? Alfa 156 og din erfaring med disse
Fra : MB

Dato : 07-06-04 22:56

Hej alle Alfa 156 køere, tideligere køere samt sag-kyndige som kan og vil
hjælpe mig med et spm. På forhånd tak....

Jeg påtænker i øjeblikket, at købe en 156 i sølvmetallic med aircon/klima
til maks 150 kkr. som jeg vil købe ved en forhandler, dog ikke nødvendigvis
Alfa. Jeg er meget pertentlig, og elsker en flot vogn med originale
detaljer, og går kun efter de pæneste. Det vil jeg også gerne betale lidt
ekstra for.

Jeg er dog kommet i tvivl, om bilen er en "kvalitets-bil"? Hvad er dine
erfaringer? Jeg er ikke selv fag-kyndig, og syntes derfor det er svært
overskueligt. (Det skal nævnes, at jeg tideligere har haft en P406 2,0ST fra
1997, som var en ejers, og næsten har ruineret mig i omkostninger,
reservedele samt hovedbrud. P406 var en fantastisk dejlig bil, at køre. Men
efter mine erfaringer med 2xPeugeot rene skrotbunker rent
mekanisk/elektrisk).

Der er på nettet nogle artikler jeg har fundet. Alle positive over
køreegenskaber, men med dårlige erfaringer i airbag, motorstyring, lakering,
pladearbejde, samlekvalitet, sædekvalitet og kabinekvalitet. (bla. en som
nævner at motorstyring er skiftet minimum 5 gange grundet store problemer).
Er der nogen af jer, som har en oversigt over modeller, opdateringer,
facelifts etc? Eventuekt også hvordan du ser hvilke opdateringer bilen har
fået?

Jeg kører ca. 20.000 km. pr. år og ønsker alt af mest (nok umuligt) en
flot/smart bil som er rummelig, økonomisk i drift, rimelig afskrivning samt
i længden rimelig i reservedele. Kan man evt. få uoriginalt? Og hvad er
reservedelsprisindekset?

Derfor vil jeg gerne høre om erfaringer med 1,6 + 1,8 + 2,0 modellerne. Hvad
ville i gøre? Det vil sikkert dreje sig om modeller fra 1998-2000 da
priserne her ligger under 150 kkr, med under 150kmt på tælleren. I sær også
om erfaringer om en fuldblodsvogn som en Alfa Romeo er bygget til holde i
længden.

Tusind tak for hjælpen,

MB
Himself_80@hotmail.com

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-06-04 06:15

On Mon, 7 Jun 2004 23:55:40 +0200, "MB" <Himself_80@Hotmail.com>
wrote:

>Hej alle Alfa 156 køere, tideligere køere samt sag-kyndige som kan og vil
>hjælpe mig med et spm. På forhånd tak.... - Tusind tak for hjælpen,

Jeg har valgt at svare dig i en din anden tråd (kopi'en) :)

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V

Fra : MB

Dato : 08-06-04 23:32

Hej Alle,

Tak for de meget gode svar, som i har hjulpet med. Jeg er stadig i tvivl.

Det lader til, at en Alfa Romeo i dag er et udemærket køb, hvor mange, mange
værkstedsbesøg skal kalkuleres. Det mener jeg er en skam for Alfa's image.
Tilmed er jeg i tvivl om jeg kunne leve med det. Man kan spørge sig selv, om
glæden til sidst overskygges af en fornemmelse af "bras"?

En Alfa er måske speciel, men det lyder næsten til, at mange af jer mener at
man skal være nærmest fanatisk Alfa fan for at købe en Alfa, og det er jeg
ikke enig i. Jeg er ikke udelukkende Alfa fan, og kan også lide Audi, BMW,
Fiat, Jaguar og Mercedes, Peugeot, Rover, Toyota og VW - altså helt andre
forskellige biler. Hver i sær med sine gode og dårlige sider.

Mange siger man skal købe så nyt som muligt, og det er jeg da enig i. Men
jeg har nu en gang besluttet at jeg vil betale kontant og samtidig kunne
forsikre bilen. Derfor grænsen på de 150.000 kr og en 2,0'er. Begge grænser
er måske mere psykologiske og fornuftsbetonede end egentligt nødvendige, men
jeg mener det er en sund tanke gang. Jeg er kun 24, og min forsikring gennem
Tryg gruppe skal have 10 kkr for Alfa'en med kasko. En v6 over 25 kkr og det
samme med BMW og Mercedes som jeg unægteligt sværmer mest om.

Køre dynamikken, køre glæden og lyden i en Alfa 156 2,0 TS vil for mig være
en sand fornøjelse hvert eneste minut i bilen. Det er bestmet en af de
flotteste biler produceret, og det vil altid være en ubetinget klassiker. I
sær hvis vognen er sølvfarvet og har den lækre, flotte og fine læderkabine
med logoet som desværre er forbeholdt de få biler. Jeg vil gerne have noget
specielt, men ikke ubetinget specielt og direkte groteskt. Så en flot,
velholdt og en-ejers Alfa vil dække meget af mit behov, men jeg er bare i
tvivl om det kvalitetsmæssige også lever op til mine forventninger. Det må
jeg jo selv gøre op med, og takker derfor for input's i har givet.

Med venlig hilsen,

Martin

Fra : Olesen

Dato : 09-06-04 16:35

"MB" <Himself_80@Hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tilmed er jeg i tvivl om jeg kunne leve med det. Man kan spørge sig selv,
om
> glæden til sidst overskygges af en fornemmelse af "bras"?

Du vænner dig til lyden, og hvad sjov
er der ved at gi' mellemgas hele tiden ? *S*
-og som mange siger, så køber man en Alfa Romeo
med hjertet istedet for fornuften. Hvad vælger du ?

> samme med BMW og Mercedes som jeg unægteligt sværmer mest om.

Hvorfor egentlig ?
Er det et imagespørgsmål ?
En Alfa har også Image, men det er en lidt
anden end den du finder hos BMW og Mercedes.
En Mercedes er jo udtryk for ægte germansk
nålestribe-image, en BMW er - jo bare en BMW,
og næppe interessant, medmindre den er temmelig
ny, og ikke har det dêr kebab-image over sig...
Alfa-stilen er nok lidt 'ægte egoist-Dario', med historien
om de historiske motorbaner hængende i ørene.

> Køre dynamikken, køre glæden og lyden i en Alfa 156 2,0 TS vil for mig
være
> en sand fornøjelse hvert eneste minut i bilen.

Mange biler lyder godt.
Det er noget som de tidligere Alfa'er
var kendt for. Idag synes jeg ikke
(en 1.6'er) er noget voldsomt specielt.
Selv en lille Saxo med den rette potte
kan lyde godt.

> Det er bestmet en af de
> flotteste biler produceret, og det vil altid være en ubetinget klassiker.

Smag og behag, men
de rette fælge gør meget, ja.

>Især hvis vognen er sølvfarvet og har den lækre, flotte og fine læderkabine
> med logoet som desværre er forbeholdt de få biler.

Du kan jo altid gøre din bil personlig, alt efter
pengepungen.
Men en Alfa med rat i 'ægte træ' passer
bare ikke..plastic og ægte træ, og så i
en Alfa..nej tak..,o)
Nogen Bugatti blir' det skutte.:

> [...]
> tvivl om det kvalitetsmæssige også lever op til mine forventninger. Det må
> jeg jo selv gøre op med, og takker derfor for input's i har givet.

Du snakker om BMW og Mercedes, begge biler som har et
ganske sikkert kvalitetspræg over sig.
Mercedes er 'sat' kvalitet, og næppe speciel sportsligt.
Lyden fra en Mercedes.....har jeg aldrig tænkt over...
men en 6-benet BMW går man jo aldrig fejl af...

Hvis vi skal snakke stil og image, så er Mercedes
for gammeldags og lugter lidt af 'er det en frikørt taxa?".
BMW er imho kun interessant, hvis det er en
nyrere vogn, som udstråler 'money'..,o)

En Alfa får mig til at tænke på egoist,
en ener, en som ikke vil være som de andre...
men jeg tror ikke, når den første begejstring
over stilen og lyden har lagt sig, du vil kunne
finde dig i det jeg fornemmer du mener
med 'kvalitet' osv..

-blot min mening i en hurtig vending..

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-06-04 17:22

On Wed, 9 Jun 2004 17:35:00 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Hvad vælger du ?

Sierra

>Mange biler lyder godt.
>Det er noget som de tidligere Alfa'er
>var kendt for. Idag synes jeg ikke
>(en 1.6'er) er noget voldsomt specielt.

Enig

>Selv en lille Saxo med den rette potte
>kan lyde godt.

Hér i byen kører en Saxo VTS med udstødningerne lagt ud gennem
sideskørterne. Dér kan du sgu tale om lyd

>men en 6-benet BMW går man jo aldrig fejl af...

Jow, jow...

> [...]
>begejstring over stilen og lyden har lagt sig, du vil kunne
>finde dig i det jeg fornemmer du mener med 'kvalitet' osv..

Og dét passer jo heller ikke ind i den "natur", du kommer fra.
Ikke noget ondt i det - jeg stammer også fra Vestjylland. Derfor ved
jeg, hvorledes jeres verden hænger sammen...

> - men jeg tror ikke, når den første begejstring over stilen og
> lyden har lagt sig, du vil kunne finde dig i det jeg fornemmer
> du mener med 'kvalitet' osv..

Du HAR alligevel læst min posting

>-blot min mening i en hurtig vending..

LOL

/Mogens

Fra : Olesen

Dato : 09-06-04 19:50

> Og dét passer jo heller ikke ind i den "natur", du kommer fra.
> Ikke noget ondt i det - jeg stammer også fra Vestjylland. Derfor ved
> jeg, hvorledes jeres verden hænger sammen...

Hæhæ..vores verden..
Hvordan hænger 'vores verden' så sammen,
set med en storbybo's ywn ?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-06-04 19:56

On Wed, 9 Jun 2004 20:50:02 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Hæhæ..vores verden.. Hvordan hænger 'vores verden' så sammen,
>set med en storbybo's ywn ?

Hér kører man i biler, der skiller sig ud, fordi det er okay ikke at
have noget alle har. Hos jer skal man ikke gøre dén slags

/Mogens

Fra : Olesen

Dato : 09-06-04 20:29

> Hér kører man i biler, der skiller sig ud, fordi det er okay ikke at
> have noget alle har. Hos jer skal man ikke gøre dén slags

Nåeh okay.
Her skilter vi ikke med vore rigdomme, hehe..

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-06-04 20:32

On Wed, 9 Jun 2004 21:28:50 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Her skilter vi ikke med vore rigdomme, hehe..

Hvem siger, dét hænger sammen...

/Mogens

Fra : TGD

Dato : 08-06-04 09:12

> [...]
> Alfa. Jeg er meget pertentlig, og elsker en flot vogn med originale
> detaljer, og går kun efter de pæneste. Det vil jeg også gerne betale lidt

Køb dette nummer af brugtrevyen, der er en side med for og imod på netop 156
eren.

Mener de gav den "Godt køb".

Men der var et eller andet der slattent på den, gearet eller så.

<KLIP>