Fra : Jesus-loves-you

Dato : 12-06-04 12:01

"Mr. D" skrev:

Date: 12. juni 2004 CET 00:09
Subject: Re: mand og kvindelige præster
news:40ca2d90$0$532$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

[ ... ]

> Jeg kan prøve at give mit bidrag: At skabninger kan bliver guder er jo
> ikke
> kun en mormonsk lære. Vi kender den også fra bl.a. fremgangsteologien.

Tænk det siger du ikke ...

> Der findes to kontraster i forkyndelsen af disse ting. Den ene er, at vi
> skal blive guder eller "som guder". Den anden er, at vi skal få del i
> guddommelig natur, som Peter udtrykker det i 2.Pet.1.4.
>
> Vi skal blive guder:
> ...forkyndes som før sagt bl.a. i fremgangsteologien (den underspilles dog
> for tiden på grund af den store modstand, den har fået). Denne forkyndelse
> hæftes som regel sammen med, at *Jeg* skal få kraft, *Jeg* skal salves og
> *Jeg* skal tjene Herren. *Jeg* sejrer. ...

Fokus rettes altså bort fra Jesus ...

> ...Jeg hørte for ikke så længe siden et
> vidnesbyrd fra en ung mand, der havde haft psykiske problemer. Han kæmpede
> meget med dem, indtil Jesus en dag klart sagde til ham, at Jesus var
> magtesløs, og at al magt var givet til den unge mand, så han måtte tage et
> valg og i den autoritet, der var givet ham, kaste Djævelen på porten. ...

Inden jeg blev personlig kristen, eksperimenterede jeg med okkulte kræfter
(uden at jeg forstod det). Min erfaring fra dengang er enkelt: Se på Jesus.
Hvor Han er, der er der lys og mørket må *automatisk* vige. ...

Jeg har sidenhen set såkaldte meget "åndelige"mennesker stå og skabe sig og
med magt og myndighed fordrive det onde ud her-og-der og allevegne.
Sandheden var imidlertid (for mig at se), at de tog opmærksomheden fra Jesus

Mht. sindslidelser er det vigtigt at forstå, at disse mennesker har brug for
fred og ro. Den såkaldte megen djæveluddrivelse gør dem faktisk mere syge
end højst nødvendig.

Vi behøver ingen præstations-trældom, som jo blot kun tjener til
tilfredsstillelse af den syndige menneskenatur (apropos Kol.2,23), for at
gøre os fortjent til Guds kærlighed. Jesus har lovet os sin *fred*
(John.14,27) og det er tilstrækkeligt. Det er faktisk et udtryk for vantro,
at betvivle dette Jesu løfte ...

> ... Der
> er en meget kraftig fokusering på mennesket og selvet, der har fået
> overdraget autoritet og kraft fra Gud. ...

Apropos: Gud, det var sødt af Dig at Du ville hjælpe, men jeg kan faktisk
meget bedre selv. Lån mig lige Din guddomskraft, så skal Du bare se, hvad
jeg kan ...

> ... En naturlig konsekvens af dette, er tanken om,
> at vi i sidste ende skal blive guder.

Min akarmklokke gik i gang ...

> Sådanne mennesker lægger vægt på *min* kraft, salvelse, og autoritet, og
> på
> opstandelsen og sejren. De lægger vægt på løven af Juda stamme og på
> Kristus
> som konge, på vækkelse, fremgang, succes og indeførelse af Gudsriget (1000
> årsriget) på jord ved de kristnes indsats.

Og ve det menneske, som hedder Job, apropos lidelses-teologien ...

> Vi skal få del i guddommelig natur:
> ...er modsætningen til ovenstående. ...

Glæder mig at høre ...

> ...Jeg ved, at i de evangeliske kredse, er
> den "mystiske" enhed mellem Kristus og den troende i disse år dæmpet til
> fordel for samfundet med "den ydre Kristus". Ikke desto mindre er det
> såkaldte "Kristusliv" en gammel kristen sandhed, hvor man med Paulus
> siger: "Det er ikke længere mig, der lever, men Kristus lever i mig".
>
> Her siger vi med Johannes døber " Han bør vokse, men jeg blive mindre". I
> denne betydning bliver budskabet det diamentralt modsatte af førnævnte.

> Her
> får vi del i den guddommelige natur også kaldet Den "iboende Kristus" i
> [...]

.... hvor *Gud forbliver Gud*, og *mennesket forbliver menneske* ...

> ... Den store forskel er, at her bliver fokus rettet mod Kristus og
> ikke mod selvet. Kristus er livet. ...

Amen.

> ... Jeg skal ikke længere have den vældige
> kraft. Kristus er kraften. ...

Amen.

> ... Jeg skal ikke være salvet. Kristus er den
> salvede. ...

Amen.

> ... Menigheden skal ikke tjene Herren med vældige ting. Kristus
> tjener i og igennem menigheden. ...

Amen.

> ... Jeg skal ikke vinde sejr. Kristus *har* vundet
> sejr.

Amen ... godt formuleret, alle disse sætninger ...

> Denne forkyndelse lægger vægt på Kristuslivet, at mit gamle menneske må dø
> og Kristus leve i mig, på Jesus som det slagtede lam, der tog al verdens
> synd og sejrede i sin død på korset, og det indre korsliv. Denne
> forkyndelse
> siger "Ingen krone uden kors", og mener, at frelsens vej er korsvejen,
> hvor mit selv dødes for at Kristus må vokse.

Er det dét, vi kaldet lidelses-teologi ?

> Den guddommelige natur, som vi får del i er nemlig korsets natur. Var det
> ikke Augustin, der engang sagde, at korset *er* Guds natur. ...

Aner jeg ikke, men jeg kan godt følge tanker: Kærlighedens væsen
(John.15,13)

Det interessante er her, synes jeg, at Gud IKKE fokuserer på det
overnaturlige (1.Kor.13), vi mennesker ellers altid forbinder med noget
guddommeligt (En-eller-noget som kan noget mere end vi mennesker formår).

> ... Det vi så i
> Kristus, mens han gik på jorden, er Guds udtrykte billede. ...

Amen.

> ... Gud er, som vi så Kristus. ...

Bedre kunne jeg ikke formulere det ...
(sagen i en nøddeskal)

> ... Derved bliver den guddommelige natur, som vi får del i det samme,
> som Gal 5,22 ...Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, langmodighed,
> mildhed, godhed, trofasthed - For dette er Guds natur

Gosch hvor ér jeg dog enig med dig (Åndens frugt) ...

> Så nej, jeg tror ikke på, at vi bliver guder. ...

Halleluja!

> ... Jeg tror derimod på det
> diamentralt modsatte, at vi har fået del i guddommelig natur, ...

Amen.

> ... og at Kristus
> og vi er ét på samme måde som Sønnen og Faderen er ét. ...

> ... Ikke fordi vi har guddommelige kvaliteter, ...

Halleluja - jeg kan li' din bekendelse!

> ... men fordi HAN har besluttet, at det skal være
> således, og HAN har gjort det muligt i Kristus.

Ja, ære være Gud i det højeste ...

Mange tak for dit nuancerede og fyldelstgørende svar, Mr. D ...

Hav' en god dag ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk

Fra : Mr. D

Dato : 13-06-04 21:26

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse
> "Mr. D" skrev:
>
> Er det dét, vi kaldet lidelses-teologi ?

Ja, måske, eller Lammets Teologi eller Korsteologien

> Mange tak for dit nuancerede og fyldelstgørende svar, Mr. D ...
>
> Hav' en god dag ...

I lige måde

Mr. D

Simon Griis