Gud er død -- Grossbøl
Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 02:56

Godaften

Det var ellers Nietchze, der skrev det, men nu har Grossbøl også gjort
det, og nu er det ægte kristendom.

Sognepræst Anne Braad (citeret af Kristenligt Dagblad) fra Skt.
Stefans Kirke på Nørrebro i København siger:

De ord, Grosbøll er dømt ude på, om at Gud har abdiceret til fordel
for sin søn, er da ægte kristendom.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 03:15

Goddag Britt

Den Mon, 14 Jun 2004 03:55:57 +0200 skrev Britt Malka om Gud er død --
Grossbøl :

BM> De ord, Grosbøll er dømt ude på, om at Gud har abdiceret til fordel
BM> for sin søn, er da ægte kristendom.

Det skal nok passe.

Jøder tror på Gud.

Kristne tror på Kristus.

Tydeligvis to forskellige personer og guder.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Ole Madsen

Dato : 14-06-04 05:19

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message
> [...]
>
> Jøder tror på Gud.
>
> Kristne tror på Kristus.
>
> Tydeligvis to forskellige personer og guder.

Jesus er også nævnt i GT,

D31 Proverbs 30:4 Hvo opsteg til Himlen og nedsteg igen, hvo samlede Vinden
i sine Næver, hvo bandt Vandet i et Klæde, hvo greb fat om den vide Jord?
Hvad er hans Navn og hans Søns Navn? Du kender det jo.

KJV Proverbs 30:4 Who hath ascended up into heaven, or descended? who hath
gathered the wind in his fists? who hath bound the waters in a garment? who
hath established all the ends of the earth? what is his name, and what is
his son's name, if thou canst tell?

Ole

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-06-04 06:02

Godmorgen Cyril

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> Det skal nok passe.
> Jøder tror på Gud.
> Kristne tror på Kristus.
> Tydeligvis to forskellige personer og guder.

Nej, Johannes 10:30 citerer Kristus: "Jeg og Faderen er ét"

Johannes kapitel 1 siger også:
"v1 I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. v2
Han var i begyndelsen hos Gud. v3 Alt blev til ved ham, og uden ham blev
intet til af det, som er.
<...>
v14 Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en
herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed."

Henrik, Slagelse

Fra : Knut

Dato : 14-06-04 10:16

On Mon, 14 Jun 2004 07:02:29 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

> [...]
>herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed."

Cyils problemstilling er for enkel - alt for enkel - for som det
ganske riktig påpekes av andre debattanter i tråden er det fra
forskjellig vinkling mulig å fremstille Kristus sammen med Faderen,
som med Den hellige ånd, altså da utgjør den ene guddom som kristne
forholder seg til. For å unngå denne forenklede sammenligningen av det
jødiske og det kristne gudsbegrep, bør vi heller se på messiastittelen
og -forståelsen. Det er i dette perspektiv forskjellene mellom det
jødiske og det kristne gudsbegrep viser seg. Fra jødisk hold kan man
nemlig ikke forholde seg til samme Kristus som de kristnes messias.
Det er blasfemi. På samme måte den motsatte vei, altså de trinitare
kristne kan ikke se bort fra Kristus som messias.

Det er her problematikken stikker.
--
Yours, Knut.

A Unitarian comes to a fork in the road.
The sign pointing right says, "To Heaven."
The sign pointing left says, "To a discussion about Heaven."
The Unitarian will invariably head left!

Fra : Ironi

Dato : 14-06-04 19:33

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, Johannes 10:30 citerer Kristus: "Jeg og Faderen er ét"

Gud virkede gennem Jesus. De var ikke samme person!

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 14-06-04 19:42

I news:40cdef61$0$522$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Ironi følgende:

> Gud virkede gennem Jesus. De var ikke samme person!

Nemlig!

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-06-04 19:51

Hej "Ironi"

"Ironi" <@> skrev i en meddelelse
> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Gud virkede gennem Jesus. De var ikke samme person!

Nej, og det er heller ikke betydningen når man ser kontekst -- det er "ét"
som værende fuldstændig enige, der menes...

Henrik, Slagelse

Fra : Ironi

Dato : 14-06-04 19:30

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Det skal nok passe.
>
> Jøder tror på Gud.

Korrekt.

> Kristne tror på Kristus.

....men også på Gud!

> Tydeligvis to forskellige personer og guder.

Kristus var ikke en gud. Han var et menneske!

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 15-06-04 11:26

"Ironi" <@> wrote

> Kristus var ikke en gud. Han var et menneske!

Hvad er han så i dag?

- Jan

Fra : Ole Andersen

Dato : 15-06-04 19:20

Jan Bang Jensby wrote:

> "Ironi" <@> wrote
> Hvad er han så i dag?

Død, vel.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #61: Sadly, the part of the company a networked market wants to

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 15-06-04 19:29

I news:caneje$ree$1@news.cybercity.dk skrev
Ole Andersen følgende:

> Død, vel.

Har du nogen kilde, eller en anden form for dokumentation eller
underbyggelse af dit udsagn?

Fra : Ole Andersen

Dato : 15-06-04 19:41

Andreas, Ravsted wrote:

> I news:caneje$ree$1@news.cybercity.dk skrev
> Ole Andersen følgende:
> Har du nogen kilde, eller en anden form for dokumentation eller
> underbyggelse af dit udsagn?

Ja.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
You can't ignore someone who isn't there, because that's not what

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 15-06-04 20:58

I news:canfsg$tfd$1@news.cybercity.dk skrev
Ole Andersen følgende:

> Ja.

nå!

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 10:31

Goddag Ole

Den Mon, 14 Jun 2004 06:18:33 +0200 skrev Ole Madsen om Re: Gud er død
-- Grossbøl :

OM> Jesus er også nævnt i GT,

Mener du at han er nævnt i de hebraiske skrifter?

Nope.

> [...]
OM> Vinden i sine Næver, hvo bandt Vandet i et Klæde, hvo greb fat om
OM> den vide Jord? Hvad er hans Navn og hans Søns Navn? Du kender det

Nej. Det sidste er et spørgsmål: Sig det, hvis du kender det.

Spørgsmålet forbliver ubesvaret og følges med en opfordring til ikek at
ændre i skrifterne.

Den person der henvises til er højst sandsynligt Enoch: Han er kommet op
i himlen og kommet ned igen, han har et søn og han har fortalt ham (og
os) om sine oplevelser og har givet os det videre i en bog: Enoch bogen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 12:53

Goddag Henrik

Den Mon, 14 Jun 2004 07:02:29 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Gud
er død -- Grossbøl :

HV> Nej, Johannes 10:30 citerer Kristus: "Jeg og Faderen er ét"

Ifølge de hebraiske skrifter er Gud én og uddelelig.

En Gud bestående af flere personer er ikke den samme Gud som den fra de
hebraiske skrifter: Adonaj Ekhad (Een Gud. Ikke en treenig Gud, ikke en
Gud bestående af flere guder, ikke en gud der blev menneske, men én
udelelig Gud)

Jo, derfor er der tale om en anden Gud.

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 19:54

Goddag Henrik

Den Mon, 14 Jun 2004 19:21:21 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Gud
er død -- Grossbøl :

HV> Hvis det er tilfældet, vil deltagelse på news:dk.livssyn.kristendom
HV> så ikke være afgudsdyrkelse ?

Næh, det er kristendom. Dermed er det ikke ensbetydende med at det er
samme Gud der tales om

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 19:57

Goddag Ironi

Den Mon, 14 Jun 2004 20:29:48 +0200 skrev Ironi om Re: Gud er død --
Grossbøl :

I> Korrekt.

Jeps.

I> ...men også på Gud!

Jeps. Men de beder til Kristus, via kristus og, for de fleste, ser de en
treenig Gud

I> Kristus var ikke en gud. Han var et menneske!

Halvgud.