/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Brede dæk/fælge koster kræfter !
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 07-06-04 19:36


I Autobild kan man læse om en kompressortunet Hummer fra Geiger.
Istedet for 316 hk har den nu 533 hk.
www3.websale.net/cgi/websale5.cgi?Ctx={m/websale/m}{s/geigercars/s}{l/deutsch/l}{g/9/g}{g/2/g}{g/2/g}{gr/090202/gr}{p/1/p}{any/hummer/hummer_h2.html/any}{i/1/i}{ctx/ffd060aa/ctx}{st/2/st}{cmd/d/cmd}{ver/2/ver}{md5/7d833c0e0a86ce96a37a3e95e3df9dad/md5}

Og kræfter skal der til for at drive de 20" fælge rundt -> med
325/60 x 20 dæk påmonteret, FORDI:

De 4 stk kræver alene 80 hk !!!

/Mogens

 
 
anders majland (07-06-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 07-06-04 19:57

> Og kræfter skal der til for at drive de 20" fælge rundt -> med
> 325/60 x 20 dæk påmonteret, FORDI:
>
> De 4 stk kræver alene 80 hk !!!

Ved hvilken hastighed ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Mogens Knudsen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 07-06-04 21:28

On Mon, 7 Jun 2004 20:56:56 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Ved hvilken hastighed ?

Nu er målemetode og andre forhold ikke nærmere angivet i artiklen. Jeg
tror mere, det skal opfattes som et overslag og set i dén sammenhæng,
er det alligevel en overraskende høj effekt, IMO...

/Mogens

Ukendt (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-06-04 17:54

> Nu er målemetode og andre forhold ikke nærmere angivet i artiklen. Jeg
> tror mere, det skal opfattes som et overslag og set i dén sammenhæng,
> er det alligevel en overraskende høj effekt, IMO...

Jeg tror, der menes, at der kræves 80 hk for at nå tophastigheden på de
store hjul.. eller noget..

.... forstået på den måde, at samme tophastighed kune nåes med 80 hk mindre,
hvis blot ikke bilen havde fået monteret de brede hjul.

--
/Jan W Nielsen




Mogens Knudsen (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-06-04 19:06

On Tue, 8 Jun 2004 18:54:25 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>Jeg tror, der menes, at der kræves 80 hk for at nå tophastigheden på de
>store hjul.. eller noget..
>... forstået på den måde, at samme tophastighed kune nåes med 80 hk mindre,
>hvis blot ikke bilen havde fået monteret de brede hjul.

En standard Hummer har en topfart på 150 km/t samt en acceleration fra
0 - 100 km/t på 11 sek. Denne tunede Hummer har en topfart på 190 km/t
samt en acceleration fa 0-100 km/t på 8,8 sek.

/Mogens

Ukendt (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-06-04 21:10

> En standard Hummer har en topfart på 150 km/t samt en acceleration fra
> 0 - 100 km/t på 11 sek. Denne tunede Hummer har en topfart på 190 km/t
> samt en acceleration fa 0-100 km/t på 8,8 sek.

*LOL*

Det er jo ikke alverden..

--
/Jan W Nielsen



Mark Sandberg (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 07-06-04 21:21

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> Og kræfter skal der til for at drive de 20" fælge rundt -> med
> 325/60 x 20 dæk påmonteret, FORDI:

De dæk har også et frontareal, som fronten på en Scania Vabis

Der skal flyttes en hel del luft, foruden den store rullemodstand den
dækbredde giver.

/Mark.



Mogens Knudsen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 07-06-04 21:27

On Mon, 7 Jun 2004 22:21:06 +0200, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>> Og kræfter skal der til for at drive de 20" fælge rundt -> med
>> 325/60 x 20 dæk påmonteret, FORDI:

>De dæk har også et frontareal, som fronten på en Scania Vabis.
>Der skal flyttes en hel del luft, foruden den store rullemodstand
>den dækbredde giver.

Jow, jow - men alligevel overraskende mange hk, IMO...

/Mogens

Mark Sandberg (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 07-06-04 21:35

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> Jow, jow - men alligevel overraskende mange hk, IMO...

Ja, det lyder voldsomt.

/Mark.



Bjørn Jørvad (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 07-06-04 21:28


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:40c4ce33$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Der skal flyttes en hel del luft, foruden den store rullemodstand den
> dækbredde giver.

Så kan jeg bedre forstå, hvorfor de små "boulewardtunede" potter med deres
brede dæk og fælge i overstørrelse er så langsomme...

De har ikke kræfter nok til både at overvinde karrossens, dækkenes og
fælgenes vindpåvirkninger...)))

PS: Den er nu god nok. Jeg er gået fra de ultra brede dæk, ned til noget
smallere. Det kan godt fornemmes/mærkes, når det skal gå stærkt = over 230
km/t.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mark Sandberg (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 07-06-04 21:33

"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse:

> Det kan godt fornemmes/mærkes, når det skal gå stærkt = over 230 km/t.

Den fornemmelse kender jeg ikk'

Men det kan sandelig også mærkes på benzinøkonomien, hvis ellers den skulle
være interessant.....

/Mark.



Bjørn Jørvad (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 07-06-04 21:36


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:40c4d10b$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Den fornemmelse kender jeg ikk'

Prøv at skifte tilbage til original dækstørelse.

> Men det kan sandelig også mærkes på benzinøkonomien, hvis ellers den
skulle
> være interessant.....

*Det* kan det også, men ved de hastigheder er det ganske små marginaler, da
det alligevel *øs løber* lige igennem...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mark Sandberg (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 07-06-04 21:43

"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse:

> Prøv at skifte tilbage til original dækstørelse.

*LOL*

> *Det* kan det også, men ved de hastigheder er det ganske små marginaler,
da
> det alligevel *øs løber* lige igennem...

Nemlig

/Mark.



Mogens Knudsen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 07-06-04 21:52

On Mon, 7 Jun 2004 22:43:22 +0200, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>Nemlig

Kneder du måske fra Xantia V6'eren ?

/Mogens

Peter G C (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 07-06-04 21:59

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:hbl9c0ddftnj146moaal1fall3lfkhummq@4ax.com...

[klip]

> Kneder du måske fra Xantia V6'eren ?

Den er jo ikke helt så forslugen.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Mogens Knudsen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 07-06-04 22:00

On Mon, 7 Jun 2004 22:59:12 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Den er jo ikke helt så forslugen.....

Den ér forslugen, IMO...

/Mogens

Mark Sandberg (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 07-06-04 22:08

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> >Den er jo ikke helt så forslugen.....
>
> Den ér forslugen, IMO...

Ved morfarkørsel på lange ture, kan den vel klemmes op på 10 Km/l.
Ellers går den til dagligt 7-9 km/l.

/Mark.



Peter G C (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 07-06-04 21:49

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:40c4d1c9$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

[klip]

> *Det* kan det også, men ved de hastigheder er det ganske små marginaler,
da
> det alligevel *øs løber* lige igennem...

Mon dog? Der er da lidt ekstra tryk på dine kedler i potten så det løber vel
ikke, men bliver vel kastet igennem --> større forbrug? ...... Nå ikk?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Bjørn Jørvad (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 07-06-04 21:53


"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40c4d4cd$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP

Hej med dig...

> Mon dog? Der er da lidt ekstra tryk på dine kedler i potten så det løber
vel
> ikke, men bliver vel kastet igennem --> større forbrug? ...... Nå ikk?

Hvis den får lov at strække ud (med jævne mellemrum) på en tur til Holland,
kan jeg godt tømme en tank med 80 liter på under 500 km.

Det er lige før, potten kan konkurrere med jollen. Turen fra Ranzausminde
til Vejle slugte ca. 145 liter god blyfri oktan 95...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Peter G C (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 07-06-04 21:59

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:40c4d5b5$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

[klip]

> Hej med dig...

Hej

> > Mon dog? Der er da lidt ekstra tryk på dine kedler i potten så det løber
> vel
> > ikke, men bliver vel kastet igennem --> større forbrug? ...... Nå ikk?

>
> Hvis den får lov at strække ud (med jævne mellemrum) på en tur til
Holland,
> kan jeg godt tømme en tank med 80 liter på under 500 km.

Gisp - men så tog det jo heller ikke så lang tid --> en kort, men bekostelig
forhøjelse.

> Det er lige før, potten kan konkurrere med jollen. Turen fra Ranzausminde
> til Vejle slugte ca. 145 liter god blyfri oktan 95...

Gisp ;)

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Bjørn Jørvad (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 07-06-04 22:03


"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40c4d707$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Gisp - men så tog det jo heller ikke så lang tid --> en kort, men
bekostelig
> forhøjelse.

Nøøeee .... men skal det gå stærkt, tror jeg nu ikke potten er mere
forslugen end alle andre, når der skal fremdrives med høje hastigheder.

> Gisp ;)

Ved morfar-fart (ca. 6 til 7 knob = ca. 10 til 12 km/t) ligger forbruger dog
under 10 liter ...... i timen...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



jan@stevns.net (07-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 07-06-04 22:10

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Hvis den får lov at strække ud (med jævne mellemrum) på en tur til Holland,
>kan jeg godt tømme en tank med 80 liter på under 500 km.

Hva' er det for en sparsommelig slæde ? Jeg skal dælme køre Spirilen
med et råddent æg på speederen for at køre så langt på literen ;)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Bjørn Jørvad (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 07-06-04 22:09


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:ibm9c0l61pjalmkm99hl9dgl3j6u1r5ito@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Hva' er det for en sparsommelig slæde ? Jeg skal dælme køre Spirilen
> med et råddent æg på speederen for at køre så langt på literen ;)

Du har jo også 2 prophuller mere at fylde.

Det kender jeg jo godt fra jollen.

Du skulle prøve at montere en rigtig flow-måler.

Den vil drive dig til vanviddets rand....

Selv i tomgang og uden belastning, kan man høre 25-ørerne rasle ud af
udstødningen....:)

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



jan@stevns.net (07-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 07-06-04 22:26

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Du har jo også 2 prophuller mere at fylde.

mjoehhhh


>Du skulle prøve at montere en rigtig flow-måler.
>Den vil drive dig til vanviddets rand....

Højst tænkeligt - jeg har rigeligt svært med at kapere flowmåleren
ovre på tanken ;(

>Selv i tomgang og uden belastning, kan man høre 25-ørerne rasle ud af
>udstødningen....:)

Ikke på Spirilen - der hører du kun buldret ;)

(hvis det kunne høres for folks latterbrøl)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Bjørn Jørvad (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 07-06-04 22:27


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:h2n9c0pqfa416i80jbpkreu3roh9avi465@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Højst tænkeligt - jeg har rigeligt svært med at kapere flowmåleren
> ovre på tanken ;(

Jow ... det kan jeg godt følge dig i.

Nu tager din tank i potten kun en lille sjat.

Jeg må hælde 320 liter på jolle, for at få den fyldt op....

> Ikke på Spirilen - der hører du kun buldret ;)

Du skal være havfrue for at høre jollens buldren, da den har udstødning
gennem skruenavet...)

> (hvis det kunne høres for folks latterbrøl)

Det lød bare knaldhamrende godt Jan...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mark Sandberg (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 07-06-04 22:26

"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse:

> Det kender jeg jo godt fra jollen.

Sådanne joller kan være utrolige forslugne.

En bekendt havde en af slagsen, en Baja 280 Force med 2 indenbords
Mercruiser motorer. Der blev en dag vi ikke lige havde andet at give os til,
regnet lidt på brændstoføkonomien - omkring 800 meter på literen!

/Mark.



Bjørn Jørvad (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 07-06-04 22:31


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:40c4dd5b$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> En bekendt havde en af slagsen, en Baja 280 Force med 2 indenbords
> Mercruiser motorer. Der blev en dag vi ikke lige havde andet at give os
til,
> regnet lidt på brændstoføkonomien - omkring 800 meter på literen!

Føj for den lede.

Da vi tidligere på året var i Ranzausminde, mødte vi en mindre racerbåd med
kompressor og hele pibetøjet.

Møllen ydede + 600 hk.

Gad vide hvilke mængder der suser igennem her...?...

PS: Jeg skifter over til diesel ved næste bådkøb...)

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mark Sandberg (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 07-06-04 22:46

"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse:

> Da vi tidligere på året var i Ranzausminde, mødte vi en mindre racerbåd
med
> kompressor og hele pibetøjet.
>
> Møllen ydede + 600 hk.

Denne Baja 280 Force ydede "kun" 560Hk. (2x280Hk.)

> Gad vide hvilke mængder der suser igennem her...?...

Det er ikke for tøsedrenge...En 200 liters tromle hentet på tanken på
auto-traileren, giver ca. 1 times sejlads for fuld skrue

> PS: Jeg skifter over til diesel ved næste bådkøb...)

Turbodiesel er heller ikke at kimse ad.

/Mark.



Bjørn Jørvad (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 07-06-04 22:52


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:40c4e1fd$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Turbodiesel er heller ikke at kimse ad.

Nope .... Volvo laver nogle fine motorer.

Jeg ville gerne have 2 x 130hk eller skulle det være "vildt" 2 x 160hk.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mark Sandberg (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 07-06-04 22:56

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville gerne have 2 x 130hk eller skulle det være "vildt" 2 x 160hk.

Det er der også mere fornuft/økonomi i.

Turen bliver trods alt mere "behagelig" når der ikke skal tænkes så meget
på, hvor den næste tank ligger. Mange lystbådehavne forhandler end ikke
benzin.

/Mark.



Bjørn Jørvad (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 07-06-04 23:28


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:40c4e473$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Turen bliver trods alt mere "behagelig" når der ikke skal tænkes så meget
> på, hvor den næste tank ligger. Mange lystbådehavne forhandler end ikke
> benzin.

Det bedste er nu muligheden for at styre båden bedre ved havnemanøvre, da du
kan bruge motorerne modsat arbejdende.

Ellers har du ret i købsmulighederne. Det er faktisk for dårligt.

Det samme gælder dækningsgraden af sugere til spildevand og det der er
værre. Her står det også grelt til.



Mikael Kristiansen (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 08-06-04 07:45


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote in message
news:40c4ce33$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:
>
> > Og kræfter skal der til for at drive de 20" fælge rundt -> med
> > 325/60 x 20 dæk påmonteret, FORDI:
>
> De dæk har også et frontareal, som fronten på en Scania Vabis
>
> Der skal flyttes en hel del luft, foruden den store rullemodstand den
> dækbredde giver.
>


Hvis de har lavet målingen på std. tryk overrasker det mig ikke.....
Når bilen står på rullerne trykker den jo med 750 kg/hjul (gæt), og når man
ved hvor meget effekttabet afhænger af dæktrykket, syntes jeg ikke det
virker vildt.....
Tænk også på, at man oftest spænder bilen ned for at kunne overføre momentet
til rullerne, hvilket heller ikke mindsker rullemodstanden......

På et tidspunkt kørte vi med meget lidt luft i nogle Avon slicks på
rullefeltet, hvor vi også opdagede, at vi mistede enormt meget effekt (svjh.
omkring 30 heste på den trækkende aksel) i forhold til de hjul vi normalt
bruger, når vi ruller raceren.

Mvh. Mikael Kristiansen



Mogens Knudsen (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-06-04 16:35

On Tue, 8 Jun 2004 08:44:57 +0200, "Mikael Kristiansen"
<komposit@hotmail.com> wrote:

>Hvis de har lavet målingen på std. tryk overrasker det mig ikke.....

Hvad skulle de ellers gøre?

>Tænk også på, at man oftest spænder bilen ned for at kunne overføre momentet
>til rullerne, hvilket heller ikke mindsker rullemodstanden......

Det har vi så aldrig gjort. Vi har spændt bilerne fast, men aldrig
trukket dem ned...

>På et tidspunkt kørte vi med meget lidt luft i nogle Avon slicks på
>rullefeltet, hvor vi også opdagede, at vi mistede enormt meget effekt (svjh.
>omkring 30 heste på den trækkende aksel) i forhold til de hjul vi normalt
>bruger, når vi ruller raceren.

Jow, jow...

/Mogens

Per Beer Hansen (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 09-06-04 11:16

Mogens Knudsen wrote:
> I Autobild kan man læse om en kompressortunet Hummer fra Geiger.
> Istedet for 316 hk har den nu 533 hk.
>
www3.websale.net/cgi/websale5.cgi?Ctx={m/websale/m}{s/geigercars/s}{l/deutsc
h/l}{g/9/g}{g/2/g}{g/2/g}{gr/090202/gr}{p/1/p}{any/hummer/hummer_h2.html/any
}{i/1/i}{ctx/ffd060aa/ctx}{st/2/st}{cmd/d/cmd}{ver/2/ver}{md5/7d833c0e0a86ce
96a37a3e95e3df9dad/md5}
>
> Og kræfter skal der til for at drive de 20" fælge rundt -> med
> 325/60 x 20 dæk påmonteret, FORDI:
>
> De 4 stk kræver alene 80 hk !!!
>

Hmm, så er det altså ikke sådan en størrelse jeg skal have på min Sierra med
75 HK

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste