Gøgereden: movie that made a difference
Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-04 17:37

Gøgerede-antipsykiatriens storhed og fald

Oscar-vindende antipsykiatriske Jack Nicholson-film "Gøgereden" var et kup
for psykiatrien, for nu ynkede man patienterne og gav bevilginger til langt
flere sygehuse og til distriktspsykiatri.

På ti år nedlagdes sindsyghospitalernes sengepladser - fra 600000 til
80000 - idet sundhedsfaggrupperne fik luksuriøse normeringer og de mest
normale patienter blev henvist til socialkontorer i det hjemlige
slumkvarter..

Industrialismen havde betydet , at få mennesker behøvedes i produktionen, og
derfor opfandtes lægegerning udover, hvad der var reelt behov for., bl.a.
psykiatri - som altid har været behøvet for nogle få, men nu indrettedes på
langt flere små-utilpassede outcasts bl.a. såkaldte. neurosyfilitikere (selv
Nietzsche, der ingen tegn på infektion havde) og forlagene udgav gerne
kunstnerudsagn, når disse pralede af, at have syfilis, og sygdommen brugtes
som forklaring på taberes storhedsvanvid.

Nobelpris gik i 1927 til en psykiater, der gav chokbehandlng ved at påføre
syfilis-patienter malaria ved at sprøjte sygt blod i dem. Det gav feber og
gavnede vistnok nogle få. Men droppedes og så kom elektrochok og det hvide
snit - så der var nok for antipsykiaterne at angribe.

Men da massemedierne er statslige og reklamekontor for lægevæsenet - vort ny
præsteskab - så bundfældtes

*frygt* for de skadelige indgreb som

**ærefrygt** for en magtfuldt straffende behandlings-institution rettet mod
de aparte, som skal kanøfles.

Men sådan har mennesker altid været og der er ikke nødvendigvis modstrid
mellem min teoretiske GENERELLE kritik og visse gode psykiateres fine
SPECIFIKKE arbejde med at hjælpe plagede patienter gennem livet så godt som
muligt.

" Uden virkelig medfølelse bliver man aldrig nogen god læge
Axel Munthe

"Man er meget ilde faren, hvis man ikke rigtig har tillid til læger og dog
ikke kan klare sig uden deres hjælp.Johann Wolfgang von Goethe

"En gunstig fejldiagnose har altid været mere virksom end den bedste
medicin. Markus M. Ronner, overlæge

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Koeffe

Dato : 12-06-04 18:04

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

[...]

Hvad er det lige du vil med det indlæg?

--
Koeffe

Fra : Steen

Dato : 12-06-04 18:20

"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> wrote in

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
>
> [...]
>

> Hvad er det lige du vil med det indlæg?

BW vil som regel sjældent andet end at udgyde vanvid.
Put ham i dit kill filter - og hvis ingen svarer ham, slipper vi alle for
at se hans poster

--
Steen

MailMinus2

Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-04 21:08

"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er det lige du vil med det indlæg?

Din netikette er lav, når du fylder op uden at være konstruktiv. Præciser
hvilken af mine pointer, du har problemer med, hvis du vil have forklaring
af det, du ikke forstår.
Vær ontopic- hvad jeg altid er jvf www.usenet.dk

Har du set "Gøgereden" ?
Hvis sikke er du handicappet, og jeg hjælper gerne handicappede.

Fra : Koeffe

Dato : 12-06-04 21:15

> Har du set "Gøgereden" ?

Jeg har læst bogen, set filmen, og skrevet en 20 siders rapport om dem
begge.

> Hvis sikke er du handicappet, og jeg hjælper gerne handicappede.

Vi hænger lige dit navneskilt på dette citat, og så lader vi det lige stå et
øjeblik.

*host* ...freak!... *host*

--
Koeffe

Fra : Per

Dato : 12-06-04 22:52

> Har du set "Gøgereden" ?
> Hvis sikke er du handicappet, og jeg hjælper gerne handicappede.

I dag kan man altså få hjælp til ordblindhed.

Fra : ib

Dato : 14-06-04 22:53

> [...]
langt
> flere sygehuse og til distriktspsykiatri.

Så den psykiatri der udspiller sig i filmen er den rigtige eller hur? Hvor
vil du hen?

> [...]
> 80000 - idet sundhedsfaggrupperne fik luksuriøse normeringer og de mest
> normale patienter blev henvist til socialkontorer i det hjemlige

Man kunne jo sige at det nyder du jo godt af, men det ville dog være for
let.

> [...]
og
> derfor opfandtes lægegerning udover, hvad der var reelt behov for., bl.a.

Så folk der har det dårligt skal man lade sejle i sin egen sø?

Det må da være samfundsøkonomisk at rede disse mennesker så de kan komme i
arbejde?!

> Men da massemedierne er statslige og reklamekontor for lægevæsenet - vort
ny
> præsteskab - så bundfældtes

Jeg troede at filmkunstnerne var de nye præster, nu forvirer du mig.

> *frygt* for de skadelige indgreb som
>
> **ærefrygt** for en magtfuldt straffende behandlings-institution rettet
mod
> de aparte, som skal kanøfles.

skal ovenstående give mening?

> [...]
> mellem min teoretiske GENERELLE kritik og visse gode psykiateres fine
> SPECIFIKKE arbejde med at hjælpe plagede patienter gennem livet så godt

Så, hvad var det du ville?