Re: :-( mine sikringer springer
Fra : C.Høj

Dato : 12-06-04 20:15

Du rører vel ikke ved pæren glas når du monterer den ??

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-04 20:31

> Du rører vel ikke ved pæren glas når du monterer den ??

Nej, gør du?

Det er korrekt, at glasset på halgonlamperne (og projektionspærer) kan revne
pga. fedtstof (f.eks. overført fra fingerne), men det er vel ikke et
problem, som alene vil berøre sikringerne?

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 12-06-04 23:31

Lars T. Thomsen <ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> skrev i en

> [...]
> pga. fedtstof (f.eks. overført fra fingerne), men det er vel ikke et
> problem, som alene vil berøre sikringerne?

Drejer det med hudkontakt sig ikke om sodning af parabolen p.g.a. afbrændt
hudfedt??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-04 23:51

> revne
>
> Drejer det med hudkontakt sig ikke om sodning af parabolen p.g.a. afbrændt
> hudfedt??

Skal der ikke temmelig meget hudfedt til at sode en parabol i en grad, så
det kan ses!?
Jeg mener, at hudfedtet (og evt. andet omsluttet forureningslag) i værste
fald, kan give pæren et varmeproblem, så glasset kan risikere, at revne. Det
er jo tale om ret høj temperatur og specielt de små halogen-pærer er nok
designet /lige/ til grænsen hvad glassets køleareal angår.
Men i hvilken grad problemet opstår på MC, det skal være mig usagt, men der
er stadig ingen direkte sammenhæng mellem dét, at berøre glasset på pæren og
blæse sikringen.

Hilsen
Lars

Fra : Steen Egeberg

Dato : 13-06-04 00:06

"Lars T. Thomsen" <ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> er stadig ingen direkte sammenhæng mellem dét, at berøre glasset på pæren

Den forklaring jeg har læst på at man ikke må røre især halogenpærerne er,
at sved o.l. fordamper p.g.a. varmen og vil virke korroderende på parabolen.
Bare en lille smule mathed nedsætter lysudbyttet væsentligt.

Dette kan dog næppe have noget med sikringerne at gøre ?
--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-04 00:24

> [...]
parabolen.
> Bare en lille smule mathed nedsætter lysudbyttet væsentligt.

Aha?! - Det lyder interessant! - Gælder det for alle parabolmaterialer og
hvordan korrodér de?
Selv de almindelige pærer (f.eks. den klassiske assymetriske 40W/45W pære)
bliver jo også ret varm. Desuden er "tilsviningsoverfladen" nok en kende
større, end en alm. halogen-pære.... så hvorfor er det mindre "fybap" at
indfedte en alm. pære, end halogentypen? For i teorien må den assymetriske
vel svine mest på længere sigt?

> Dette kan dog næppe have noget med sikringerne at gøre ?

Næh, det mener jeg heller ikke...

Hilsen
Lars
.... der nok må re-vurdere dén forklaring, som jeg engang fik ang. at
berøring af glaspære kunne få glaset til at revne!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-06-04 00:29

> Lars
> ... der nok må re-vurdere dén forklaring, som jeg engang fik ang. at
> berøring af glaspære kunne få glaset til at revne!

Det ved jeg nu ikke, for det er også den forklaring jeg oprindeligt har
hørt. Fedtet isolerer, så glasset bliver for varmt og kan revne.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 13-06-04 00:55

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> Det ved jeg nu ikke, for det er også den forklaring jeg oprindeligt har
> hørt. Fedtet isolerer, så glasset bliver for varmt og kan revne.
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen

Bruger altid en klud når jeg aftager eller monterer pærerne i motorcyklerne,
men har dog aldrig set eller hørt om en pære som er revnet og har dog haft
med motorcykler at gøre siden den første (med nummerplade/til gadebrug) i
1969; altså over 35 år.

Men som det jo blev skrevet så kan en sprungen sikring jo ikke være
resultatet af en sprungen pære.

Mvh. Gert Thorgersen