Hvorledes kan Gud vise sig for mennesker, ~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 13-06-04 17:59

Til www.religion.dk

Jeg har et spørgsmål til Overrabbineren:

Shalom Bent Lexner,

(Vi er her på nyhedsgruppen dk.livssyn.kristendom i gang med en indirekte
diskussion om Guds person.)

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få et svar på, hvorledes
Jødedommen opfatter den tilsyneladende úoverensstemmelse, der er imellem det
faktum, at ingen kan se Guds Åsyn (2.Mos.33,20-23), sammenholdt med, at vi
mange steder møder Ham i Skriften. For eksempel: Hvem var den Herre, som
besøgte Abraham i Mamres lund? Hvem var han, som stredes med Jakob ved
Penuel? Hvem var den menneskesøn, som Daniel så komme på skyerne? Hvem var
den fjerde mand i ildovnen sammen med Daniels venner?

Håber du kan give mig et svar herpå, så mysteriet kan blive løst.

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 13-06-04 22:36

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in message
> [...]
det
> faktum, at ingen kan se Guds Åsyn (2.Mos.33,20-23),

så Moses ikke Gud ansigt til ansigt? da han kom ned fra bjerget skinnede
hans åsyn, jeg tror at det gjorde det fordi at han havde været Gud når, og
blevet fyldt op at hans nærhed. Når der står at ingen kan se Gud uden at dø,
så tror jeg at det er i overført betydning, ikke vort legeme, men vores liv,
det vi selv lever. Ser vi Gud må vi vige pladsen i forhold til det vi ser og
lade det forme os.

DA1907
Exodus 33:11 Så talede HERREN med Moses Ansigt til Ansigt, som når den ene
Mand taler med den anden, og derpå vendte Moses tilbage til Lejren; men hans
Medhjælper Josua, Nuns Søn, en ung Mand, veg ikke fra Teltet.

KJV
Exodus 33:11 And the LORD spake unto Moses face to face, as a man speaketh
unto his friend. And he turned again into the camp: but his servant Joshua,
the son of Nun, a young man, departed not out of the tabernacle.

Her står det klart at moses så Guds ansigt, og han gemte andre gange fordi
at han var bange, men for at blive bange må han jo angiveligt have fået et
glimt, ellers kunne han vel ikke nå at blive bange

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 22:49

On Sun, 13 Jun 2004 23:35:30 +0200, "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>det vi selv lever. Ser vi Gud må vi vige pladsen i forhold til det vi ser og

Det er kun Moses, der har fået lov til det.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 14-06-04 20:20

"Ole Madsen" skrev

[ ... ]

> så Moses ikke Gud ansigt til ansigt? ...

Det kan han vel ikke have gjort, fordi så ville han være død (apropos
2.Mos.33,20)!!!

> ... da han kom ned fra bjerget skinnede
> hans åsyn, jeg tror at det gjorde det fordi at han havde været Gud når, og
> blevet fyldt op at hans nærhed. ...

Ja, muligvis ... men ikke nødvendigvis ligefrem set Guds ansigt.
2.Mos.33,20-23 er for øvrigt i relation til dette ...

> [...]
> Joshua,
> the son of Nun, a young man, departed not out of the tabernacle.

FREMRAGENDE argument ... jeg må være rét bælgøjet for tiden ...

> Her står det klart at moses så Guds ansigt, og han gemte andre gange fordi
> at han var bange, men for at blive bange må han jo angiveligt have fået et
> glimt, ellers kunne han vel ikke nå at blive bange

Gud-Jahve har muligvis været ret FRYGT-indgydende; så frygtindgydende, at
folket slet ikke turde komme in nær-kontakt med Ham på bjerget. De frygtede
Ham altså INDEN de overhovedet havde set Ham.

Cyril kommenterer dit indlæg, og hans udlægning er interessant:

Date: 13. juni 2004 CET 23:48

=== citat start ===

OM> Her står det klart at moses så Guds ansigt, og han gemte andre gange
OM> fordi at han var bange, men for at blive bange må han jo angiveligt
OM> have fået et glimt, ellers kunne han vel ikke nå at blive bange

Forklaringen meget mere enkelt (og knap så bogstavetro): Dette betyder
blot at Gud talte direkte til Moses. Uden mellemmand. En "mellemmand"
kan være en drøm eller et syn.

Altså: Gud talte direkte til Moses.

=== citat slut ====

.... desværre har han givetvis sat mig i sit kill-filter med sin selv-censur
og kan derfor ikke fatte, hvori problemstillingen opstår ...

File-number: 2555

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-06-04 22:49

Goddag Ole

Den Sun, 13 Jun 2004 23:35:30 +0200 skrev Ole Madsen om Re: Hvorledes
kan Gud vise sig for mennesker, når der står, at ingen kan se Guds åsyn
? - Spørgsmål til Bent Lexner. :

Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 24-06-04 01:22

"Jesus-loves-you" skrev

> [...]
> den fjerde mand i ildovnen sammen med Daniels venner?
>
> Håber du kan give mig et svar herpå, så mysteriet kan blive løst.

Jeg har modtaget en E-mail fra Peter Fischer-Nielsen i går med svar fra
Bent Lexner . Her står der:

=== citat start ===

Kære Mogens Kall,

Guds åsyn kan ingen se, men Gud kan lade sig repræsentere på forskellig vis.

Det kunne være som menneskeskikkelser eller måske som engle. Alle de steder
hvor Gud viser sig for mennesker diskuteres så om det er det ene eller det
andet, men det er aldrig Gud selv.

hilsen
Bent Lexner

=== citat slut ====

Interessant udtalelse Bent Lexner kommer med mht. *Guds åsyn*, idet den er i
fuld overensstemmelse med NT-versionen ... "Aldrig har nogen skuet Gud"
(1.John.4,12).

Den fjerde mand i ildovnen sammen med Daniels venner, Dan.3,25, er muligvis
"blot" en engel, vers 28, skønt han ser ud som en gudesøn, vers 25.
Forbeholdet her er, at det er hedningen kong Nebukadnezar, der udtaler
ordene.

Men svaret løser ikke helt gåden ved mindre man inddrager NT-versionen:

Jesus Kristus, Armen-på-legemet (billedtale udfra Es.53,1), Fader-Ordet
(John.1,1)INDEN det blev kød (John.1,14. Fil.2,6), er muligvis 1 af de 3
mænd, som besøgte Abraham i Mamres lund (1.Mos.18). de to andre er engle
(1.Mos.19,1).

File-number: 2673