/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Salg af brugt bil
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 06-06-04 18:54

Hej

Min svoger har sat sin gl. bil til salg på dba.dk her til aften. Der
er allerede nu en potentiel køber og hverken svoger eller jeg har
forstand på salget.

Altså, hvad SKAL man huske, hvis gutten vil have bilen nu og med det
samnme? Forsikringsmæssigt? Lovmæssigt? For sin egen skyld?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

 
 
Mogens Knudsen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 06-06-04 19:01

On Sun, 06 Jun 2004 19:53:43 +0200, Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk>
wrote:

>Altså, hvad SKAL man huske, hvis gutten vil have bilen nu og med det
>samnme? Forsikringsmæssigt? Lovmæssigt? For sin egen skyld?

Se ham nøje an og få/se dokumentation for hans ID.
Pengene skal falde i kontanter/banknoteret check.
Lav en slutseddel -> www.bilpriser.dk har et udkast

/Mogens

Henning (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 06-06-04 20:03

On Sun, 06 Jun 2004 20:01:24 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Sun, 06 Jun 2004 19:53:43 +0200, Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk>
>wrote:
>
>>Altså, hvad SKAL man huske, hvis gutten vil have bilen nu og med det
>>samnme? Forsikringsmæssigt? Lovmæssigt? For sin egen skyld?
>
>Se ham nøje an og få/se dokumentation for hans ID.
>Pengene skal falde i kontanter/banknoteret check.
>Lav en slutseddel -> www.bilpriser.dk har et udkast
>

Og lad være med at la' ham få en prøvetur alene. Vender bilen ikke
tilbage, dækker forsikringen ikke, idet I selv har overdraget nøglen.



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

M.Madsen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : M.Madsen


Dato : 06-06-04 20:09


"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
news:kam6c01tt5lkmgjmkfcc6tlguje0992bjg@4ax.com...
> Hej
>
> Altså, hvad SKAL man huske, hvis gutten vil have bilen nu og med det
> samnme? Forsikringsmæssigt? Lovmæssigt? For sin egen skyld?
>
> Mvh
> Bo Kamp Dudek
> www.bodudek.dk

Jeg vil sige: Af med nummerpladerne, hvis ikke "gutten" omregistrerer bilen
inden 14 dage, er det din svorger der hænger på vægtafgiften. Det er ikke
særligt sjovt at skulle ud at hente et sæt nummerplader hos folk, og deres
"venner" man ikke kender, tro mig, jeg har prøvet det.
Loven siger at det er din svorges forsikring der gælder i 14 dage hvis han
vælger at sælge bilen med pladerne på.
Hvis ikke han kan vente til din svorger har omregisteret bilen var det måske
hvert at finde en anden køber.

Michael



Morten Fruergaard (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 07-06-04 05:59

M.Madsen wrote:
> Loven siger at det er din svorges forsikring der gælder i 14 dage
> hvis han vælger at sælge bilen med pladerne på.

3 uger...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



alexbo (06-06-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-06-04 20:20


"Bo Kamp Dudek" skrev

> Altså, hvad SKAL man huske,

Få pengene, navnet på hans forsikringsselskab, behold reg. attesten, og
omregistrer selv i hans navn.

Der er en vejledning på www.fritidbil.dk

mvh
Alex Christensen



phk (06-06-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 06-06-04 23:49


"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
news:kam6c01tt5lkmgjmkfcc6tlguje0992bjg@4ax.com...
> Hej
>
> Min svoger har sat sin gl. bil til salg på dba.dk her til aften. Der
> er allerede nu en potentiel køber og hverken svoger eller jeg har
> forstand på salget.
>
> Altså, hvad SKAL man huske, hvis gutten vil have bilen nu og med det
> samnme? Forsikringsmæssigt? Lovmæssigt? For sin egen skyld?

Ud over alle de andre råd du har fået ville jeg notere ned nummerpladen på
den bil som køberne kommer i.


--
Per, Esbjerg



Coach [4130] (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Coach [4130]


Dato : 08-06-04 07:17


"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
news:kam6c01tt5lkmgjmkfcc6tlguje0992bjg@4ax.com...
> Hej
>
> Min svoger har sat sin gl. bil til salg på dba.dk her til aften. Der
> er allerede nu en potentiel køber og hverken svoger eller jeg har
> forstand på salget.
>
> Altså, hvad SKAL man huske, hvis gutten vil have bilen nu og med det
> samnme? Forsikringsmæssigt? Lovmæssigt? For sin egen skyld?
>
> Mvh
> Bo Kamp Dudek
> www.bodudek.dk

Hvis du ikke kender køber, så gå ned og få den omreg. sammen i købers navn.
Lav en slutseddel.
Hold ikke nogle oplysninger tilbage (f.eks. rust som du er bevidst om, men
som køber ikke umiddelbart kan se o.l.....tro mig, det gi'r bagslag).

Det med at holde reg.attesten tilbage indtil køber selv omreg. kan ikke lade
sig gøre, da køber skal bruge reg.attesten for at omreg.bilen på
motorkontoret. (køber har 3 uger fra købsdato)
Men har du først udleveret reg.attesten er det ikke din bil længere (den der
har reg.attesten er den retmæssige ejer af bilen).

I slutsedlen : sørg for at afkrydse feltet "solgt som beset, uden
reklamationsret" .

mvh
Bri@n




Morten Fruergaard (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 08-06-04 07:29

Coach [4130] wrote:
> Men har du først udleveret reg.attesten er det ikke din bil længere
> (den der har reg.attesten er den retmæssige ejer af bilen).

Forkert. Sådan er det vist i Tyskland, men ikke i DK.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Peter G C (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 08-06-04 07:34

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:40c55ca6$0$3059$14726298@news.sunsite.dk...

[klip]

> Forkert. Sådan er det vist i Tyskland, men ikke i DK.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Mogens Knudsen (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-06-04 16:37

On Tue, 8 Jun 2004 08:33:36 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>> Sådan er det vist i Tyskland

Netop !

>Enig.

Helt enig :)

/Mogens

Thunderbird [7100] (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 08-06-04 12:31

On Tue, 8 Jun 2004 08:17:29 +0200, "Coach [4130]"
<coach[fjern]@[dette]lite.danmark> wrote:

>Hvis du ikke kender køber, så gå ned og få den omreg. sammen i købers navn.
>Lav en slutseddel.
>Hold ikke nogle oplysninger tilbage (f.eks. rust som du er bevidst om, men
>som køber ikke umiddelbart kan se o.l.....tro mig, det gi'r bagslag).
>
>Det med at holde reg.attesten tilbage indtil køber selv omreg. kan ikke lade
>sig gøre, da køber skal bruge reg.attesten for at omreg.bilen på
>motorkontoret. (køber har 3 uger fra købsdato)
>Men har du først udleveret reg.attesten er det ikke din bil længere (den der
>har reg.attesten er den retmæssige ejer af bilen).
>
>I slutsedlen : sørg for at afkrydse feltet "solgt som beset, uden
>reklamationsret" .

Den formulering duer ikke. Man har altid reklamationsret
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Coach [4130] (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Coach [4130]


Dato : 08-06-04 17:08


> >
> >I slutsedlen : sørg for at afkrydse feltet "solgt som beset, uden
> >reklamationsret" .
>
> Den formulering duer ikke. Man har altid reklamationsret
> --
> Mvh
> Flemming Jacobsen

** Forkert **

Købelovens reklamationsret gælder ikke for privat handel.

Se vedlagte dokument herunder, hentet fra www.forbrug.dk

**************************************

Køb hos privat Tip en ven Print denne side





Når en forbruger vælger at købe bil privat - altså hvor sælger ikke er
forhandler - er handelen ikke omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb.
Handelen er dog omfattet af købelovens øvrige regler, hvis parterne ikke har
indgået en anden aftale.

Den private køber skal derfor se sig godt for. Bilen, han påtænker at
købe, skal gennemgås og undersøges grundigt før købet, blandt andet ved en
ordentlig prøvetur. Hvis køber overser fejl, der burde have været opdaget af
ham, kan de som udgangspunkt ikke gøres gældende senere over for sælger.

Den private køber bør før købet undersøge, om bilen er behæftet med
gæld til pant- eller udlægshaver eller med et ejendomsforbehold ved at tage
kontakt til Bilbogen på tlf. 86 12 91 45.


*******************************************
mvh
Bri@n



begin 666 center_linie.gif
M1TE&.#EAK $!`( ```91A0```"'Y! ``````+ ````"L`0$```(2A(^IR^T/
..HYRTVHNSWKS[#VH%`#L`
`
end


Peter G C (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 08-06-04 18:59

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse
news:40c5e45d$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

[klip]

> > Den formulering duer ikke. Man har altid reklamationsret
> > --
> > Mvh
> > Flemming Jacobsen
>
> ** Forkert **

Enig.

> Købelovens reklamationsret gælder ikke for privat handel.

Forkert. Læs nu hvad der står i det, du har citeret. Der sondres mellem
forbrugerkøb og andre køb.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Coach [4130] (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Coach [4130]


Dato : 08-06-04 20:30


"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40c5fe49$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse
> news:40c5e45d$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > > Den formulering duer ikke. Man har altid reklamationsret
> > > --
> > > Mvh
> > > Flemming Jacobsen
> >
> > ** Forkert **
>
> Enig.
>
> > Købelovens reklamationsret gælder ikke for privat handel.
>
> Forkert. Læs nu hvad der står i det, du har citeret. Der sondres mellem
> forbrugerkøb og andre køb.
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com/


Ok, jeg forstår ikke hvor du vil hen med din udtalelse.

men her er den endnu engang... lidt mere detaljeret.

Reklamationsret
Reklamationsretten følger af købeloven, og den har man altid, når man som
forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende. Til gengæld dækker
reklamationsretten kun fejl og mangler som var til stede på
leveringstidspunktet.

** OK, så langt så godt. Handler man privat, anser jeg IKKE sælger som
erhvervsdrivende.
**Og oplyser man fejl og mangler på slutsedlen, kan jeg ikke se der skulle
være nogle problemer.
**(det gælder altså om "at ha' rent mel i posen")

Underskriv slutsedlen
Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens særlige
regler om forbrugerkøb. Og hvis bilen ifølge slutsedlen købes som beset og
uden reklamationsret, har du kun krav overfor sælger, hvis du kan bevise, at
sælger har tilbageholdt sin viden om væsentlige defekter ved bilen.

**D.v.s. at køber man bil rent privat, kan det IKKE regnes som
"forbrugerkøb".
**Krav som skrevet står kun gøres gældende hvis der IKKE er tale om "rent
mel i posen" (tilbagehold af bevidste forhold)

Hvis du derimod køber bilen af en forhandler, er du beskyttet af købeloven,
uanset slutsedlens ordlyd.

**her er handlen betragtet som "forbrugskøb"

Endnu engang: Har du INTET at skjule, har du INTET at frygte i privat handel
med biler.

mvh
Bri@n



Peter G C (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 08-06-04 20:39

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse
news:40c613d2$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

[klip]

> Ok, jeg forstår ikke hvor du vil hen med din udtalelse.

Det, du skrev var forkert.

> men her er den endnu engang... lidt mere detaljeret.
>
> Reklamationsret
> Reklamationsretten følger af købeloven, og den har man altid, når man som
> forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende. Til gengæld dækker
> reklamationsretten kun fejl og mangler som var til stede på
> leveringstidspunktet.

Og det samme gælder når en privat køber hos en privat (det kaldes af
jurister for civil køb). Reglen gælder også mellem erhvervsdrivende
(handelskøb). Andet kan aftales.

> ** OK, så langt så godt. Handler man privat, anser jeg IKKE sælger som
> erhvervsdrivende.
> **Og oplyser man fejl og mangler på slutsedlen, kan jeg ikke se der skulle
> være nogle problemer.
> **(det gælder altså om "at ha' rent mel i posen")

Rigtigt. Skjulte fejl hæfter sælger formentlig stadigvæk for.

> Underskriv slutsedlen
> Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens særlige
> regler om forbrugerkøb.

Enig. Så gælder de almindelige regler om køb. Jeg har skrevet en fin lille
artikel om det på www.dkfritidbil.dk men webmaster har tosset rundt i
siderne og ikke mindst design så intet længere er, hvor det en gang var.

> Og hvis bilen ifølge slutsedlen købes som beset og
> uden reklamationsret, har du kun krav overfor sælger, hvis du kan bevise,
at
> sælger har tilbageholdt sin viden om væsentlige defekter ved bilen.

Det er nok lige at stramme den lidt for meget....

>
> **D.v.s. at køber man bil rent privat, kan det IKKE regnes som
> "forbrugerkøb".

Enig.

> **Krav som skrevet står kun gøres gældende hvis der IKKE er tale om "rent
> mel i posen" (tilbagehold af bevidste forhold)
>
> Hvis du derimod køber bilen af en forhandler, er du beskyttet af
købeloven,
> uanset slutsedlens ordlyd.

Næsten enig.

Du kan næppe lære mig noget om køberetten, men jeg retter gerne
misforståelser her i nyhedsgruppen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Coach [4130] (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Coach [4130]


Dato : 08-06-04 20:55


"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40c615ed$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse
> news:40c613d2$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Og det samme gælder når en privat køber hos en privat (det kaldes af
> jurister for civil køb). Reglen gælder også mellem erhvervsdrivende
> (handelskøb). Andet kan aftales.

Det er jo ikke lige det der står....

> Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens særlige
> regler om forbrugerkøb.

Det vil sige at bilhandel mellem private er beskyttet af "civilkøbs" alm.
regler?

Vil du så lige definere de alm. regler om civilkøb mellem private (de
særlige regler er somt sagt "ude af spillet" her.

Links til seriøse facts, tak

mvh
Bri@n




Peter G C (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 08-06-04 21:41

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse
news:40c6198b$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

[klip]

> Det er jo ikke lige det der står....

Hvor?

> > Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens
særlige
> > regler om forbrugerkøb.
>
> Det vil sige at bilhandel mellem private er beskyttet af "civilkøbs" alm.
> regler?

Ja da. Har du kigget i købeloven? Den findes på retsinfo.dk

> Vil du så lige definere de alm. regler om civilkøb mellem private (de
> særlige regler er somt sagt "ude af spillet" her.

Du taler om særlige regler. Jeg tror ærlig talt, at du ikke ved hvad de
særlige regler går ud på - misforstå mig ikke. Det er ikke nemt stof, men
reglerne er ikke så forskellige som du angiver.

> Links til seriøse facts, tak

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2003/0023729.htm

Som omtalt har jeg skrevet en artikel om det - den er ikke helt så dårlig
endda Bare Jan F. kunne komme i gang med serveren igen igen.....?

Jeg arbejder med køberet (og alt mulig andet lov-sjov) til hverdag, btw.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



jan@stevns.net (08-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 08-06-04 23:38

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Som omtalt har jeg skrevet en artikel om det - den er ikke helt så dårlig
>endda Bare Jan F. kunne komme i gang med serveren igen igen.....?

Hvem er Jan F. ? <grin>


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

jan@stevns.net (08-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 08-06-04 23:30

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Enig. Så gælder de almindelige regler om køb. Jeg har skrevet en fin lille
>artikel om det på www.dkfritidbil.dk men webmaster har tosset rundt i
>siderne og ikke mindst design så intet længere er, hvor det en gang var.

Den ligger skam inde på køb/salg siderne , såmænd ;)




--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Peter G C (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 09-06-04 06:47

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:ncfcc0pooc49r27qkrsqgl4n2abk6n4sop@dtext.news.tele.dk...

[klip]

> Den ligger skam inde på køb/salg siderne , såmænd ;)

Fint, tak. Forekommer dig dog at være et nyt link

/Peter



jan@stevns.net (09-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-06-04 07:03

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Fint, tak. Forekommer dig dog at være et nyt link

Det er også nyt - jeg lavede det da jeg så dine ord ;)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Thunderbird [7100] (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 08-06-04 21:36

On Tue, 8 Jun 2004 19:58:36 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse
>news:40c5e45d$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>[klip]
>
>> > Den formulering duer ikke. Man har altid reklamationsret
>> > --
>> > Mvh
>> > Flemming Jacobsen
>>
>> ** Forkert **
>
>Enig.

hmmm jeg mener så bare at have fået tydet ørerne fuld at man stadig har
de 24 måneders reklamationsret selvom at man handler privat. Man får
bare meget svært ved at effektuerer dem.

Så i praksis kan den ikke bruges til ret meget.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Peter G C (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 08-06-04 21:48

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:7n8cc01sqtqno8h9dvokicdbk0l65jhqmt@4ax.com...

[klip]

> hmmm jeg mener så bare at have fået tydet ørerne fuld at man stadig har
> de 24 måneders reklamationsret selvom at man handler privat. Man får
> bare meget svært ved at effektuerer dem.

De 2 år holder - problemer er at finde ud af, om bilen har en retlige
relevant mangel.

> Så i praksis kan den ikke bruges til ret meget.

Det er altid en meget konkret vurdering.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste