Komfur
Fra : Marie Jacobsen

Dato : 12-06-04 16:21

Vi købte for et par år siden et Vølund komfur mrk. 651. Vi har tidligere
været godt tilfreds med Vølund produkter, men absolut ikke med komfuret.
Det, der er galt er, af varmepladerne er alt for sløve. Der er for lidt
power i dem. De store skulle give 2100 watt. Jeg ved ikke, hvordan det
ligger i forhold til normen, men de varmer alt for lidt. Det tager en
evig tid at brune noget på panden.
Spørgsmål: Kan man få nogle kraftigere varmelegemer til et sådant
komfur? Jeg har ikke gidet spørge forhandleren, for der får man jo bare
en sludder for en sladder. Ovnen virker ret godt. Mon man kan få en
"løs" overdel, som kan monteres på komfuret?
Marie

Fra : Esben Tærsker

Dato : 12-06-04 08:15

Marie Jacobsen wrote:
> [...]
> en sludder for en sladder. Ovnen virker ret godt. Mon man kan få en
> "løs" overdel, som kan monteres på komfuret?

Det kan være, at det er tilsluttet forkert. Et komfur bruger typisk tre
eller to faser, men kan i mangel heraf kobles med typisk kun to eller én
fase. Få en elektrikker til at kigge på sagen. Varmelegemer har den
herlige egenskab, at enten dur de, eller også dur de ikke...

/Esben

Fra : tb

Dato : 12-06-04 20:20

> [...]
> fase. Få en elektrikker til at kigge på sagen. Varmelegemer har den
> herlige egenskab, at enten dur de, eller også dur de ikke...

Jep, Kan tilføje, at vores Gorenje tager 9.5kw når alt er tændt, men KAN
tilsluttes 220v, hvilket jo LANGT fra tillader 9.5kw, så dette må gå ud over
effekten. Mener dog at 2kw pr plade er rimeligt normalt. måske en enkelt
med lidt mere...

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 12-06-04 20:56

On Sat, 12 Jun 2004 17:20:45 +0200, Marie Jacobsen
<marie.j@hotmail.com> wrote:

> [...]
>en sludder for en sladder. Ovnen virker ret godt. Mon man kan få en
>"løs" overdel, som kan monteres på komfuret?

To år er lidt lang reaktionstid - det kunne måske være en defekt
termostat eller effektregulator, som kunne ordnes via garantien. For
2.000 watt er meget almindeligt for de kogeplader op til 22 cm, men
man kan også få 2.500 watt plader på 30 cm (kræver vistnok 380-400
volt)

Du kan sagtens købe kogeplader i løs vægt, men jeg vil tro, at
komfuret er dimensioneret til en bestemt effekt, hvorfor I næppe vil
kunne sætte kraftigere plader på.

KS