|
| begynder tung Fra : kim rundblad |
Dato : 12-06-04 10:03 |
|
Hej
Jeg overvejer at købe en xj 900 ´92, men bliver i tvivl om jeg kan magte
den. Jeg vejer selv 75 kg 185 cm og i OK fysisk form (måske jeg hellere
skulle være på dating.dk).
Fra køreskolen er jeg vant til xj600 og cb500, disse var ikke noget problem,
men en xj 900 vejer 240 kg og det er vel en 70kg mere.
mvh Kim
| |
LS (12-06-2004)
| Kommentar Fra : LS |
Dato : 12-06-04 10:12 |
|
Du kan da sagtens magte en større cykel, med mindre du regner med, at du
skal rejse den op 6 gange dagligt. Det er kun et spørgsmål om tilvænning og
at sørge for at holde den lodret hele tiden.
En større cykel vejer jo også mere, så der er alligevel nok ingen vej
udenom, hvis du vil ud over knallertstadiet <g>.
Mvh.
Lars S.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=675
"kim rundblad" <kim.rundblad@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40cac6c5$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg overvejer at købe en xj 900 ´92, men bliver i tvivl om jeg kan magte
> den. Jeg vejer selv 75 kg 185 cm og i OK fysisk form (måske jeg hellere
> skulle være på dating.dk).
> Fra køreskolen er jeg vant til xj600 og cb500, disse var ikke noget
problem,
> men en xj 900 vejer 240 kg og det er vel en 70kg mere.
>
> mvh Kim
>
>
| |
Henrik Davidsen (12-06-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Davidsen |
Dato : 12-06-04 10:13 |
|
> Jeg overvejer at købe en xj 900 ´92, men bliver i tvivl om jeg kan magte
> den. Jeg vejer selv 75 kg 185 cm og i OK fysisk form (måske jeg hellere
Jeg tror sagtens du kan magte det - du skal dog nok lige være en anelse
forsigtig i begyndelsen med de små stille sving. Fx ved u-vendinger og
lignende. Når først cyklen kører, så er der jo ikke noget problem i at holde
den oprejst, og når man holder for rødt og eller holder balancen, så er der
heller ikke noget problem der.
Den største fare, som jeg selv har været tæt på et par gange er nok, når man
holder i en indkørsel, og fx skal til højre ud på en vej. Hvis cyklen så går
i stå lige i det man lægger an til at køre, så kan man godt have vippet
cyklen over mod siden, og man skal lige være oppe på mærkerne for at det
ikke går galt
--
/Sjang
Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438
| |
Steen Egeberg (12-06-2004)
| Kommentar Fra : Steen Egeberg |
Dato : 12-06-04 10:18 |
|
"kim rundblad" <kim.rundblad@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40cac6c5$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg overvejer at købe en xj 900 ´92, men bliver i tvivl om jeg kan magte
> den. Jeg vejer selv 75 kg 185 cm og i OK fysisk form (måske jeg hellere
> skulle være på dating.dk).
> mvh Kim
>
>
.... uden at vide hvad de vil sige på dating.dk, så tror jeg det er et mere
"psykisk" end "fysisk" problem, XJ900 er en dejlig fredelig og rimeligt
motorstærk maskine, så hvis du tager den med ro indtil du har lært den godt
at kende, så går det sagtens.
Husk også at dem på køreskolen sikkert har været droslet, så nu står du med
2-3 gange flere hp.
--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Armand (12-06-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-06-04 11:57 |
|
kim rundblad <kim.rundblad@tdcadsl.dk> skrev i en
news:40cac6c5$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jeg overvejer at købe en xj 900 ´92, men bliver i tvivl om jeg kan magte
> den. Jeg vejer selv 75 kg 185 cm og i OK fysisk form (måske jeg hellere
> skulle være på dating.dk).
> Fra køreskolen er jeg vant til xj600 og cb500, disse var ikke noget
problem,
> men en xj 900 vejer 240 kg og det er vel en 70kg mere.
Jeg har i min tid set flere tilfælde af knægte der af veldefinerede(*)
grunde har forkøbt sig på en alt for stor motorcykel som deres første, og
det har generelt altid været de typer der har været som en sten om foden når
klubben var på fællestur!
Jeg har her i gruppen tidligere berettet om det gamle klubmedlem Lars
"Lodret", der p.g.a. bedre økonomi købte sig en Laverda som den første
motorcykel, hvor hans gamle skolekammerater der gik i gymnasiet højest havde
råd til en CB400f, men med tiden nærmest kørte i cirkler omkring Lars og
Laverdaen!
Alt andet lige vil man blive langt mere tryg i brugen af en lettere model,
end den større. Og ved at "arbejde sig op" igennem klasserne vil man
hurtigere komme i fortrolighed med køredynamikken og brugen af bl.a.
bremserne frem for på en for stor og tung model, som man vedvarende vil
frygte vægten af og derfor ikke kunne udvilke sin kørsel. Og i værste fald
kommer man aldrig til at udnytte sin første og store model bare halvt så
meget som naboens knægt der startede med f.eks. en 400'er og sidenhen er
endt med at have en model af samme størrelse.
(*):
Vi har alle vores bevæggrunde for at købe hvad vi køber - Ofte vil det dreje
sig om storebrors (eller andre man har set op til) fede kværn, status, image
eller en anden psykisk mekanisme der driver os, og derfor vil sigtet ofte
være upraktisk højt :-/
--
Armand.
| |
Per P. (13-06-2004)
| Kommentar Fra : Per P. |
Dato : 13-06-04 20:37 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:caennh$198h$3@news.cybercity.dk...
>
> kim rundblad <kim.rundblad@tdcadsl.dk> skrev i en
> news:40cac6c5$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > Jeg overvejer at købe en xj 900 ´92, men bliver i tvivl om jeg kan magte
> > den. Jeg vejer selv 75 kg 185 cm og i OK fysisk form (måske jeg hellere
> > skulle være på dating.dk).
> > Fra køreskolen er jeg vant til xj600 og cb500, disse var ikke noget
> problem,
> > men en xj 900 vejer 240 kg og det er vel en 70kg mere.
>
> Jeg har i min tid set flere tilfælde af knægte der af veldefinerede(*)
> grunde har forkøbt sig på en alt for stor motorcykel som deres første, og
> det har generelt altid været de typer der har været som en sten om foden
når
> klubben var på fællestur!
> Jeg har her i gruppen tidligere berettet om det gamle klubmedlem Lars
> "Lodret", der p.g.a. bedre økonomi købte sig en Laverda som den første
> motorcykel, hvor hans gamle skolekammerater der gik i gymnasiet højest
havde
> råd til en CB400f, men med tiden nærmest kørte i cirkler omkring Lars og
> Laverdaen!
>
> Alt andet lige vil man blive langt mere tryg i brugen af en lettere model,
> end den større. Og ved at "arbejde sig op" igennem klasserne vil man
> hurtigere komme i fortrolighed med køredynamikken og brugen af bl.a.
> bremserne frem for på en for stor og tung model, som man vedvarende vil
> frygte vægten af og derfor ikke kunne udvilke sin kørsel. Og i værste fald
> kommer man aldrig til at udnytte sin første og store model bare halvt så
> meget som naboens knægt der startede med f.eks. en 400'er og sidenhen er
> endt med at have en model af samme størrelse.
>
> (*):
> Vi har alle vores bevæggrunde for at købe hvad vi køber - Ofte vil det
dreje
> sig om storebrors (eller andre man har set op til) fede kværn, status,
image
> eller en anden psykisk mekanisme der driver os, og derfor vil sigtet ofte
> være upraktisk højt :-/
>
> --
> Armand.
For s.... hvor er vi enige Armand!!!
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat: Har du noget plastisk metal? Jeg har slidt hul på motoren......
| |
Armand (14-06-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-06-04 16:46 |
|
Per P. <milborg@FJERNe-privat.dk> skrev i en
news:40ccace0$0$703$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:caennh$198h$3@news.cybercity.dk...
> >
> > kim rundblad <kim.rundblad@tdcadsl.dk> skrev i en
> > news:40cac6c5$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > >
> > > Jeg overvejer at købe en xj 900 ´92, men bliver i tvivl om jeg kan
magte
> > > den.
> >
> > Jeg har i min tid set flere tilfælde af knægte der af veldefinerede(*)
> > grunde har forkøbt sig på en alt for stor motorcykel som deres første,
og
> > det har generelt altid været de typer der har været som en sten om foden
> > når klubben var på fællestur!
> > Alt andet lige vil man blive langt mere tryg i brugen af en lettere
model,
> > end den større. Og ved at "arbejde sig op" igennem klasserne vil man
> > hurtigere komme i fortrolighed med køredynamikken og brugen af bl.a.
> > bremserne frem for på en for stor og tung model, som man vedvarende vil
> > frygte vægten af og derfor ikke kunne udvilke sin kørsel. Og i værste
fald
> > kommer man aldrig til at udnytte sin første og store model bare halvt så
> > meget som naboens knægt der startede med f.eks. en 400'er og sidenhen er
> > endt med at have en model af samme størrelse.
> >
> For s.... hvor er vi enige Armand!!!
Det er da rart at høre at vi kan enes ind imellem
Til historien hører at der ikke er nær den samme afskrivning på brugte
motorcykler, som på biler. Hvorved at det iekke behøver at være den store
udgift at "arbejde sig op" - Og der kan måske ligefrem være så mange penge
at spare omkring forsikring at økonomien løber lige op efter f.eks. 3. sæson
og købet af 3. model :-/
--
Armand.
| |
Jacob Bunk Nielsen (12-06-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 12-06-04 12:22 |
|
"Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> writes:
> Husk også at dem på køreskolen sikkert har været droslet, så nu står du med
> 2-3 gange flere hp.
Nej, det tror jeg ikke du skal regne med. Hvis det skal være en "stor"
skolecykel, så skal den have minimum 48 HK. Derfor er CB500 (58 HK) og
XJ600 (61 HK) populære skolecykler.
--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Jacob Bunk Nielsen (12-06-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 12-06-04 15:35 |
|
"Christian Knudsen" <christian.knudsen@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:
>
>> Nej, det tror jeg ikke du skal regne med. Hvis det skal være en "stor"
>> skolecykel, så skal den have minimum 48 HK. Derfor er CB500 (58 HK) og
>> XJ600 (61 HK) populære skolecykler.
>
> Samt selvfølgelig den gamle "fede" GS 500 med 52 hk ......
I (nogle af?) de år hvor GS'eren har været for lungesvag har Suzuki
faktisk haft køreskole-udgave, som har kræfter nok til at kunne bruges
som skolecykel.
--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Jacob Bunk Nielsen (12-06-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 12-06-04 19:32 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:
>
>> I (nogle af?) de år hvor GS'eren har været for lungesvag har Suzuki
>> faktisk haft køreskole-udgave, som har kræfter nok til at kunne bruges
>> som skolecykel.
>
> Var det ikke modsat, á Suzuki-importøren leverede en (på papiret?) droslet
> udgave der kunne køres "lille kort" på :-/
Nej, så lungesvag har den vist aldrig været. Jeg tror altid at den har
haft mindst 42-43 HK på papiret, og de kraftigste har haft 52 HK så
vidt jeg husker.
Dem der har 52 HK er selvsagt fint brugbare som skolecykler.
Det kan så i øvrigt undre at effekten på GS'erne forsat bliver ved med
at svinge fra år til år. Er der nogen der har en forklaring?
--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Kim J. (13-06-2004)
| Kommentar Fra : Kim J. |
Dato : 13-06-04 07:25 |
|
Hejsa Kim R.
"kim rundblad" <kim.rundblad@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40cac6c5$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg overvejer at købe en xj 900 ´92, men bliver i tvivl om jeg kan magte
> den. Jeg vejer selv 75 kg 185 cm og i OK fysisk form (måske jeg hellere
> skulle være på dating.dk).
> Fra køreskolen er jeg vant til xj600 og cb500, disse var ikke noget
problem,
> men en xj 900 vejer 240 kg og det er vel en 70kg mere.
Tjaaa... det er et spørgsmål om rutine, balance og selvtillid De fleste
snuble-uheld nybegyndere laver er fordi de går i panik, foden glider, eller
bare hovsa....
Selv er jeg 165, ca. 50 - 55 kg. (fysiske form vil jeg slet ikke komme ind
på!) og jeg har kørt en del forskellige maskiner, vil da lige nævne et par
stykker af de tunge: Honda'er CB900F / CBR1000F, Yamaha XJ900 / XS1100, som
er satans tung og bred og for mig helt umuligt at nå jorden på, hvis jeg
sidder med begge balder placeret på sædet, men rykker man sig lidt ud til
siden, så kan man da sagtens nå jorden på den ene side Normalt er det
rigeligt med en storetå i jorden, gnæk gnæk... Den største ulempe ved ikke
at kunne nå jorden er når man har en stor uerfaren brød bagpå, og han lige
tror, at han skal placere begge sine ben solidt i jorden, pludselig kan man
så slet ikke nå jorden på nogle sider af motorcyklen, eller man holder
stille med en tung en bagpå, og så personen lige vil sige noget, men læner
sig til modsatte side end den, hvor man har benet i jorden (PANIK!). Hvordan
det går at bakke så tunge maskiner vil jeg slet ikke komme ind på :o/ Det at
sætte dem på centralstøtteben er som regel ikke det store problem, selvom,
at man på en XS1100 sagten kan mærke dens vægt
> mvh Kim
Held og lykke med projektet
Hygge her fra
Kim J.
MC De Få Rå
Løsning
P.S. vil ikke høre dumme kommentarer fra de af jer der kender mig, så rejser
jeg mig i min fulde højde og bredde
| |
carlsen (13-06-2004)
| Kommentar Fra : carlsen |
Dato : 13-06-04 08:53 |
|
Ikke noget problem, med en tung cykel. Da min kone (169høj / 60kg tung) fik
kørekort som
41 årig kørte hun på min zxr750 uden problemer. Køb den bare, det er en fin
cykel.
Carlsen
"kim rundblad" <kim.rundblad@tdcadsl.dk> wrote in message
news:40cac6c5$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg overvejer at købe en xj 900 ´92, men bliver i tvivl om jeg kan magte
> den. Jeg vejer selv 75 kg 185 cm og i OK fysisk form (måske jeg hellere
> skulle være på dating.dk).
> Fra køreskolen er jeg vant til xj600 og cb500, disse var ikke noget
problem,
> men en xj 900 vejer 240 kg og det er vel en 70kg mere.
>
> mvh Kim
>
>
| |
|
|