gode råd søges
Fra : jan

Dato : 12-06-04 18:27

Hej
Håber at det er rigtig gruppe.

Jeg søger råd ang dragt:
Jeg har impulsindkøbt en våddraft, men da vi havde de små med blev det kun
til prøve + indkøb.

1 Hvordan skal en våddragt renses efter en omgang vandtur?.... bare
skylles?

2 Skal jeg ikke passe på sollys, solen er hård ved dæk/gummilister på biler.
F.eks opbevare jeg altid brillerne i en sort pose, da jeg har været udsat
for at en rem sprang en lørdag efter butikkerne havde lukket.

3 I vinterhalvåret, hvordan klare jeg det så den er frisk/ny til foråret?

4 Findes der en god hjemmeside om dykning (jeg er mest til snorkel).

5 Hver gang jeg dykker kikker jeg altid efter Hajer..............OK har set
for mange film/tv om dem, men hvordan kan jeg slappe mere af?

6 Idag (12.06 04) har jeg for første gang afprøvede at dykke i dragten, men
frøs fingerne + hoved Jeg er sikker på at jeg kan købe nogle gode hansker,
men hvilke mærke. Jeg ønsker noget til hoved men ej noget som skal dække
hagen ja nærmest en kalot findes den?

7 Skal jeg sy nogle mere synlige mærker på så jeg er tydeligere for
både/kajaker?

HH
JAN
svar i gruppe fejl i emailadress

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-06-04 19:18

> 1 Hvordan skal en våddragt renses efter en omgang vandtur?.... bare
> skylles?

Jep

> [...]
> biler. F.eks opbevare jeg altid brillerne i en sort pose, da jeg har
> været udsat for at en rem sprang en lørdag efter butikkerne havde

Lad være med at opbevare dragten og andet grej i direkte sollys og hav altid
ekstre finnestropper og maskestrop med.

> 3 I vinterhalvåret, hvordan klare jeg det så den er frisk/ny til
> foråret?

Ikke forstået?

> 5 Hver gang jeg dykker kikker jeg altid efter Hajer..............OK
> har set for mange film/tv om dem, men hvordan kan jeg slappe mere af?

De bliver nok svære at finde, der er sikkert mere interessant ting at se på
bunden. Jeg tænkte også meget på hvad der lå og lurede i skyggerne da jeg
først begyndte at dykke hvor der ingen sigt er. Men der gik ikke længe før
jeg fik interesse for de ting der rent faktisk er at se på.

> [...]
> nogle gode hansker, men hvilke mærke. Jeg ønsker noget til hoved men
> ej noget som skal dække hagen ja nærmest en kalot findes den?

Du skal nok have dig en hætte, hvis du ikke vil have den skal dække
hagen(??) må du nok i gang med saksen.

> 7 Skal jeg sy nogle mere synlige mærker på så jeg er tydeligere for
> både/kajaker?

Nej du skal have dig en stor flot oppustelig bøje du kan svømme rundt med.

Fra : jan

Dato : 12-06-04 20:03

TAK for det hurtige svar jeg er blivet klogere men:

> Ikke forstået?
3.1 skal jeg putte talkum i og bagefter ned i kælderen

4 sjovt spørgsmål: fandt 2 øl sidste år og dykkede dagen efter med en
kammerat, men da han fik fortalt at det var noget jeg har fundet ville han
ej drikke noget, men kan de mon drikkes?? der var ingen ediketter på men det
var et dansk mærke og de lå vandrette på bunden.

Dykker du dags dato? og hvor lang tid......... vander er vel ca 14c

8

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-06-04 22:08

> 3.1 skal jeg putte talkum i og bagefter ned i kælderen

Det tror jeg ikke har nogen effekt.

> [...]
> ville han ej drikke noget, men kan de mon drikkes?? der var ingen
> ediketter på men det var et dansk mærke og de lå vandrette på bunden.

Prøv? Hvis de smager salt så var de nok ikke helt tætte.

> Dykker du dags dato? og hvor lang tid......... vander er vel ca 14c

Jeg tror ikke helt jeg forstår spørgsmålet?

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-04 22:21

Jeg tror du gør klogt i at leverer den vådragt tilbage, os så prøv at finde
en anden interesse.

Hilsen

Søren

Fra : Thomas VJ

Dato : 12-06-04 22:43

"soeren" <df-dl.fk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror du gør klogt i at leverer den vådragt tilbage, os så prøv at
finde
> en anden interesse.

Hvorfor dog det Søren?

/Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-06-04 23:00

> [...]
det
> var et dansk mærke og de lå vandrette på bunden.

Drik dem bare de fejler ikke noget. På et skib der sank oppe ved kullen
kunne man i et par tage kolde øller med op til afterdive.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-06-04 06:32

"jan" <jan.m.hansen@e> wrote:

> 1 Hvordan skal en våddragt renses efter en omgang vandtur?.... bare
> skylles?

Du skal have skyllet salt ud. Læg den derfor i en balje med masser af
koldt eller bedst lunkent vand.

> 2 Skal jeg ikke passe på sollys, solen er hård ved dæk/gummilister på biler.
> F.eks opbevare jeg altid brillerne i en sort pose, da jeg har været udsat
> for at en rem sprang en lørdag efter butikkerne havde lukket.

For høj temperatur ødelægger limen og gør syningerne stive. Men mon ikke
dragten er slidt hurtigere op end solen trods alt kan æde den.

> 3 I vinterhalvåret, hvordan klare jeg det så den er frisk/ny til foråret?

Hæng bukserne henover et plastikrør så knækket blive blidt. Det samme
hensyn tages til overdelen.

> 5 Hver gang jeg dykker kikker jeg altid efter Hajer..............OK har set
> for mange film/tv om dem, men hvordan kan jeg slappe mere af?

De hedder scootere og speedbåde på dansk, samt garn og reb på bunden.
De skal altid have en kniv/saks, og kunne bruge den i søvne.
De andre hajer klares ved at dykke nær fx store sten og at bruge
overfladebøje (såfremt du kan slippe den hurtigt, hvis den ryger i en
skibsskrue).

> [...]
> men hvilke mærke. Jeg ønsker noget til hoved men ej noget som skal dække

En dragt uden påsyet hoved er for kold til mig. De fleste bruger
tre-finger vanter såfremt de fryser nemt om fingrene.

> 7 Skal jeg sy nogle mere synlige mærker på så jeg er tydeligere for
> både/kajaker?

På dyre dragter er der reflex'er eller tydelig farveskift i hætten, men
din bøje skulle gerne være meget synlig.

Bøje til snorkling? Det er flere typer, prøv en torpedoformet, den
følger dig nemmere og har som regel gode hvileegenskaber for dig i
overfladen.

Brug groups.google.dk og søg på fx

fridykning
timo