Andet multimedie
bentjuul 3670
Materiale fra trykkeri - formater m.m.?
Fra : Tine Müller

Dato : 13-06-04 10:15

Jeg skal lave en hjemmeside, hvortil jeg skal bruge noget materiale fra en
brochure A5 som på trykkeriet er sat i Quark Express 4 på en MAC. Jeg bruger
PC og har derfor nogle spørgsmål til, hvordan jeg skal have materialet
leveret, så det kan bruges bedst muligt til hjemmesiden, som jeg vil sætte
op med Dreamweaver MX 2004.

I brochuren er der en hel masse annoncer, som jeg godt vil bruge på
hjemmesiden, for at reklamere for disse annoncører. Jeg har tænkt mig fra
menuen at linke til disse annoncører, hvor der så åbner sig en side i midten
hvor deres annonce, så skal vises. Nedenfor vil jeg evt. skrive f.eks.
mailadresse og hjemmesideadresse, sådan at folk bare kan trykke på disse
links for at komme til de respektive hjemmesider og mailadresser.

Trykkeriet kender ikke til hjemmesideproduktion, men har tilbudt mig at
sende annoncerne i noget som de kalder Quark Express photoshop format, som
jeg så skulle kunne åbne på min PC i Photoshop 7 og så selv komprimere. Er
det måden man gør det på? Teksten i annoncerne skulle jo helst være så
tydelig, at den kan læses på skærmen.

Jeg har en del programmer, f.eks. Photoshop 7, Adobe Acrobat 5 (hele
pakken), Illustrator 10, Indesign 2 m.m.

Har I nogle forslag til hvordan man griber denne sag an eller hvor man kan
læse om dette?

KH
Tine Müller

homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : RoJo

Dato : 13-06-04 10:52

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pakken), Illustrator 10, Indesign 2 m.m.
>
> Har I nogle forslag til hvordan man griber denne sag an eller hvor man kan

Hej Tine

Få det evt. i pdf format, det kan du åbne i photoshop og klippe de enkelte
elementer ud.
Det er lidt svært at give et "passende" råd, da jeg ikke kan se hvad det
100% drejer sig om.

Men som sagt en pdf. den kan du åbne i alle dine programmer. Og hvis du ikke
skalerer elementerne ned/op, så vil teksten være tydelig.

Håber det hjælper

Mvh RoJo

Fra : Tine Müller

Dato : 13-06-04 13:39

"RoJo" skrev
> [...]
ikke
> skalerer elementerne ned/op, så vil teksten være tydelig.

Tak fordi du gider at hjælpe mig.

Annoncerne har både et foto samt flere forskellige skrifter og helt bestemt
en som sikkert ikke findes i Photoshop.

Hvis nu trykkeren sender hver enkelt annonce i et pdf-format, hvordan virker
det så? Filen får vel endelsen .pdf, og hvis jeg placerer den i en side som
åbner til venstre, altså i html koderne, bliver den så stående på siden som
f.eks. et billed ville gøre, eller hvad? Normalt virker det jo sådan, at når
man trykker på en pdf-fil, så åbner Adobe Acrobat. Skal de levere den i
bedste kvalitet eller hvad?

Ja, du kan jo nok høre, at dette her er nyt for mig, men der må da være
flere i gruppen som arbejder med trykkerier/hjemmesider, som kan hjælpe,
håber jeg.

Fra : Tine Müller

Dato : 13-06-04 16:27

Måske kan det bruges, som det er gjort her
http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?menufile=menu1.xml&content=http://www.pdffiler.dk/pdf/postdanmark/direkte.asp .

Det ser ud til, at der er lavet en lille .jpg fil af f.eks. Amin Jensen på
side 1, og når man så trykker på dette billede, så åbner pdf-filen i Adobe
Acrobat og her kan man jo så selv bestemme, hvor stort man vil se dette.

Måske var det en måde man kunne gøre det - Nogen som har en kommentar til

Fra : RoJo

Dato : 13-06-04 18:46

> [...]
når
> man trykker på en pdf-fil, så åbner Adobe Acrobat. Skal de levere den i

Når du har åbnet pdf'en i photoshop, så skal du gemme den som et billede...
gif eller jpg
En pdf fil kan du ikke vide uden at den skal åbnes i acrobat reader.

Og Ja, du skal have den bedste kvalitet... så ka du altid gemme den i en
mindre god kvalitet.

Jeg mener at skrifttyperne følger med over i photoshop.

Mvh
RoJo

Fra : Tomasz

Dato : 13-06-04 22:08

"RoJo" <r j o n a s s e n @ h o t m a i l . c o m> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> skalerer elementerne ned/op, så vil teksten være tydelig.

Hej

Det er ikke så indviklet som beskrevet. Normal kan man importere Quark
dokumenter i Indesign, så får man teksten derfra (Indesign), hvis man ikke
kan så må trykkeriet lave en pdf ud af dokumentet.
Fra Pdf-en kan du kopiere teksten. Ved QE dokumenter er der altid vedheftet
billeder, dem skal du Trine bede om og der de er egnet til tryk, kan du
sikkert bruge dem til internet, bare du laver dem om til RGB
Så det du skal bede om er pdf-en og alle materialer som var vedheftet med
Quark dokumentet.

MVH
Tomasz

Fra : Tine Müller

Dato : 14-06-04 19:53

"Tomasz" skrev
> [...]
> sikkert bruge dem til internet, bare du laver dem om til RGB
> Så det du skal bede om er pdf-en og alle materialer som var vedheftet med

Tak for dit svar. Skal det forstås sådan, at jeg får materialet sendt i
flere stumper til f.eks. én annonce og skal så selv sætte denne sammen på
hjemmesiden i f.eks. et layer?

Jeg har skrevet til trykkeriet, at de skal prøve at læse indlæggene her fra
gruppen, og så finder vi forhåbentlig ud af, hvordan vi gør det bedst.

Måske var det nemmere, hvis jeg scannede annoncerne ind og så brugte en
jpg-fil?

Fra : RoJo

Dato : 14-06-04 20:00

> Måske var det nemmere, hvis jeg scannede annoncerne ind og så brugte en
> jpg-fil?

Nej nej nej. Det vil være dumt.

Få hver side som en pdf. - hent pdf'en ind i photoshop. gem som jpg.
Det er den bedste måde du kan gøre det på.

Tro mig... det er den bedste fremgangsmåde.

Mvh RoJo

Fra : Tomasz

Dato : 14-06-04 21:06

> [...]
> gruppen, og så finder vi forhåbentlig ud af, hvordan vi gør det bedst.
>
> Måske var det nemmere, hvis jeg scannede annoncerne ind og så brugte en

Hej Trine

Hvad skal du bruge fra din kunde til at lave hjemmesiden lige nu ?
.... Billeder og tekst måske illustrationer.
Hvordan kan du få i det, når det blev leveret som QE dokument til tryk
En QE dokument er en sammenlægning af flere billeder, tekster og
illustrationer som kan bruges til tryk. Teksten elle illustrationer kan
leves i QE eller vedheftes til sådan dokument. Billeder bliver altid
vedhæftet.
Du skal får fat på billeder,.... de er der jo, de blev vedheftet med QE
dokument og ligger i en mappe for sig selv, klar til at bruge dem. 0
problemos.
Nu skal du have teksten ud. Det nærmeste er at åbne QE dokument og kopiere
den til html kode, kan du ikke det, så kan du importere dokumentet i
Indesign og kopiere det derfra. Kan du ikke det så prøv at får trykker at
lave en pdf af QE dokument. Derfra kan du kopiere teksten selv, lige som fra
anden tekstbehandling program.
Hvis der er nogle illustrationer som er vedheftet (fx i eps format) og du
vil bruge dem så må du først konvertere dem til bitmap i fx Photoshop.
Hvis de er lavet i selve QE må du bruge RoJo metode, eller bedre åbne pdf-en
i Illustrator og får fat på din illustration der og eksportere som
bitmap (jpg)
Du kan selvfølgelig bruge RoJo metode, men så er du løst med redigering af
teksten, udsende og at skabe din egen design. Prøv det hele og vælg det
bedste for dig
Men kan altid kombinere flere ting- læs som flere muligheder.

MVH
Tomasz

Fra : RoJo

Dato : 14-06-04 21:57

"Tomasz" <tomasz_spam_@_spam_privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedste for dig
> Men kan altid kombinere flere ting- læs som flere muligheder.

Hun skal jo kun bruge annoncerne - så der er ingen grund til at gøre noget
stort ud af det.
De skal jo bare klippes ud af pdf'en

Mvh RoJo

Fra : Tine Müller

Dato : 15-06-04 14:29

"RoJo" skrev

> Hun skal jo kun bruge annoncerne - så der er ingen grund til at gøre noget
> stort ud af det.
> De skal jo bare klippes ud af pdf'en

Mange tak til Jer begge for Jeres gode råd. Det skal nok blive godt
tilsidst.

Noget af teksten kopierer jeg fra den gamle hjemmeside og ang. brochuren fik
jeg sammen med de første billeder tilsendt nogle wordfiler, som jeg kan
kopierer og sætte ind på hjemmesiden. Brochuren er i A5 format og på 34
sider + for- og bagside.

Jeg har idag fået tilsendt en prøve på en side fra brochuren med 2 annoncer
og i formatet jpg og pdf, og jeg mener altså også, at pdf er det bedste at
arbejde med.

Prøv at se her http://www.tinemuller.dk/div/test_af_annoncer.html samt
beskeden under billedet.

Alle de billeder som jeg har fået åbner med denne meddelelse
http://www.tinemuller.dk/div/meddelelse_om_profile.gif. Jeg ved ikke rigtig,
hvad jeg skal vælge, men har hidtil valgt den første og så skiftet Mode fra
CMYK til RGB.

Jeg har uploaded filerne her, hvis I skulle have lyst til at se, hvad det
hele går ud på.

http://www.tinemuller.dk/div/Pavillon%20Ann.%202004.pdf
og jpg-filen http://www.tinemuller.dk/div/2xpavillon.zip

Jeg forstår ikke hvorfor jeg har fået 2 filer med samme navn, men det er
måske noget med embedded color profile
http://www.tinemuller.dk/div/mail_vedhaeftet.gif ?

Hvis jeg skal lave hjemmesiden næste år igen, var det nemmeste så ikke
simpelthen at lave en pdf-fil af hele brochuren i bedste kvalitet og så
sende mig denne? Så kunne jeg jo også kopiere teksten herfra samt bearbejde
annoncerne. Det skulle vel ikke være noget problem selv om trykkeriet bruger
Outlook Express 4 på en MAC og jeg har PC - fordelen med pdf skulle jo netop
være at alle skulle kunne arbejde sammen. Sådan har jeg ihvertfald forstået
det.

Glæder mig til at høre fra Jer igen.

Fra : Tomasz

Dato : 15-06-04 19:11

> "RoJo" skrev

> Mange tak til Jer begge for Jeres gode råd. Det skal nok blive godt
> tilsidst.
Hej
Jep

> Jeg har idag fået tilsendt en prøve på en side fra brochuren med 2
annoncer
> og i formatet jpg og pdf, og jeg mener altså også, at pdf er det bedste at
> arbejde med.
Det er lyn hurtig ik´os ?

> Prøv at se her http://www.tinemuller.dk/div/test_af_annoncer.html samt
> beskeden under billedet.

Her er noget jeg har lige præsteret
http://brodzikowski.homepage.dk/tine/
Læg mærke til at gif-er er bedst at bruge til tekster hvor der er ens farvet
områder, de får mere skarpe kanter og mister ikke så meget kvalitet ved
komprimering, jpg er bedst til billeder med mange farver. Og hvis man kan gå
på kompromis med de kendte webfonte så tekst se bedst ud som tekst.

> [...]
rigtig,
> hvad jeg skal vælge, men har hidtil valgt den første og så skiftet Mode

Ja, CMYK bruger man kun til print/tryk

> Jeg forstår ikke hvorfor jeg har fået 2 filer med samme navn, men det er
> måske noget med embedded color profile
> http://www.tinemuller.dk/div/mail_vedhaeftet.gif ?

Dette er sikkert skyld i det program man har sendt e-mail i.

> Hvis jeg skal lave hjemmesiden næste år igen, var det nemmeste så ikke
> simpelthen at lave en pdf-fil af hele brochuren i bedste kvalitet og så
> sende mig denne?

Ja pdf-en er god idé, hvis du selv synes det og vil arbejde sådan. Bare sig
til dem som har lavet pdf-en at de skal vedlægge fonte med i den og nej
det behøver ikke være det bedste kvalitet, da billeder er meget stor i
forhold til det du skal bruge.

Ja det stemmer i de fleste tilfælde

MVH
Tomasz

www.brodzikowski.dk

Fra : RoJo

Dato : 15-06-04 19:17

> [...]
netop
> være at alle skulle kunne arbejde sammen. Sådan har jeg ihvertfald

Jow, få du den pdf - der er ingen forskel... måske skal du lige selv sætte
endelsen på (.pdf), men ellers det det det samme.
Skrifterne skal dog være inkluderet, da det godt ka variere.

Mvh
RoJo