Højde på agurkplante
Fra : Søren Hindsholm

Dato : 13-06-04 19:52

I vores drivhus er den største agurkeplante nu oppe i 1,8 m.

Skal man klippe toppen af den nu eller sætte en snor op til videre vækst
skråt op under taget - der er plads til det.

/Hindsholm
9400 Nørresundby

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-06-04 20:00

"Søren Hindsholm" <s@hindsholmREMOVEXXX.dk> wrote in message
> I vores drivhus er den største agurkeplante nu oppe i 1,8 m.
>
> Skal man klippe toppen af den nu eller sætte en snor op til videre vækst
> skråt op under taget - der er plads til det.

Lad den bare blive så lang som muligt. Jo længere, jo flere agurker.

mvh
Preben

Fra : H.S.

Dato : 14-06-04 13:52

"Søren Hindsholm" <s@hindsholmREMOVEXXX.dk> skrev i en meddelelse
> I vores drivhus er den største agurkeplante nu oppe i 1,8 m.

Hold da op... den er stor - vores er kun 20 cm høje nu...... Er i meget
'foran' - eller er vi meget 'bagud' ?

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 14-06-04 14:28

> Hold da op... den er stor - vores er kun 20 cm høje nu...... Er i meget
> 'foran' - eller er vi meget 'bagud' ?

jeg tror i er lidt bagud... men det skal nok komme :) Det bliver
efteråragurker ;)

Fra : H.S.

Dato : 15-06-04 11:45

"Lars Koch - Odense" <lkh79@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> jeg tror i er lidt bagud... men det skal nok komme :) Det bliver
> efteråragurker ;)

Pokkers osse.... Jeg havde jeg håbet vi kunne få glæde af dem hele
sommeren.... Kan man gøre noget ved det ? Ud over at købe nye (større)
planter - hvis de da stadig kan fåes ?

Hvor lang tid går der typisk før der kommer agurker ?

Vi har temmelig mange små bitte grønne tomater nu, så dér er vi forhåbentlig
'med' ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-06-04 11:53

On Tue, 15 Jun 2004 12:45:24 +0200, "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk>
wrote:

>Pokkers osse.... Jeg havde jeg håbet vi kunne få glæde af dem hele
>sommeren.... Kan man gøre noget ved det ? Ud over at købe nye (større)
>planter - hvis de da stadig kan fåes ?

Du vil næppe få noget ud af at købe større planter. De større planter
skla også bruge en smule tid på at komme i gang - dem du har nu er nok
allerede ved at være godt i gang.

Mine agurker er heller ikke mere end 20-25 cm høje nu - jeg forventer at
plukke de første om under en måned. Og jeg skal nok få rigeligt med
agurker derefter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H.S.

Dato : 15-06-04 12:54

> [...]
>
> Mine agurker er heller ikke mere end 20-25 cm høje nu - jeg forventer at
> plukke de første om under en måned. Og jeg skal nok få rigeligt med

nå ok, så får de lov at 'leve' og jeg må lidt tidligere i gang næste år....

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-06-04 13:19

H.S. skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Du er vist meget normalt ude - hvis man følger vejledningen på
frøposerne, så er det noget med at så dem i starten af maj - og plante
ud i koldt hus i starten af juni - så har de nogenlunde den størrelse,
som du beskriver.

Det er mine også - og de har haft et par små "stamme-agurker", som jeg
så har pillet af (ifølge bøgerne ?)

Og det første sidskud er begyndt at danne en lille 1 cm agurk, så det er
helt fint

Det er første år med agurker, så jeg er lidt spændt.

Det er i øvrigt også første år med drivhus - de andre år har det "bare"
været et par tomat-planter på terrassen.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : H.S.

Dato : 15-06-04 14:49

> Og det første sidskud er begyndt at danne en lille 1 cm agurk, så det er
> helt fint
Det har mine ikke engang.... Men det kommer jo nok....

> Det er første år med agurker, så jeg er lidt spændt.
Mit første år med drivhus i det hele taget, er SÅ spændt på tomater,
agurker, chili og peber - og min drue selvfølgelig

Fra : PM

Dato : 17-06-04 11:24

Er der nogen som kan fortælle om agurker skal knibes og hvordan man kender
forskel på en han og hunplante. Ser hanplanter skal fjernes.

PM

PS Mine agurkeplanter er 30 cm høje i drivhuset

Fra : H.S.

Dato : 17-06-04 11:45

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som kan fortælle om agurker skal knibes og hvordan man kender
> forskel på en han og hunplante. Ser hanplanter skal fjernes.

Ups, skal hanplanter fjernes ??

> PS Mine agurkeplanter er 30 cm høje i drivhuset

så er du med på 'gennemsnits-holdet' LOL

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-04 20:51

On Thu, 17 Jun 2004 12:45:00 +0200, "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk>
wrote:

>Ups, skal hanplanter fjernes ??

Der er ikke han- og hun-_planter_ i agurker, men han- og hun-_blomster_.
En plante kan have både han og hunblomster. Hanblomsterne skal fjernes,
for at undgå bestøvning af hunblomsterne. Hvis der sker en bestøvning
kan agurkerne blive bitre i smagen.
Hanblomsten kan kendes på at der _ikke_ sidder en lille agurk bag den,
som der gør på hunblomsten.

Når alt det så er sagt, så er alle de agurkesorter der sælges i dag i
almindelig handel, både som planter og frø, hunsterile (tror jeg det
hedder). Dvs. de får kun hunblomster.

Så du behøver ikke bekymre dig om noget Jeg har aldrig set en
hanblomst på en agurk endnu.

(Alt ovenstående gælder så kun for slangeagurker ol. til især drivhuse -
drueagurker som dyrkes i haven især til syltning har vist stadig både
han og hunblomster.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : H.S.

Dato : 18-06-04 09:14

> [...]
> hedder). Dvs. de får kun hunblomster.
>
> Så du behøver ikke bekymre dig om noget Jeg har aldrig set en

pheuw.. ! Det var rart at vide, jeg havde svært nok ved at lære hvad der
skulle 'knibes' af mine tomater....

Fra : Calle.

Dato : 14-06-04 17:30

H.S. wrote:
> "Søren Hindsholm" <s@hindsholmREMOVEXXX.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Hold da op... den er stor - vores er kun 20 cm høje nu...... Er i
> meget 'foran' - eller er vi meget 'bagud' ?

I er bagud, Mine forældre har en enkelt plante i udestuen. Den kan har snart
tage de første agurker på

--
Calle.

Fra : Søren Hindsholm

Dato : 14-06-04 21:13

H.S. wrote:

> "Søren Hindsholm" <s@hindsholmREMOVEXXX.dk> skrev i en meddelelse

> Hold da op... den er stor - vores er kun 20 cm høje nu...... Er i meget
> 'foran' - eller er vi meget 'bagud' ?

Vi lagde balmballer ned i jorden, med vand, gødning og kalk. De blev
varme, og så plantede vi ud sidst i april; en varmelampe hjalp nogle
kolde nætter.

/Hindsholm

Fra : vibeke

Dato : 15-06-04 13:12

Hej
Jeg har høstede de første 4 madkasse agurke fra mit "kolde" drivhus.
vibeke

Fra : H.S.

Dato : 15-06-04 14:47

"vibeke" <NOSPAMvib@jafnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg har høstede de første 4 madkasse agurke fra mit "kolde" drivhus.
> vibeke

Det var "#¤#" hurtigt !! Hvornår har du sået agurkeplanterne ?

Fra : vibeke

Dato : 15-06-04 15:24

Hej

Jeg har købt små planter på en planteskole, de blev sat ud i maj - jeg tror
det var anden uge i maj.

Vibeke

Fra : Karen Seiersen

Dato : 18-06-04 10:01

> [...]

> Skal man klippe toppen af den nu eller sætte en snor op til videre vækst
> skråt op under taget - der er plads til det.

Også mit første år med drivhus og agurker.

Må jeg stille et tillægsspørgsmål. ? Hvor på planten nibber man det af
som skal gøre at der kommer en god høst. (ligesom tomater skal)

Venlig hilsen Karen

Fra : Bo Br

Dato : 18-06-04 18:40

"Karen Seiersen" <vk@besked.com> skrev i en meddelelse

> Også mit første år med drivhus og agurker.
>
> Må jeg stille et tillægsspørgsmål. ? Hvor på planten nibber man det af
> som skal gøre at der kommer en god høst. (ligesom tomater skal)
>
> Venlig hilsen Karen

Kig her. der er også et link, til lidt om tomat pasning

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/agurk_graeskar_og_squash/360.html

Bo Br

Fra : Karen Seiersen

Dato : 19-06-04 09:55

"Bo Br" <fjern "NOSPAM"dbobrNOSPAM@pc.dk> wrote:

> [...]

> (ligesom tomater skal) > > Venlig hilsen Karen
>
> Kig her. der er også et link, til lidt om tomat pasning

Tusinde tak for linket Bo )

Mange hilsner Karen

--
Jeg laver ikke noget i dag,