Geforce 5200 Ultra - display kun i 16 farv~
Fra : Henrik P

Dato : 13-06-04 11:44

Har store problemer med at installere et Creative GeforceFX 5200 Ultra
på min noget gamle bambus. Konfigurationen er en AMD Athlon XP 1700+,
bundkortet Matsonic MS8308E og chipset SIS 730S, SD RAM 256 mb og AGP
bussen 2x. Kører Windows 98SE.

Det gamle grafikkort var onboard og delte 16 mb med rammen, altså ikke
noget særlig hurtigt, og det var også derfor at et nye kort blev
indkøbt for at afvikle det hele noget mere flydende. Geforce-kortet
blev installeret uden problemer, men resultatet var elendigt.
Bogstaver og tal var utydelige og skærmen blev slukket umotiveret midt
under opstart eller under afviklingen af programmer. Mistanken rettede
sig mod en løs forbindelse, og dagen efter virkede kortet reelt ikke.
Displayet var 2-farvede striber. Havde kortet i en anden computer, men
med samme resultat. Kortet blev derfor ombyttet.

Det nye kort kan kun køre i 16 farver 640x480. Hvis jeg stiller det
til 256 farver 800x600 og genstarter, bliver skærmen sort. Computeren
arbejder lystigt videre, men ikke noget display. Dette er åbenbart et
almindeligt kendt problem. Ihvertfald dukker der mange hits op, når
man søger.

Men! Løsningsforeslagene er altid som følger:
1) Fjern gamle grafikdrivere (Har jeg gjort)
2) Installere de nyeste drivere (har jeg også gjort)

Jeg har opdateret BIOS, installeret de nyeste AGP drivere - intet
hjælper. Åbenbart er der et kendt problem med vgartd.vxd, men denne er
installeret, og det kan da ikke passe at Geforce ikke kan køre med en
Athlon.

Altså, det har jo virket med det første (defekte) kort. Der kunne den
køre med alle opløsninger - omend det var ringe. Jeg har sandsynligvis
rodet for meget med drivere etc. i forsøget med at optimeret det
første kort førend jeg fandt ud af at fejlen var mekanisk.

Så altså, hvis der er nogle derude, der har en anelse om, hvad der er
galt, ville jeg være meget glad.

Venligst
Henrik P,

Geforce FX5200 Ultra kan ifølge producenten kører både 2x, 4x og 8x
AGP

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-04 12:51

"Henrik P" <canevalleUDE@LADmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bussen 2x. Kører Windows 98SE.
>
> Det gamle grafikkort var onboard og delte 16 mb med rammen

Har du deaktiveret det onboarde grafikkort i bios??

/Kim

Fra : Henrik P.

Dato : 13-06-04 13:46

Tja ...
Valgmulighederne i BIOS'en er på nogle punkter ikke helt som i de
forskellige vejledninger. Det eneste jeg kan finde med onboard
grafikkort er under PCI/Plug and Play Setup. Muligheden er der under
Primary Graphics Adapter enten PCI eller Onboard AGP. Jeg har prøvet
begge men med samme resultat.

Men indrømmet, jeg er en smule i tvivl. I øjeblikket kører jeg med
onboard grafikkort. Når man ser under System - Enhedshåndtering -
Enheder efter tilslutning - så sidder onboard grafikkortet under
'Avanceret konfiguration etc' ved 'PCI-bus' - 'SiS Accelerated
Graphics Port - SiS 630/730.

Er SiS Accelerated Graphics Port ikke AGP'en og i såfald, skal onboard
grafikkortet være tilsluttet der?

Henrik P