flaskeventil - åbning?
Fra : jhyden

Dato : 13-06-04 15:32

Hvor meget skal man egentlig åbne flaskeventilerne for at være sikker
på, at alt luft er tilgængelig - også ved tryk omkring de 50 bar?
Jeg har altid lært, at ventilerne skal åbnes helt, men er det egentlig
nødvendigt? Jeg dykker primært med dobbeltsæt med iso-manifold (Tortec
fra Søsport).
Det ville være rart at kunne lukke den ene flaske af hurtigt ved f.eks.
blot at dreje en enkelt omgang på flaskeventilen. Det er dog ikke noget,
jeg har lyst til at eksperimentere så meget med under alm. dykning.
Jeg håber nogle erfarne dobbeltsætdykkere har gjort sig nogle erfaringer
dermed.

Johnny.

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels

Dato : 13-06-04 15:40

jhyden wrote:
> [...]
> jeg har lyst til at eksperimentere så meget med under alm. dykning.
> Jeg håber nogle erfarne dobbeltsætdykkere har gjort sig nogle erfaringer

Helt op og en halv omgang tilbage.

Mvh. Niels

Fra : KC

Dato : 13-06-04 16:43

Helt op... Erfarne dobbelsætdykkere har ikke problemer med at lukke
ventilen.
Blev ved med at øve til du kan...

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental

Fra : C-3PO

Dato : 13-06-04 20:41

"KC" <kc@kcdk.com> wrote in message
> Helt op... Erfarne dobbelsætdykkere har ikke problemer med at lukke
> ventilen.

Nej men det koster luft at lukke ned for en ventil der står helt åben.

Hvis du ikke dykker med P.... F sæt op med 2X18 og en masse stageflasker for
at dykke på 40m.

Så er det nok ikke den bedste løsning

Søren Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-04 17:49

Hvis du kan lukke meget nemt, så kan ventilen også lukke meget nemt, ved
f.eks. at gnubbe mod vrag, klipper osv. Det er faktisk forekommet. Der var
en dykker der døde i røde havet ved dyk i en tunnel, netop fordi
flaskeventilen lukkede.

poul B-H

Fra : Søren Arnvig

Dato : 13-06-04 19:34

> [...]
> jeg har lyst til at eksperimentere så meget med under alm. dykning.
> Jeg håber nogle erfarne dobbeltsætdykkere har gjort sig nogle

Vi lærer vores elever at lukke helt op og en halv omgang tilbage.

Helt op, for så er du sikret maksimal luftgennemstrømning og
en halv omgang tilbage, for så er du sikret mod at en venlig
meddykker der forsøger at åbne din allerede åbne flaske, ikke
sætter ventilen fast i åben stilling.

En flaskeventil bør desuden kunne åbnes og lukkes ubesværet
med to fingre, ellers bør den efterses.

Søren Arnvig

Fra : JHyden

Dato : 13-06-04 22:22

> Vi lærer vores elever at lukke helt op og en halv omgang tilbage.

Det gør vi også, og jeg har altid fulgt denne procedure, men efter at
have mødt indtil flere dobbeltsætdykkere, der blot åbner ganske lidt,
for i en nødsituation at være i stand til at lukke hurtigt, er jeg
kommet i tvivl.

Det er vel spørgsmålet om kalkuleret risiko: er det mest sandsynligt,
at man kan komme til at lukke for begge ventiler ved den omtalte
'gnubning på vrag', eller at man mister al/meget luft ved at være
længere om at lukke for flaskerne ved freeflow.

Hvad siger DIR-dykkerne?

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-06-04 10:51

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætter ventilen fast i åben stilling.
> En flaskeventil bør desuden kunne åbnes og lukkes ubesværet

Helt enige. Vi havde for lidt tid siden et dykkerhold hvor den ene dykker på
slutningen af dykket fik problemer med at få luft fra regulatoren på trods
af luft på flasken og måtte makkerånde hos sin makker. Umiddelbart synes der
at være fejl på regulatoren ( Apeks tx-40 ) men en undersøgelse afslørede at
flaskenventilen ikke var åbnet helt men kun ½-1 omgang. Dette bevirkede at
regulatoren kunne give nok luft når trykket var højt nok men ikke kunne når
trykket i flasken faldt.
Hvis det skal være et argument kun at åbne ventilen halvt for at man nemmere
kan lukke den ( uhyre sjældent ) så burde man måske tilsvarende kun spænde
sit blybælte halvt

Allan Hansen

Fra : C-3PO

Dato : 13-06-04 20:24

> [...]
> jeg har lyst til at eksperimentere så meget med under alm. dykning.
> Jeg håber nogle erfarne dobbeltsætdykkere har gjort sig nogle erfaringer

Hey

Jeg dykker altid kun med 1 omgang åben på flaskeventilerne, og ca 1/3 omgang
på Iso'en.

Har aldrig haft luft mangel ( har været på 70+ ).

Tror ikke det er sjovt, at lukke for et sæt helt åbne ventiler, hvis man får
et problem på dybten.

PS Hvis man ikke kan nå sine ventiler, skal de selvfølgelig være helt åbne
med eller uden 1/2 omgang tilbage.

Søren Ravn

Fra : Hinge

Dato : 14-06-04 08:34

Og kan man ikke finde ud af hvilken vej man lukker dem, så skal man nok bare
øve lidt mere. Om man er stresset eller ej, så må man sku da ikke være i
tvivl om hvilken vej man lukker....

Kasper H.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-06-04 21:08

C-3PO skrev i Message-ID:
<40ccadb1$0$255$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Nej men det koster luft at lukke ned for en ventil der står helt åben.

Ja. Derfor skal det kunne gøres hurtigt. Men hvis det er et problem at
bruge 10 sek på at lukke dine flasker er din gasplanlægning hen i vejret
alligevel.

> Hvis du ikke dykker med P.... F sæt op med 2X18 og en masse stageflasker for
> at dykke på 40m.

Det har jeg aldrig gjort, men det var dejligt med 2*18L og et par
stageflasker, 400 m inde i St Sauveur på 70+ m.

Derudover skal alle flaskeventiler åbnes _helt_, ikke mindst på ryggen,
da man så ikke vil spilde tid med at "lukke dem" den forkerte vej.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-06-04 21:13

Peter Fjelsten wrote:
> Derudover skal alle flaskeventiler åbnes _helt_, ikke mindst på
> ryggen, da man så ikke vil spilde tid med at "lukke dem" den forkerte
> vej.

Det synes jeg faktisk er en god pointe, i en stresset situation kan man
blive forvirret hvis ventilen er lukket den berømte halve omgang.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-06-04 07:23

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> wrote in message

> Det synes jeg faktisk er en god pointe, i en stresset situation kan
man
> blive forvirret hvis ventilen er lukket den berømte halve omgang.

Det ligger vel i sagens natur at
DIR dykkere ikke bliver forvirrede eller stressede.

Ellers må I øve proceduren noget mere

Søren Arnvig

Fra : Niels

Dato : 14-06-04 17:23

Peter Fjelsten wrote:

> Derudover skal alle flaskeventiler åbnes _helt_, ikke mindst på ryggen,
> da man så ikke vil spilde tid med at "lukke dem" den forkerte vej.

Det er for at undgå at ødelægge ventilen, at man kører den en halv
omgang tilbage.

Forestil dig, at du under et tjek, har fået lukket ventilen helt op, og
du tjekker, og mærker efter og tror at den er lukket. Du begynder at
vride hårdere, og til sidst ødelægger du ventilen.

Når man tjekker, og ventilen er en halv omgang tilbage, er man ikke i tvivl.

Men man kan selvfølgelig nøjes med en kvart eller mindre, hvis man mener
at der er sparet noget der.

Mvh. Niels

Fra : Michael Holm

Dato : 14-06-04 14:08

Hej Johnny

Jeg dykker med 2x15 (+2x10 stage når det er nødvendigt)
Jeg har aldrig åbenet mine mine flaske ventiler mere
end ca. 1,5 omgang og iso'en lukket. Jeg ved at det er
mod DIR og hvad de forskellige trosretninger nu hedder.
Men det virker perfekt for mig til den form for dykning jeg dykker.

Jeg dykker primert vrag dykning bl.a. Trimix jeg har trænet en del
på shutdown derfor kan jeg ret hurtigt og på meget lidt plads
kan nå alle mine ventiler.

Jeg er af den overbevisning at det vigtigste er at få "reddet" så
meget luft som muligt hvis man får et free flow. Ved at lukke en ventil
har jeg stoppet problemet jeg kan så bare åbne for min iso hvis/når
jeg får brug for luften. Er situationen så at jeg sidder et sted så
der ikke er mulighed for at lukke så har jeg den ene flaske isoleret.
Jeg skifter bare automat og ved at jeg tømmer den ene flaske med har
luft nok i den anden.
Jeg skifter ved ca. 120 bar på den "første" flaske, det er den
luftmængde jeg bærer til makkere jeg så har isoleret og samtidigt
nok til at få mig selv sikkert til overfladen.

Du skriver at du ikke har lyst til at eksperimentere(øve)
under alm. dykning.
Jeg forstår ikke hvad du vil med iso manifold og dobbeltsæt hvis
du ikke vil have mulighed for at bruge de muligheder der er i
iso manifolden. Du SKAL kunne nå alle ventiler lige gyldigt
hvad du vælger at gøre om der er åbent eller ej.

Husk:

Der er ingen der kan se hvor meget tid du bruger på at øve,
men alle ser at du ikke har styr på tingene.

Mvh Holm

Fra : Henrik

Dato : 14-06-04 19:04

> [...]
>
> Husk:
>
> Der er ingen der kan se hvor meget tid du bruger på at øve,
> men alle ser at du ikke har styr på tingene.

Hvis jeg har forstået det ret - dykker du med din ISO lukket ?
Du må så have 2 manometre - een på hver flaske ?
Skifter du tilbage på flasken igen senere på dykket ?

Jeg syntes det er en ret farlig måde du håndterer din gas på - Fordi
du ånder den ene flaske ned på 120 bar og skifter - på dette stade
skriver du at du har nok til dig og din makker til overfladen - Men ER
120 ALTID et vendepunkt uanset dybde - kulde - og andre forhold taget
i betragtning ? Eller ånder du den længere ned nogle gange ?
Lad os forestille os at 120 ikke er nok - (dybt stop - mindre dekostop
- stress - overskredet tid o.s.v) og du skifter over på din anden
flaske for at opdage den er tom ???!!!!!!........ Eller 1 trinnet ikke
virker !!!!!........

Jeg kan dog se nogle for mig "rigtige" ting i din gashåndtering - men
er langt fra enig og ville ikke selv praktisere den måde....

Spændende debat denne her.
Mvh
Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 14-06-04 19:59

Ja jeg dykker med min ISO lukket og ja jeg har to manometere.

Hvis du bruger 1/3 reglen passer det med at du har ca. 120 bar +40
I praksis skifter jeg ved ca. 100bar.

og du skifter over på din anden
> flaske for at opdage den er tom ???!!!!!!........ Eller 1 trinnet ikke
> virker !!!!!........

Ja den kan være tom men nok ikke uden jeg har opdaget det. lufte vil jo
ikke bare forsvinde uden at lave lidt bobler.

I tilfælde af at 1 trinet ikke virker kan jeg jo bare åbne for isoen,
så er hele luftmængden tilrådighed fra en lungeautomat.

Ang. turnpoint så skal det vel planlægges inden man overhovedet
hopper i vandet.

Det er yderst sjældent at jeg ikke laver et komplet luftregnskab.
Så ved jeg hvornår jeg skal vende og overflade mandskabet ved
hvornår jeg er oppe.
Jeg er lidt konservativ og regner med et RMV på 20 l/min. Det giver
ved normalt dykning en passende margen til overs så jeg normalt kommer
op med ca 100bar på begge flasker. Har jeg brug for mere luft kan jeg
altid tage en stage flaske med i reserve. Denne skal dog bæres under
hele dykket så der også ved turnpoint er reservegas til min makker.

Ja jeg har ike noget i mod at "smide" mine stage flasker da jeg altid
har luft nok til at lave bailout på bundgassen.

Planlæg dinne dyk og dyk efter din plan.

Fra : C-3PO

Dato : 15-06-04 10:32

"Henrik" <henrik@scubasserne.dk> wrote in message
> [...]
> Skifter du tilbage på flasken igen senere på dykket ?
>
> Jeg syntes det er en ret farlig måde du håndterer din gas på.

Er det nu også så farlig, hvis du tænker lidt over det.

Jeg vil nærmere sige, at det er den mest sikker måde at håndtere sin gas på.

Michael Holm er ikke en Internet Wannabee Tek Dir Turbo Dykker.

Han laver tekniske dyk på vrag, og ikke kun foran PC'en derhjemme som andre
i denne gruppe gør!

Søren Ravn

Fra : Michael Holm

Dato : 15-06-04 12:15

Hej Søren

Takker for din ros.

Kender vi hinanden??

MVH Holm

Fra : C-3PO

Dato : 15-06-04 13:21

"Michael Holm" <mho@mhventure.dk> wrote in message
> Hej Søren
>

> Takker for din ros.
>
> Kender vi hinanden??

Tror vi har været i norge sammen sidste år med søsport

Søren Ravn

Fra : Michael Holm

Dato : 15-06-04 13:34

Nå den Søren

Har du fået lavet en overfladeforsyning?
Eller er du stadig intreseret i noget O2 kompatibelt slange?

Hils en af mine gl. elever. Ham IT nørden" Jeppe" du sidder sammen med.

MVH Holm

Fra : Henrik

Dato : 15-06-04 16:22

> [...]
>
> Michael Holm er ikke en Internet Wannabee Tek Dir Turbo Dykker.
>
> Han laver tekniske dyk på vrag, og ikke kun foran PC'en derhjemme som andre

Hej Søren

Hvis du bemærker det skriver jeg også allernederst i mit forrige
indlæg:
( Jeg kan dog se nogle for mig "rigtige" ting i din gashåndtering )
Hvis du mener det er det mest sikre måde at håndtere sin gas på - vil
du så ikke være venlig at uddybde netop hvorfor du mener det er rigtig
- evt ulemper og fordele... Det er af ren nysgerrighed - måske jeg
kan lære noget og måske er der noget jeg ikke har tænkt over - evt til
en fremtidig ændring i min opsætning...

Mvh en " Internet Wannabee Tek Dir Turbo Dykker " :) :) :)
Henrik

www.scubasserne.dk

Fra : JHyden

Dato : 14-06-04 21:30

> [...]
> iso manifolden. Du SKAL kunne nå alle ventiler lige gyldigt
> hvad du vælger at gøre om der er åbent eller ej.

Jeg træner altså ikke nedlukningsøvelser på 30 meters dybde i
slutningen af et dyk til grænsen. Det gemmer jeg til lægtvandsdyk
eller i svømmehal - måske efter et veloverstået sikkerhedsstop på 3-5
meter.

I øvrigt synes jeg, der er mange spændende vinkler på denne debat. Dog
tror jeg, at jeg vil fortsætte som hidtil med helt åben ventil og 1
omgang åben på isomanifolden.

Tak for de mange svar.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-04 10:56

"Michael Holm" <mho@mhventure.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skifter ved ca. 120 bar på den "første" flaske, det er den
> luftmængde jeg bærer til makkere jeg så har isoleret og samtidigt
> nok til at få mig selv sikkert til overfladen.

Hej Michael,

Du må stole meget på den der fylder dine flasker eller på at du selv får
fyldt dem korrekt. Principielt kunne den ene tank indeholde ren ilt eller
helium hvis du ikke har fået toppet op på begge flaskerne. Man kan helt
klart lave huskeregler osv. for at undgå, men jeg mener det er en stor
risiko at løbe i forhold til at miste gas. Hvis uheldet er ude og du har
fået ikke har fået lavet en korrekt blanding i begge flasker vil det jo
resultere i at du toxer eller besvimer, eller hvis du ikke har fået lavet
samme blanding på begge flasker at du ender med at få en anden deko end du
havde regnet med. Jeg har lært at hvis du er under vandet og finder ud af at
din iso er lukket (og du ikke selv har lukket den) så begynder du at ånde
makkerens gas i stedet fordi du ikke kan være sikker på hvad du har i
flaskerne.

Mvh
Jonas

Fra : Michael Holm

Dato : 15-06-04 12:02

Hej Jonas

> Du må stole meget på den der fylder dine flasker eller på at du selv får
> fyldt dem korrekt. Principielt kunne den ene tank indeholde ren ilt eller
> helium hvis du ikke har fået toppet op på begge flaskerne.

Øhhhh. Har du hørt om en ilt analysator???

Jeg er da ikke så dum at jeg hopper i vandet og ikke
ved hvad jeg har i mine flasker. Når jeg blander har
jeg min ISO åbent og lukker lige inden jeg hopper i vandet.
Ja jeg kan glemme at lukke, men hvad betyder det, jeg kan bare
lukke når jeg opdager at jeg ånder på begge flasker.
Ses ved at begge manometere falder.

Jeg startede med at skrive at det jeg gør ikke er basseret på nogen
trosretning med det der passer til mig til den form for dykning
jeg dykker.

Under min uddanelse lærte jeg at man skal
dykke med det man føler sig bedst tilpas ved.
Hvis man ikke evaluer sin egen dykning men tror på en bestemt
organisation må man da håbe at de "guder" der har skrevet bøgerne
har skrevete rigtigt.

Jeg siger ikke at det andre gør er forkert bare man
tænker sin opsætning til ende.

MVH Holm

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-04 16:34

> Øhhhh. Har du hørt om en ilt analysator???

Ja de skulle være meget smarte.. og du analysere selvfølglig begge udtag, og
husker at tjekke om du har åbnet iso'en når du måler.

> [...]
> Ja jeg kan glemme at lukke, men hvad betyder det, jeg kan bare
> lukke når jeg opdager at jeg ånder på begge flasker.

Jeg tror ikke du har forstået mig, lad os sige du har været ude at dykke med
din ISO lukket, du skal nu fylde dine flasker og du glemmer at åbne ISO'en
når du fylder nu har du så en nitrox 40% i den ene flaske og en nitrox 30% i
den anden. Du skal lave et dyk på din 30% og det går fint indtil du skifter
til den anden flaske så toxer du fordi dit ppo2 er for højt til den givne
dybde.

Problemet er at du ved at skulle lukke og åbne ISO'en introducere en
potentiel fejlkilde i dit system, og det kan sagtens gå godt i lang tid. Men
det behøver kun gå galt én gang for at gå rigtig galt.

> Jeg startede med at skrive at det jeg gør ikke er basseret på nogen
> trosretning med det der passer til mig til den form for dykning
> jeg dykker.

Nå? hvad har det med noget at gøre?

> Under min uddanelse lærte jeg at man skal
> dykke med det man føler sig bedst tilpas ved.

Det synes jeg da er en god idé, det eneste der er problemet med det er at
folk tit har en falsk tryghed ved de ting de gør, f.eks. huledykkeren der
tager 10 lygter med sig, de genere i virkeligheden mere end de hjælper. Jeg
kender også folk der føler sig godt tilpas ved at dykke til 70m på luft og
gøre andre dumme ting. Så indtil vi er dem der har mest erfaring er det
måske en god idé at høre på dem som har mere erfaring end en selv. Det er
tit svært når man bliver en erfaren dykker at forstå at man stadig ikke ved
alt og at de ting man gør måske ikke er vanvittigt hensigtmæssigt især når
det gode gamle argument kommer på banen: "Jamen det er jo gået godt indtil
nu" og det er da også rigtigt men hvor mange gange skal det gå galt før du
lærer at din metode er forkert. Så er det jo især ærgeligt når det er ting
hvor der er meget lille tolerance for fejl f.eks. hvis man skifter til en
40% når man tror det er en 30%, der får man ikke fandens mange chancer for
at gøre det om.

> Hvis man ikke evaluer sin egen dykning men tror på en bestemt
> organisation

De to ting udelukker jo ikke hinanden ved du nok..

>må man da håbe at de "guder" der har skrevet bøgerne
> har skrevete rigtigt.

Jah, og hvis man følger sin egen religion må man da håbe man er så meget gud
at man objektivt kan evaluere sit eget system, hvis man kigger sig omkring
kan man jo se at der er rigtig mange der har problemer med lige præcis det.
Der er mange af de her "It seemed a good idea at the time"..

> Jeg siger ikke at det andre gør er forkert bare man
> tænker sin opsætning til ende.

Ja, det mener jeg jo så ikke at du har gjort.

Fra : Michael Holm

Dato : 15-06-04 18:43

Hej Jonas

> Ja de skulle være meget smarte.. og du analysere selvfølglig begge udtag, og
> husker at tjekke om du har åbnet iso'en når du måler.

Ja jeg analyser begge udtag og jeg analyser også mine stage flasker som
noget af det sidste inden jeg grejer op.

> [...]
> potentiel fejlkilde i dit system, og det kan sagtens gå godt i lang tid. Men
> det behøver kun gå galt én gang for at gå rigtig galt.

Rigtigt man kan lave fejl og det vil ske med 100% sikkerhed,
derfor analyser jeg min gas.

> Nå? hvad har det med noget at gøre?

Det jeg prøver at sige er at jeg ikke har de vise sten.
Det virker for mig, og jeg har ændret meget hen af vejen.
Jeg er IKKE af den opfattelse at det er "My way or the highway".
Åben dit sind og se hvad andre gør så er der mulighed for
at lære noget mere. Hermed ikke sagt at du ikke gør det.

> Ja, det mener jeg jo så ikke at du har gjort.

Ja! det er jo heldigvist et frit land så du har
jo lov til at have din mening, håber jeg har lov til at have min.

MVH Holm

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-04 20:11

> Ja jeg analyser begge udtag og jeg analyser også mine stage flasker som
> noget af det sidste inden jeg grejer op.

Ok, så skal jeg lige forstå det rigtigt, du blander din gas med iso'en åben.
Derefter lukker du den og måler begge udtag? Du bliver aldrig doven og
tænker at det jo er den samme gas så hvorfor måle den 2 gange?

Fra : Michael Holm

Dato : 15-06-04 21:44

Om jeg bliver doven hvor vil du hen??????

Er det ikke ok at jeg gør som jeg finder
rigtigt og du gør som du finder rigtigt.

MVH Holm

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-06-04 22:17

Michael Holm wrote:
> Om jeg bliver doven hvor vil du hen??????
>
> Er det ikke ok at jeg gør som jeg finder
> rigtigt og du gør som du finder rigtigt.

Joh det må du selv om, men hvis du ikke vil diskuttere hvordan du gør det må
du jo lade være med at poste det i et diskussions forum..

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 16-06-04 08:08

Bliver du aldriv doven og tænker at du jo næsten aldrig
bruger den sekundær lungeautomat, og springer et service
over??

Det virker som om du bare VIL finde en forklaring
på. at Michaels måde at gøre tingene på, er skidt. Hvis Michael
har indarbejdet nogle procedure hvordan han håndterer sin
gas, og det virker for han, synes jeg det er perfekt. Hellere det
end at gøre som andre, og så ikke vide hvorfor? (den var ikke ment til dig)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-06-04 04:40

Claus Grell Hansen wrote:
> Det virker som om du bare VIL finde en forklaring
> på. at Michaels måde at gøre tingene på, er skidt.

Det er jo fordi det er min overbevisning at det ER skidt, og at jeg ikke
tror på at man er metodisk nok til at afværge før beskrevne uheld og at
metoden er forkert.

> Hvis Michael
> har indarbejdet nogle procedure hvordan han håndterer sin
> gas, og det virker for han, synes jeg det er perfekt.

Det virker ret godt for mig at køre over for rødt på cykel i min vildeste
brandert. Det er perfekt..

> Hellere det
> end at gøre som andre, og så ikke vide hvorfor? (den var ikke ment
> til dig)

Yeah det der med regler sucks..

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-06-04 20:17

Niels skrev i Message-ID: <cakj5r$dao$1@news.net.uni-c.dk>:

> Det er for at undgå at ødelægge ventilen, at man kører den en halv
> omgang tilbage.

Den bliver ikke ødelagt af at stå helt åben.

> Forestil dig, at du under et tjek, har fået lukket ventilen helt op, og
> du tjekker, og mærker efter og tror at den er lukket. Du begynder at
> vride hårdere, og til sidst ødelægger du ventilen.

Det er netop derfor den skal være helt åben: kan du ikke let køre den én
vej, skal den den anden vej.

Fra : Niels

Dato : 14-06-04 21:12

Peter Fjelsten wrote:

> Den bliver ikke ødelagt af at stå helt åben.

Det skrev jeg heller ikke.

> Det er netop derfor den skal være helt åben: kan du ikke let køre den én
> vej, skal den den anden vej.

Prøv at læse hvad jeg skrev. Hvis ventilen er lukket, skal der bruges
lidt kraft for at åbne den, hvis du bruger den kraft på en helt åben
ventil, risikerer du at ødelægge den.

Hvis ventilen frit kan drejes til begge sider, er der ingen tvivl om at
den er åben.

Mvh. Niels

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-06-04 22:14

Niels skrev i Message-ID: <cal0is$hhu$1@news.net.uni-c.dk>:

> Prøv at læse hvad jeg skrev. Hvis ventilen er lukket, skal der bruges
> lidt kraft for at åbne den, hvis du bruger den kraft på en helt åben
> ventil, risikerer du at ødelægge den.

Jeg har aldrig oplevet det som et problem og det fjerner som skrevet
enhver tvivl, hvis den står helt åben.

Fra : Timo J

Dato : 14-06-04 23:55

Det er den helt rigtige observation, men den forkerte løsning.... Der er
ingen tvivl om at hvis ventilerne er helt åbne, så er de hurtige at lukke -
drej den vej de kan, og sandsynligheden for at dreje så hårdt at de sætter
sig fast er minimal - Ok har man en ny dykker med skal der nok ryge en
ventil... Ventilen skal stå lidt på klem, ?, 1/3, 1/4 omgang åben - af flere
grunde, hvis du er i næsten panik opfatter du at ventilen drejer lidt og
stopper så - det burde udløse idéen at dreje den anden vej - hvorimod en
fuldt åben ventil kan opfattes som om den sidder fast og så bliver der jo
bare drejet hårdt.... Ventilen bør yderligere stå lidt på klem da dette
beskytter denne hvis man rammer en kant, så kan ventilen nemlig dreje lidt
og evt. forebygge at ventilen ødelægges eller sætter sig fast. Er ventilen
helt åben, har den ikke den ? omdrejning at arbejde med og stødet kan
ødelægge ventilen...

--
Venligst / Best Regards

Timo Jattu

Scandinavian Diving Import
WWW.S-D-I.DK
WWW.SPEARFISHING.DK - WWW.FREEDIVING.DK
WWW.UW-RUGBY.DK - WWW.SCUBADIVER:DK

Fra : C-3PO

Dato : 15-06-04 10:04

> Det er den helt rigtige observation, men den forkerte løsning.... Der er
> ingen tvivl om at hvis ventilerne er helt åbne, så er de hurtige at
lukke -

Er det noget vi skal lade kom an på en prøve.

Jeg vil til enhver tid sætte en kasse øl på.
At jeg kan lukke en ventil der kun er åben med en omgang hurtigere.
End en hvilken som helst dykker der har den åben helt.

Og det med at man kan komme til at dreje den forkerte vej er noget pis.

Det skal ligge på ryggraden hvilken vej man skal dreje. ( ligesom når man
tænder blink lyset i en bil )

Søren Ravn

Fra : Søren

Dato : 15-06-04 10:50

> Det skal ligge på ryggraden hvilken vej man skal dreje. ( ligesom når man
> tænder blink lyset i en bil )

Problemet med kritiske situationer er at man ikke altid husker, "selv det
der ligger på rygraden".

Den hyppigeste fejl med døden til følge for bilister der er kørt i vandet,
er at de glemmer at tage sikkerhedsselen af, inden de prøver at flygte ud af
døren/vinduet, hvormed de drukner. En fejl de færeste vil gøre under nomale
omstændigheder

Logik og panik går desvære ikke altid hånd i hånd.

Derfor enkelthed og sikkerhed, så kritiske situationer ikke opstår.

M.v.h. Søren

Fra : Hinge

Dato : 15-06-04 12:06

Der er vel heller ikke ret mange, der træner krisesituationer i deres bil...

Kasper H..

Fra : Søren

Dato : 15-06-04 13:02

> Der er vel heller ikke ret mange, der træner krisesituationer i deres
bil...

Nej, og det var netop min pointe. Stort set ingen træner "krisesituationer"
af gode grunde, derfor er enkelthed og sikkerhed i opsætningen vigtig, så
krisesituationer minimeres.

Åbn ventilen helt, hver gang. Så en evt. makker også kan finde ud af
opsætningen, let og enkelt.

M.v.h. Søren

Fra : Hinge

Dato : 15-06-04 15:36

Nu bliver jeg nysgerrig. Hvilke gode grunde er der til ikke at træne
krisesituationer????
Hvis du dykker lidt ud over hvad der kan kaldes for normal sportsdykning, så
mener jeg at træning er på sin plads, og ikke bare den ene gang man udfører
en øvelse under udd. Når udd. er færdig har du jo netop fået noget input til
nogle øvelser, som man godt kan lave efterfølgende. Personligt øger jeg
altid mine dykker intervaller for ud for en tur hvor jeg ved vi skal dykke
med dekko, og under disse trænings dyk bliver der også trænet i at lukke
flasker ned og op. Det syntes jeg er en god ide.

Fra : Søren

Dato : 15-06-04 19:59

> Nu bliver jeg nysgerrig. Hvilke gode grunde er der til ikke at træne
> krisesituationer????

Du har den rette holdning, men du har misforstået min pointe.

Påstand : "Krisesituationer" kan ikke trænes, uden at en krise opstår !

Du skærer forhåbentlig ikke højtryksslanger op på en dykkermakkers udstyr,
under et dybt dyk, for at han/hun kan finde ud af om vedkommende reagerer
positivt på en sådan uønsket opstået "krisesituation", og kan håndterer det
korrekt ?

"Procedurer" kan derimod trænes, som den udemærkede øvelse du selv nævner
med nedlukning/åbning af flasker, med eller uden manifold, dobbeltudtag
ect.. Gentagelse og vedligeholdelse af procedurer er et must, lige som du
selv skriver, så man forhåbentlig reagerer sådan, at man kommer helskindet
ud af evt. opstået "krisesituation". Men procedurer er planlagte og kendte
når de trænes, og derfor ikke "krisesituationer".

Jeg håber at min pointe, står klar denne gang.

Undgå krisesituationer ved enkelthed, sikkerhed og forberedelse, så kritiske
situationer ikke opstår.

Giv ikke mulighed for misforståelser, hvis det er muligt at undgå.

M.v.h. Søren

Fra : Hinge

Dato : 15-06-04 21:51

Godt så, så er vi enige.....På det punkt..

Fra : Timo J

Dato : 17-06-04 21:41

> [...]
>
> Og det med at man kan komme til at dreje den forkerte vej er noget pis.
>
> Det skal ligge på ryggraden hvilken vej man skal dreje. ( ligesom når man

Hej Søren - Hvor nævner jeg dillemaet med at åbne ventilen kun en enkelt
omgang ?

mvh

Timo J.

Ps: Jeg har selv oplevet en af de tunge gutter som ikke var i stand til at
lukke hans ventiler efter et dyk, faktisk kunne ingen af os lukke ventilen
med håndkraft........................... men jeg ved dog ikke om de havde
stået helt åbne eller ej.

Fra : Niels

Dato : 15-06-04 12:19

Peter Fjelsten wrote:

> Jeg har aldrig oplevet det som et problem og det fjerner som skrevet
> enhver tvivl, hvis den står helt åben.

Jo som jeg skriver, kan der netop være tvivl, hvis den er helt åben så
er der jo modstand, og hvis så du vrider til, så ødelægger du den.

Hvis den er drejet bare en anelse tilbage, er der absolut ingen tvivl,
ventilen er åben.

Og svar mig så lige helt ærligt, på et par spørgsmål.

Hvis du står med en flaske som du tror er lukket, hvad vil du så gøre?

Forsøge at åbne den.
Forsøge at lukke den.

Er du det mindste i tvivl om at flasken er åben, hvis ventilen kan dreje
let til begge sider?

Jeg behøver kun to korte svar, og ingen lange forklaringer

Mvh. Niels

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-06-04 22:16

JHyden skrev i Message-ID:
<7db9741b.0406141229.44b454df@posting.google.com>:

> I øvrigt synes jeg, der er mange spændende vinkler på denne debat. Dog
> tror jeg, at jeg vil fortsætte som hidtil med helt åben ventil og 1
> omgang åben på isomanifolden.

Du bør også have isoen helt åben, hvis du køber argumentet for
flaskeventilerne...

Fra : Morten Saabye

Dato : 15-06-04 13:25

Der er faktisk ingen, som ind til nu har nævnt forklaring, som jeg i sin
tid fik at vide var årsagen til, at man skal dreje sin ventil en halv
omgang retur efter åbning.

Jeg lærte, at hvis man åbnede helt op for sin ventil, (og undlod at
dreje den lidt tilbage) kunne den sætte sig fast, når flasketrykket
falder (hvis det er det, som er årsagen). Dette har jeg faktisk set ske
nogle gange. Når folk kommer op og skal skille deres udstyr ad, har
flaskeventilen sat sig fast og er umulig at lukke. Enten vrider man
`TIL´
med stor sandsynlighed for at dreje plastic-hætten over gevind, eller
også "purger" man flasken tom (hvilket tager laang tid).

Så ikke så mange tekniske forklaringer om hvordan man eventuelt kan
tænkes at reagere i en krisesituation. Åben for ventilen, drej en halv
omgang retur og undgå, at den sætter sig fast...

/Morten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 15-06-04 23:09

Niels skrev i Message-ID: <camlni$vec$1@news.net.uni-c.dk>:

> Jo som jeg skriver, kan der netop være tvivl, hvis den er helt åben så
> er der jo modstand, og hvis så du vrider til, så ødelægger du den.

Nej. Man er ikke i tvivl, for ens ventiler giver ikke så meget modstand
at de er svære at dreje.

> Hvis den er drejet bare en anelse tilbage, er der absolut ingen tvivl,
> ventilen er åben.

Ja, men hvilken vej skal den lukkes?

> Er du det mindste i tvivl om at flasken er åben, hvis ventilen kan
> dreje let til begge sider?

Nej. Men du overser det faktum at flasken hele tiden skal sørges for at
være åben. Derfor vil den hele tiden kun kunne drejes én vej og derfor
ikke efterlader nogen tvivl om retningen.

Fra : Niels

Dato : 16-06-04 12:36

Peter Fjelsten wrote:

> Nej. Man er ikke i tvivl, for ens ventiler giver ikke så meget modstand
> at de er svære at dreje.

Hvis din ventil er lukket helt op, giver den så ikke modstand, hvis du
forsøger at åbne den endnu mere?
Hvordan ved du så når den er helt åben?

> Ja, men hvilken vej skal den lukkes?

Hvis man ved at når man lukker den op så lukker man helt op og lidt
tilbage, kan det vil ikke være svært at finde ud af

> Nej. Men du overser det faktum at flasken hele tiden skal sørges for at
> være åben. Derfor vil den hele tiden kun kunne drejes én vej og derfor
> ikke efterlader nogen tvivl om retningen.

Nej jeg overser ikke noget, med mindre du vil hævde, at du aldrig nogen
sinde begår en fejl, eller glemmer noget.

Men jeg bad om to korte svar, på et par spørgsmål, du har svaret korrekt
på det ene, men med en lang forklaring til. hvad med andet spørgsmål?

Hvis du står med en flaske som du tror er lukket, hvad vil du så gøre?

Forsøge at åbne den. = svar A
Forsøge at lukke den. = svar B

Nu har jeg gjort det nemt, du kan klare dig med et A eller et B

Mvh. Niels

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 16-06-04 16:19

Niels skrev i Message-ID: <capb48$r12$1@news.net.uni-c.dk>:

> Hvis din ventil er lukket helt op, giver den så ikke modstand, hvis du
> forsøger at åbne den endnu mere?

Jo i den betydning at den kun kan komme én vej.

> Hvis man ved at når man lukker den op så lukker man helt op og lidt
> tilbage, kan det vil ikke være svært at finde ud af

Nej, ikke når man i en stresset situation har rullet den lidt den ene
vej og så finder ud af den skal den anden. Hvis den er helt åben finder
man hurtigt u af det. Giver den blot den mindste modstand skal den den
anden vej.

> Men jeg bad om to korte svar, på et par spørgsmål, du har svaret
> korrekt på det ene, men med en lang forklaring til. hvad med andet
> spørgsmål?

Jeg vil ikke diskutere på din sofistiske "hvornår er du holdt op med at
slå din kone"-måde.

> Hvis du står med en flaske som du tror er lukket, hvad vil du så gøre?

Taler vi ikke om ventilnedlukning under vand?

Men OK tror jeg ikke en flaske er åben, vil jeg forsøge at åbne den. Jeg
vil åbne den _helt_ (ikke overspænde den).

Er der behov for at lukke den under vand, ved jeg, når jeg har taget fat
i ventilhåndtaget, at den kun kan komme én vej - den vej den lukkes (da
jeg fint kan ånde af regulatoren [subsidiært se at mit manometer er
faldet i løbet af dykket] ved jeg, at den ikke er lukket på nuværende
tidspunkt).