Problem med samtale anlæg.
Fra : Esben Bøll

Dato : 13-06-04 21:35

Hej alle.
Jeg har for et stykke tid siden købt et samtale anlæg.
2 radioer og 2 headsæt til indbygning i hjelmen.
Vi bruger det når kæresten og jeg kører tur.
Problemet er bare at hun sagtens kan høre hvad jeg siger men at lyden i min
hjelm er meget lav. så lav at over 50 km/t er alt tale uforståeligt.
vi har prøvet at bytte rundt på radioerne, byttet hjelm osv..
JEg tænkte om der måske er noget som har prøvet noget lignende og måske har
et godt råd.

Håber nogen kan hjælpe da vi skal til norgen om 2 uger og da gerne vil kunne
snakke lidt sammen undervejs

Hilsen Esben

Fra : brobaek

Dato : 13-06-04 22:00

Esben Bøll wrote:
> [...]
> måske har et godt råd.
>
> Håber nogen kan hjælpe da vi skal til norgen om 2 uger og da gerne

Vi havde præcist samme problem - har I prøvet at tage ørepropperne af ?

Vi kunne heller ikke tale over 50 km/t - men uden propper virker fint det
optil ca.100 km/t.

Problemet er så selvfølgelig, at uden propper er der vindstøj - pt.
overvejer vi at "klippe" et par propper over eller finde nogle små propper,
som dæmper lidt mindre - medmindre vi skal køre motorvej.

Men meld endelig tilbage, da vi også prøver at finde en løsning. Men ærligt,
så var skuffelsen enorm indtil vi fjernede propperne.

/Martin

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-06-04 22:22

On Sun, 13 Jun 2004 23:00:28 +0200, "brobaek" <martinnews@browi.dk>
wrote:

Hej

>Problemet er så selvfølgelig, at uden propper er der vindstøj - pt.
>overvejer vi at "klippe" et par propper over eller finde nogle små propper,
>som dæmper lidt mindre - medmindre vi skal køre motorvej.

Normalt er der "lyd" hok i de små radioer til at give en høreskade,
men hvis man propper ørene til kan de ikke klare det.
Løsningen er simpel, men nok ikke let.
Find et par ørehovedtelefoner fra et gammelt høreapparat, du ved dem
der proppes direkte i ørene.
De findes i moderne udgaver der benyttes af radiojournalister,
bodyguards og andre med lignende job's.
De vil desuden have samme virkning som dine ørepropper

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Esben Bøll

Dato : 14-06-04 07:18

Sjovt nok så har vi slet ikke brugt ørepropper!!!
Ellers havde løsningen været nem nok!
Og det er også kun i den ene af hjelmene der er et problem. i kærestens
hjelm er lyden fin nok!
Det er derfor jeg synes der er så mærkeligt!

Hilsen Esben

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 14-06-04 08:07

vi har samme problem med vores cobra anlæg ....grunden til det er
forskellige cyklerog hjelme...hvor læ af kåben og udformingen/montering af
microfon på min, gør at karin kan høre mig fint....men jeg fatter ikke en
daddel af hvad hun siger.

løsningen...til radiostyret biler kan man få nogen latex måtter, som er
sådan noget skum men det er meget tæt, det tillader at lyden trænger ind men
ikke så meget vindstøjen. microfonen skal sættes lige ud foran munden, det
kan være nødvendigt at grave lidt materiale ud af kæben, men det kan gøres
pænt. alternativt kan man sætte mic lige ved siden af munden, men det er
svært at finde et sted hvor det virker godt.

en sidste ting...man bliver overasket over hvor lavt ens øre sidder i
hjelmen, sørg for at de sidder perfect lige ud for ørene...det giver en pæn
del.

men jeg kan så også sige at vi er tæt på at opgive det billige system,
autocom har et system som skulel kunne kombineres med cobra walkierne...det
skulle virke rigtig godt, den billige løsning som endnu ikek er afprøvet er
strubehoved microfoner...de koster lidt mere end det billige sæt fra
louis.de , men ikke alverden..så måske.

pga af sværheden ved at forstå hinanden har karin og jeg udviklet en
kommunikation måde med de bibber som radioen laver....1bib-ja, 2
bib-nej....osv...kombineret med blinklys når man skal dreje osv...fungere
rimelig godt...når det går stærkt gider vi ikek at snakk alligevel....men i
byerne hvor det er rart at afgøre om hotel skal findes nu eller om vi lige
skal trille en times tid mere....der virker anlægget jo fint....også bare
når man holder stille syntes jeg dt er godt...cyklerne larmer som gale, så
er det rart man ikke skal sidder og galpe af hinanden i et kryds.

Lasse
Mille & Karin & Neelix & SV650S

Fra : Ronni Jensen

Dato : 14-06-04 09:59

http://www.sonystyle.com/is-
bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/en/-/USD/SY_DisplayProductInformation-
Start;sid=wlWK9_F7jTWKFbG2qnWA_L53-sOYPkJYGhc=?
ProductSKU=MDRED21LP&Dept=pa&CategoryName=pa_Headphones_FontopiaEarbud

Er en gave til alle folk der skal høre andet end vind ... uanset om det er
comm. anlæg eller en simpel mp3 afspiller på en cykeltur.

Den lille gummidims sidder lidt ind i selve øregangen - den er dog meget
blød og man mærker den slet ikke efter et par ture. Da den sidder
"lufttæt" blokkerer den for mere eller mindre al vindstøj og giver dermed
perfekt lyd!

At den slutter tæt i øret betyder desuden ikke at man ikke kan høre
ambulancen der holder med fuld udrykning bagved - alt afhængig af hvilken
lydstyrke man har sat den til naturligvis

Kan VARMT anbefales - og købes for 249,- i Fona fx.

/Ronni

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-06-04 12:16

"Ronni Jensen" <jackass@fail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er en gave til alle folk der skal høre andet end vind ... uanset om det er
> comm. anlæg eller en simpel mp3 afspiller på en cykeltur.

Øj, deres støjdæmpende er ret flabede : "MDR-NC11 Noise Canceling Fontopia®
Ear-Bud Headphones" De sender "modsat" lyd for at eliminere støjen. 150$ -
sikkert noget mere heromkring

Dem kunne jeg godt bruge i hjelmen hvis ellers mikrofonen er til at montere
tæt ved øret (nej ikke til samtaleanlæg!).

vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 14-06-04 21:08

Ronni Jensen <jackass@fail.dk> skrev i en
> [...]
>
> Er en gave til alle folk der skal høre andet end vind ... uanset om det er
> comm. anlæg eller en simpel mp3 afspiller på en cykeltur.

Koss "The plug" øre-telefoner, har tidligere været nævnt her på gruppen.
De er foret med en skum-høreprop agtig sag og holder derfor også udefra
kommende lyde ude i en vis udstrækning!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-06-04 12:04

"Lasse Lundberg" <news1@2wheels.dk> wrote in message

> [...]
> når man holder stille syntes jeg dt er godt...cyklerne larmer som gale, så
> er det rart man ikke skal sidder og galpe af hinanden i et kryds.

Dine eksempler kræver da ikke radio medmindre man er i rustning - eller er
ualmindeligt berøringsangst ? På mine ferieture med kæresten har vi sjældent
haft problemer med at kommunikere ting som "er det 2. kryds vi skal til
højre?" - "Jeg skal have en smøg snart" - "KØR ORDENTLIGT" osv. uden radio.
Og med radioen ville jeg diskutere om det skal være pizza eller fisk til
aften i stedet for at sidde i mine egne tanker og nyde udsigten (eller
koncentrere mig om kørslen). Det der bliver siddende i hjernebarken til
næste stop er det der er værd at tale om IMHO.

Og det bedste af det hele - hun forventer ikke jeg hører efter når vi kører

vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Armand

Dato : 14-06-04 22:00

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en
> "Lasse Lundberg" <news1@2wheels.dk> wrote in message

> ...................På mine ferieture med kæresten har vi sjældent
> haft problemer med at kommunikere ting som ".... "KØR ORDENTLIGT"

Ja, et solidt nyrehug er sq ikke til at tage fejl af!

> [...]
> næste stop er det der er værd at tale om IMHO.
> Og det bedste af det hele - hun forventer ikke jeg hører efter når vi

Jeg regner også "isolationen" for en af motorcyklismens store fordele!
Tænk på stakkels Richard fra TV-serien "Fint skal det være", hvor fru
Hyacint konstant kævler løs om trafikken og hans kørsel - Tror i ikke at hán
ville elske en tur i fred og ro på motorcykel??

Faktisk er problemet ikke så stort som man føler i afsavn af selv den
minimale kommunikation: I bil kommer man ikke mange km's derudaf på
weekendturen førend at samtalen i kabinen forstummer andet end for ulidelige
trivialiteter!

Kører man et par stykker sammen er det jo netop oplevelserne undervejs at
man har at snakke om ved forekommende pauser, og ved den lejlighed kommer
passagererne også til orde!

Summa summarum:
Se nu at få kørt nogle dejlige ture og indlæg så de snakke/ryge/is -pauser
der også skal til!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-06-04 07:19

> [...]
>
> Summa summarum:
> Se nu at få kørt nogle dejlige ture og indlæg så de snakke/ryge/is -pauser

Pyha - jeg var ved at tro jeg var alene. Tak for det, Armand!

vh
Torben

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 15-06-04 14:46

Torben Scheel wrote:
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Pyha - jeg var ved at tro jeg var alene. Tak for det, Armand!

Næhh-nej.....jeg holder skam også med jer

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Armand

Dato : 15-06-04 18:52

Dennis Hellan Pedersen <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en

> Næhh-nej.....jeg holder skam også med jer

Godt. Så er vi da ihvertfald fire (incl. Richard Bucket!)

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-06-04 20:25

On Tue, 15 Jun 2004 19:52:21 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Godt. Så er vi da ihvertfald fire (incl. Richard Bucket!)

Det stakkels menneske må være den i verden der sætter tavshed højest

Derudover er jeg meget enig - Når man først er sluppet fri, så sku
pokker frivilligt lægge øre til mere sludder.
Bortset på lange touring stræk, hvor det kan være en fordel at holde
samling på tropperne.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 16-06-04 16:56

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
> [...]
> pokker frivilligt lægge øre til mere sludder.
> Bortset på lange touring stræk, hvor det kan være en fordel at holde

Jeg gjorde også den fejl at udtale mig omkring Bucket-situationen á: fører -
passager, hvor jeg sidenhen har opfattet at det er køretøj - køretøj at
sagen drejer sig om.
På den anden side, så er problemet ikke større end hvad alle andre
trafikanter oplever (hvor tit har man et sæt walki'er med når man er to
biler undervejs?), og omkring det at holde flokken samlet, er der kun ét
virkemiddel: Det militære princip: Hver især har alene ansvaret for at
vedkommende bagved(!) hele tiden er med!
Og ender det alligevel i kage, har gud og hver mand i dag en mobilos at
kommunikere med (SMS's er fede: De ligger altid og venter på at makkeren får
telefonen i hånden)!

--
Armand.

Fra : Futte & Co.

Dato : 15-06-04 21:51

> Dennis Hellan Pedersen <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en

> Godt. Så er vi da ihvertfald fire (incl. Richard Bucket!)
>
> --
Os mig, os mig ( 5.)

--
Jørgen , Brøndby, mæ ondt i ørene
CB550F , den fine årgang 1975, mæ larmpot (snart til salg )

Fra : Jacob Ask Hansen

Dato : 14-06-04 19:27

dette kunne også være en mulighed, har ikke selv prøvet dem, men de har
været diskuteret på ww.airsoftzone.dk/forum til brug ved softgun:

http://www.iasus-concepts.com/noise_terminator/nt2_new/nt_sniper.html

/ask

Fra : Armand

Dato : 14-06-04 21:04

Esben Bøll <ebo@bbikez.dk> skrev i en
> [...]
> hjelm er lyden fin nok!
> Det er derfor jeg synes der er så mærkeligt!

Såre simpelt:
Du sidder som normalt for piloten frit i fartvinden hhv. turbolensen fra
kåben, hvorimod fruen sidder i læ bag dig!

Anden hjelm eller blot anden størrelse hjelm, endsige samme hjelm der blot
sidder bedre (end din gamle scootergryde?) kan også gøre en forskel!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-04 16:59

> Såre simpelt:
> Du sidder som normalt for piloten frit i fartvinden hhv. turbolensen fra
> kåben, hvorimod fruen sidder i læ bag dig!

Nope hun drønede som regel lige lige bag ved mig med sin RS125 (tak skæbne
hvor er jeg glad for at den er solgt)

> Anden hjelm eller blot anden størrelse hjelm, endsige samme hjelm der blot
> sidder bedre (end din gamle scootergryde?) kan også gøre en forskel!

stor forskel ! både i hvor meget vindtøj der er omkring ørene men også hvor
meget turbulens der er inden i hjelmen der hvor microfonen sidder

Lasse
Mille & Karin & Neelix & SV650S

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-06-04 17:07

> Såre simpelt:
> Du sidder som normalt for piloten frit i fartvinden hhv. turbolensen
> fra kåben, hvorimod fruen sidder i læ bag dig!

Min erfaring er at vindstøj er noget kraftigere når man sidder bagpå,
frem for hvis man selv kører. Det er dog baseret på kåbeløse cykler,
hvor føreren får rimelig uturbulent luft i hovedet og bagsædepassageren
får den turbulente luft fra førerens hjelm.

> Anden hjelm eller blot anden størrelse hjelm, endsige samme hjelm der
> blot sidder bedre (end din gamle scootergryde?) kan også gøre en
> forskel!

Helt enig.

Den største del af støjen kommer fra undersiden af hjelmen, så det er af
ret stor betydning hvor godt hjelmen slutter tæt omkring halsen.

--
signing off.. Martin Sørensen