iBooken fryser
Fra : Dennis Newel

Dato : 12-06-04 18:27

Jeg har netop investeret i en fed lille 12" iBook(min første mac :), men
den har det med at fryse en gang i mellem. Jeg har kørt en hardware test
fra den medfølgende CD, men der var ikke nogle problemer, og der er
heller ikke noget at se i /var/log/system.log

Det er ikke konsekvent hvornår den fryser. Jeg har oplevet det nåe jeg
klikkede på en mail i Mail, når jeg har lukket en række programmer (det
sidste var Terminal) og lige efter en brænding, hvor jeg ikke har rørt
den i mellemtiden.

De fleste gange er det hele frosset på en gang, men en enkelt gang har
jeg kunne bevæge musen lidt tid (uden at kunne klikke på noget eller
flytte vinduer) før den frøs helt.

Jeg har ikke prøvet at lade den stå i lang tid, da jeg gætter på det
ikke vil have nogen indflydelse(?).

Nogle der har nogle ideer til hvad der kunne være galt? kan det være
noget software jeg har installeret? eller er det HW på trods af hvad
testen sagde?

./Dennis

p.s. nu har jeg ikke erfaring med Apples support, men PC leverandører
plejer ikke at have særligt erfarne folk siddende, derfor tænkte jeg at
jeg måske er mere heldig på news :)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 12-06-04 20:32

Dennis Newel <dennis@newel.dk> wrote:

> [...]
>
> Nogle der har nogle ideer til hvad der kunne være galt? kan det være
> noget software jeg har installeret? eller er det HW på trods af hvad

Har du prøvet at reparere disktilladelser? (Programmer ->
Hjælpeværktøjer -> Diskværktøj -> vælg disken og klik på "Reparer
disktilladelser"

Hvad har du i den af RAM? Nogle ram-klodser har det ikke så godt med
Panther (OS 10.3). Det er ikke altid at hardware-testen finder dem.
Og så kan der også være problemer med visse usb-enheder, men det er nu
især i forbindelse med sleep/vågeblus.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 12-06-04 21:23

Dennis Newel <dennis@newel.dk> wrote:

> [...] en fed lille 12" iBook(min første mac :) [...] har det med at fryse
> [...] en gang i mellem.
> [...] Nogle der har nogle ideer til hvad der kunne være galt?

Min PowerBook frøs af og til i starten. Det viste sig, at jeg ikke havde
fået sat Airport-kortet helt på plads (bag batteriet). Siden da har jeg
ikke haft de problemer.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-06-04 23:51

Dennis Newel <dennis@newel.dk> wrote:

> Jeg har netop investeret i en fed lille 12" iBook(min første mac :), men
> den har det med at fryse en gang i mellem.

Fryser den med en såkaldt "kernel panic", dvs. med et skilt på flere
sprog hvor der står: "your computer needs to be restarted"?

I så fald KAN det have noget at gøre med en USB-enhed du har tilsluttet.
Jeg havde på et tidspunkt et USB-modem som ikke kunne tåle at man satte
mac'en på vågeblus.
Det er også kendt at andre USB-enheder kan give problemer, i hvert fald
i forbindelse med vågeblus.

v.h
Martin

Fra : Dennis Newel

Dato : 13-06-04 11:04

Tak for alle forslagene.

Der kommer ingen fejlbeskeder op el. lign. så jeg gætter på det ikke er
en kernel panic.

Mht. usb, har den formået at fryse uden nogle andre enheder sluttet til.

Jeg vil prøve om jeg kan sætte airport kortet bedre fast - der er
monteret fra fabrikken, men det kan naturligvis være gået lidt stært.
Jeg kan ikke udelukke at jeg har kørt trådløst de par gange det er sket,
for i nat kørte den hele natten uden nogle problemer(og brugte heller
ikke netværk - jeg tog backup af en af mine dvd'er :)

In <1gfae3v.doho8p1jgz0aN%kajc@ofir.dk> Kaj Christiansen wrote:
> Har du prøvet at reparere disktilladelser? (Programmer ->
> Hjælpeværktøjer -> Diskværktøj -> vælg disken og klik på "Reparer
> disktilladelser"

det vil jeg prøve, men burde den ikke melde fejl først?

> [...]
> Panther (OS 10.3). Det er ikke altid at hardware-testen finder dem.
> Og så kan der også være problemer med visse usb-enheder, men det er nu

Jeg har kun std. ram i dvs. dem der sidder fast på logicboard'et - jeg
har godt læst om ram problemer, så jeg vil sørge for at kigge mig godt
for når jeg en gang skal smidde mere ram i :)

Igen tak for forslagene - jeg vil straks prøve dem af.

./Dennis

Fra : Dennis Newel

Dato : 13-06-04 11:23

In <20040612192654044+0200@news.tele.dk> Dennis Newel wrote:
> Jeg har netop investeret i en fed lille 12" iBook(min første mac :),
> men den har det med at fryse en gang i mellem.

Jeg har kigget lidt på det forskellige software jeg har installeret, og
er faldet over en der har oplevet det samme som mig. Jeg har installeret
WorkspaceManager, som er et stykke freeware til at give flere virtuelle
desktops - det lader til at det kan være det program der giver problemer.
Jeg vil prøve at afinstallere det, og forsøge med et andet istedet.

Nogle der har gode forslag? :)

Hilsen
Dennis

Fra : No1

Dato : 14-06-04 13:18

> [...]
> desktops - det lader til at det kan være det program der giver problemer.
> Jeg vil prøve at afinstallere det, og forsøge med et andet istedet.

http://wsmanager.sourceforge.net/

Vælg cube-effekt, det ser vold-sejt ud

Fra : Dennis Newel

Dato : 15-06-04 09:25

No1 wrote:

> http://wsmanager.sourceforge.net/
>
> Vælg cube-effekt, det ser vold-sejt ud

det var den som måske gav problemer ;) og ja - cube effekten er vildt
lækker.

jeg har dog snakket med Apple Support, og det kan måske være HW problem
(har fået resat en masse instillinger i håb om at det virker, men fryser
den igen kommer den til reparation...)

Ellers tak for forslaget-

./Dennis