Passat slingrer
Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 19:56

Jeg har en Passat benzin fra 1998, stc.
Med campingvogn på krogen syntes jeg at den slingrer for meget fra side til
side (ikke op/ned).

Jeg har prøvet med både højere og lavere dæktryk i både bil og campingvogn.
Derudover har jeg prøvet med højere og lavere kugletryk.

Den lokale VW forhandler har ingen forslag (man han skal jo også yde garanti
på bilen lidt endnu).

Gode forslag modtages med tak.

Mvh Ole

Fra : Niels Fisker

Dato : 06-06-04 19:21

Hej Ole
Prøv med nye støddæmper på baghjul, det vil sikkert hjælpe.

Mvh Niels

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-06-04 19:31

On Sun, 6 Jun 2004 20:20:42 +0200, "Niels Fisker"
<NFisker@worldonline.dk> wrote:

>Hej Ole
>Prøv med nye støddæmper på baghjul, det vil sikkert hjælpe.

Enig.

Iflg. annonce i Bilmagasinet er der gratis støddæmpertest pt.
Jeg husker ikke fabrikatet, men alle forretnigerne var linet op, og
der var mange !

/Mogens

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-06-04 20:37

> [...]
> Derudover har jeg prøvet med højere og lavere kugletryk.
>
> Den lokale VW forhandler har ingen forslag (man han skal jo også yde

Nu skriver du ikke om det er en campingvogn som kørte fint efter den forrige
bil, eller om den har kørt fint med Passaten og det så er et problem der er
opstået hen af vejen. Der står noget om det det du har prøvet her
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/s025.pdf men også at det kan
være for gamle dæk, de bliver jo sjældent slidt op på en campingvogn. Ud
over at det selvfølgelig kan være støddæmperne som Niels og Mogens peger på,
så kan det også være at der behov for en stabilisator eller såkaldt
slingrebremse. Jeg ved ikke om du kender til sådan en bandit, men det er
sådan en som den her
http://butik.hks-camping.dk/product_info.php?products_id=2152 men check lige
om den kan være der først
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/S031.pdf

I DCU's fora
http://www.dcu.dk/campisterimellem/forumlist.asp?menuid=4726&areaGuid=2285
kan du nok finde indlæg som omhandler det samme, ellers er det vel på tide
at der kommer et.

Med venlig hilsen Kim

Fra : S.B.

Dato : 06-06-04 21:12

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Ole Kristiansen" <ole_kSNABELApost10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> til

> campingvogn.

> garanti

Det er vel ikke bare fordi du er havnet i de spor som lastbilerne lave ude
på motorvejen.
For der slingrer mig også, trods nye støddæmpere og stabilisator

Søren

Fra : phk

Dato : 06-06-04 23:48

> [...]

campingvogn.
> Derudover har jeg prøvet med højere og lavere kugletryk.

Lavprofildæk på bil og campingvogn? Varevognsdæk på campingvogn (som ikke
vrider så meget).

Campingvognens dæktryk = dækkenes maksimale tryk (det står på siden af dem)
plus 10 %.

> Den lokale VW forhandler har ingen forslag (man han skal jo også yde
garanti
> på bilen lidt endnu).

Vi har heller ikke været heldige med de forhandlere som hedder det samme som
importøren :(

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-04 22:09

Tak for de mange gode råd, men....

Jeg kender CV som en stabil hænger fra tidligere bil.
Dækkene på CV er under 2 år gamle, men om det er varevognsdæk ved jeg ikke.
Hvordan ser man det?
Støddæmperne bag i bilen er checket = ok.
Den slingrer ikke kun i sporrillerne på motorvejen - også på jævne
landeveje.

Kan det være noget med styrtøjet i bilen (modellen er kendt for at kunne
have svagheder)?

mvh Ole

Fra : Kim Kristensen

Dato : 07-06-04 22:00

> [...]
> landeveje.
>
> Kan det være noget med styrtøjet i bilen (modellen er kendt for at kunne

Jeg ved ikke spor om hvad årsagen til fænomenet er, men et spørgsmål om
vindtryk på CV's front og/eller afstandene mellem vogntogets aksler? Det er
rene gæt, for jeg har ikke selv oplevet nogen slinger i valsen med den
kombination jeg køre med. Hvis man søger på Passat i DCU's debatforum kommer
der en del indlæg frem, bland andet dette:

"På de fleste af de biler vi har haft, har vi også skiftet til strammere
fjedre, men den sidste, en 2,3 ltr. Passat fra -98, kunne der ikke fås andre
fjedre. I stedet skiftede vil fælgene ud til 17" og monterede 45 x 235 dæk,
det hjalp, nu går den perfekt, før den tid skulle man passe meget på ved
forbikørsel af lastbiler og busser. Det var en dyr løsning, men nødvendigt.
Derfor kan stabilisatorer også være en god hjælp."

En løsning som koster nogle knapper (også i brændstof), men måske det der
skal til.

Med venlig hilsen Kim