mvh.

Frederik

Fra : Thomas

Dato : 08-06-04 17:55

"MB" <Himself_80@Hotmail.com> wrote in message
> Hej alle Alfa 156 køere, tideligere køere samt sag-kyndige som kan og vil
> hjælpe mig med et spm. På forhånd tak....

Hej,

Jeg har kørt Alfa 156 (1,6) fra 1999 til 2002. Bilen blev købt fra ny og var
den første udgave efter de værste børnesygedomme var skaffet af vejen.

Bilen lever op til sit ry vedr. køreegenskaber - den kører som en drøm.
Desuden finder jeg stadig, at 156'eren er en af de smukkeste biler, der
nogensinde er produceret til alm. familiebrug.

Når det så er sagt, kommer jeg ikke uden om, at specielt samlekvaliteten (i
1999 versionen) er fornærmende ringe. Plastkvaliteten er kun lidt under
middel... men samlingerne er ganske enkelt katastrofale. Alt for mange
steder mødes to hårde plastikkanter, hvorfor knirkelyde er et temmelig stort
problem. På trods af mange (over 20 det første år) værkstedsbesøg lykkedes
det aldrig nogensinde at få styr på knirkelydene.

De mange værkstedsbesøg blev også brugt til følgende: Defekt lamdasonde,
utæt forrude, utæt siderude, justering af fordøre, opdatering af
motorstyring, nulstilling af startspærre, udskiftning af sidespejle og RUST
i taget.

Sidstnævnte problem var årsagen til at jeg solgte bilen. I et ca. 10x5 cm.
område midt på taget boblede lakken op. Taget blev skiftet uden beregning af
Fiat, men det er meget lidt acceptabelt på en ca. 2 år gammel bil.

Du skal derfor være opmærksom på følgende: Du kommer næsten helt sikkert til
at kæmpe med knirkelyde, el-systemet kan indimellem give lidt problemer og
bilen er meget middelmådigt rustbeskyttet.

Thomas

Fra : Olesen

Dato : 08-06-04 18:28

"Thomas" <sdsdsd@ww.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
indimellem give lidt problemer
> bilen er meget middelmådigt rustbeskyttet.

Du skal så sammenholde, at køreegenskaberne for flere mærkers
vedkommende, sagtens matcher Alfa Romeos.
Selv den specielle Alfa-lyd er næsten væk.

Så ialt vil jeg påstå, at køber du en Alfa,
så er det fordi du er ramt af Alfa-virusset
og intet andet.
Nok er 'italiensk fuldblod' et interessant
fænomen her i vores stilsøgende årti..,
men se dig nu om, FØR du lader hjertet
vælge..
Iøvrigt er knastforstilleren et meget ømt
punkt på 1.6 TS'erne. Ved ikke, hvordan
de er på 1.8 samt 2.0'erne.

Fra : MB

Dato : 08-06-04 23:31

Hej Alle,

Tak for de meget gode svar, som i har hjulpet med. Jeg er stadig i tvivl.

Det lader til, at en Alfa Romeo i dag er et udemærket køb, hvor mange, mange
værkstedsbesøg skal kalkuleres. Det mener jeg er en skam for Alfa's image.
Tilmed er jeg i tvivl om jeg kunne leve med det. Man kan spørge sig selv, om
glæden til sidst overskygges af en fornemmelse af "bras"?

En Alfa er måske speciel, men det lyder næsten til, at mange af jer mener at
man skal være nærmest fanatisk Alfa fan for at købe en Alfa, og det er jeg
ikke enig i. Jeg er ikke udelukkende Alfa fan, og kan også lide Audi, BMW,
Fiat, Jaguar og Mercedes, Peugeot, Rover, Toyota og VW - altså helt andre
forskellige biler. Hver i sær med sine gode og dårlige sider.

Mange siger man skal købe så nyt som muligt, og det er jeg da enig i. Men
jeg har nu en gang besluttet at jeg vil betale kontant og samtidig kunne
forsikre bilen. Derfor grænsen på de 150.000 kr og en 2,0'er. Begge grænser
er måske mere psykologiske og fornuftsbetonede end egentligt nødvendige, men
jeg mener det er en sund tanke gang. Jeg er kun 24, og min forsikring gennem
Tryg gruppe skal have 10 kkr for Alfa'en med kasko. En v6 over 25 kkr og det
samme med BMW og Mercedes som jeg unægteligt sværmer mest om.

Køre dynamikken, køre glæden og lyden i en Alfa 156 2,0 TS vil for mig være
en sand fornøjelse hvert eneste minut i bilen. Det er bestmet en af de
flotteste biler produceret, og det vil altid være en ubetinget klassiker. I
sær hvis vognen er sølvfarvet og har den lækre, flotte og fine læderkabine
med logoet som desværre er forbeholdt de få biler. Jeg vil gerne have noget
specielt, men ikke ubetinget specielt og direkte groteskt. Så en flot,
velholdt og en-ejers Alfa vil dække meget af mit behov, men jeg er bare i
tvivl om det kvalitetsmæssige også lever op til mine forventninger. Det må
jeg jo selv gøre op med, og takker derfor for input's i har givet.

Med venlig hilsen,

MB