Lav kulhydrat og lugtgener
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-06-04 20:32

I efteråret var jeg på min egen hjemmebryggede lav-kulhydrat kur. Det
fungerede ganske glimrende med 1½ kg vægttab om ugen i 5 ugers tid.
Desværre klagede min kæreste over dårlig ånde og kropslugt, så jeg blev
nødt til at stoppe inden jeg var nede på den ønskede vægt.

Efter den kur gik jeg over til at spise mere traditionelt fornuftigt,
hvilket sådan set også er udmærket. Jeg taber mig bare ikke yderligere.

Jeg pusler lidt med tanken om at tage en ny kur af samme type som
tidligere, men der bliver problemer på hjemmefronten hvis jeg ikke får
håndteret lugtproblemet bedre.

Sidste gang kørte jeg løs uden at afmåle mængden af kulhydrater. Jeg
undgik dem bare så godt jeg kunne. Jeg læste at klorofyl kunne modvirke
lugtgenerne, så en overgang spiste jeg et bundt persille om dagen. Det
hjalp, men det hjalp ikke nok. Jeg drak også rigeligt med vand, der var
et vældigt renderi til toilettet.

Når jeg læser om Atkins o.l., står der fortrinsvis at lugtgener er i
form af dårlig ånde og at de fortrinsvis er der under induktion.

Nuvel, det kan meget vel være at min kost under hele forløbet svarede
til induktion, men jeg forstår ikke hvorfor det skulle blive bedre
sidenhen? Det handler vel om at holde fedtforbrændingen i gang, med de
dertil hørende affaldsstoffer (ketoner, så vidt jeg erindrer)? Burde
dette ikke vedvarende give dårlig ånde, og i mit tilfælde dårlig
kropslugt?

Og jo, jeg tog bad i perioden. Jeg sveder mere end gennemsnittet og tog
ofte to bade på en dag, mens det stod på. Det hjalp ikke nok.

Nogen gode råd? Jeg køber gerne klorofyltabletter eller andet sjov og
jeg spiser gerne et bundt persille eller står på hovedet 10 minutter
dagligt, hvis bare jeg kan være rimelig sikker på at det modvirker
lugtgenerne.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-06-04 23:21

[Toke Eskildsen | 12 Jun 2004 19:32:06 GMT]

> [...]
>Desværre klagede min kæreste over dårlig ånde og kropslugt, så jeg blev
>nødt til at stoppe inden jeg var nede på den ønskede vægt.

Ej, helt ærligt - var det nok til at få dig til at droppe dieten, det var da
ikke særligt sødt gjort af hende?

Nuvel, måske var du FOR meget i ketose, altså spiste for få kulhydrater; du
kan jo sagtens tabe dig selvom du kun er i en let ketose?

Visse fødevarer manifester sig jo i kropsvæsker (sved, urin, sæd o.l.) bl.a.
asparges og hvidløg og vist også nogle typer af kød (husker ikke hvilke) -
spiste du mange af dem?

>Når jeg læser om Atkins o.l., står der fortrinsvis at lugtgener er i
>form af dårlig ånde og at de fortrinsvis er der under induktion.

Præcist, men måske blev du i induction og "glemte" at langsomt tilsætte
flere og flere kulhydrater til din kost til du fandt dit rette niveau?

> [...]
>jeg spiser gerne et bundt persille eller står på hovedet 10 minutter
>dagligt, hvis bare jeg kan være rimelig sikker på at det modvirker

Jeg har set nogle særlige minttabletter labet til folk på en lowcarb diet,
men jeg har ikke prøvet dem og må indrømme at min tiltro til dem ligger på
et ikke særligt stort sted :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-06-04 20:28

Rene' Hjorth wrote:

> Ej, helt ærligt - var det nok til at få dig til at droppe dieten,
> det var da ikke særligt sødt gjort af hende?

Nå ja, hun var også gravid, så det kan være det gjorde hende ekstra
følsom over for den slags. Jeg synes nu hun er vældig sød - hun holdt
da ud de 5 uger. Jeg ville også have det lidt skidt med at mit sovedyr
lugtede dårligt.

> Nuvel, måske var du FOR meget i ketose, altså spiste for få
> kulhydrater; du kan jo sagtens tabe dig selvom du kun er i en let
> ketose?

Hvilket vel også er mindre effektivt som kur? Jeg er for rugbrøds- og
ris-elskende til at anvende lav-kulhydrat som andet end en slankekur og
det sidste års tid viser jo også at jeg kan holde vægten når jeg
stopper. Så for mig handler det om at holde generne op mod hinanden.

Hvis jeg kan fjerne eller minimere lugtgenerne ved at gå i let ketose
ville det være rigtig godt. Men hvis det så også betyder at jeg skal
holde mig til en diæt med få kulhydrater i et år eller mere, er jeg
ikke for varm på ideen. Jeg vil gerne gå fra ca. 95 til ca. 80 kg og
havde (måske lidt optimistisk?) håbet at det kunne gøres på under et
halvt år.

> Visse fødevarer manifester sig jo i kropsvæsker (sved, urin, sæd
> o.l.) bl.a. asparges og hvidløg og vist også nogle typer af kød
> (husker ikke hvilke) - spiste du mange af dem?

Ingen asparges, blandet svin, ko, lam og fisk. En del hvidløg, men
kæresten er selv ret vild med hvidløg og har intet mod den lugt.

[Atkins: Dårlig ånde fortrinsvis under induktion?]

> Præcist, men måske blev du i induction og "glemte" at langsomt
> tilsætte flere og flere kulhydrater til din kost til du fandt dit
> rette niveau?

Jeg glemte ikke, jeg lod være. Som du opstiller det, ser det ud til at
være der mit problem var.

> Jeg har set nogle særlige minttabletter labet til folk på en
> lowcarb diet, men jeg har ikke prøvet dem og må indrømme at min
> tiltro til dem ligger på et ikke særligt stort sted :)

De er vel også kun mod dårlig ånde?

Fra : Margrete Johansen

Dato : 13-06-04 20:51

> De er vel også kun mod dårlig ånde?

Nu véd jeg ikke så meget om det her, men mon almindelige klofyltabletter
indeholder for meget kulhydrat? Ellers kan man vel forestille sig at et par
stykker af dem morgen og aften, kan holde lugten i ave?

Venlig hilsen Margrete Johansen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-06-04 16:03

Margrete Johansen wrote:

> [...]

> klofyltabletter indeholder for meget kulhydrat? Ellers kan man vel
> forestille sig at et par stykker af dem morgen og aften, kan holde

Det var det jeg prøvede med persille, der indeholder en del klorofyl,
men det kan være at en mere koncentreret dosis vil virke bedre.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-06-04 20:43

[Toke Eskildsen | 13 Jun 2004 19:28:23 GMT]

> [...]
>følsom over for den slags. Jeg synes nu hun er vældig sød - hun holdt
>da ud de 5 uger. Jeg ville også have det lidt skidt med at mit sovedyr

Nåhja, dét argument er jo svært at modsætte sig :)

>Hvilket vel også er mindre effektivt som kur?

Faktisk ikke - Atkins hæver at hvor "meget" man er i ketose ikke har den
store betydning, det er det at man ER det der gør forskellen om man taber
sig eller ej.

Selv har jeg ofte følt det som dig - jo mere jo mere effektivt, men for
nyligt var jeg nødt til at hæve min dage indtag af kulhydrater så jeg kun
var i en meget let ketose (jeg er fødevareudvikler og må teste egne
produkter) - men stor var min overraskelse da jeg fortsatte med at tabe mig
mindst lige så effektivt som før.

>Hvis jeg kan fjerne eller minimere lugtgenerne ved at gå i let ketose
>ville det være rigtig godt.

Afgjort.

>Men hvis det så også betyder at jeg skal holde mig til en diæt med få
>kulhydrater i et år eller mere, er jeg ikke for varm på ideen.

Det betyder det, men du må opfatte det som en livsstil - jeg var forøvrigt
også totalt afhængig af brød og ris før jeg gik på Atkins; men selv på korte
perioder hvor jeg ikke holder kuren spiser jeg alligevel ikke meget ris/brød
.... det betyder ikke så meget for mig mere.

>Jeg vil gerne gå fra ca. 95 til ca. 80 kg og havde (måske lidt optimistisk?) håbet at
>det kunne gøres på under et halvt år.

Det er bestemt realistisk; jeg genstarede kuren for 5 uger siden og tabte 7
kg. i den periode, så dine 15 kg. på f.eks. 5 måneder er bestemt realistisk.

>Jeg glemte ikke, jeg lod være. Som du opstiller det, ser det ud til at
>være der mit problem var.

Det er min teori, ja.

>De er vel også kun mod dårlig ånde?

Ja, måske - må indrømme at jeg simpelthen ikke ved det.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-06-04 22:01

Rene' Hjorth wrote:

[Toke: Let ketose = mindre tab?]

[Rene: Faktisk ikke]

Toke:

> Det betyder det, men du må opfatte det som en livsstil [...]

Nu skal jeg lige være med. Jeg går ud fra du stadig mener at 95 => 80
er realistisk på 5 måneder med let ketose (efter induktion)?

Way Of Life er ikke noget jeg er opsat på. Det harmonerer ikke godt med
regelmæssig fællesspisning.

[Toke: For meget ketose var problemet?]

> Det er min teori, ja.

Okay, den er købt for nu. I mellemtiden har jeg så haft fat i hende med
tøflen og fået tilladelse til endnu et forsøg.

Tak for hjælpen.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-06-04 09:10

[Toke Eskildsen | 15 Jun 2004 21:00:37 GMT]

>[Toke: Let ketose = mindre tab?]
>[Rene: Faktisk ikke]

Det er nu mere Atkins holdning, men ja - den dækker også over mine egne
resultater.

>Nu skal jeg lige være med. Jeg går ud fra du stadig mener at 95 => 80
>er realistisk på 5 måneder med let ketose (efter induktion)?

Ja, det er bestemt realistisk, men ingen garanti. Jo mere overvægtig man er
jo mere taber man sig; er du en "lille" fyr med et alt for højt BMI burde
det gå nemt, men er du en stor fyr med et næsten normalt BMI tager det måske
længere tid?

>Way Of Life er ikke noget jeg er opsat på. Det harmonerer ikke godt med
>regelmæssig fællesspisning.

Det burde du nok overveje igen - det er jo ikke "ond magi" der gør os
overvægtige, men derimod at vi spiser forkert (og bevæger os for lidt); men
jeg tror sagtens at du kunne gøre sidste fase - maintenance - meget tæt på
en diet der kan dyrkes i fælleskøkkenet.

>Okay, den er købt for nu. I mellemtiden har jeg så haft fat i hende med
>tøflen og fået tilladelse til endnu et forsøg.
>
>Tak for hjælpen.

Velbekomme - og held & lykke!

René
www.rene.hjorth.com