Eternal sunshine of the spotless mind - An~
Fra : Søren Kongstad

Dato : 14-06-04 10:42

Da filmen mig bevidst ikke er blevet omtalt her, vil jeg give den min
anbefaling!

Man mærker tydeligt at det er samme manuskriptforfatter som til Being John
Malkovich, men selv om det stadig er en komedie, så filmen mørkere og mere
bittersød.

De to hovedpersoner er velspillet af Jim Carrey og Kate Winslett, som er
godt castede til rollerne.

Selv om historien på sine måder er lige så fjollet som i BJM, fungerer det
perfekt til at understøtte budskabet i filmen, som omhandler parforhold, og
hvordan de begynder, og ikke mindst slutter.

Jeg giver filmen 9 ud af 10, og anbefaler den til alle, men den er måske god
til en kærestefilm?

Hvad synes i om den?

/Søren

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-06-04 10:44

Søren Kongstad wrote:
> [...]
> Malkovich, men selv om det stadig er en komedie, så filmen mørkere og mere

Jeg venter altid film med manuskript af Charlie Kaufmann med stor spænding.

> Hvad synes i om den?

Jeg var lidt skuffet. Der var lidt for meget genbrug fra "Being..." og
fortællingen var ikke fokuseret og stram nok. "Being..." og "Adaption"
og "Confessions..." er bedre film.

/David

Fra : Jakobsen

Dato : 14-06-04 14:05

On Mon, 14 Jun 2004 11:44:19 +0200, David Rasmussen wrote:

> Jeg var lidt skuffet. Der var lidt for meget genbrug fra "Being..." og
> fortællingen var ikke fokuseret og stram nok. "Being..." og "Adaption"
> og "Confessions..." er bedre film.

Jeg er slet ikke enig i at den er bedre end "Confessions...". Jeg synes den
var langt mere sofistikeret og elegant, samtidig med at handlingen ganske
enkelt virkede mere gribende. For mig var "Eternal..." helt klart på højde
med "Adaptation.", og måske bedre end "Being..."

MP

Fra : Robert Eriksen

Dato : 18-06-04 20:45

Søren Kongstad wrote:
> [...]
> hvordan de begynder, og ikke mindst slutter.
>
> Jeg giver filmen 9 ud af 10, og anbefaler den til alle, men den er måske god

Jeg synes det er pisseirriterende Jim Carey har gået hen og lavet en
"Tom Hanks".

Der var engang hvor man med fred og ro i sindet kunne sige "Nå, den er
med Jim Carey. Jeg gider bare ikke se den idiot vride ansigtet af led i
1½ time og grine fjoget samtidig".
Der var engang hvor Ace 1 + 2, The Mask, Cable Guy, Liar Liar og den der
Irene-film var indbegrebet af Jim Carey film.

Nu er han pludselig begyndt at lave seriøse, og ovenikøbet ret gode, film.

Det var meget nemmere dengang man ikke behøvede tage stilling til
indholdet af en Jim Carey film men blot hans navn på plakaten!
*HRMPF!*

/Robert
Som en lille fodnote kan så siges jeg absolut ikke har noget imod sjove
film, eller mener at de alle bør have et dybsindigt budskab man kan
fundere over til sit dødsleje. Men Carey humor har aldrig rigtig været mig.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-06-04 20:57

Robert Eriksen <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> writes:

> Der var engang hvor Ace 1 + 2, The Mask, Cable Guy, Liar Liar og den
> der Irene-film var indbegrebet af Jim Carey film.
>
> Nu er han pludselig begyndt at lave seriøse, og ovenikøbet ret gode, film.

Tsk tsk. Både Liar Liar og The Cable guy skiller sig _kraftigt_ ud fra
de førstnævnte tre.

--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Robert Eriksen

Dato : 18-06-04 21:04

Peter B. Juul wrote:

> Tsk tsk. Både Liar Liar og The Cable guy skiller sig _kraftigt_ ud fra
> de førstnævnte tre.

tsk tsk selv.
De skuller sig muligvis ud, men det er stadig en gang muuhaa-lyde og
gummi-bevægelser.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-06-04 21:38

Robert Eriksen <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> writes:

> De skuller sig muligvis ud, men det er stadig en gang muuhaa-lyde og
> gummi-bevægelser.

Jeg synes bestemt at gummibevægelserne i Cable Guy er i en anden
klasse end dem i Ace/Mask-filmene.

Cable Guy er et portræt af en dybt, dybt psykotisk mand, de andre er
bare fjollede.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-06-04 21:45

Peter B. Juul wrote:

> Jeg synes bestemt at gummibevægelserne i Cable Guy er i en anden
> klasse end dem i Ace/Mask-filmene.
>
> Cable Guy er et portræt af en dybt, dybt psykotisk mand, de andre er
> bare fjollede.

Enig, og I glemmer The Truman Show hvor han også er glimrende.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-06-04 22:27

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Enig, og I glemmer The Truman Show hvor han også er glimrende.

Næh, jeg glemmer den nu ikke, men den blev ikke nævnt oprindeligt, så
jeg regnede med, at den var givet.

Ikke desto mindre: det har været tydeligt i nogle år, at Carrey
prøvede at slippe af med rollen som gummiansigt. Med Eternal Sunshine
har han fået en instruktør, der ville det samme.

Det gav et dejligt resultat.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Robert Eriksen

Dato : 18-06-04 23:57

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> prøvede at slippe af med rollen som gummiansigt. Med Eternal Sunshine
> har han fået en instruktør, der ville det samme.

Enig.

Og jeg vil da også give dig ret i at CAble Guy forsøgte sig med en
dybere pointe. Men det ændrer ikke på at det var gummimand han leverede.
En voksen mand der opfører sig som en 6 årig i fuld ridderrustning og
sand i munden.... ikke lige min stil

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-06-04 21:44

Robert Eriksen wrote:

> [...]
>
> Det var meget nemmere dengang man ikke behøvede tage stilling til
> indholdet af en Jim Carey film men blot hans navn på plakaten!

Carrey har altid været god, ligemeget om han spillede sjove ting eller
mere (sort of) seriøse ting. Han har væsentligt mere potentiale end Tom
Hanks, hvis du spørger mig.

/David

Fra : Robert Eriksen

Dato : 19-06-04 00:00

David Rasmussen wrote:

> Carrey har altid været god, ligemeget om han spillede sjove ting eller
> mere (sort of) seriøse ting. Han har væsentligt mere potentiale end Tom
> Hanks, hvis du spørger mig.

Det var nu heller ikke ment som en sammenligning af Tom Hanks/Jim Carey
men mere det spring fra komedie til seriøse film som Hanks gjorde med
Philadelphia.

Carey har så gjort det mere gradvist med bl.a. Truman Show og Man On The
Moon.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-06-04 00:40

Robert Eriksen <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> writes:

> Carey har så gjort det mere gradvist med bl.a. Truman Show og Man On
> The Moon.

Hovsa ja, hvordan kunne vi glemme Man on the Moon. Der er da ikke
meget gummiansigt i den.