Problem med forsikring ang brand i lade
Fra : Claus Og Helle

Dato : 12-06-04 21:45

Min lade brændte for knapt 14 dage siden,nu har jeg ringet til forsikringen
(alka) og rykket for om der snart skete noget,da jeg fik fat i ham sagde han
til mig at han kun ville give 87,500 kr for min lade,og det kan jeg ikke
bygge meget lade for.Laden er 120 kvm med stålplader,de plader der har fået
en form for maling.Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre,jeg vil ikke akseptere
det beløb.Er der ikke en der har et godt råd til hvad jeg skal gøre ? Jeg er
igang med at indhente tilbud på en ny lade hos flere forskellige
byggefirmaer.
--
Opel Senator 3,6 Irmsher

Fra : rasmus carlsen

Dato : 12-06-04 21:51

"Claus Og Helle" <frederiksen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> igang med at indhente tilbud på en ny lade hos flere forskellige

- du kunne jo starten med at sende de indhentede tilbud til
forsikringsselskabet. Men det vil nok være en god ide lige at kontakte en
advokatvagt / gratis retshjælp, som lige kan læse din police igennem. Jeg
ahr på fornemmelsen, at det ikke er en almindelig indbo ...

ras

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-06-04 00:44

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev :

>Jeg ahr på fornemmelsen, at det ikke er en almindelig indbo ...

det er en lade sjældent - på en sådan er der oftest kun bygning/brand

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-06-04 09:46

<jan@stevns.net> wrote in message

> det er en lade sjældent - på en sådan er der oftest kun bygning/brand

Og vist sjældent nyværdi, men vel kun et skønnet beløb.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-06-04 06:14

On Sat, 12 Jun 2004 22:51:26 +0200, "rasmus carlsen"
<rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

----------------klip------------------
> [...]
>advokatvagt / gratis retshjælp, som lige kan læse din police igennem. Jeg
>ahr på fornemmelsen, at det ikke er en almindelig indbo ...
Prøv at læse om den er forsikret til nyværdi, er den ikke det får man
ofte en erstatning der er lavere end man forventer.

/Hans

Fra : Claus Og Helle

Dato : 13-06-04 06:20

Det er kun laden jeg snakker om,indbo er ikke med i det beløb,der var
værktøj for ca 250,000 kr derinde,indboet skulle han have givet svar på i
fredags men intet hørt fra dem,det er derfor jeg er lidt nervøs over om de
er ved at tage r..... på mig
--
Opel Senator 3,6 Irmsher

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-06-04 06:49

On Sun, 13 Jun 2004 07:20:14 +0200, "Claus Og Helle"
<frederiksen@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>fredags men intet hørt fra dem,det er derfor jeg er lidt nervøs over om de
Taget i røven eller ej ? Du har nok "kun" den forsikring du har betalt
for. Og Alka er jo ikke de dyreste. Jeg har også haft brand. Alka
havde inboforsikringen og Tryg bygningsforsikringen.
Idag er det hele ved Tryg, fordi Alka var for trælse, langsomme, man
skulle slås for småpenge, etc.
Som jeg skrev i mit forrige indlæg "Prøv at læse om den er forsikret

Fra : Rasmus

Dato : 13-06-04 08:27

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Som jeg skrev i mit forrige indlæg "Prøv at læse om den er forsikret
> til nyværdi, er den ikke det får man ofte en erstatning der er lavere

Det ændre dog ikke på at en del forsikringsselskaber altid lægger ud med et
tilbud som er urimeligt lavt.

mvh
Rasmus

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 13-06-04 08:39

Strengt taget skal forsikringsselskabet 'bare' bringe dine genstande frem i
den stand de havde sekundet før branden brød ud (medmindre du har nogen
særlige klausuler som siger noget andet).

Du behøver derfor ikke diskutere penge med dem - du skal bare bede dem
retablere laden, som den var før branden. Så må selskabet jo finde ud af,
hvor mange penge der skal til for at gennemføre den proces.

Viggo

> [...]
> fredags men intet hørt fra dem,det er derfor jeg er lidt nervøs over om de

---

Fra : MAndersen

Dato : 13-06-04 13:33

"Viggo Karlsen" <viggo___karl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> retablere laden, som den var før branden. Så må selskabet jo finde ud af,
> hvor mange penge der skal til for at gennemføre den proces.

Det svar holder ikke.

De 3 typiske måder at forsikre en bygning på, er enten nyværdi, hvor du får
en ny lade med nye byggematerialer.
Dagsværdi, hvor du får hvad en ny lade vil koste, minus bygningens
forringede stand, f.eks. 40%.
Nyværdi med maks. pr. kvm. hvor du får en ny stald, men en erstatning på
max. x antal kr. pr. F.eks. kr. 3.000 pr. kvm.

Gør som H. Kjaergaard skriver, læs i police og forsikringsbetingelser,
hvordan bygningen er forsikret. Her vil det fremgå, om bygningen er til
dagsværdi eller til nyværdi.

Imidlertid skal du være opmærksom på, at selvom bygningen er forsikret til
nyværdi, kan du risikere kun at få dagsværdi. Dette sker hvis bygningen på
skadestidspunktet var mere end 30% værdiforringet.

MAndersen