bladlusedød
Fra : v

Dato : 13-06-04 19:23

Endnu en uvidenskabelig undersøgelse over, hvordan man kommer af med
bladlus,.

Gæret malurtevand er effektivt
500g frisk malurt og 10 l vand gæres i ca 1 uge, eller indtil det ikke
skummer mere.
til sprøjtning anvendes 1dl + 3 dl vand.

efter1 time lå alle de små kræ stille, og efter 3 timer havde de store
givet op.

dette middel skal også ufortyndet kunne beskytte kålene mod larver,
resultatet af det kommer senere

Også mejserne er gode bladlusespisere.

mvh
Vibeke

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-06-04 20:25

"v" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Endnu en uvidenskabelig undersøgelse over, hvordan man kommer af med
> bladlus,.
>
> Gæret malurtevand er effektivt

Øv.
Jeg ville så gerne ud at prøve nogle af de skægge midler, I skriver om.
Men der er (for første gang nogensinde) ikke en bladlus i min have.
Ingen grønne i espalier-æbletræet, hvor de plejer at husere slemt.
Ingen i roserne (der plejer de nu heller ikke at være voldsomme)
Ingen sorte i kirsebærtræet.
Ingen i hyldens skudspidser.

Myrerne har fjernet sig fra alle tre terrasser (med lidt hjælp) og færdes
kun i kompostbeholderen og brostens-havegangen, og der gør de jo ingen
skade.

Og så tænker jeg altså, om det er myrerne, der spreder lusene for at holde
dem som malkekøer?
Sådan, at hvis man reducerer myrerne, falder antallet af bladlus automatisk?

Men nu går jeg for en sikkerheds skyld ud og klipper mig et bundt malurt -
så har jeg da noget at bruge den til

.... og så så jeg lige her i eftermiddag, at to af mine Fairy-roser er ved at
få meldug.
Det plejer de nu ikke at få.
Er der nogen, der har nogen "uvidenskabelige" midler mod det?

Hilsen Inger

Fra : v

Dato : 13-06-04 23:27

> [...]

> dem som malkekøer?
> Sådan, at hvis man reducerer myrerne, falder antallet af bladlus

Jeg kunne heller ikke finde nogen lus at eksperimentere med, undtagen på
nogel pilegrene som jeg har lavet et støttestakit til pæonerne af.
jeg har pillet skuddene af pilen flere gange, og de skud, der var lus på ,
er pilens desperate forsøg på at overleve, altså det er stressede skud

> [...]
> få meldug.
> Det plejer de nu ikke at få.
> Er der nogen, der har nogen "uvidenskabelige" midler mod det?

Padderokkethe : 1kg padderok eller 150 g tørret og 10l vand står 1 døgn, så
småkoges det ½ time, sies og afkøles. Før du sprøjter med det skal det
fortyndes med 5 dele vand. Sprøjt så roserne er gennemvåde og i solskin,
gentag behandlingen 3 dage i træk.
Strø noget aske, hvis du kan få det, under roserne.
Sprøjt forebyggende regelmæssigt.
Padderok giver roserne et godt tilskud af kiselsyre.

Det er så ærgerligt, når roserne bliver syge, jeg er ved at prøve at hjælpe
mine coral dawn på denne måde, men de havde også svamp sidste år, så det
kommer nok til at tage tid.

mvh
Vibeke