/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Mistet respekten for politiet!
Fra : pmn


Dato : 12-06-04 17:53

Er lige blevet stoppet for at køre frem mod gult! 1000,- i bøde

Men jeg synes fandme det er for groft ! Kommer kørende med ca. 30-40 km i
timen i den yderste bane. I den inderste bane køre en alm. politibil med
"reklamer".
De kører ca. 30 km/t. Da jeg er ca. 5meter forbi dem (og allerede inde i
krydset) skifter lyset til gult. Politibilen når at standse men da jeg
allerede er inde i krydset fortsætter jeg naturligvis.
500m længere fremme bliver jeg stoppet for at have kørt over for rødt!
Resultat 1000,- i bøde !!!!

Må nok indrømme at jeg har mistet noget af respekten for politiet !! Man har
jo absolut ingen chance for at forsvare sig !

Helt ærligt ! Hvor mange ville køre over for rødt hvis de kører ved siden af
en politibil?

Synes godt nok de er blevet lidt for dygtige !

Mvh Per,
VN800








 
 
Ninja Rider (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 12-06-04 18:06

Hejsa

pmn wrote:
> Er lige blevet stoppet for at køre frem mod gult! 1000,- i bøde
*snip

> Synes godt nok de er blevet lidt for dygtige !

Ja, den var sQ godnok grov...
Når man er ude i krydset skal man jo bare lette røven, hvis det skifter.

Hvis du var under 3år's reglen med kørekortet havde du mistet det på
stedet.....

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......
You'll never escape it alive anyway!
   http://dfmc.dk/?id=26


Steen Gruby (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 12-06-04 18:15

On Sat, 12 Jun 2004 18:52:55 +0200, "pmn" <pmn@nospam.dk> wrote:

Hej Per.
>
>Må nok indrømme at jeg har mistet noget af respekten for politiet !! Man har
>jo absolut ingen chance for at forsvare sig !
>
Velkommen til det virkelige liv.

>Helt ærligt ! Hvor mange ville køre over for rødt hvis de kører ved siden af
>en politibil?
>
Ingen!

>Synes godt nok de er blevet lidt for dygtige !
>
Politiet kan kun give dig et bødeforlæg, ikke en bøde.
Det kan kun en dommer.
Hvis du føler dig uretfærdigt behandlet er der altid rettens vej.
Men i dette tilfælde er du ilde stedt.
Det bliver to betjentes ord mod dit, og de sortklædte Polyppus Humanus
tager ifølge dommeren ikke fejl
Du kan højst genere dem ved at få den for en dommer, men uden vidner
får du aldrig det du opfatter som en retfærdig behandling.
Hvis du erkender er det blot at betale bøden og håbe på at de ikke
slæber dig til en orienterende køreprøve, og hvis du bringer den for
retten kan du risikere at de gør det.
Traffikanter er i princippet retsløse, og der gælder i færdselssager
"omvendt" bevisførelse, lige som mellem 1940 og 1945.
Politiet skal ikke bevise din skyld, du skal bevise din uskyld.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

LS (12-06-2004)
Kommentar
Fra : LS


Dato : 12-06-04 19:15

Hej Pmn,

Det er som bekendt også forbudt at køre frem for gult lys. Kan det ikke
tænkes at du har fejlbedømt situationen en smule, og lyset har skiftet til
gult inden du kørte frem i krydset, på et tidspunkt da du var så langt fra
krydset at du godt kunne nå at standse?

Jeg kender flere tilfælde, hvor folk har ærgret sig over en bøde, hvilket jo
er meget naturligt, og derfor gengivet situationen en smule forskelligt end
den blev opfattet af tilstedeværende vidner, og jeg er ret sikker på, at den
pgl. patrulje ikke har fabrikeret sagen for at sigte dig uberettiget, med
risiko for at de begge mister deres job.
Det er derimod ikke ualmindeligt, at høre om folk der har været udsat for
situationer som den du har oplevet, og at den rette sammenhæng faktisk er en
anden, efter at sagen er blevet undersøgt.

Jeg kan kun opfordre dig til at lade sagen gå i retten som Steen Gruby
foreslår, så du og betjentene kan få lejlighed til at forsvare sig, og
derefter offentliggøre udfaldet her på NG. Hvis det er muligt for dig at
finde vidner til situationen, så medbring dem. Det er gratis og koster kun
den tid du bruger til det.

Det er korrekt som Steen skriver, at der er omvendt bevisførelse i
færdselsloven, men det gør efter min mening ikke trafikanterne retsløse, men
beskytter bl.a. blot de svage trafikanter i forhold til de stærke..
Du kan i øvrigt ikke genere politibetjentene ved at lade sagen gå i retten,
da de møder i retten i deres arbejdstid.
Du risikerer ikke at blive indkaldt til en orienterende køreprøve ved at
forelægge sagen for retten, med mindre du ved dine udtalelser udviser et
meget udbredt ukendskab til færdselsloven, men jeg kender ingen situationer
hvor man har anmodet om en orienterende køreprøve på den baggrund.

Mvh.

Lars S.


"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:8rdmc0l3mkvam450797kt1gb8nq9cg14g1@4ax.com...
> On Sat, 12 Jun 2004 18:52:55 +0200, "pmn" <pmn@nospam.dk> wrote:
>
> Hej Per.
> >
> >Må nok indrømme at jeg har mistet noget af respekten for politiet !! Man
har
> >jo absolut ingen chance for at forsvare sig !
> >
> Velkommen til det virkelige liv.
>
> >Helt ærligt ! Hvor mange ville køre over for rødt hvis de kører ved siden
af
> >en politibil?
> >
> Ingen!
>
> >Synes godt nok de er blevet lidt for dygtige !
> >
> Politiet kan kun give dig et bødeforlæg, ikke en bøde.
> Det kan kun en dommer.
> Hvis du føler dig uretfærdigt behandlet er der altid rettens vej.
> Men i dette tilfælde er du ilde stedt.
> Det bliver to betjentes ord mod dit, og de sortklædte Polyppus Humanus
> tager ifølge dommeren ikke fejl
> Du kan højst genere dem ved at få den for en dommer, men uden vidner
> får du aldrig det du opfatter som en retfærdig behandling.
> Hvis du erkender er det blot at betale bøden og håbe på at de ikke
> slæber dig til en orienterende køreprøve, og hvis du bringer den for
> retten kan du risikere at de gør det.
> Traffikanter er i princippet retsløse, og der gælder i færdselssager
> "omvendt" bevisførelse, lige som mellem 1940 og 1945.
> Politiet skal ikke bevise din skyld, du skal bevise din uskyld.
>
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



pmn (12-06-2004)
Kommentar
Fra : pmn


Dato : 12-06-04 19:37


"LS" <larsskarfjerndette@fjerndettemail.dk> wrote in message
news:40cb483f$0$438$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg kan kun opfordre dig til at lade sagen gå i retten som Steen Gruby
> foreslår, så du og betjentene kan få lejlighed til at forsvare sig, og
> derefter offentliggøre udfaldet her på NG. Hvis det er muligt for dig at
> finde vidner til situationen, så medbring dem. Det er gratis og koster kun
> den tid du bruger til det.
>
> Det er korrekt som Steen skriver, at der er omvendt bevisførelse i
> færdselsloven, men det gør efter min mening ikke trafikanterne retsløse,
men
> beskytter bl.a. blot de svage trafikanter i forhold til de stærke..

Jeg har nu ikke tænkt mig at lade det gå rettens vej. Uden vidner og deres
ord mod mit er jeg jo på forhånd sikker taber!

Men jeg føler nu stadigvæk at de sagtens kunne have stoppet mig og sagt at
de "mente" at jeg kunne nå at stoppe! uden nødvendigvis at skrive mig.
Trods alt var det hverken hasarderet kørsel eller andet indblandet.

Uanset hvad ville det være et grænse tilfælde som ikke burde resultere i en
bøde med der af følgende konsekvenser.!

Mvh Per




René Hvid (13-06-2004)
Kommentar
Fra : René Hvid


Dato : 13-06-04 14:01

Det var dog utroligt, som de S.... S... skal glorificeres i denne NG. Er jeg
virkeligt den eneste der mener at motorcyklister tit bliver chikaneret af
disse?????

Jeg syntes folk skulle prøve at købe en politiscanner og prøve at lytte lidt
med til hvad der sommetider kommer af udtalelser fra betjente over radioen
omkring motorcyklister.

Selvfølgelig skal du slæbe dem i retten, du har intet at tabe.


--
Rene Hvid
Alias "Benneweis"
www.ulvenemc.dk
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=518
ICQ# 318658501



Ukendt (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-04 16:42

Hej
René Hvid skrev i meddelelsen
<40cc4ff8$0$12543$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
>Det var dog utroligt, som de S.... S... skal glorificeres i denne NG. Er
jeg
>virkeligt den eneste der mener at motorcyklister tit bliver chikaneret af
>disse?????


Tjae, jeg kender ikke til noget problem. I min 25 årige mc-kariere er jeg,
(så vidt jeg husker ), blevet stoppet to gange. Den ene gang fordi
betjenten bare skulle se BSA'en på tættere hold, og den anden gang for at
forhøre sig om vi havde set en person på knallert, der vistnok havde gjort
sig meget uheldigt bemærket over for et barn/ung pige. Såe....er det vist
ikke værre...

>Jeg syntes folk skulle prøve at købe en politiscanner og prøve at lytte
lidt
>med til hvad der sommetider kommer af udtalelser fra betjente over radioen
>omkring motorcyklister.


Jeg synes at man skal give folk arbejdsro

>Selvfølgelig skal du slæbe dem i retten, du har intet at tabe.


Det har man lov til hvis man føler sig uretfærdigt behandlet, og det er godt
!

mvh
Orla

>--
>Rene Hvid
>Alias "Benneweis"
>www.ulvenemc.dk
>http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=518
>ICQ# 318658501




bem (13-06-2004)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 13-06-04 16:00

LS wrote:
> Det er korrekt som Steen skriver, at der er omvendt bevisførelse i
> færdselsloven,

Nej, det er der nu ikke. Du forveksler omvendt bevisførelse med objektivt
ansvar i forhold til bløde trafikanter, men det er noget helt andet.
Der er derimod ikke noget krav om forsæt i særlovene, som færdselsloven
hører under, og det betyder, at uagtsomme overtrædelser straffes - altså man
straffes for forseelser, som man rent faktisk har begået, uanset om det var
med vilje, ved et uheld eller fordi man ikke kunne undgå det.

/Bo


Flemming Nyboe (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 13-06-04 15:57

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
news:8rdmc0l3mkvam450797kt1gb8nq9cg14g1@4ax.com...
>
> Traffikanter er i princippet retsløse, og der gælder i færdselssager
> "omvendt" bevisførelse, lige som mellem 1940 og 1945.
> Politiet skal ikke bevise din skyld, du skal bevise din uskyld.

Jeg kan godt følge dig i at dette er problematisk, Steen.
Har du en idé til hvordan det kunne gøres bedre?

Jeg har ikke megen viden om nuværende regler for retssikkerhed, men du kan
nok hjælpe mig tilbage på sporet hvis jeg skriver noget vrøvl.

Hvordan er det med forrude-kameraerne i politibilerne, ruller de altid?
Video skulle vel kunne afgøre omtalte sag.

Synes du i bund og grund at det er forkert at en dommer er tilbøjelig til at
lade 2 betjentes vidneudsagn veje tungere end den anklagedes? Jeg synes
heller ikke det er en rar tanke. Spørgsmålet er om det er en endnu værre
tanke hvis nogen har gjort noget grimt (evt. noget rigtigt grimt), og de går
fri fordi eneste vidner er 2 betjente.

I bund og grund kan jeg godt lide at politiet deler bøder ud - bare ikke til
mig. Jeg tror det f.eks. bøderne er med til at gøre trafikken mere sikker.
Bemærk at jeg ikke tror løsningen er optimal - kun at den trods alt hjælper
(jeg har forstået at fartfælderne står det helt forkerte steder).
Jeg kunne godt tænke mig at politiet blev bedre til at vælge hvem der skal
have bøderne og hvornår. Jeg vil bare ikke betale ret meget for det, da jeg
synes jeg er overbeskattet (og afgiftet) i forvejen.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe



pmn (13-06-2004)
Kommentar
Fra : pmn


Dato : 13-06-04 16:32


"Flemming Nyboe" <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:40cc6b45$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>
> I bund og grund kan jeg godt lide at politiet deler bøder ud

Jeg er helt enig. Men når de begynder at dele bøder ud på et så spinkelt et
grundlag som dette, er det rent magtmisbrug!

Vil lige tilføje at det er min første færdselsbøde i de 20år jeg har ført
bil/ mc. At man så skal rende ind i en fulstændig tåbelig en af slagsen gør
det kun endnu værere. !

Mvh Per
VN800



Steen Gruby (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-06-04 18:54

On Sun, 13 Jun 2004 16:57:10 +0200, "Flemming Nyboe"
<nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Flemming.
>
>Jeg kan godt følge dig i at dette er problematisk, Steen.
>Har du en idé til hvordan det kunne gøres bedre?
>
Nej, desværre ikke.
Men jeg deler andres tvivl på ordensmagtens objektivitet, der er for
mange sager der har været genstand for berettiget tvivl uden at man
derved har taget det generelle i problematikken op til gennemgribende
debat.

>Jeg har ikke megen viden om nuværende regler for retssikkerhed, men du kan
>nok hjælpe mig tilbage på sporet hvis jeg skriver noget vrøvl.
>
>Hvordan er det med forrude-kameraerne i politibilerne, ruller de altid?
>Video skulle vel kunne afgøre omtalte sag.
>
Hvis kravet til sådanne sager var at ordensmagten skulle stille med
videobevis ville det stille mig tilfreds

>Synes du i bund og grund at det er forkert at en dommer er tilbøjelig til at
>lade 2 betjentes vidneudsagn veje tungere end den anklagedes? Jeg synes
>heller ikke det er en rar tanke. Spørgsmålet er om det er en endnu værre
>tanke hvis nogen har gjort noget grimt (evt. noget rigtigt grimt), og de går
>fri fordi eneste vidner er 2 betjente.
>
Jeg kan godt følge dig.
De fleste betjente er garanteret hædersmænd og foretager sig ikke
noget de ikke kan stå inde for.
Men som sagt er der for mange sager hvor jeg mener at ordensmagten
ikke har opført sig tilbørligt, og at disse sager lugter langt væk af
"inside protection" vel vidende at den udøvende magt er med dem.

>I bund og grund kan jeg godt lide at politiet deler bøder ud - bare ikke til
>mig. Jeg tror det f.eks. bøderne er med til at gøre trafikken mere sikker.
>Bemærk at jeg ikke tror løsningen er optimal - kun at den trods alt hjælper
>(jeg har forstået at fartfælderne står det helt forkerte steder).

Forleden mødte jeg en af fotovognene på landevejen mellem Fr. Sund og
Fr. Værk - Det var helt malplaceret på en stor bred vej, og jeg hilste
venligt med en løftet venstre forlænget lidt med en finger
Det skal dog til deres fordel siges at de målte op da bakke, og ikke
som sædvanligt ned ad bakke.
Vi var 10 MC'er, og vi holdt hastigheden, så der var ikke noget at
komme efter ved den lejlighed.

>Jeg kunne godt tænke mig at politiet blev bedre til at vælge hvem der skal
>have bøderne og hvornår. Jeg vil bare ikke betale ret meget for det, da jeg
>synes jeg er overbeskattet (og afgiftet) i forvejen.

Starten af min kritiske holdning af ordensmagtens fremfærd stammer
helt tilbage til en episode i Århus i 1966, hvor jeg uforsætligt kom
til at køre mellem sporvognshellerne ved Domkirken (Klemens Bro) pga.
manglende lokalkendskab.
Det affødte en anklage for det man åbentlyst kunne se, men også for at
køre for stærkt.
Jeg kunne ikke møde op i retten da den kom for, så jeg fik knageme en
bøde både for den med hellerne, hvilket er helt berettiget, men også
for at køre for hurtigt.
Siden har jeg haft et noget kollerisk forhold til ordensmagten.
Jeg har pt. en sag liggende i justitsministeriet.
Det drejer sig om en mindre hastighedsoverskridelse på 14 Km/t fra
Aalborg.
Jeg skal lige sige, at jeg var ude for at kigge efter en bank med en
amerikansk kollega, og vi har på intet tidspunkt kørt for stærkt.
Dels var jeg på ikke kendt teritorie, og dels kiggede vi efter en
bank, hvilket ikke lige er til at køre ræs af
Jeg blev dømt i retten uanset at ordensmagten ikke kan fremlægge en
kalibreringsattest på det anvendte måleudstyr, hvilket fremgår af
dommens premisser
Alt måleudstyr der anvendes som "bevismateriale" i industrien skal til
kalibrering een gang om året ved en godkendt institution som f.eks.
DTI.
Dette gælder ikke det måleudstyr der anvendes af politiet, hvilket jeg
finder problematisk.
At udstyret er kalibreret på ordensmagtens egne værksteder gælder ikke
- Det er igen at sætte ræven til at vogte gæs.
Der fratrækkes en vis procentdel af den målte hastighed før
overskridelsen fastsættes.
Det sker idet man ved at udstyret ikke er præcist.
Man erkender altså at der er en målefejl, men ikke eet ord om hvor
stor den reelt er, og i mangel af en kalibreringsattest kan det ikke
påvises, hvilket igen er problematisk.
Da man ikke kan anke en bøde af en størrelse under 3000 Kr, er der
ikke andet at gøre end at forelægge problemet for justitsministeriet.
Men lur mig: Jeg bliver ikke tilgodeset med det jeg mener er min ret,
idet det ville få katastrofale følger for ordensmagten.
Hvis jeg går fri på manglen af en kalibreringsattest på udstyret, må
man tilbagekalde alle målinger der er foretaget med det udstyr og det
sker ikke.

Jeg ved godt at jeg belaster "systemet" med en sådan sag, men jeg
nægter at bøje nakken blot fordi nogen har en anden mening.
Når jeg skal bevise mine professionelle foretagsomheder med udstyr der
er kalibreret skal ordensmagten også, ellers er vi tilbage ved min
første bøde fra 1966: Der kan lige så godt stå et par betjente i
vejsiden og pege på mig med en finger og efterfølgende skrive +14Km/t
på et stykke papir.
At fingeren udskiftes med en ukalibreret pind hjælper ikke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Flemming Nyboe (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 13-06-04 20:02

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
news:b32pc09cvp05imrgmfubt0nbbc0nlbubrh@4ax.com...
> On Sun, 13 Jun 2004 16:57:10 +0200, "Flemming Nyboe"
> <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
>
> >Hvordan er det med forrude-kameraerne i politibilerne, ruller de altid?
> >Video skulle vel kunne afgøre omtalte sag.
> >
> Hvis kravet til sådanne sager var at ordensmagten skulle stille med
> videobevis ville det stille mig tilfreds

Det ville jo også have hjulpet Per (pmn). Kritikere kalder det
"overvågningssamfund".

> Dette gælder ikke det måleudstyr der anvendes af politiet, hvilket jeg
> finder problematisk.
> At udstyret er kalibreret på ordensmagtens egne værksteder gælder ikke
> - Det er igen at sætte ræven til at vogte gæs.

Nej, ræven får mad hvis den snyder. Medarbejderen i politiets værksted får
ingenting. Bortset fra det er jeg enig med dig i at de ikke burde kalibrere
deres ting selv.

> Der fratrækkes en vis procentdel af den målte hastighed før
> overskridelsen fastsættes.
> Det sker idet man ved at udstyret ikke er præcist.
> Man erkender altså at der er en målefejl, men ikke eet ord om hvor
> stor den reelt er, og i mangel af en kalibreringsattest kan det ikke
> påvises, hvilket igen er problematisk.

Når nu vi er igang med måleteknikken, så er der i bund og grund ingen
målinger der er præcise. Politiet kunne offentliggøre variansen af deres
hastighedsmålinger, og konklusionen ville være at næsten alle har kørt
hurtigere end de bliver anklaget for, men nogle få har kørt langsommere.
Hvis målefejlen er normalfordelt (eller noget der ligner), kan den være
vilkårligt stor, uanset udstyrets kvalitet og kalibreringsstatus.
Hvis du så forlanger at politiet at de skal dokumentere med 100%
sandsynlighed at man har kørt for stærkt, kan de ikke anklage nogen.

Lidt teoretisk, måske - men den sidegade er vi vist på i forvejen

> At fingeren udskiftes med en ukalibreret pind hjælper ikke.
Nej, men hvordan ved du at du ikke kørte for stærkt?

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe



Steen Gruby (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-06-04 21:04

On Sun, 13 Jun 2004 21:02:09 +0200, "Flemming Nyboe"
<nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Flemming.
>
>Det ville jo også have hjulpet Per (pmn). Kritikere kalder det
>"overvågningssamfund".
>
Ja, men i tilfælde hvor det kan føre til anklage og domsfældelse er
det bydende nødvendigt at beviserne er i orden.
>
>Nej, ræven får mad hvis den snyder. Medarbejderen i politiets værksted får
>ingenting. Bortset fra det er jeg enig med dig i at de ikke burde kalibrere
>deres ting selv.
>
Jeg vil våge den påstand at det har de ikke udstyr til.
>
>Når nu vi er igang med måleteknikken, så er der i bund og grund ingen
>målinger der er præcise. Politiet kunne offentliggøre variansen af deres
>hastighedsmålinger, og konklusionen ville være at næsten alle har kørt
>hurtigere end de bliver anklaget for, men nogle få har kørt langsommere.
>Hvis målefejlen er normalfordelt (eller noget der ligner), kan den være
>vilkårligt stor, uanset udstyrets kvalitet og kalibreringsstatus.

Nej, du har ret.
Kunsten i al måling er at kende sit udstyr, dets kalibrering og
vurdere de målinger der kommer ud af det.
Det der er skræmmende er at der dels ikke findes en
kalibreringsattest, og at man ikke ved hvorledes udstyret er
opstillet.

>Hvis du så forlanger at politiet at de skal dokumentere med 100%
>sandsynlighed at man har kørt for stærkt, kan de ikke anklage nogen.
>
Jeg vil mene det er et retskrav at ordensmagten kan dokumentere deres
målinger, og hvis manglen af samme betyder at de ikke kan anklage
nogen efterlader det ingen tårer hos mig.

>Lidt teoretisk, måske - men den sidegade er vi vist på i forvejen
>
Helt sikkert, idet det ikke fører til andet end ord

>> At fingeren udskiftes med en ukalibreret pind hjælper ikke.
>Nej, men hvordan ved du at du ikke kørte for stærkt?

Med samme sikkerhed som ordensmagten mener jeg har

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Gert Bo thorgersen (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 14-06-04 01:57


"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
news:b32pc09cvp05imrgmfubt0nbbc0nlbubrh@4ax.com...
> On Sun, 13 Jun 2004 16:57:10 +0200, "Flemming Nyboe"
> <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
>
> Hej Flemming.
> >
> >Jeg kan godt følge dig i at dette er problematisk, Steen.
> >Har du en idé til hvordan det kunne gøres bedre?
> >
> Nej, desværre ikke.
> Men jeg deler andres tvivl på ordensmagtens objektivitet, der er for
> mange sager der har været genstand for berettiget tvivl uden at man
> derved har taget det generelle i problematikken op til gennemgribende
> debat.
>
> >Jeg har ikke megen viden om nuværende regler for retssikkerhed, men du
kan
> >nok hjælpe mig tilbage på sporet hvis jeg skriver noget vrøvl.
> >
> >Hvordan er det med forrude-kameraerne i politibilerne, ruller de altid?
> >Video skulle vel kunne afgøre omtalte sag.
> >
> Hvis kravet til sådanne sager var at ordensmagten skulle stille med
> videobevis ville det stille mig tilfreds
>
> >Synes du i bund og grund at det er forkert at en dommer er tilbøjelig til
at
> >lade 2 betjentes vidneudsagn veje tungere end den anklagedes? Jeg synes
> >heller ikke det er en rar tanke. Spørgsmålet er om det er en endnu værre
> >tanke hvis nogen har gjort noget grimt (evt. noget rigtigt grimt), og de
går
> >fri fordi eneste vidner er 2 betjente.
> >
> Jeg kan godt følge dig.
> De fleste betjente er garanteret hædersmænd og foretager sig ikke
> noget de ikke kan stå inde for.
> Men som sagt er der for mange sager hvor jeg mener at ordensmagten
> ikke har opført sig tilbørligt, og at disse sager lugter langt væk af
> "inside protection" vel vidende at den udøvende magt er med dem.
>
> >I bund og grund kan jeg godt lide at politiet deler bøder ud - bare ikke
til
> >mig. Jeg tror det f.eks. bøderne er med til at gøre trafikken mere
sikker.
> >Bemærk at jeg ikke tror løsningen er optimal - kun at den trods alt
hjælper
> >(jeg har forstået at fartfælderne står det helt forkerte steder).
>
> Forleden mødte jeg en af fotovognene på landevejen mellem Fr. Sund og
> Fr. Værk - Det var helt malplaceret på en stor bred vej, og jeg hilste
> venligt med en løftet venstre forlænget lidt med en finger
> Det skal dog til deres fordel siges at de målte op da bakke, og ikke
> som sædvanligt ned ad bakke.
> Vi var 10 MC'er, og vi holdt hastigheden, så der var ikke noget at
> komme efter ved den lejlighed.
>
> >Jeg kunne godt tænke mig at politiet blev bedre til at vælge hvem der
skal
> >have bøderne og hvornår. Jeg vil bare ikke betale ret meget for det, da
jeg
> >synes jeg er overbeskattet (og afgiftet) i forvejen.
>
> Starten af min kritiske holdning af ordensmagtens fremfærd stammer
> helt tilbage til en episode i Århus i 1966, hvor jeg uforsætligt kom
> til at køre mellem sporvognshellerne ved Domkirken (Klemens Bro) pga.
> manglende lokalkendskab.
> Det affødte en anklage for det man åbentlyst kunne se, men også for at
> køre for stærkt.
> Jeg kunne ikke møde op i retten da den kom for, så jeg fik knageme en
> bøde både for den med hellerne, hvilket er helt berettiget, men også
> for at køre for hurtigt.
> Siden har jeg haft et noget kollerisk forhold til ordensmagten.
> Jeg har pt. en sag liggende i justitsministeriet.
> Det drejer sig om en mindre hastighedsoverskridelse på 14 Km/t fra
> Aalborg.
> Jeg skal lige sige, at jeg var ude for at kigge efter en bank med en
> amerikansk kollega, og vi har på intet tidspunkt kørt for stærkt.
> Dels var jeg på ikke kendt teritorie, og dels kiggede vi efter en
> bank, hvilket ikke lige er til at køre ræs af
> Jeg blev dømt i retten uanset at ordensmagten ikke kan fremlægge en
> kalibreringsattest på det anvendte måleudstyr, hvilket fremgår af
> dommens premisser
> Alt måleudstyr der anvendes som "bevismateriale" i industrien skal til
> kalibrering een gang om året ved en godkendt institution som f.eks.
> DTI.
> Dette gælder ikke det måleudstyr der anvendes af politiet, hvilket jeg
> finder problematisk.
> At udstyret er kalibreret på ordensmagtens egne værksteder gælder ikke
> - Det er igen at sætte ræven til at vogte gæs.
> Der fratrækkes en vis procentdel af den målte hastighed før
> overskridelsen fastsættes.
> Det sker idet man ved at udstyret ikke er præcist.
> Man erkender altså at der er en målefejl, men ikke eet ord om hvor
> stor den reelt er, og i mangel af en kalibreringsattest kan det ikke
> påvises, hvilket igen er problematisk.
> Da man ikke kan anke en bøde af en størrelse under 3000 Kr, er der
> ikke andet at gøre end at forelægge problemet for justitsministeriet.
> Men lur mig: Jeg bliver ikke tilgodeset med det jeg mener er min ret,
> idet det ville få katastrofale følger for ordensmagten.
> Hvis jeg går fri på manglen af en kalibreringsattest på udstyret, må
> man tilbagekalde alle målinger der er foretaget med det udstyr og det
> sker ikke.
>
> Jeg ved godt at jeg belaster "systemet" med en sådan sag, men jeg
> nægter at bøje nakken blot fordi nogen har en anden mening.
> Når jeg skal bevise mine professionelle foretagsomheder med udstyr der
> er kalibreret skal ordensmagten også, ellers er vi tilbage ved min
> første bøde fra 1966: Der kan lige så godt stå et par betjente i
> vejsiden og pege på mig med en finger og efterfølgende skrive +14Km/t
> på et stykke papir.
> At fingeren udskiftes med en ukalibreret pind hjælper ikke.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
>
Jeg mistede troen på retssikkerheden/den enkeltes mulighed mod større
instanser i 1994 i forbindelse med et huskøb på 1/5/1994.

Jeg købte hus via Scheel&Orloff (SO) som havde pålokket mig deres advokat
Thomas Monberg (TM). Før overtagelsesdatoen havde jeg fundet fejl i huset
løbende op i skønsmæssigt ½ salgspris som Frank Hansen fra SO havde løjet om
under besigtigelsen. TM som jeg aldrig havde mødt fordi han telefonisk havde
sagt at der aldrig var fejl i huse solgt af SO, erklærede nu, som FH, som nu
sagde at SO altid løj overfor kunderne under besigtigelsen, at der altid var
så mange fejl i huse solgt af SO og at jeg ikke kunne få en kr. i
erstatning. TO lavede dokumentfalsk ved at ændre indholdet af breve jeg
sendte. Jeg søgte bl.a. hjælp hos en advokat Christen i Ølstykke som tog
salær og lovede at annullere handelen men istedet lod TM fuldende sine
ulovligheder.

Jeg rejste sag i Advokatnævnet og nævnet for ejendomsmæglere, men da jeg en
dag til jura i Folkeuniversitetet, i pausen nævnte til læreren/advokaten at
jeg havde rejst sag i advokatnævnet, nåede jeg ikke at sige mere før han
afbrød mig sigende: "Du taber den sag.Advokatnævnet dækker over kollegers
ulovligheder"; mindes relationen i pressen vedr. lægenævnenet for 20 -30 år
siden. Advokatnævnet roste TM for hans arbejde og skrev at han egentlig
skulle have mere i salær for så glimrende et arbejde han udførte!

Jeg har skrevet måske 500 breve i den sag i de efterfølgende 5 år, bl.a. til
alle Folketingsmedlemmer. Og jeg gik til pressen hvilket
Forbrugerklagenævnet opfordrede mig til da sagen var for stor og
grov/horribel til at de kunne skrive om den i Tænk. Jeg gik til Ekstrabladet
men fik så dér at vide at Ekstrabladet ikke kunne skrive om sagen da TM´s
far var advokat for Politikken! Senere efter at Politikken og Jyllandsposten
var slået sammen fik jeg et hadsk brev fra Jyllandsposten da jeg til dem
skrev om sagen, i relation til en artikel i Jyllandsposten.

Resultatet må vise at den enkelte dansker - der ikke har mange penge/magt -
er hjælpeløs for myndighederne/højere instanser. Jeg fik lært at det jura
jeg havde lært under ingeniørstudiet, Folkeuniversitetet og HD ikke var
gyldig i praksis for den menige dansker.

Mvh. Gert Thorgersen







Steen Egeberg (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Egeberg


Dato : 12-06-04 19:11

"pmn" <pmn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40cb34aa$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Er lige blevet stoppet for at køre frem mod gult! 1000,- i bøde
>
> Men jeg synes fandme det er for groft ! Kommer kørende med ca. 30-40 km i
> timen i den yderste bane. I den inderste bane køre en alm. politibil med
> "reklamer".
> De kører ca. 30 km/t. Da jeg er ca. 5meter forbi dem (og allerede inde i
> krydset) skifter lyset til gult. Politibilen når at standse men da jeg
> allerede er inde i krydset fortsætter jeg naturligvis.
> 500m længere fremme bliver jeg stoppet for at have kørt over for rødt!
> Resultat 1000,- i bøde !!!!
>
> Må nok indrømme at jeg har mistet noget af respekten for politiet !! Man
har
> jo absolut ingen chance for at forsvare sig !
>
> Helt ærligt ! Hvor mange ville køre over for rødt hvis de kører ved siden
af
> en politibil?
>
> Synes godt nok de er blevet lidt for dygtige !
>
> Mvh Per,
> VN800
>

Ikke for at være partisk, men hvis du kun var 5 m foran dem og inde i
krydset, da det blev gult, så må politibilen have været helt fremme ved
krydset, og så kan de da ikke nå at være stoppet ???

Nåede lyset at skifte til rødt inden du var helt ovre ?
--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



pmn (12-06-2004)
Kommentar
Fra : pmn


Dato : 12-06-04 19:30


"Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> wrote in message
news:40cb4713$0$458$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Ikke for at være partisk, men hvis du kun var 5 m foran dem og inde i
> krydset, da det blev gult, så må politibilen have været helt fremme ved
> krydset, og så kan de da ikke nå at være stoppet ???
>
> Nåede lyset at skifte til rødt inden du var helt ovre ?

Ved ikke lige med afstand, men når du først er inde i krydset når det
skifter har du jo ingen chance for at stoppe. Og jeg er 100% sikker på at
jeg var inde i krydset inden det skiftede!
Jeg tror det de er blevet snyt af er at jeg havde mere fart på en dem.

/Per





Sune (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 12-06-04 23:40


"pmn" <pmn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40cb4b66$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> wrote in message
> news:40cb4713$0$458$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Ikke for at være partisk, men hvis du kun var 5 m foran dem og inde i
> > krydset, da det blev gult, så må politibilen have været helt fremme ved
> > krydset, og så kan de da ikke nå at være stoppet ???
> >
> > Nåede lyset at skifte til rødt inden du var helt ovre ?
>
> Ved ikke lige med afstand, men når du først er inde i krydset når det
> skifter har du jo ingen chance for at stoppe. Og jeg er 100% sikker på at
> jeg var inde i krydset inden det skiftede!

Du har en spinkel chance. Gå i retten og spørg hvor langt fra de mente du
var fra stoplinien, da det skiftede til rødt.

Spørg også hvor hurtigt de mente du kørte. Man kan ikke påstå, at man kan nå
at stoppe, hvis man ikke har en fornemmelse af disse to ting.

Hvis de siger at du har kørt 40 km/t og har bremser der lige akkurat
overholder loven, er din standselængde ca. 22 m.
Ved 30 km/t ca. 14,5 m. (reaktionstid 1 sek. og ingen garanti for at jeg har
regnet rigtigt
Politiet kan jo have glemt, at kravene til en motorcykels bremser er mindre
end til en bil (selvom forskellen ikke er så stor)

Så hvis de siger at du nok har kørt en 40-45 km/t og afstanden til
stoplinien var 20 m, ja så kan du ikke nå at stoppe.
Indrømmet den er teoretisk, men er du helt sikker på, at du var i krydset,
ville jeg prøve retten. Som nogen siger koster det jo ikke andet end din
tid. Man kan højst blive til grin
--
Vh Sune - http://www.dfmc.dk/?id=583
Yamaha xj600, Honda vf500FIIf (til salg), Suzuki GS500, Suzuki GN250
Kia Clarus 1.8, Peugeot 406 ST 2.0



Gert Bo thorgersen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 13-06-04 01:27


"pmn" <pmn@nospam.dk> wrote in message
news:40cb4b66$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> wrote in message
> news:40cb4713$0$458$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Ikke for at være partisk, men hvis du kun var 5 m foran dem og inde i
> > krydset, da det blev gult, så må politibilen have været helt fremme ved
> > krydset, og så kan de da ikke nå at være stoppet ???
> >
> > Nåede lyset at skifte til rødt inden du var helt ovre ?
>
> Ved ikke lige med afstand, men når du først er inde i krydset når det
> skifter har du jo ingen chance for at stoppe. Og jeg er 100% sikker på at
> jeg var inde i krydset inden det skiftede!
> Jeg tror det de er blevet snyt af er at jeg havde mere fart på en dem.
>
> /Per
>
Her i Thailand, ved Chiang Mai, er der (bl.a.) det ulogiske ved de
lysregulerede kryds at de fleste kan man ikke nå at krydse før det bliver
rødt. Dvs. at i f.eks. et 20 km "langt/bredt" kryds 5 km fra hvor jeg bor,
kan man når man netop med en 40/50 km/tim (eller mere) er kommet ind i
krydset ikke nå at komme ud af krydset før det har skiftet over gult til
rødt!

Det at det er så dårligt (ulogisk) styrede lys i krydsene er nok en af
årsagerne til at over 50 % af alle trafikanter også fortsætter ind i
krydsene for klart rødt! Og af den grund får vane med andre ulogiske kørsler
og dermed enormt mange trafikuheld.

Mvh. Gert Thorgersen



Jesper (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 13-06-04 05:51


"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:cag989$e88$3@news.loxinfo.co.th...
>
>KLIP

>Dvs. at i f.eks. et 20 km "langt/bredt" kryds 5 km fra hvor jeg bor,
> kan man når man netop med en 40/50 km/tim (eller mere) er kommet ind i
> krydset ikke nå at komme ud af krydset før det har skiftet over gult til
> rødt!

Det er godt nok nogle store lyskryds I har derovre... ;)



Carl Dragert (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 13-06-04 08:29

Jesper wrote:
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:cag989$e88$3@news.loxinfo.co.th...
>>
>> KLIP
>
>> Dvs. at i f.eks. et 20 km "langt/bredt" kryds 5 km fra hvor jeg bor,
>> kan man når man netop med en 40/50 km/tim (eller mere) er kommet ind
>> i krydset ikke nå at komme ud af krydset før det har skiftet over
>> gult til rødt!
>
> Det er godt nok nogle store lyskryds I har derovre... ;)

Ja med den hastighed tager det jo op til 1/2 time at passere krydset, så det
er da klart at det når at skifte til rødt ;)

Man skulle næsten tro at Gert var fra Texas

--
mvh Carl Dragert
FZR 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Per Jakobsen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Per Jakobsen


Dato : 13-06-04 16:09

[SNIP]

> Man skulle næsten tro at Gert var fra Texas
>
> --
> mvh Carl Dragert
> FZR 600
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531


Det kan han ikke vaere, fordi i Texas bliver man skudt for at koere overfor
roedt.

Per

Suzuki VL800
http://www.volusiaowners.com/members/page.asp?ID=6936






Flemming Nyboe (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 13-06-04 16:18

"Per Jakobsen" <per_biker@hotmail.com> wrote in message
news:O5_yc.89099$DG4.55298@fe2.columbus.rr.com...
> [SNIP]
>
> > Man skulle næsten tro at Gert var fra Texas
> >
> > --
> > mvh Carl Dragert
> > FZR 600
> > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531
>
>
> Det kan han ikke vaere, fordi i Texas bliver man skudt for at koere
> overfor roedt.

.... medmindre man drejer til højre.
Så skulle den være der.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe



Gert Bo thorgersen (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 14-06-04 00:21


"Jesper" <mail@mail.com> wrote in message
news:40cbdd36$0$129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:cag989$e88$3@news.loxinfo.co.th...
> >
> >KLIP
>
> >Dvs. at i f.eks. et 20 km "langt/bredt" kryds 5 km fra hvor jeg bor,
> > kan man når man netop med en 40/50 km/tim (eller mere) er kommet ind i
> > krydset ikke nå at komme ud af krydset før det har skiftet over gult til
> > rødt!
>
> Det er godt nok nogle store lyskryds I har derovre... ;)
>
>
Ja tallet blev jo 1.000 gange for stort da der står km. istedet for m.
Men den slags kan jo ske når man hele tiden bliver forstyrret under
skriveriet.

Mvh. Gert Thogersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste