Kan jeg afmontere kat'en lovligt?
Fra : KO

Dato : 06-06-04 21:08

Pørver lige igen

Forrige indlæg blev jeg ikke meget klogere af!!

--
Har en ældre Golf 2 Turbo Diesel fra feb 1990, som er impoteret fra
Tyskland, for 4 år siden. Den er født, og impoteret med katalysator.

Men da katalysatoren er så gammel nu, giver den sikkert ingen virkning, og
derfor mit spørgsmål:
Kan jeg afmonere katalysatoren lovligt?

Men mekaniker mener det er lovligt nok, men er dog ikke helt sikker. Og så
er der lige det med, den er impoteret/synet med kat.

Altså kort og godt: Er det lovligt?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-06-04 21:09

On Sun, 6 Jun 2004 22:08:26 +0200, "KO" <kim.mailSLET@c.dk> wrote:

>Altså kort og godt: Er det lovligt?

Nej

/Mogens

Fra : Cosworth POWER

Dato : 06-06-04 21:14

> Nej

Hvorfor ikke? Er det ikke kun biler fra efter 1/10-1990 der skal ha'
katalysator på? Jeg har da et eksempel på en bil fra september 1990 som er
produceret med katalysator men synet i DK uden katalysator!

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 06-06-04 21:17

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse news:c9vtv4$26pv$1@news.cybercity.dk...

> Hvorfor ikke? Er det ikke kun biler fra efter 1/10-1990 der skal ha'
> katalysator på? Jeg har da et eksempel på en bil fra september 1990 som er
> produceret med katalysator men synet i DK uden katalysator!

Har den så også været synet i DK med katalysator (inden den blev pillet
af og synet uden)? - jeg ved ikke om det gør nogen forskel, men jeg kan
nemt forestille mig det.

/Jakob

Fra : Cosworth POWER

Dato : 06-06-04 23:18

> Har den så også været synet i DK med katalysator (inden den blev
> pillet af og synet uden)? - jeg ved ikke om det gør nogen forskel,
> men jeg kan nemt forestille mig det.

Nej - det er en importbil som er synet i DK uden kat. men modellen er kun
typegodkendt med kat.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-06-04 21:28

> [...]

>katalysator på? Jeg har da et eksempel på en bil fra september 1990 som er
>produceret med katalysator men synet i DK uden katalysator!

Fordi den er synet og godkendt *med* katalysatoren på

egenligt spøjst , når det er en dieselhakker

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Kent Nielsen

Dato : 06-06-04 21:22

"KO" <kim.mailSLET@c.dk> skrev i en meddelelse
-SNIP-
> Kan jeg afmonere katalysatoren lovligt?
>
> Men mekaniker mener det er lovligt nok, men er dog ikke helt sikker. Og så
> er der lige det med, den er impoteret/synet med kat.
>
> Altså kort og godt: Er det lovligt?

Jeg spurgte hos SBI vedr. min importerede G2 benzin der var monteret med
U-Kat (Ikke lamdareguleret kat)
De sagde de var ligeglade da den ingen betydning i forhold til danske regler
har( De anså bilen som værende uden kat)

Kent Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-06-04 09:47

KO wrote:

> Har en ældre Golf 2 Turbo Diesel fra feb 1990, som er impoteret fra
> Tyskland, for 4 år siden. Den er født, og impoteret med katalysator.

I hvilken månde i 1990 er den "født"? Kravet om kat blev indført 1. okt.
1990

> Men da katalysatoren er så gammel nu, giver den sikkert ingen virkning,

Muligvis ikke, ligeledes kan SBI ikke med deres udstyr måle om dieselkat'en
virker.

Blot den overholder kravet som er 3 + turbotillæg 0,5 => 3,5.

> [...]

> Men mekaniker mener det er lovligt nok, men er dog ikke helt sikker. Og så
> er der lige det med, den er impoteret/synet med kat.

Hvis den er monteret med katalysator er det ikke lovligt at fjerne den.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-06-04 16:36

On Tue, 8 Jun 2004 10:46:35 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>I hvilken månde i 1990 er den "født"? Kravet om kat blev indført 1. okt.
>1990
>Hvis den er monteret med katalysator er det ikke lovligt at fjerne den.

???

/Mogens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-06-04 20:36

Mogens Knudsen wrote:

> ???

Hva' er det du ikke forstår Mogens..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-06-04 20:56

On Tue, 8 Jun 2004 21:36:29 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Hva' er det du ikke forstår Mogens..

Ovenstående udviser for mig en radikal holdning :)
(på den ene side såh....... men på den anden...)

/Mogens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-06-04 15:41

Mogens Knudsen wrote:

> Ovenstående udviser for mig en radikal holdning :)
> (på den ene side såh....... men på den anden...)

Fra 1. oktober 1990 kom der katalysator på, hvis den er fra efter den dato
skal der være katalysator på ved syn.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg