PC Speaker
Fra : Thomas P

Dato : 22-12-00 11:40

Hej,

Jeg gik sådan og tænkte på hvorfor jeg ikke kan bruge det gamle
pascal-udtryk for at bruge pcspeakeren. Nåeh, men hvis I skulle være 'aware
of ' hvilken syntax eller kode jeg kan bruge for at få speakeren til at
speake ville det være pingeling :)

- Thomas

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 22-12-00 12:51

Thomas P wrote in message <91vb16$n6f$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>of ' hvilken syntax eller kode jeg kan bruge for at få speakeren til at

Brug windows beep-procedure. Parametrene er frekvens og varighed.
Fx windows.beep(12345,100); //meget høj og kort "glaslyd"

hilsen,

Fra : Thomas P

Dato : 22-12-00 14:11

| Brug windows beep-procedure. Parametrene er frekvens og varighed.
| Fx windows.beep(12345,100); file://meget høj og kort "glaslyd"

Hmm... jeg tænkte nu mere på at bruge PC-speakeren hvis computere nu til
dags stadigvæk har sådan en :) I pascal sagde man vidst noget i retning af
sound(600); delay(100); stopsound; Disse procedurer var vistnok desværre en
del af unitten, CRT som jeg uden held har prøvet at opspore til Delphi...

- Thomas

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 22-12-00 14:15

Thomas P wrote in message <91vjrn$s0j$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>del af unitten, CRT som jeg uden held har prøvet at opspore til Delphi...

Og jeg siger dig, beep er _nøjagtigt_ det samme som den gamle sound

hilsen,

Fra : Kim

Dato : 27-12-00 13:56

function GetPort (address:word) :word; { Sound }
var
bValue: byte;
begin
asm
mov dx, address
in al, dx
mov bValue, al
end;
GetPort := bValue;
end;

procedure SetPort(address, Value:Word); { Sound }
var
bValue: byte;
begin
bValue := trunc(Value and 255);
asm
mov dx, address
mov al, bValue
out dx, al
end;
end;

procedure NoSound;
var Value_s: Word;
begin
Value_s := GetPort($61) and $FC;
SetPort($61, Value_s);
end;

procedure Sound (Freq : Word; dura : Integer {msec} );
var B : Byte;
begin
if Freq > 18 then
begin
Freq := Word(1193181 div LongInt(Freq));
B := Byte(GetPort($61));
if (B and 3) = 0 then
begin
SetPort($61, Word(B or 3));
SetPort($43, $B6);
end;
SetPort($42, Freq);
SetPort($42, Freq shr 8);
sleep (dura);
nosound;
end;
end;

Kim

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 27-12-00 14:28

Kim wrote in message ...

>function GetPort (address:word) :word; { Sound }

[cut]

Og det virker naturligvis på 95, 98, NT og 2000 ???

hilsen,