Usyret brød i hele påsken?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-06-04 16:59

Så vidt jeg ved, indledes den jødiske påske med, at alle rester af 'syret'
brød fjernes fra huset. Og til det 'rigtige påskemåltid' spises kun usyret
brød. Strækker påskefejringen sig ikke over en uges tid - spiser man så kun
usyret brød hele ugen? Og på hvilken dag i den jødiske påske falder det
store påskemåltid med lam og bitre urter osv? Spiser man sådan et måltid
hver dag i påsken eller kun en gang?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-06-04 18:00

Goddag Benedikte

Den Sun, 13 Jun 2004 17:59:21 +0200 skrev Benedikte Brisson om Usyret
brød i hele påsken? :

BB> Så vidt jeg ved, indledes den jødiske påske med, at alle rester af
BB> 'syret' brød fjernes fra huset.

Korrekt.

BB> Og til det 'rigtige påskemåltid' spises kun usyret brød.

Også korrekt.

BB> Strækker påskefejringen sig ikke over en uges tid - spiser man så
BB> kun usyret brød hele ugen?

Ja. Man spiser kun usyret "alt" så at sige. Vin må fx eller ikke nydes

BB> Og på hvilken dag i den jødiske påske falder det store påskemåltid
BB> med lam og bitre urter osv?

Det er den 14. Nissan, sidste dag før fuldmånen der følger
forårsjævndøgn. Pessah (den jødiske påske) strækker sig over otte dage,
fra den 15. til den 22. Nissan, hvilket er årets første måned ifølge
Bibelen.

Ifølge ritualen fra dengang, var Seder (påskemåltiden) tilberedt sidst
på eftermiddagen den 14. Nissan.

BB> Spiser man sådan et måltid hver dag i påsken eller kun en gang?

Seder Pessah, med de bitre urter, lam m.m. er kun på selve Seder Pessah,
altså om aften. De andre dage spiser man almindeligt med undtagelse af
alt det, der er gæret.

Hos jøderne, tæller man dagene fra aften før, derfor begynder Pessah
egentligt den 14. Nissan.

Det fordi det står i Bibelen: og det blev AFTEN og det blev DAG, dag ét
(og ande dag, og tredje dag osv.) I den orden: først aften, så dag.

Derfor, sandsynligvis, begynder man at holde jul m.m. dagen før om aften

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-06-04 18:40

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Ja. Man spiser kun usyret "alt" så at sige. Vin må fx eller ikke nydes

Ikke forstået. Man drikker da vin til Seder? Anses Seder ikke for at falde
'i påsken'?
Resten er til gengæld forstået, mange tak, Cyril.

Venlig hilsen
Dikte

Fra : Knut

Dato : 13-06-04 21:42

On Sun, 13 Jun 2004 19:39:49 +0200, "Benedikte Brisson"
<dikte@nini.invalid> wrote:

> [...]
>'i påsken'?
>Resten er til gengæld forstået, mange tak, Cyril.

Hei, jo helt riktig. Man drikker vin, og det må også kunne nytes.
Ellers er reglene forskjellige for pesah- alt etter hvilken jødisk
tradisjon man tilhører. Selv de jødiske unitarer har eget
sedertradisjon. Cyril er noe ensporet, men ikke allikevel ikke på
jordet denne gangen. Andre ganger er Cyril fullstendig av skaftet og
anklager alle kristne for å være antisemittister (som han gjorde på et
jødisk forum). Har du forresten mannet deg opp til å be om unnskylding
for den uhyrligheten, Cyril?

--
Yours, Knut.

A Unitarian comes to a fork in the road.
The sign pointing right says, "To Heaven."
The sign pointing left says, "To a discussion about Heaven."
The Unitarian will invariably head left!

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-06-04 18:55

Goddag Benedikte

Den Sun, 13 Jun 2004 19:39:49 +0200 skrev Benedikte Brisson om Re:
Usyret brød i hele påsken? :

BB> Ikke forstået. Man drikker da vin til Seder?

Jo.

BB> Anses Seder ikke for at falde'i påsken'?

Jo. Men der er en symbolik i det.

BB> Resten er til gengæld forstået, mange tak, Cyril.

Velbekomme da.