gille pebbergrugter på gasblus
Fra : rasmus carlsen

Dato : 12-06-04 20:43

hej i hytten.

Jeg har hørt (eller set i fjerneren) at man kan smide en hel pebberfrugt
midt på gasblusset og så bare vente til det er brændt og derefter skrabe det
sorte af ... og så spise en lækker grillet pebberfrugt. Nogen erfaringer?

ras

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 12-06-04 21:14

Ja. det virker

Fra : rasmus carlsen

Dato : 12-06-04 21:19

<kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. det virker

- skal de bare have til de er sorte? Og bør man hælde noget olie og krydder
over dem inden man spiser dem? Og kunne man fylde noget i dem - f.eks.
feta -. inden man lagde dem på blusset?

ras

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 12-06-04 22:32

On Sat, 12 Jun 2004 22:19:15 +0200, "rasmus carlsen"
<rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

><kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse

>- skal de bare have til de er sorte?

ja - de bliver jo ikke gennemkogte, men man kan fjerne den seje skræl
uden problemer. det er i øvrigt endnu lettere, hvis du lægger dem i en
(lukket) frostpose et stykke tid efter afbrændingen.

>Og bør man hælde noget olie og krydder
>over dem inden man spiser dem?

Det er jo lidt op til dig, hvad du kan lide! Spis dem alene eller
hakket/skåret i en salat. Der er utallige muligheder.

>Og kunne man fylde noget i dem - f.eks. feta -. inden man lagde dem på blusset?
Mit gæt er, at det vil flyde ud - så jeg ville nok gemme det til
bagefter.

KS

Fra : -V-

Dato : 13-06-04 03:08

rasmus carlsen wrote:
> [...]
> pebberfrugt midt på gasblusset og så bare vente til det er brændt og
> derefter skrabe det sorte af ... og så spise en lækker grillet

Læg din hele peberfrugt på gasblusset eller grillen, indtil skindet er
fuldstændigt sort.

Pak den derefter i en lukket pose eller en gryde med låg på, så der er så
lidt luft i som muligt.
Dampen i headspace (det overskydende hulrum i posen/gryden) vil gøre, at
skindet er nemt at få af efter ca. 15. min. Evt. kan du brække stilken på
frugten af lige efter grilning. Påå den måde løber saften ud, og den bliver
ikke så smattet i posen/gryden.
Det er ikke noget problem at hive skindet af, og derefter kan du gøre hvad
du vil med frugten. Blend den og server som smørelse på ristet brød; skær
den i strimer, læg den i olie og server som tapas; blend den med oliven,
valnødder og mozzarella og brug det som fyld i halve pebre, som bages eller
grilles.

Nemt, lækkert og overskueligt.

-V-

Fra : Kalle Ågaard

Dato : 13-06-04 15:05

Husk at prikke huller i peberfrugten så den ikke eksploderer!

Mvh
Kalle

Fra : rasmus carlsen

Dato : 13-06-04 19:26

"Kalle Ågaard" <balrok@hostel.dk> skrev i en meddelelse
> Husk at prikke huller i peberfrugten så den ikke eksploderer!

- det glemte jeg, men jeg oplevede nu ingen ekspolsioner. Måske fik den for
lidt, men den smagte sgu godt!

ras

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 14-06-04 08:11

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> den i strimer, læg den i olie og server som tapas; blend den med oliven,
> valnødder og mozzarella og brug det som fyld i halve pebre, som bages

Smager utroligt godt, og peberfrugten ændrer fuldstændig karakter til noget
sødmefuldt. Gad vide om det samme villle være tilfældet, hvis man grillede
chilifrugter? Jeg har bemærket, at Kille Enna ofte anbefaler at give dem et
tordenskrald på panden inden anvendelse.

--

¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Bob

Dato : 14-06-04 21:16

Chilier kan også grilles. Man kan også klare det hele under grillen i en
el-ovn, hvis man er gas/grill-løs!

Bob

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 15-06-04 08:19

scripsit "Bob" <secretagentbob@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Chilier kan også grilles. Man kan også klare det hele under grillen i en
> el-ovn, hvis man er gas/grill-løs!

Ja, man kan sguda grille en badebold med det udstyr man nu engang har.
Spørgsmålet lød, om chilierne på samme måde som peberfrugterne ændrer
fuldstændig anderledes smagskarakter.

Badebolden ændrer med garanti smag.

Torben

Fra : Anders Christensen

Dato : 16-06-04 18:12

Abildgaard 3140 wrote:

<snip>

> Badebolden ændrer med garanti smag.
>
> Torben

Taler du her af erfaring?
--
Mvh Anders Christensen

Fra : Bob

Dato : 17-06-04 20:56

Interessant tone, du lægger for dagen, Hr. Torben...Jeg beklager, hvis mit
keep-it-simple-stupid-indlæg har fornærmet dig, men jeg mener altså, at JA,
MAN KAN GODT GRILLE CHILIER OG JA, DE ÆNDRER SMAG...det var så min erfaring.
Jeg skal holde mig fra at dele ud af den i fremtiden.

Vor Herre bevares,

Bob